Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2007, 20:01   #41
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ik heb Speer zijn biografie (een turf van 1000 blzn) gelezen, het is een fascinerende figuur, hij was geen nazi maar een technocraat die even goed onder een ander regime had kunnen functioneren. Zijn prestaties betreffende de Duitse industriële productie waren uitmuntend, maar: met de menselijke factor hield hij geen rekening, en na de oorlog en vooral na zijn vrijlating heeft hij zeer goed het beeld van de berouwvolle nazi opgehangen. Mogelijk en wellicht was hij dat ook echt, maar hij heeft zijn eigen misdaden goed weten te maskeren.
Het is erg dubbelzinnig. Ik deel je mening dat die man niet meeging in de idiologie van de Nazi's. Hij was geen Himmler die in mijn ogen kwaadaardiger was dan Hitler zelf. Hij was de architect en degene die plannen kon uittekenen. Een genie in elk geval, hoewel ik zijn keuze van type architectuur niet echt kan hebben, maar dat was nu eenmaal de smaak van Hitler. Ik heb nu wat zitten lezen over Speer en wat ik vooral onthou is dat hij wel wist wat er gebeurde maar het niet wou zien. Hij heeft zich steeds weerhouden van het bezoeken van vernietigingskampen. Als hij al kampen bezocht dan waren het "heropvoedingskampen". De rook zal wel van de centrale verwarming zijn gekomen. Die man wist wat er gaande was, maar wou zich daar niet mee bezig houden. Hij was de dromer en architect en hij heeft bewust de slechte zaken gemeden omdat hij die niet zien wou. Beetje zoals Hitler zelf nooit de concentratiekampen heeft bezocht, maar met dat verschil dat Speer niet het bevel gaf tot het uitroeien van mensen maar wel deel bleef uitmaken van de machine waarvan hij wist dat het gebeurde.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 20:06   #42
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

http://www.as-p.de/content/1-start/e_index.php

Albert Speer & partners
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 20:06   #43
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Het is erg dubbelzinnig. Ik deel je mening dat die man niet meeging in de idiologie van de Nazi's. Hij was geen Himmler die in mijn ogen kwaadaardiger was dan Hitler zelf. Hij was de architect en degene die plannen kon uittekenen. Een genie in elk geval, hoewel ik zijn keuze van type architectuur niet echt kan hebben, maar dat was nu eenmaal de smaak van Hitler. Ik heb nu wat zitten lezen over Speer en wat ik vooral onthou is dat hij wel wist wat er gebeurde maar het niet wou zien. Hij heeft zich steeds weerhouden van het bezoeken van vernietigingskampen. Als hij al kampen bezocht dan waren het "heropvoedingskampen". De rook zal wel van de centrale verwarming zijn gekomen. Die man wist wat er gaande was, maar wou zich daar niet mee bezig houden. Hij was de dromer en architect en hij heeft bewust de slechte zaken gemeden omdat hij die niet zien wou. Beetje zoals Hitler zelf nooit de concentratiekampen heeft bezocht, maar met dat verschil dat Speer niet het bevel gaf tot het uitroeien van mensen maar wel deel bleef uitmaken van de machine waarvan hij wist dat het gebeurde.
Klopt, maar hij heeft bvb wel het arbeiderskamp bij de rakettenfabriek van Dora gezien (1 op 100 arbeiders die er werkten overleefden - geen overdrijving). Nadien verklaarde hij dat hij gechoqueerd was en onmiddellijk bevel gaf om hun levensomstandigheden te verbeteren. Nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat dat bevel er al was voor zijn bezoek, door iemand anders (niet uit menslievendheid uiteraard, maar om de productiviteit niet teveel aan te tasten).

Ook gaf hij zélf de opdracht om joden uit hun huizen te zetten, huizen die werden afgebroken om plaats te maken voor zijn projecten. Ook d�*t heeft Speer goed verzwegen.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 20:06   #44
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Juist ja, en Speer toonde ook aan dat hij geprobeerd had Hitler te vermoorden zeker?

Dat beweerde hij op zijn proces, maar ook dat fabeltje is al lang doorprikt.
Ik kan zijn bewering omtrent die moordpoging niet vinden. Noch dat hij het werkelijk heeft geprobeerd. Maar zeker is dat rond 43-45 er verschillende moordaanslagen zijn gepleegd op Hitler (die die wonderwel allemaal overleefde... den duvel zit er voor iets tussen denk ik) en die aanslagen gingen niet uit van het verzet maar van hooggeplaatste generaals die vonden dat Hitler gek of dement was geworden. Verschillende docu's van de Duitse televisie verhalen daar ook over. Hitler gaf bevelen over troepen die niet meer bestonden e.d. en de militaire staff was dat beu.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 31 december 2007, 20:10   #45
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Ik kan zijn bewering omtrent die moordpoging niet vinden. Noch dat hij het werkelijk heeft geprobeerd. Maar zeker is dat rond 43-45 er verschillende moordaanslagen zijn gepleegd op Hitler (die die wonderwel allemaal overleefde... den duvel zit er voor iets tussen denk ik) en die aanslagen gingen niet uit van het verzet maar van hooggeplaatste generaals die vonden dat Hitler gek of dement was geworden. Verschillende docu's van de Duitse televisie verhalen daar ook over. Hitler gaf bevelen over troepen die niet meer bestonden e.d. en de militaire staff was dat beu.
Hij heeft gezegd dat hij met het idee gespeeld heeft om Hitler te vermoorden, maar dat was bijna onmogelijk geworden nadat de veiligheidsmaatregelen enorm waren verstrengd na de aanslag van 20 juli '44.

Soit, Speer en Hitler waren zo intiem, bijna tot op 't einde, dat ik bijna niet kan geloven dat dat waar zal zijn. Hij heeft zijn verdediging na 45 en zeker naar zijn vrijlating in '66 verdomd goed uitgekiend!
Oud 31 december 2007, 20:22   #46
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij heeft gezegd dat hij met het idee gespeeld heeft om Hitler te vermoorden, maar dat was bijna onmogelijk geworden nadat de veiligheidsmaatregelen enorm waren verstrengd na de aanslag van 20 juli '44.

Soit, Speer en Hitler waren zo intiem, bijna tot op 't einde, dat ik bijna niet kan geloven dat dat waar zal zijn. Hij heeft zijn verdediging na 45 en zeker naar zijn vrijlating in '66 verdomd goed uitgekiend!
Clever was 'm wel. Maar ik denk dat ie dat altijd is geweest. Maar als je de geschiedenis mag geloven, dan heeft hij Hitler zijn verraad opgebiecht op een moment dat die niemand meer toeliet om de bunker te verlaten. Gek dat hij eruit geraakte dan. Het blijft een dubieuze figuur. Maar liever Speer dan Himmler.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 31 december 2007, 20:32   #47
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Clever was 'm wel. Maar ik denk dat ie dat altijd is geweest. Maar als je de geschiedenis mag geloven, dan heeft hij Hitler zijn verraad opgebiecht op een moment dat die niemand meer toeliet om de bunker te verlaten. Gek dat hij eruit geraakte dan. Het blijft een dubieuze figuur. Maar liever Speer dan Himmler.
absoluut. Himmler was een fanatieke en wreedaardige gek, Goebbels was gewoon een fanatieke gek (daarom niet minder misdadig).

Speer zou wellicht de opvolger geweest zijn van Hitler, dit is één van de grote vraagstukken uit de geschiedenis van het Derde Rijk. Dat laatste bezoek van Speer aan Hitler was mogelijk (waarschijnlijk) met het doel om NIET als opvolger aangeduid te worden van een rijk dat op instorten stond. En inderdaad: Hitler benoemde admiraal Dönitz tot opvolger, Dönitz heeft het Speer nooit vergeven, en heeft hem in de elf jaar dat ze celmaten waren voortdurend getreiterd en uitgescholden omdat hij ervan overtuigd was dat hij 't aan hem te danken had dat Hitler hem tot opvolger aanduidde.

Dönitz en Speer zijn allebei gestorven begin jaren '80

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 31 december 2007 om 20:36.
Oud 31 december 2007, 20:56   #48
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb vaak gelezen dat die film veel kritiek kreeg omdat Hitler er te menselijk werd afgebeeld.

Ik heb die film nu gezien en ik vind dat die kritiek absoluut geen grond heeft. Wie is het met me oneens?
Ik ben het met je eens. Hitler werd afgebeeld als een paranoïde, totaal buiten de realiteit levende schertsfiguur.

Het feit dat hij af en toe eens iets aardigs zei, maakt niet de minste indruk op me.

De filmcritici die beweren dat Hitler te menselijk afgebeeld werd, zijn idioten.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 20:58   #49
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Verhoor Albert Speer (21-06-1946)

http://www.go2war2.nl/artikel/1501/1
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 21:04   #50
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb vaak gelezen dat die film veel kritiek kreeg omdat Hitler er te menselijk werd afgebeeld.

Ik heb die film nu gezien en ik vind dat die kritiek absoluut geen grond heeft. Wie is het met me oneens?
Dat is weer zoiets post-modernistisch zeker. In menselijkheid zijn geen gradaties. Ofwel ben je het niet (plant, steen, vliegtuig), ofwel ben je het wel (ook Hitler, Pol Pot, Jos Geysels). Je kunt dat niet een beetje zijn, of te weinig, of te veel, of weet ik wat.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 22:03   #51
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik ben het met je eens. Hitler werd afgebeeld als een paranoïde, totaal buiten de realiteit levende schertsfiguur.

Het feit dat hij af en toe eens iets aardigs zei, maakt niet de minste indruk op me.

De filmcritici die beweren dat Hitler te menselijk afgebeeld werd, zijn idioten.
er is alleszins iets zeer vreemds dat ik las in de biografie van Otto Skorzeny (Hitlers SS-chef speciale operaties)

Skorzeny zegt dat Dr. Brandt -één van Hitlers lijfartsen- hem verklaarde dat een andere lijfarts van Hitler, professor Morell, Hitler vaak inspoot met speciale supplementen, die bleken onder andere arsenicum te bevatten. Brandt verklaarde dat dit zeer schadelijke gevolgen kon hebben.

Ik dacht dat arsenic de hersenen kan beschadigen, zou dit een oorzaak kunnen zijn van het feit dat Hitler op het einde helemaal doorsloeg?

foto van Skorzeny:

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 31 december 2007 om 22:04.
Oud 31 december 2007, 22:09   #52
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Rommel is pas een man die mijn bewondering heeft. Hij was geen nazi gewoon een goed strateeg op de verkeerde plaats in de geschiedenis. Hij was een van de weinige hogere officieren die geen misdaad tegen de menselijkheid heeft begaan.
Oud 31 december 2007, 22:13   #53
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Ik ben geen scheikundige, maar ik dacht dat arsenicum voornamelijk kankerverwekkend was. En het is ook een dubieuze bron he, persoon A zegt dat persoon B hem gezegd heeft dat persoon C Hitler af en toe inspoot met arsenicum.

Napoleon is vermoord geweest met arsenicum dacht ik. Arsenicum is immers altijd al een populair gif geweest. Misschien was Hitler bang om vergiftigd te worden, en probeerde hij zich homeopathisch gewijs immuun te maken voor arsenicum door zich af en toe wat arsenicum toe te dienen ?

In elk geval, de man was volledig kierewiet, wat mij betreft vanaf het begin van zijn carrière al.
Oud 31 december 2007, 22:15   #54
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Rommel is pas een man die mijn bewondering heeft. Hij was geen nazi gewoon een goed strateeg op de verkeerde plaats in de geschiedenis. Hij was een van de weinige hogere officieren die geen misdaad tegen de menselijkheid heeft begaan.
Rommel was wel een nazi. Hij had wel ernstige bedenkingen bij het toenmalige regime, en was dus zeker geen hardliner.

Maar een nazi was hij.
Oud 31 december 2007, 22:16   #55
Den Ardennees

Standaard

ik weet het niet, iemand die weet wat de gevolgen zijn van opname van arsenicum?
Oud 31 december 2007, 22:18   #56
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Rommel was wel een nazi. Hij had wel ernstige bedenkingen bij het toenmalige regime, en was dus zeker geen hardliner.

Maar een nazi was hij.

Je kan daar zeker over discussieren

admiraal Dönitz was geen lid van de nazi-partij, maar het is duidelijk dat hij in alles een overtuigd nazi was

Albert Speer was wél lid van de NSDAP, maar hij was allerminst doordrenkt van de nazi-ideologie, veeleer een technocraat. (hij was wél oorlogsmisdadiger)

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 31 december 2007 om 22:21.
Oud 31 december 2007, 22:20   #57
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar een nazi was hij.
Rommel was GEEN nazi

http://nl.wikipedia.org/wiki/Erwin_Rommel
Oud 1 januari 2008, 11:29   #58
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

't is gewoon een héél sterke film met een glansprestatie van Bruno Ganz als Hitler. Je voelt gewoon de mythomanie, de paranoia en de aftakeling van zijn figuur.

In dat opzicht is Hitler inderdaad een mens, en meer bepaald iemand die zijn mislukkingen als individu uitgewerkt heeft op een gans volk en daarmee een generatie van gefrustreerde veteranen en opportunisten heeft meegetrokken.

De verlengde versie schetst dat overigens nog meer als de geschiedenis van de kleine Hitlerjongen wordt uitgebeeld. Die geschiedenis is fictief want het enige wat we weten is dat hij samen met Hitler op de laatste foto waar Hitler levend opstaat is afgebeeld terwijl Hitler hem in de wang knijpt.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2008, 11:31   #59
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Je bedoelt officieren die hun eigen hachje wilden redden.

Op één na kwamen ze daar niet mee weg. Alleen Speer kwam ermee weg, door zijn acteerprestatie op het proces van Neurenberg.
Speer heeft schuld bekend. Dat zal het wel geweest zijn zeker? Speer was overigens de meest Britse van alle nazi's.
Oud 1 januari 2008, 11:36   #60
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
foute analyse, ze pleegden zelfmoord omdat ze zodanig zich hadden verbonden aan dat nationaal-socialisme en die persoon van Adolf Hitler, dat hun leven geen zin meer had, zodra dat wegviel. Fanatisme in zijn ergste vorm.
Zouden we het niet eens wat menselijker kunnen benaderen? De officieren in de bunker wisten ook wel wat er zou gebeuren als ze gevangen genomen werden en ze wisten wat bepaald SS-detachementen hadden aangericht in Rusland. Dus d�*n of na een proces: het resultaat was hetzelfde. Dan was het excuus dat Hitler had gegeven een mooie manier om dat te verhullen.

Bij degenen die op het terrein zelfmoord pleegden zal psychische uitputting wel de hoofdreden geweest zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be