Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2008, 22:33   #1
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Moslimcharter

Moslimorganisaties ondertekenen Europees Islamitisch Charter (De Standaard Online)

Tekst: Muslims of Europe Charter (PDF)

Normaal wordt hier zeer snel op nieuws gereageerd, maar laat dit nu toevallig een onderwerp zijn waarover ik hier nog niets gehoord heb.

Meer dan 400 Europese moslimorganisaties hebben in Brussel een handvest ondertekend om de deelname van moslims aan het openbaar leven te stimuleren, om een dialoog tot stand te brengen, om duidelijk te stellen dat in de Islam de man en de vrouw gelijkwaardig zijn, en om te benadrukken dat moslims zich in Europa op een positieve manier moeten integreren en de wetten van het land respecteren.

Een zeer positief initiatief zou ik zo zeggen, en een initiatief dat toont hoe de Islam écht is: gematigd, respectvol en vredelievend.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 10 januari 2008 om 22:34.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 22:39   #2
smiley

smiley's schermafbeelding

Standaard

[quote=Geert C;3200908] om duidelijk te stellen dat in de Islam de man en de vrouw gelijkwaardig zijn,

Dat is een grap. Maar vele 'verdraagzamen' zijn daarmee weg natuurlijk.

Citaat:
en om te benadrukken dat moslims zich in Europa op een positieve manier moeten integreren en de wetten van het land respecteren.
Zolang zij dik in de minderheid zijn, doch dat zeggen ze er niet bij natuurlijk

Citaat:
Een zeer positief initiatief zou ik zo zeggen, en een initiatief dat toont hoe de Islam écht is: gematigd, respectvol en vredelievend.
u maakt een grapje
Oud 10 januari 2008, 22:42   #3
El Economisto
Banneling

Standaard

U ziet dingen maar u ziet niet de dingen die er niet worden gezegd.

Enkele markante feiten op een rijtje:

--> Nergens worden moslimterroristen persoonlijk en openbaar terechtgesteld.

Dit was een feit dat wel te verwachten was, moslims vormen een groep, een gemeenschap waar westerse waarden niet in mogen/kunnen. Men negeert de zaken en veralgemeent ze, maar het is een probleem van de Islam, niet van het huidige Christendom!

--> Jihad zou een verdedigingsoorlog zijn, iedereen die een beetje geschiedenis kent en kan lezen weet dat het dat niet is.

Citaat:
Islam calls for mutual acquaintance, dialogue and co-operation among
people and nations so as to enhance stability and guarantee peace in
the world. The term Jihad that occurs in Islamic texts means to exert all
efforts towards good, starting from reforming oneself to spreading truth
and justice between people. Jihad in its understanding as warfare is
regarded as one of the means available to any sovereign state when it
needs to defend itself against aggression. The teachings of Islam, in this
respect, are in line with international law. Based on such an
understanding of Jihad, Islam rejects violence and terrorism, supports
just causes and affirms the right of all people to defend themselves by
legitimate means.

Laatst gewijzigd door El Economisto : 10 januari 2008 om 22:43.
El Economisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 22:49   #4
watersport
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Moslimorganisaties ondertekenen Europees Islamitisch Charter (De Standaard Online)

Normaal wordt hier zeer snel op nieuws gereageerd, maar laat dit nu toevallig een onderwerp zijn waarover ik hier nog niets gehoord heb.

Meer dan 400 Europese moslimorganisaties hebben in Brussel een handvest ondertekend om de deelname van moslims aan het openbaar leven te stimuleren, om een dialoog tot stand te brengen, om duidelijk te stellen dat in de Islam de man en de vrouw gelijkwaardig zijn, en om te benadrukken dat moslims zich in Europa op een positieve manier moeten integreren en de wetten van het land resp diecteren.

Sta mij ook toe twijfelachtig te staan tegenover die gelijkheid van man en vrouw in de islam.
In de koran (heeft dat niets te maken met islam?) staat het nochtans anders uitgelegd:
het basisprincipe wordt uitgedrukt in Soera 4, vers 34: "De mannen zijn zaakwaarnemers v
oor de vrouwen, omdat God de een boven de ander heeft bevoorrecht..." .
Op het sexuele vlak wordt dit als volgt geconcretiseerd: een vrouw kan alleen sexuele betrekkingen hebben met haar echtgenoot (wanneer hij dat wenst); de man mag betrekkingen hebben met een onbeperkt aantal vrouwen: vier echtgenoten en zoveel slavinnen als hij zich kan veroorloven: S 23, v 1-6; "Het zal de gelovigen wel gaan... die hun schaamstreek kuis bewaren, behalve bij hun echtgenotes of de slavinnen waarover zij beschikken..." (vergelijk ook: S 4, v 3.)
Ik haal dit van http://www.etiennevermeersch.be/verm...el/vrouw_islam

professor Vermeersch kan bezwaarlijk een islam-hater genoemd worden. Integendeel, als u het ganse artikel leest, zult u zien hoe hij zich uitslooft in voorafgaande paragrafen om te zeggen dat hij niemand wil beledigen.
Ofwel spreken we hier over iets anders maar de koran mag toch gezien worden als basis voor en van de islam?
watersport is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 22:50   #5
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Het is inderdaad een zeer goed initiatief maar ik betwijfel of het meer is dan een beetje PR
maja misschein helpt het

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:00   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Meer dan 400 Europese moslimorganisaties hebben in Brussel een handvest ondertekend om de deelname van moslims aan het openbaar leven te stimuleren, om een dialoog tot stand te brengen, om duidelijk te stellen dat in de Islam de man en de vrouw gelijkwaardig zijn, en om te benadrukken dat moslims zich in Europa op een positieve manier moeten integreren en de wetten van het land respecteren.

'k hoorde er zojuist iets over tijdens het laat nieuws. Als het is zoals je zegt dan verdient dit handvest een pluim.
Echter, zojuist, nog geen vijf minuten geleden, hoorde ik wel een Vlaamse moslim, in kostuum, verkondigen dat een hoofddoek een religieuze verplichting is. Misschien moet er dan toch maar eens parallel gewerkt worden aan de zwarte vlekken in de maatschappij.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:03   #7
El Economisto
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
'k hoorde er zojuist iets over tijdens het laat nieuws. Als het is zoals je zegt dan verdient dit handvest een pluim.
Echter, zojuist, nog geen vijf minuten geleden, hoorde ik wel een Vlaamse moslim, in kostuum, verkondigen dat een hoofddoek een religieuze verplichting is. Misschien moet er dan toch maar eens parallel gewerkt worden aan de zwarte vlekken in de maatschappij.
Natuurlijk is dit goed nieuws, de derde wereldoorlog komt zo met rasse schreden dichterbij.
El Economisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:21   #8
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom mag een moslim niet geloven dat een hoofddoek 'een religieuze verplichting' is?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:26   #9
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Prachtig initiatief!
Maar; ik het meer dan een statement?
Iedere allochtone vereniging zegt in zijn missieverklaring te werken aan integratie maar niemand doet dit echt in de praktijk , een uitzondering nagelaten.
Koepels en unies of federaties, vaak van hetzelfde laken een broek, op papier heel nobel en vooruitstrevend, maar in praktijk komt er geen jota van terecht toch krijgt dat hele systeem subsidie...
Vaak staat in de praktijk segregatie in het vereninigsleven voorop en bij unies en federaties een doelgroepenbeleid en belang, dat is niet hetzelfde als integratie of het bevorderen van sociale cohesie!
Dus geweldig; maar eerst zien dat het meer is dan loze beloftes!
Ik hoop van wel, misschien zijn er inderdaad een aantal verenigingen wakker geworden?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:28   #10
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

U h huh, dat mag een moslim best maar daarom mag hij er niet van uit gaan dat zijn omgeving die mening deelt en dus ook vind dat dit moet, steeds en overal!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:33   #11
smiley

Standaard

"dat moslims zich in Europa op een positieve manier moeten integreren"

Mogen de ongelovigen dan nu opeens wel trouwen met een moslima zonder zich tot die islam te moeten bekeren ? Mogen de kinderen uit een gemengd huwelijk nu plots wel vrij (niet-islamitisch) en westers worden opgevoed ?
Hebben jullie nu plots niks meer tegen 'verwestersen' ?

"de wetten van het land respecteren"

Als jullie demografisch in de meerderheid zouden geraken. Gaan jullie dan nog steeds die wetten respecteren of gaan jullie jullie eigen wetten invoeren ? Hoe denken jullie over een islamstaat ? Hoe denken jullie over de sharia ?

Graag zou ik een antwoord op die vragen weten. Ik vertrouw dit voor geen haar !

Islam is geen religie in de westerse zin van het woord ! Dit hoort thuis in de 'islam is peace' campagne. Zandstrooierij !

"My freedom is more important then your precious believe"

Waarom de islam wel degelijk het probleem is.
http://www.motionbox.com/video/playe...db01c1de492?#1

Laatst gewijzigd door smiley : 10 januari 2008 om 23:43.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:40   #12
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:

Op en top "taquija"... En u bent typisch zo een kerel die daar met zijn twee poten intrapt volgens mij...Ik kan mij vergissen natuurlijk: t' zou kunnen dat u voeten hebt inplaats van poten
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:41   #13
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Mogen de ongelovigen dan nu opeens wel trouwen met een moslima zonder zich tot die islam te moeten bekeren ?
De liefde primeert.

Ooit al eens over nagedacht wat zo'n bekering rond de kerktoren inhoud ? Kan evengoed bij kaarslicht. Het geloof staat nog steeds niet op je hoofd geschreven. En voor de rest ... huwelijk of samen leven met een minimum aan liefde en respect is een kwestie van compatibiliteit, overal ...
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:42   #14
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Waarom mag een moslim niet geloven dat een hoofddoek 'een religieuze verplichting' is?
Omdat religie geen verplichting is. Ook niet in de Islam.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:42   #15
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
het is met het woord "verplichting" dat ik een probleem heb...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:44   #16
smiley

Standaard

Citaat:
De liefde primeert.

.
Een moslima mag niet trouwen met een ongelovige. Wat weet jij van islam af Rudy ? Jongens jongens jongens. Ga daarmee naar de oorlog.
Vergeet nooit dat de islam primeert. De islam primeert !

Laatst gewijzigd door smiley : 10 januari 2008 om 23:47.
Oud 10 januari 2008, 23:49   #17
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Een moslima mag niet trouwen met een ongelovige. Wat weet jij van islam af Rudy ? Jongens jongens jongens. Ga daarmee naar de oorlog.
Vergeet nooit dat de islam primeert. De islam primeert !
En dan? In conservatieve christelijke kringen is het ook not done om met een ongelovige te trouwen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:52   #18
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Het Europees islamtisch handvest vind ik een goed initiatief. Het toont aan dat er belangrijke delen van de moslims zich universeler (in de zin van zich conformeren aan de UVRM) opstellen.

Citeren uit de Koran is niet zinvol.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door watersport Bekijk bericht
Sta mij ook toe twijfelachtig te staan tegenover die gelijkheid van man en vrouw in de islam.
In de koran (heeft dat niets te maken met islam?) staat het nochtans anders uitgelegd:
het basisprincipe wordt uitgedrukt in Soera 4, vers 34: "De mannen zijn zaakwaarnemers v
oor de vrouwen, omdat God de een boven de ander heeft bevoorrecht..." .
Op het sexuele vlak wordt dit als volgt geconcretiseerd: een vrouw kan alleen sexuele betrekkingen hebben met haar echtgenoot (wanneer hij dat wenst); de man mag betrekkingen hebben met een onbeperkt aantal vrouwen: vier echtgenoten en zoveel slavinnen als hij zich kan veroorloven: S 23, v 1-6; "Het zal de gelovigen wel gaan... die hun schaamstreek kuis bewaren, behalve bij hun echtgenotes of de slavinnen waarover zij beschikken..." (vergelijk ook: S 4, v 3.)
Uit de bijbel (en uit andere religieuze werken vermoed ik) kunnen soortgelijke quotes worden gehaald. Het gaat om de interpretatie in zijn totaliteit.

Natuurlijk zijn niet alle moslims te vertrouwen. Van de Vlamingen vertrouw ik de VB'ers voor geen cent, van de Nederlanders de PVV'ers niet. Als ze de kans krijgen schoppen ze een medemens de deur uit, alleen omdat die er iets anders uitziet dan zij zelf.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:54   #19
smiley

Standaard

Citaat:
En dan? In conservatieve christelijke kringen is het ook not done om met een ongelovige te trouwen.
En dan zegt ie ? Islam is geen religie zoals het christendom. Scheiding van moskee en staat ? Laat mij niet lachen !

De kinderen uit elk gemengd huwelijk (moslim met niet-moslim) zal als moslim worden opgevoed. Eens de moslimgemeenschap groot genoeg geworden is gaan zij dan nog de wetten respecteren denk je of gaan zij hun eigen wetten invoeren ?

Graag een antwoord op die vraag. Trowuens er staat reeds een leugen in die korte tekst van dat charter. De vrouw is in islam ondergeschikt aan de man. De vrouw is zelfs het bezit van de man en hij kan haar gewoon verstoten door een paar keer te zeggen. Ik verstoot u.

Trouwens van integratie kan geen sprake zijn aangezien een moslim zijn koran dient te volgen. Verwestersen is uit den boze. De koran wil geen integratie en staat vijandig tegenover ons en onze maatschappij !

Waarom de islam wel degelijk het probleem is.
http://www.motionbox.com/video/playe...db01c1de492?#1

Islam = subjugate (discriminate) the infidels.

Laatst gewijzigd door smiley : 11 januari 2008 om 00:10.
Oud 11 januari 2008, 00:02   #20
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Eh, kunnen jullie misschien nog iets meer naast mijn vraag antwoorden?

Ik zal ze eens wat duidelijker formuleren: waarom mag een moslim niet geloven dat de hoofddoek een religieuze verplichting is in zijn/haar geloof (= de logica zelve)?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be