Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Was Lilith de eerste vrouw van Adam?
ja 0 0%
nee 4 22,22%
ik geloof niet in Het Scheppingsverhaal (en/of andere scheppingsverhalen) 12 66,67%
anders 2 11,11%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2008, 21:02   #1
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard Lilith én Eva?

Onlangs stuitte ik op een 'interessant' stukje informatie:

Citaat:
In het eerste bijbelboek, Genesis, wordt het scheppingsverhaal beschreven. Het verhaal wordt echter twee keer verteld in Genesis 1 en Genesis 2. Als je deze teksten letterlijk leest staat er dat er twee keer een vrouw wordt geschapen. De eerste vrouw die hier geschapen was zou dan Lilith zijn. Veel mensen geloven echter dat Genesis 2 een samenvatting is van Genesis 1.

In Jesaja en Psalmen en ook in het nieuwe testament (Matthëus) worden er passages beschouwd als verwijzingen naar Lilith.

Bijbelteksten met verwijzingen naar Lilith:

Genesis 1: 26-31 ( De schepping)

1:26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen. 28 En God zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels. (...) 31 En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag.

Genesis 2: 15-23 (Het paradijs)

2:15 En de Here God nam de mens en plaatste hem in de hof van Eden om die te bewerken en te bewaren. (...) 18 En de Here God zeide: Het is niet goed, dat de mens alleen zij. Ik zal hem een hulp maken, die bij hem past. 19 En de Here God formeerde uit de aardbodem al het gedierte des velds en al het gevogelte des hemels. Ook bracht hij het tot de mens, om te zien hoe deze het noemen zou, zo zou het heten. 20 En de mens gaf namen aan al het vee, aan het gevogelte des hemels en aan al het gedierte des velds, maar voor zichzelf vond hij geen hulp, die bij hem paste. 21 Toen deed de Here God een diepe slaap op de mens vallen; en terwijl deze sliep, nam Hij een van zijn ribben en sloot haar plaats toe met vlees. 22 En de Here God bouwde de rib, die Hij uit de mens genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot de mens. 23 Toen zeide de mens: Dit is nu eindelijk been van mijn gebeente en vlees van mijn vlees; deze zal "mannin" heten, omdat zij uit de man genomen is.

Psalm 91: 5-6 (Godsvertrouwen in gevaren)

5 Gij hebt niets te vrezen voor de verschrikking van de nacht, voor de pijl, die des daags vliegt; 6 voor de pest, die in het duister rondwaart, voor het verderf, dat op de middag vernielt.

Jesaja 34:14 (Het gericht Gods over Edom)

14 Hyena’s treffen daar wilde honden aan, veldgeesten ontmoeten elkander; ja, daar zal het nachtspook verwijlen en een rustplaats voor zich vinden.

Matthëus 12: 43-45 (De terugkeer van de boze geest)

43 Zodra de onreine geest van de mens is uitgevaren, gaat hij door dorre plaatsen om rust te zoeken, maar die vindt hij niet. 44 Dan zegt hij: Ik zal terugkeren naar mijn huis, waar ik ben uitgevaren; en als hij komt, vindt hij het leegstaan, geveegd en op orde. 45 Dan trekt hij heen en neemt zeven andere geesten mede, bozer dan hijzelf; en zij komen binnen en wonen daar.

Jesaja:

De naam Lilith heeft men dikwijls in verband gebracht met het Hebreeuwse woord ‘lajla’, wat nacht betekent. Vandaar ook de vertaling ‘nachtspook’. Andere vertalingen gaan uit van het Hebreeuwse woord ‘lilitu’, wat vrouwelijke demon betekent. Deze vertaling zou dan een aanwijzing kunnen zijn voor het bestaan van Lilith.

In Jesaja’s tijd geloofde men, naar een oud volksgeloof, in veldgeesten. Dit volksgeloof kende ook een vrouwelijke nachtgeest, Lilith. Jesaja geloofde kennelijk in deze demoon, anders had hij het niet gebruikt in zijn verhaal. Hij duidt hiermee de boze demonische geesten aan, waaronder dus ook Lilith.

De 'mythe' van Lilith:

Lilith stamt uit een eeuwenoude volksvertelling. Geschriften als de Talmoed en apocriefe bijbelboek Ben Sirah maken melding van haar. Ook in het kabbalisme en andere mystieke religies wordt haar naam genoemd. Het verhaal gaat als volgt:

Nadat God Adam had geschapen, vond hij dat het niet goed was voor Adam om alleen te zijn en besloot hem een vrouw te geven. Hij maakte haar, evenals Adam, van het stof der aarde. Toen Lilith was geschapen kreeg ze ruzie met Adam. Adam vond namelijk dat Lilith niet gelijkwaardig aan hem was en dat zij bij het bedrijven van de liefde onderop moest liggen. Lilith weigerde dit, zij vond dat ze gelijkwaardig waren omdat ze allebei geschapen waren uit dezelfde aarde.

Lilith werd zo kwaad dat zij de onuitspreekbare Heilige naam van de Maker uitsprak. Ze veranderde in een demon en ze vloog weg in de lucht. Lilith vluchtte naar de Rode Zee en woonde daar in een grot waar zij haar kinderen baarde. Deze kinderen waren demonen die ‘lilim’ genoemd worden.

Adam vroeg daarop aan God om Lilith terug te brengen, omdat hij nu geen vrouw meer had. God zond drie engelen, Snvi, Snsvi en Smnglof, om haar terug te brengen. De engelen zochten Lilith en vonden haar in het midden van de Rode Zee. Ze zeiden haar terug te komen, maar Lilith zei: "Laat me alleen, ik heb van God de macht gekregen om kinderen te doden. Als een kind mannelijk is, zal ik acht dagen macht over hem hebben en als het een meisje is twintig dagen."Toen Lilith dit zei, wilden de engelen haar verdrinken in de Rode Zee, maar Lilith smeekte hen om haar te sparen. Ze zweerde bij de naam van de Levende God: "Wanneer ik jullie, jullie namen, of jullie figuren op een amulet of muur zie staan, zal ik geen macht hebben over het kind." De engelen verdronken haar toen niet maar beloofden wel elke dag 100 van haar demonische kinderen te doden.

Adam kreeg een nieuwe vrouw, Eva, die niet van aarde was gemaakt maar van een rib van Adam, zodat zij ondergeschikt zou blijven. Ze blijven echter niet lang gelukkig, want de duivel zet hen tot zonden aan en ze worden verbannen uit het paradijs.

Lilith zwierf sinds die tijd rond op naargeestige plaatsen en wordt verantwoordelijk gehouden voor de wiegedood.

Bron: collegenet.nl
Wat denkt u? Was Lilith de eerste vrouw van Adam? Of iets anders?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 21:24   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Oeps, het scheppingsverhaal als bron van informatie. Sjonge, sjonge ..
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 21:42   #3
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Oeps, het scheppingsverhaal als bron van informatie. Sjonge, sjonge ..
Subforum: godsdienst en levensovertuigingen. Sjonge, sjonge...
Oud 22 januari 2008, 21:43   #4
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Hier is er meer algemene informatie i.v.m. Lilith te vinden.

Nog een concrete link m.b.t. het scheppingsverhaal: http://www.dhushara.com/book/consum/plas.htm

Het internet staat er eigenlijk vol mee...

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 22 januari 2008 om 21:59.
Oud 22 januari 2008, 21:59   #5
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een tijd geleden heb ik in een roman een stuk over die mythe gelezen, waar een rabbi-personage ook wat randuitleg gaf ivm Lilith.
Zo zouden orthodoxe joden elke vrouw zo noemen, die haar man op sexuele wijze zodanig verstrooid, dat ze hem zo afhoudt van de bestudering van de godskennis, zoals bv de kabbala-teksten, de Zohar, numerieke schema's ea mystieke tekstuur.
Dat deze esotherische studie meestal pas begint na de 40-ste levensjaar, heeft dan ook zo z'n biologische redenen...

Of je hier een stap verder mee bent, weet ik niet, maar toch graag gedaan.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 09:51   #6
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Bedoel je met die vraag of het een historische gebeurtenis zou zijn?

In dat geval, nee. Voor mij is Lilith, zoals de duivel, slechts een archetype en alles wat er rond verteld wordt folklore.
Oud 23 januari 2008, 13:25   #7
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Ik vind persoonlijk het scheppingsverhaal maar een walgelijk verhaal over incest. bah.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 16:47   #8
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zus van Opoe Wedersmeer.

Eentje voor de kenners...
Oud 23 januari 2008, 21:38   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Subforum: godsdienst en levensovertuigingen. Sjonge, sjonge...
Goed, ik zwijg al. Tijdens diep gepeins, vroeg ik mij eigenlijk af of Adam geen maitresse zou kunnen gehad hebben.

Eva was trouwens de gelukkige eerste vrouw, ega van Adam, zot van slangen en appels, en gemaakt van een rib. 'k Begrijp dus de zin van de discussie niet.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 17:43   #10
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Volgens mij was Lilith de vrouw van Samuel, een engel uit de hemel....

Beiden waren zeer gelukkig, maar later zijn ze verdacht gemaakt als zouden ze een duivels stel zijn geweest, en wel door ene Jawheh, die het niet kon verkroppen dat zijn eigen vrouw Asjera zo lelijk was en dat hij alleen de aarde had mogen scheppen en niet de hemel.

Deze Jahweh was de jongere broer van Elohim, de enig ware God.

Samuel en Lilith zijn gevlucht naar een planeet in de Pleiaden en hebben daar een volk van Aliëns voortgebracht en Jahweh heeft Adam en Eva geschapen.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 4 mei 2012 om 18:02.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 19:40   #11
zeddie
Banneling

Standaard

Lilith is de donkere zijde van Eva.
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 19:54   #12
E. Migrant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht

Deze Jahweh was de jongere broer van Elohim, de enig ware God.
Elohim, dat eigenlijk een meervoudsvorm is en betekent "de goden"...
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 20:45   #13
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Elohim, dat eigenlijk een meervoudsvorm is en betekent "de goden"...
Dus: de microwezentjes....
Oud 4 mei 2012, 20:48   #14
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zeddie Bekijk bericht
Lilith is de donkere zijde van Eva.
Volgens mij is het precies andersom, want Lilith zat boven op Adam, dus in het licht, maar Eva lag onder en lag dus in de schaduw.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be