Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2008, 11:39   #381
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ja, dat komt omdat jij, tegen alle logica en redelijkheid in, je in bochten blijft wringen om te verklaren waarom de doorsnee Waal maar geen Nederlands wil leren.

Al je verklaringen zijn naast de kwestie. Er is maar één echte verklaring voor deze irrationele houding van onze Franstalige medelanders: het Belgische racisme dat in 1830 aan de macht kwam en de Walen vergiftigd heeft, tot op de dag van vandaag.

Als de Walen daar nu stilaan van aan het afkicken zouden zijn, dan is dat zeer goed voor hen. Racisme staat nooit goed en het belemmert je eigen ontwikkeling. Maar voor de Vlamingen én voor België is het too little, too late.
Het is nooit te laat, beter laat dan nooit.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 11:39   #382
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Walen en Fransen hebben inderdaad vaak aan hun Franstalige regio genoeg en beseffen inderdaad daardor niet hoe het er elders in de wereld aan toegaat.
Trouwens op tv spreekt iedereen ook FR, zelfs in films

En... ik ontmoet vaak (hoog-opgeleide) mensen uit Oost-Europa in BE en tot mijn verbazing kennen, zeker de jonge mensen meestal vooral enkel EN. Af en toe ook wat Duits; maar valt dik tegen.
Idd, de meeste Franstaligen zijn gewoon wereldvreemd en denken dat heel de wereld enkel om hen draait en zij de Goden der mensheid zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 11:55   #383
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Het is nooit te laat, beter laat dan nooit.
Het is TE laat, de Waalse politici hangen nog altijd aan de leiband van de Brusselse bourgeoise.

Moest ik nu eens een Waals politicus horen pleiten voor de onverwijlde splitsing van B-H-V zou ik werkelijk aangenaam verrast zijn.

Trouwens, ik merk dat de Frantaligen wel een verregaande staatshervorming zullen goedkeuren mocht het Brussels Gewest uitgebreid worden met enkele Vlaamse gemeenten. Ik vind dit eigenlijk niet normaal, zo'n uitgebreide Vlaamse eis zou alleen gerealiseerd kunnen worden mocht de Brusselse elite haar zin krijgen met ochot een paar Vlaamse gemeenten. Maar het bevestigt opnieuw wie eigenlijk Belgie domineert en hun chantagepolitiek ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 12 januari 2008 om 11:56.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 12:14   #384
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Het is TE laat, de Waalse politici hangen nog altijd aan de leiband van de Brusselse bourgeoise.
Het is niet te laat voor de Walen zelf en hun ontwikkeling. Het is wel te laat voor België.

Citaat:
Moest ik nu eens een Waals politicus horen pleiten voor de onverwijlde splitsing van B-H-V zou ik werkelijk aangenaam verrast zijn.
Inderdaad, dat is dé toetssteen om te zien of de Walen werkelijk geëvolueerd zijn en België willen laten voortbestaan in entente met de Vlamingen.

Zolang de Walen het Brussels-francofone racisme blijven steunen, is er geen hoop voor België, noch voor henzelf.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 12:18   #385
born2bewild
Banneling

Standaard

die fameuze inhaalbeweging was even geloofwaardig als de enron boekhouding.
de verantwoordelijken van deze laatste die nog leven zitten op water en brood

Laatst gewijzigd door born2bewild : 12 januari 2008 om 12:20.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 12:27   #386
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Geld is niet alles wat telt ..

Ik wil een vernieuwde relatie met Wallonië vanuit een niet-Belgicistisch perspectief en zonder inmenging van de Brusselse bourgeoise.

Ik wil dat Wallonie het Belgisch cultuurracisme volledig achter zit laat, stopt met dromen van die corridor met Brussel, de Vlaamse eisen inwilligt, Nederlands als eerste vreemde taal verplicht wordt onderwezen, zich losmaakt van de Brusselse bourgeoise en instemt met de integratie van Brussel in Vlaanderen en dus het einde van het Brussels Gewest.

En stel je verder voor dat Wallonie pleit voor de afschaffing van alarmbelprocedures en belangenconflicten en de feitelijke Vlaamse meerderheid erkent.

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 12 januari 2008 om 12:43.
Oud 12 januari 2008, 12:42   #387
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is idd zo dat men in die landen duidelijk heeft begrepen dat men de taal van de toeristen en handelspartners moet kennen en begrijpen, dit om problemen te vermijden.

En daar Waal en Fransman geen verre reistoeristen zijn en zich vaak niet begeven naar streken waarvan ze weten dat men hun taal er niet kent, gaan zij ook niet massaal naar deze landen op reis.
En daar deze landen hun transporten het meeste via de zeehavens van Belgie, Nederland en Duitsland gaan, is het voor hun economie gewoon een noodzaak om de taal van deze havens te kennen en begrijpen.

In tegenstelling tot de Franstalige Belgen, begrijpt men in het buitenland dus wel de noodzaak om de Vlaming en Nederlander zijn taal te kennen.
Als was het maar om te zorgen dat wij hen niet in het zak kunnen zetten dankzij hun gebrek aan taalkennis.
Inderdaad, toen ik enkele jaren geleden voor het eerst in het plaatsje Saas-Fee was (in Wallis, Duitstalig gedeelte) ging ik langs bij de toeristische dienst. Op een bepaald moment vond ik een bepaald woord niet in het Duits en gebruikte dan maar het Nederlandse, in de stille hoop dat het misschien hetzelfde was als in het Duits. De dame vroeg me spontaan, in het Nederlands dan nog wel: "Bent u misschien Nederlander?" Wat bleek? Deze dame sprak vloeiend Nederlands, en alle brochures van Wallis alsook de Saas-vallei zijn allemaal, naast Duits, Frans en Engels, ook in het Nederlands beschikbaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 12:43   #388
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Is inderdaad te laat, omdat de psychologische kloof door de jarenlange onwil aan Franstalige kant zodanig groot is geworden dat er geen meesteren meer aan is. De breuk is er.
Oud 12 januari 2008, 12:45   #389
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet te laat voor de Walen zelf en hun ontwikkeling. Het is wel te laat voor België.
Inderdaad, daarenboven wil ik even opmerken dat de aantallen slechts stijgen in het volwassenonderwijs, maar dat die procentueel eigenlijk nog steeds niet veel voorstellen op het geheel van de Franstaligen. Daarnaast moet er ook aan toegevoegd worden dat de belangstelling voor het Nederlands in de middelbare en hogere schoolafdelingen jaar na jaar daalt! Dat laatste staat ook in de krant, maar wordt blijkbaar netjes geneerd door mensen als straatrue.
Oud 12 januari 2008, 12:48   #390
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik wil een vernieuwde relatie met Wallonië vanuit een niet-Belgicistisch perspectief en zonder inmenging van de Brusselse bourgeoise.

Ik wil dat Wallonie het Belgisch cultuurracisme volledig achter zit laat, stopt met dromen van die corridor met Brussel, de Vlaamse eisen inwilligt, Nederlands als eerste vreemde taal verplicht wordt onderwezen, zich losmaakt van de Brusselse bourgeoise en instemt met de integratie van Brussel in Vlaanderen en dus het einde van het Brussels Gewest.

En stel je verder voor dat Wallonie pleit voor de afschaffing van alarmbelprocedures en belangenconflicten en de feitelijke Vlaamse meerderheid erkent.
Verdorie Debian, hier kan ik me geen 100 maar 1005 pct achterstellen. Dit is volstrekt de juiste lijn.

Zouden wij geen centrum ter promotie van een nieuwe Vlaams/Waalse entente oprichten?
Oud 12 januari 2008, 13:00   #391
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Verdorie Debian, hier kan ik me geen 100 maar 1005 pct achterstellen. Dit is volstrekt de juiste lijn.

Zouden wij geen centrum ter promotie van een nieuwe Vlaams/Waalse entente oprichten?
Ik vind mijn eigen visie logischerwijze heel goed, het zou van België een democratie maken. (fijn dat u mijn visie trouwens deelt ) Maar de sleutel die van Belgie een democratie zou kunnen maken is dat Vlaanderen en Wallonië samen op een politieke, correcte en geoorloofde manier de Brusselse bourgeoise het zwijgen opleggen en hun macht volledig beperken. Dat kan dus inderdaad door een integratie van Brussel in Vlaanderen die ook door Wallonië wordt gesteund. (natuurlijk met speciale taalwetten!)

Maar ik maak mij allang geen illusies meer op dat vlak, alle Waalse politici van alle partijen steunen de uitbreiding van Brussel... Al vind ik het een positief signaal dat de modale Waal zich toch ook afkeert van het FDF. Enfin, ook de gewone Waal blijft slachtoffer van het Belgisch regime en van hun eigen politici die aan de leiband van de Brusselse bourgeoise hangen. Veel hoop heb ik niet ...

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 12 januari 2008 om 13:02.
Oud 12 januari 2008, 13:02   #392
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vind mijn eigen visie logischerwijze heel goed, het zou van België een democratie maken. (fijn dat u mijn visie trouwens deelt ) Maar de sleutel die van Belgie een democratie zou kunnen maken is dat Vlaanderen en Wallonië samen op een politieke, correcte en geoorloofde manier de Brusselse bourgeoise het zwijgen opleggen en hun macht volledig beperken. Dat kan dus inderdaad door een integratie van Brussel in Vlaanderen die ook door Wallonië wordt gesteund. (natuurlijk met speciale taalwetten!)

Maar ik maak mij allang geen illusies meer op dat vlak, alle Waalse politici (van alle partijen steunen de uitbreiding van Brussel... Al vind ik het een positief signaal dat de modale Waal zich toch ook afkeert van het FDF, nu ja ook de gewone Waal blijft slachtoffer van het Belgisch regime en van hun eigen politici die aan de leiband van de Brusselse bourgeoise hangen. Veel hoop heb ik niet ...
Ik denk dat er ruimte is voor een centrum dat deze analyse uitwerkt, ze op het publieke forum brengt en op basis hiervan rechtstreekse contacten tussen Walen en Vlamingen tot stand brengt.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 12 januari 2008 om 13:04.
Oud 12 januari 2008, 13:29   #393
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik maak mij allang geen illusies meer op dat vlak, alle Waalse politici van alle partijen steunen de uitbreiding van Brussel... Al vind ik het een positief signaal dat de modale Waal zich toch ook afkeert van het FDF. Enfin, ook de gewone Waal blijft slachtoffer van het Belgisch regime en van hun eigen politici die aan de leiband van de Brusselse bourgeoise hangen. Veel hoop heb ik niet ...
Oud 12 januari 2008, 16:57   #394
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En jawel, hoor, daar is straatrue weer eens met zijn diepe argumentatie: "ik heb...", "mijn dochter heeft...", "ik was daar...", enz.

Laten we maar onmiddelijk het tegenovergestelde zeggen: toen ik in Polen was, ontmoette ik juist veel mensen die een woordje Duits spraken.
en de meeste het Russich beheersten
Oud 12 januari 2008, 17:07   #395
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Diegenen die op tijd Enron gekocht en verkocht hebben die lachen je nog altijd uit ....
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 17:09   #396
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:

Mensen het zwijgen opleggen staat voor u gelijk aan democratie ... niet iedereen is het daar mee eens ...
Oud 12 januari 2008, 17:12   #397
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:

U hebt blijkbaar heimwee naar een slavencultuur. Ik ben heb geen slavenmentaliteit, ik behoor niet tot jouw klasse, de lagere klasse, die van de luizen ...
Oud 12 januari 2008, 17:38   #398
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
U hebt blijkbaar heimwee naar een slavencultuur. Ik ben heb geen slavenmentaliteit, ik behoor niet tot jouw klasse, de lagere klasse, die van de luizen ...
Kom gerust eens kijken in mijn streek hier naar de villawijken - met Vlaamse boerkes uit de lagere klasse - aan de Leie en zeg mij waar ik in Brussel-stad iets gelijkaardig kan vinden.

Citaat:
Oud 12 januari 2008, 18:18   #399
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
ik behoor niet tot jouw klasse, de lagere klasse, die van de luizen ...
inderdaad u bent een totale nul
Oud 12 januari 2008, 18:46   #400
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
inderdaad u bent een totale nul
noem het gerust 'arrogante kakmuil'.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be