![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() "Taal barrière" (sic). Al vele jaren heb ik Nederlandse vrienden en kom ik heel regelmatig in Nederland. Nog nooit heb ik situaties meegemaakt waar er ook maar enigszins sprake is van een of andere "taal barrière" (sic). Waar haalt u het toch vandaan? Als men voor een callcentrum een bepaald profiel vooropstelt, dan heeft dat niet te maken met verstaanbaarheid maar eerder met herkenbaarheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Belgen.nl is bedoeld voor Vlamingen die vaak omwille van de liefde van hun leven in NL zijn gaan wonen. Zij geven hun oordeel over NL, en aangezien ze in NL zijn willen gaan wonen, moeten ze toch in zekere mate positief staan tegenover NL anders zouden ze die stap niet gezet hebben. Bovendien kennen ze NL vrij goed want ze wonen er vaak al een hele poos. En toch stellen zij heel wat verschillen vast. Je moet niet vragen wat dat het zou zijn mochten de gewone VL met de NL moeten samenleven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 9 januari 2008 om 12:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is evenzeer een taalverschil wanneer mensen uit respectievelijk Kortrijk en Antwerpen AN spreken. Ik zie echt het probleem niet, hoor. En de "regelneverij"? Wel, eerlijk gezegd, geef mij dat maar. Dan krijgen we eindelijk een ordentelijk en leefbare stedebouw daar waar we nu met een verschrikkelijke erfenis zitten van zoveel jaar unitair Belgisch wanbeleid op dat vlak. Dan hadden we nu schitterend fietspaden, een beter gestructureerd wegennet (met minder verkeersdoden), hadden we nog steeds kleine dorpen met dorpswinkels (daar waar ze in Vlaanderen langzaam aan onherroepelijk verdwijnen), enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan denk ik zo: en tussen Vlamingen en Walen is er geen taalverschil misschien? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Minister
|
![]() Wanneer hebben we het over Franstalige dialecten?
![]()
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 9 januari 2008 om 12:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zij willen eenduidige regels voor iedereen. Ooit op tv een NL parlementslid gehoord: Belgen voelen zich veel meer thuis in Europa en het EU parlement, zij zijn dat gewoon van om te gaan met verschillende ideeën, compromissen te zoeken enz.. Wij Nederlanders houden meer van rechtlijnigheid en duidelijke wetten. Belgen (of het nu VL of WL zijn) zijn kampioenen van overal doorheen te slalommen; helemaal anders dan Nederlanders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verschillen zijn op zich geen probleem. Wel hoe men ermee omgaat? En u leidt aan de ziekte om de verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen tot ongekende proporties te vergroten zodanig dat ze onoverkomelijk lijken, terwijl u doet aan de andere kant alsof er geen verschillen zijn tussen Vlamingen en Walen. Echt wel heel eenzijdig! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En ja hoor!!! Daar hebben we het weer!!! Straatrue haalt weer eens dat witte konijn boven: "Ik heb gehoord...", "ik was zelf in...", "ik sprak met... en die zegt u ongelijk heeft", "mijn dochter was in ..."... Totaal ongeloofwaardig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nee, die Nederlandse regeringsvorming, dat record dat gebroken is, ondanks dat de demissionaire regering nu weer eventjes missionair mag wezen, was een kwestie van politieke meningsverschillen, niet van een strijd tussen volkeren. In Nederland kunnen wij ons dat niet voorstellen, dat er van elke partij twee varianten zijn, een voor onder en een voor boven de rivieren, en dat die compleet met elkaar overhoop liggen over hoe dingen besloten moeten worden waardoor ze niet eens aan de inhoud toekomen. Ja oké, d66 doet weleens zoiets, maar de rest...
![]() |
![]() |
#111 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hoe meer men op elkaar lijkt hoe meer de kleine verschillen opblaast en uitvergroot om zijn identiteit te bewaren. Reclamemakers al vaak horen zeggen: ondanks het taalverschil er is niets dat meer op een VL gelijkt dan een Frbelg. Verschil tussen VL en NL veel groter ondanks +/- dezelfde taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan vraag ik mij gewoon af: komt straatrue eigenlijk wel eens in Nederland? Gaat die man om met Nederlanders? Ik die immers wel heel veel met Nederlanders te maken heb, ervaar helemaal niet dat de verschillen onoverkomelijk zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Here we go again .... ![]() ![]() I'm waiting for a tangible evidence.
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 9 januari 2008 om 12:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ken een callcenter in Luik en als zich daar een eentalige Vlaming aanbiedt, dan krijgt hij te horen dat zijn Nederlands zeer goed verstaanbaar is voor de Walen en dat hij onmiddellijk mag beginnen. [/mode straatrue] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik kan er ook niet aan doen dat ik veel naar de radio luister. Helaas is het via de middengolf nu niet meer mogelijk om bij ons de Nederlandse Radio 1 te ontvangen. Laatst gewijzigd door straatrue : 9 januari 2008 om 12:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is ons probleem, niet het uwe!
|
![]() |
![]() |