Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2008, 02:00   #141
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik begin mij af te vragen of veel van mijn landgenoten, net als ik, geen idee hebben hoeveel "ridders" er dankzij Nederland bestaan en nog minder wie Anciaux en Brakke Buren zijn.
Je zou hem wel moeten kennen, dat verdient ie:

Het Gruuthuuse-handschrift - veiliggesteld
Door deskundigen 'het hoogtepunt in de middeleeuwse cultuurgeschiedenis van de lage landen'' was in particuliere handen van een Belgische baron en werd te koop aangeboden. Toevallig was men ''vergeten'' het ''hoogtepunt'' op de lijst van belangrijk Nationaal erfgoed te zetten. Waarom zou Belgie dat ook doen, een hoogtepunt (door sommigen hét belangrijkste document genoemd) uit de grootste taalgroep van Belgie beschermen? Kortom KB Brussel mocht het niet aankopen. De Vlaamse overheid, die het belang ervan wél inzag, kon het niet aankopen omdat het geen middelen had én (en dit is belangrijk omdat dat bij de formele regels voor aankoop van de Vlaamse overheid geldt: ) ''Omdat het zich niet op Vlaamse bodem bevond''.
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Anciaux zei het zo in antwoord op kamervragen van DeWinter van het VB:

Citaat:
Alleen werken die zich in Vlaanderen bevinden, kunnen op de lijst voorkomen. (van het 'Vlaams topstukkendecreet'' -HvG)
(...)
In enge zin heeft de hele zaak dus niets met het Topstukkendecreet te maken. We betwisten evenwel niet dat dit een zeer waardevol stuk literair of taalkundig erfgoed is. In de Taalunie, wordt sinds dit jaar, via een digitaliseringsproject hard gewerkt aan de conservering van het literaire en taalkundige erfgoed. In de Taalunie zitten Vlaanderen, Nederland en sinds kort ook Suriname. Als lid van het ministeriële comité kan ik stellen dat de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag de grootste partner van de Taalunie is. De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag werkt aan een zeer groot project om namens de Taalunie al de archiefstukken van ons literaire erfgoed te ontsluiten. Het is een project waar we samen bevoegd voor zijn.
Dat kost ons niets. U vroeg of we daarvoor geld hebben opzijgelegd. Op dit ogenblik heb ik 4 miljoen euro beschikbaar voor de realisatie van het Topstukkendecreet. We zoeken op de markt naar interessante stukken. Ik zeg daar niets meer over, want dat zou de prijzen alleen maar opdrijven. In het geval van het Gruuthuse-handschrift hebben we dus niets moeten uitgeven. Ik ken de precieze prijs niet, maar men zegt me dat het om ruim 2 miljoen euro zou gaan. Een beetje als Groot-Nederlander stel ik vast dat dit stuk in handen komt van een publieke instelling die een toppartner van de Nederlandse Taalunie is. Dat is een vooruitgang, want het stuk was de afgelopen decennia onbereikbaar. Het komt in handen van de Nederlandse staat, maar zal ten behoeve van de Vlaamse en Nederlandse gemeenschappen worden ontsloten.
Alleen daarvoor verdient ie al een lintje.
Filip Dewinter die daarover terecht kamervragen had gesteld, besloot dan ook opmerkelijk mild:
Citaat:
De essentie is niet dat we blij zijn dat ze publiek ontsloten zijn, en liever in den Haag dan in een privéverzameling: dat is evident. De essentie is dat we met het huidige Topstukkendecreet, de huidige hefboom die we hebben, niet in staat zijn om dit soort ontzettend belangrijke cultuurhistorische manuscripten in eigen handen te houden.
Kortom, Anciaux moest roeien met de officiele riemen die hij had en heeft het handschrift ''veiliggesteld''.

Verder heeft hij zich intensief ingezet voor het promoten van het Nederlands-Vlaams cultuurgoed in Brussel o.a. door middel van het 'Huis de Buren''. Als je nagaat dat de Vlamingen er niet eens hun ''Boterhammen in het park'' mogen opeten, is dat een hele prestatie.

Daarbij is hij nog eens direct betrokken bij het stimuleren van Vlaams-Nederlandse betrekkingen in De Brakke Grond in Amsterdam, in de Taalunie en in diverse tijdschriften.

Onze Vlaamse vrienden beschouwen hem als een ''politiek mietje'' en ik begrijp hun aversie als je de man zijn openbare politieke leven en verleden kent.

Maar d�*t heeft hij allemaal niet zo verkeerd gedaan.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 12 januari 2008 om 02:16.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 02:13   #142
willem1940NLD

Standaard

Nou, ik heb het maar opgezocht op Net: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gruuthuse-handschrift

Erg opwindend kan ik het niet vinden, maar ieder zijn meug.

Er wordt flink gehobbied van mijn belastinggeld.
Oud 12 januari 2008, 13:56   #143
born2bewild
Banneling

Standaard

volgens het plan gaat hij na de volgende verkieziingen eens eeen echte reden hebben om te janken.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 14:07   #144
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik heb dat goed gelezen en ik kan me alleen maar aansluiten bij de mening van Anciaux. De partner van Reve kwam in opspraak vanwege de aanranding van minderjarigen..
en jij hebt daar problemen mee? wel wel
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 14:52   #145
Geert C

Standaard

Wat maakt het nu uit dat het Gruuthuuse-manuscript naar Nederland is gegaan?
Het bevindt zich in het Nederlandse taalgebied en het is toegankelijk. Dat lijkt me toch het voornaamste.

Het is wel grappig om te zien hoe sommigen die in andere topics de Groot-Nederlandse gedachte steunen in dit topic ineens resoluut de exclusief-Vlaamse kaart trekken. Het is in de eerste plaats een manuscript dat van belang is voor de studie van de Nederlandse taal.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 12 januari 2008 om 14:55.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 15:13   #146
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Het bevindt zich in het Nederlandse taalgebied en het is toegankelijk. Dat lijkt me toch het voornaamste.

Het is wel grappig om te zien hoe sommigen die in andere topics de Groot-Nederlandse gedachte steunen in dit topic ineens resoluut de exclusief-Vlaamse kaart trekken.
Ik weet niet wáár u dit ziet maar zeker niet in dit topic. En ik heb toch echt de draad nog eens nagelezen.

Verder is het inderdaad belachelijk dat België het belang niet inziet van zo'n belangrijk Brugs cultuurhistorisch document en dat Vlaanderen niet de middelen en de mogelijkheden heeft. De reden ervan is nog belachelijker: Het topstukkendecreet geldt blijkbaar alleen voor zaken die zich op Vlaams grondgebied (dat wil zeggen: die van het Vlaams gewest) bevinden.
Volgens deskundigen bevond het stuk zich in Brussel. Dat is de hoofdstad van Vlaanderen, toch? Denk over die politieke implicatie maar eens na en schaam u over uw land.

Begrijp me goed, ik ben blij dat het is veiliggesteld en ontsloten, te meer omdat de Belgische overheid er veel te slordig mee omspringt, maar het hoort in Vlaanderen thuis. Het is schandalig dat het daar niet kon blijven.
Anciaux vertelt in die kamervragen volgens mij een leugentje om bestwil dat hij niets wist van de particuliere verkoop, als verantwoordelijke binnen de Taalunie was hij namelijk exact op de hoogte van wat deze instelling ermee wilde. Blijkbaar had hij er ook geen vertrouwen in dat het allemaal goed zou komen en heeft hij besloten niet in te grijpen. Een verstandige beslissing maar schandalig dat België zó met Vlaams cultuurgoed omspringt.

En terzijde: Als je ziet hoe Filip Dewinter er terzakekundig vragen over heeft gesteld blijkt eens te meer hoe zijn politieke tegenstanders hem onderschatten.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 15:19   #147
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Verder is het inderdaad belachelijk dat België het belang niet inziet van zo'n belangrijk Brugs cultuurhistorisch document en dat Vlaanderen niet de middelen en de mogelijkheden heeft.
En dan? Rubens was een Vlaamse schilder, ik klaag toch ook niet over het feit dat zijn schilderijen in musea over de hele wereld hangen?

Het Gruuthuuse-manuscript is van belang voor de studie van de Nederlandse taal en voor mij maakt het bijgevolg weinig uit waar in het Nederlandse taalgebied het zich bevindt, zolang het maar toegankelijk is.
Citaat:
De reden ervan is nog belachelijker: Het topstukkendecreet geldt blijkbaar alleen voor zaken die zich op Vlaams grondgebied (dat wil zeggen: die van het Vlaams gewest) bevinden.
Volgens deskundigen bevond het stuk zich in Brussel. Dat is de hoofdstad van Vlaanderen, toch? Denk over die politieke implicatie maar eens na en schaam u over uw land.
Lijkt me logisch. Erfgoed is als ik me niet vergis een gewestelijke bevoegdheid en geen gemeenschapsbevoegdheid.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 12 januari 2008 om 15:20.
Oud 12 januari 2008, 15:25   #148
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is wel grappig om te zien hoe sommigen die in andere topics de Groot-Nederlandse gedachte steunen in dit topic ineens resoluut de exclusief-Vlaamse kaart trekken. Het is in de eerste plaats een manuscript dat van belang is voor de studie van de Nederlandse taal.
En juist daarom voor Belgique van nul en generlei waarde.
Oud 12 januari 2008, 15:26   #149
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
En juist daarom voor Belgique van nul en generlei waarde.
Oud 12 januari 2008, 15:27   #150
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Erfgoed is als ik me niet vergis een gewestelijke bevoegdheid en geen gemeenschapsbevoegdheid.
Waar het om gaat is dat dit voor Vlaanderen zo belangrijke stuk zich in de hoofdstad van Vlaanderen bevond. Deze wordt dus NIET als dusdanig erkend.
Oud 12 januari 2008, 15:29   #151
Geert C

Standaard

Citaat:
Waar het om gaat is dat dit voor Vlaanderen zo belangrijke stuk zich in de hoofdstad van Vlaanderen bevond. Deze wordt dus NIET als dusdanig erkend.
Brussel wordt wel als Vlaamse hoofdstad erkend, maar het is géén deel van het Vlaams Gewest.
Oud 12 januari 2008, 15:29   #152
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan? Rubens was een Vlaamse schilder, ik klaag toch ook niet over het feit dat zijn schilderijen in musea over de hele wereld hangen?
Niemand klaagt daarover.
Wat ik wél aanklaag is dat Belgique van de Vlaamse Rubens een Belg heeft gemaakt.
Oud 12 januari 2008, 15:31   #153
Geert C

Standaard

Citaat:
Niemand klaagt daarover.
Wat ik wél aanklaag is dat Belgique van de Vlaamse Rubens een Belg heeft gemaakt.
Oké, dan zijn we maar consequent: Rubens was geen Vlaming, maar een Brabander.
Oud 12 januari 2008, 15:32   #154
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel wordt wel als Vlaamse hoofdstad erkend, maar het is géén deel van het Vlaams Gewest.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Waarom zou Belgie dat ook doen, een hoogtepunt (door sommigen hét belangrijkste document genoemd) uit de grootste taalgroep van Belgie beschermen? Kortom KB Brussel mocht het niet aankopen. De Vlaamse overheid, die het belang ervan wél inzag, kon het niet aankopen omdat het geen middelen had én (en dit is belangrijk omdat dat bij de formele regels voor aankoop van de Vlaamse overheid geldt: ) ''Omdat het zich niet op Vlaamse bodem bevond''. Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 12 januari 2008 om 15:32.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 15:33   #155
Geert C

Standaard

Brussel is inderdaad geen "Vlaamse bodem", maar het is wél de Vlaamse hoofdstad. Gemeenschappen hebben namelijk (in Brussel) geen vast grondgebied.
Oud 12 januari 2008, 15:34   #156
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oké, dan zijn we maar consequent: Rubens was geen Vlaming, maar een Brabander.
Alles behalve de Vlaamse kunstenaar dus zoals Rubens in alle musea ter wereld genoemd wordt waar zijn schilderijen hangen.

Zo kennen we idd de belgicisten.
Oud 12 januari 2008, 15:36   #157
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel is inderdaad geen "Vlaamse bodem", maar het is wél de Vlaamse hoofdstad. Gemeenschappen hebben namelijk (in Brussel) geen vast grondgebied.
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.

Belgicisten hele boeken vol en dan nog willen ze het niet begrijpen.
Oud 12 januari 2008, 15:37   #158
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
De wonderen zijn de wereld nog niet uit
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 15:38   #159
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Ga je nu ernstig impliceren dat Raf normaal-gesproken geen problemen zou hebben met pedofilie?
Oud 12 januari 2008, 15:39   #160
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor het geval je het nog niet wist, GeertC. Jouw gedachtengang sluit perfect aan bij die van Hans van de Cauter. Die noemt zich namelijk Brusselaar, Brabander en Belg, en Vlaanderen bestaat niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be