Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2008, 13:26   #161
Matjas
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Leer lezen. Ik schreef dat het de taak is van de mentor om kinderen te motiveren zich met die vakken bezig te houden. Dat jij dat niet kan, wil niet zeggen dat anderen dat niet kunnen. Bovendien, als kinderen nu eenmaal veel liever sport en muziek leren, wat dat nog. Tijd dat je eens leert wat respect te hebben voor de interesses en de gevoelens van kinderen zelf.

Zelfde kritiek; leer lezen. Het merendeel van die zogenaamde "kennis" (doe maar 90% tot 95%) gebruik je later toch niet. Als het je van 't begin al niet interesseert, dan zal het je waarschijnlijk nooit interesseren. Bovendien kan je inleidingen tot die vakken ook op andere manieren realiseren dan kinderen te dwingen. "Algemeen kennisniveau" als referentie is waardeloos.

Oh ja, nog iets. Ik kan voor mezelf wel opmaken wat ik interessant vond en waar ik iets aan had in het secundair onderwijs, ik heb geen betweters nodig om me dat te komen vertellen, bedankt.

Ein Volk, ein Reich, Eine Wissenschaft!

Heel erg leuk enzo, maar ik heb mij gedurende heel mijn schooltijd verveelt. We verschillen dus al gigantisch van elkaar op dat vlak. Op zulk een basis kan je geen onderwijssysteem verantwoorden dat voor iedereen hetzelfde is.

Grapjas. Het overheidsonderwijs van vandaag de dag is de meest hersenloze eenheidsbrij ter wereld, gericht op reproduceren en opslaan van kennis terwijl inbreng en creativiteit nauwelijks aan de dag komen. Kan ook niet anders in een systeem waar iedereen gedwongen wordt om op dezelfde tijd dezelfde kennis op te doen in richtingen die weinig tot niet van elkaar verschillen .

Oh ja, jij vindt dan blijkbaar dat mensen zich best mogen schamen voor de richting waar ze inzitten omdat de één of andere nitwit heeft besloten dat hij / zij niet slim genoeg is?

Ik weet niet of ik nu moet lachen of wenen. Geloof jij nu echt dat het nodig is om kinderen 9 jaar lang vol te proppen met dingen die hen niet interesseren en waar ze weinig mee zijn alvorens ze kunnen weten wat ze leuk vinden en wat niet?

Tja, da's intrinsiek aan het eenheidsonderwijs dat jij propagandeert.

Aha, nog zo iemand die gelooft in "de kenniseconomie". Welnu, een economie dient in de eerste plaats om materiële zaken te produceren. De zogenaamde "kenniseconomie" is een woordje waar politici handig mee om springen wanneer ze moeten verantwoorden wat ze aangericht hebben in het onderwijs en in het economisch wezen.

Fijn, maar aan emo-argumentjes doe ik niet mee.
1)Bekijk je systeem eens realistisch. Dan kom je toch onmiddellijk tot de conclusie dat dit nooit zal werken. Jij gaat elke puber die graag gitaar speelt of schildert de mogelijkheid geven zich hierin te verdiepen en daarbij vakken die hem of haar niet interesseren te laten vallen.

Ten eerste zullen de ouders (terecht) graag hebben dat hun kind later werk vindt, en zullen ze de mentor dusdanig manipuleren dat het kind nuttige vakken waarmee je later een beroep(waar vraag naar is op de arbeidsmarkt) kan uitoefenen zal leren. Jammer genoeg past in de economie de arbeidsaanbod zich aan aan de vraag en niet omgekeerd. En dus omdat een meerderheid zich interesseert in gitaarspelen zal er geen grotere vraag naar muzikanten komen.

Wanneer de ouders echter naïef zijn en het kind zich laten ontplooien als muzikant zonder de traditionele vakken te studeren, maakt het kind een ontzettend grote kans zijn job niet te kunnen uitoefenen. Je zal immers honderden kinderen hebben die van hun 12e tot hun 18e gitaar gespeeld hebben terwijl er helemaal niet genoeg muzikantenwerk voor deze mensen is. Het ergste gevolg hiervan is dat deze mensen geen grondige basis hebben gehad om op hun 18e nog een andere keuze te maken en zij dus noodzakelijkerwijs werk zullen moeten kiezen onder hun niveau. Het is immers zonde dat iemand die het liefst van al gitarist had willen worden, indien dit niet lukt, er niet meer voor kan kiezen bijvoorbeeld ingenieur te worden, maar dan noodgedwongen aan de band moet gaan staan terwijl hij toch nog liever ingenieur was geworden (Ook al interesseerde wiskunde en wetenschappen hem op die moment niet).

Het grote knelpunt in jou redenering zit hem erin dat je enerzijds gelooft dat er ongelimiteerde jobaanbiedingen zijn voor elk werk en dat kinderen van twaalf al weten wat ze later willen worden. De realiteit wijst echter uit dat een groot aantal leerlingen een heel andere hogere studierichting kiezen dan degene die ze in het middelbaar gevolgd hebben. Deze mensen blijven in jouw systeem in de kou staan.

Ik heb overigens respect voor gevoelens en interesses van kinderen en zij kunnen die op allerhande wijzen uitoefenen buiten de schooltijd. Om sociale rampen te vermijden is het echter noodzakelijk een algemene opleiding gehad te hebben.

2)Je hebt je tijdens je schooltijd verveeld? Ok, ik ook. Maar het feit dat jij jezelf hier in deftig nederlands kan uitdrukken en een verwijzing kan maken naar het Duitse rijk heb je te danken aan dat onderwijs. Nu kan je natuurlijk zeggen dat je je interesseert voor geschiedenis en spelling. Maar vind jij dat iemand die zich niet interesseert voor spelling niet moet kunnen spellen? En vind jij het aanvaardbaar dat iemand niet ingelicht wordt over wat er gebeurd is tijdens de beide oorlogen? Verplichte leerstof is verplicht om een reden. En die reden is dat iemand die niet zonder spellingsfouten kan schrijven en niet weet wie Hitler is oor een dommerik versleten wordt en daar heel kwalijke gevolgen van ondervindt in het dagdagelijkse leven. Dat je 90 procent niet meer gebruikt pleit er niet voor die af te schaffen. Zoals ik hierboven kwam te verklaren kunnen je preferenties qua job immers nog drasitsch veranderen.

3) Denk jij nu echt dat die leerstof "blokken" tot niks leidt?? Denk je dat elke econoom die macro-economie als vak heeft gehad dat vak later nog gebruikt in het bedrijfsleven? Nee hoor, maar het zorgt er wel voor dat je de belangrijkste mechanismen en elementaire economische logica snapt. (Inderdaad door te blokken, niet door het eens oppervlakkig te bekijken en het gewoon te snappen, maar door het grondig te blokken zodat je het kan reproduceren) Op dezelfde manier leidt het blokken van geschiedenis en talen ervoor dat je verbanden legt die steek houden en dat je alles in een breder kader kan plaatsen. Creativiteit betekent niks zonder die basis. Alleen gerichte creativiteit door iemand die de de stof waarmee hij werkt tot zich heeft genomen en ze tot in de details tot de zijne heeft gemaakt kan leiden tot positief resultaat.

Ik vind niet dat mensen zich hoeven te schamen omwille van wie ze zijn of wat ze doen. Ik vind het minstens even bewonderenswaardig dat iemand een vak gaat leren en daarvoor zijn uiterste best doet als iemand die een universitair diploma haalt. Ik vind alleen dat je eerlijk moet zijn en moet durven toegeven dat er verschillen zijn in kennisverwerking. En dit wel omdat je anders de toplaag niet de kans geeft zich ten volle te ontwikkelen. Niemand beslist dan ook wie tot welke laag je behoort, iedereen is vrij te bepalen welke richting hij kiest. De realiteit zal echter uitwijzen dat bepaalde mensen niet geschikt zijn voor een bepaald niveau. Zij vinden dan hun plaats op een ander niveau.

4) Je mist echt elke realiteitszin en slaat de bal weer volledig mis. Statistieken wijzen uit dat maar liefst !!!50 procent!!! van de scholieren in het 5e middelbaar (dus vijf jaar later dan wanneer jij kinderen zou laten beslissen) nog niet eens weten welke richting ze later uit willen (En dit is breed te verstaan, ze weten nog niet eens of ze talen, exacte of sociale wetenschappen gaan studeren) Genoeg bewijs dat kinderen inderdaad 6 jaar algemene opleiding nodig hebben om een juiste beslissing te nemen?

5) Kennis-economie een marketingterm voor politiekers?? Je weet echt niet waarover je spreekt. Als je ook maar enig inzicht in het bedrijfsleven zou hebben zou je beseffen dat know-how er de laatste 50 jaar voor gezorgd heeft dat onze levensstandaard expansief is vooruit gegaan. Niet zij die produceren hebben hiervoor gezorgd, maar zij die de productie-processen optimaliseerden, degenen met de kennis dus. Wist je trouwens dat wanneer jij een blikje cola koopt, of een t-shirt, dat nog geen 3 procent van de prijs uit de productiekosten bestaat? Waar jij voor betaald, is het idee, het merk, de kennis van marketeers die jou hebben aangetrokken door een leuk logo, een reclamespot of wat dan dan ook. Geloof me vrij, bytes zijn meer waard dan atomen anno 2008.

Aan emo-argumentjes doe je niet mee? Het feit dat jou systeem in Japan tot corporate fascism leidt lijkt me niet onmiddellijk een emo-argumentje...
Matjas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 13:47   #162
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Tsjah, een mens moet ergens de frustratie kwijt wanneer hij / zij zich niet mag bezighouden met de dingen die hem / haar wel interesseren.

Bij Bhairav is ieder vak teveel moeite en nutteloos.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 14:07   #163
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Wij werden juist aangemoedigd om alternatieve methodes te zoeken om stellingen en oefeningen op te lossen.

Dat je dezelfde oplossing had bewijst niet dat je correct redeneerde, hetgeen de leraar dan diende aan te tonen.
Als de redenering wel correct was, kan ik mij niet voorstellen dat je oplossing als 'fout' werd aanzien, tenzij je een echt slechte leraar had.
Op het middelbaar bij ons moest het ook op 1 manier worden opgelost, andere manier werden onmiddellijk fout gerekend.

Achteraf op de unief ging het er omgekeerd aan toe. Daar moesten we het op een andere manier oplossen (bewijzen op alternatieve wijze opstellen). Dat was heel wat moeilijker, maar zo leer je wel waar je mee bezig bent.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 14:24   #164
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Op het middelbaar bij ons moest het ook op 1 manier worden opgelost, andere manier werden onmiddellijk fout gerekend.

Achteraf op de unief ging het er omgekeerd aan toe. Daar moesten we het op een andere manier oplossen (bewijzen op alternatieve wijze opstellen). Dat was heel wat moeilijker, maar zo leer je wel waar je mee bezig bent.
Jup. Maar de doelstelling is ook anders. Op het middelbaar proberen je ze tools aan te leren (partial integration, l'hopital enz...) en willen ze ook zien dat je die toepast. Op een universiteit boeit dat niet zozeer, creativiteit wordt zelfs geapprecieerd door de profs.
Oud 23 januari 2008, 15:12   #165
Lokorpo
Vreemdeling

Standaard

Moet voor nederlands een debat houden dit is onze stelling en ik ben voor...
Help MIJ!
Lokorpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 15:16   #166
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

ik heb véél te weinig wiskunde gehad vroeger, was 1 van de (weinige) vakken waar ik goed in was.
Oud 23 januari 2008, 15:43   #167
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lokorpo Bekijk bericht
Help MIJ!
Oh jee...
Oud 23 januari 2008, 16:20   #168
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lokorpo Bekijk bericht
Help MIJ!
Met 5 neuslengten voorsprong dé grap van de week.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 23:14   #169
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matjas Bekijk bericht
Dus jij gaat een een 15/16-jarige puber vragen wat hem interesseert? Of beter nog, je gaat het aan iemand van 12 vragen. Begin dan maar snel wiskunde, nederlands, frans, fysica en chemie af te schaffen en zorg er maar voor dat er cursussen gitaarspelen, chatten en voetballen het lessenpakket gaan bepalen.
Mij zul je sneller in een zetel met een boek van Landau vinden dan achter zo'n balletje, maar ik ben dan ook een rare.
Oud 23 januari 2008, 23:18   #170
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wiskunde heeft pas betekenis als ge er fysieke parameters aan vast hangt.
Niet echt hoor, de visie op wiskunde in het middelbaar is dat het allemaal draait om elk ding botweg uitrekenen. In het hoger onderwijs ontmoet je veel structuren (vaak eindig of discreet) en moet er vaak helemaal niets uitgerekend worden. Dit heeft trouwens wel degelijk toepassingen(ik denk aan codeertheorie)

Laatst gewijzigd door evilbu : 23 januari 2008 om 23:22.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 23:22   #171
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Niet echt hoor, de visie op wiskunde in het middelbaar is dat het allemaal draait om elk ding botweg uitrekenen. In het hoger onderwijs ontmoet je veel structuren (vaak eindig of discreet) en moet er helemaal niets uitgerekend worden. Dit heeft trouwens wel degelijk oplossingen (ik denk aan codeertheorie)
Ik heb het plezier gehad om wiskunde te leren zoals het hoort : in functie van.

Partieel differentialen. Allemaal erg droog en moeilijk als je het bekijkt op puur wiskundig vlak. Todat ze afkomen met de toepassingen ervan, in bijvoorbeeld de aerodynamica (navier stokes).
Oud 23 januari 2008, 23:23   #172
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Minder uren wiskunde, meer uren Latijn en Grieks.

Wat me dan weer - hoewel ik er niet echt voor leerde - wel kon boeien.
Jullie erfvijand Keynes is zijn carrière begonnen als wiskundige... Hij is nog leerling en vriend van Bertrand Russell geweest!
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 23:25   #173
evilbu

Standaard

Citaat:
Ik heb het plezier gehad om wiskunde te leren zoals het hoort : in functie van.

Partieel differentialen. Allemaal erg droog en moeilijk als je het bekijkt op puur wiskundig vlak. Todat ze afkomen met de toepassingen ervan, in bijvoorbeeld de aerodynamica (navier stokes).

Maar heb je nooit eens een inleiding tot galoisvelden of zo gehad? Daar begint een hele wereld op zich. Wat daar concreet uitkomt is een heel concreet algoritme voor zenders om hun berichten gecodeerd uit te zenden, maar er schuilt een prachtige wereld achter.
Oud 23 januari 2008, 23:26   #174
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Minder uren wiskunde, meer uren Latijn en Grieks.

Wat me dan weer - hoewel ik er niet echt voor leerde - wel kon boeien.
Nu goed, ik moest me voor latijn half scheef leren. Ieder zijn ding zeker, de wereld zou maar saai zijn mochten we allemaal dezelfde mensen zijn.

Maareuh, ge gaat er toch mee akkoord dat ge zonder Latijn of Grieks het wel kunt beredderen in de wereld ?
Oud 23 januari 2008, 23:33   #175
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar heb je nooit eens een inleiding tot galoisvelden of zo gehad? Daar begint een hele wereld op zich. Wat daar concreet uitkomt is een heel concreet algoritme voor zenders om hun berichten gecodeerd uit te zenden, maar er schuilt een prachtige wereld achter.
Jammer genoeg niet. Signaalverwerking is iets wat de heren van technische electronica zich mee bezighielden.

Mijn wereld omhelste eerder het opstellen van eindige elementen modellen en dergelijke. Voor zowel structuren als vloeistoffen/gassen (CFD). Maar das nu ook al een tijdje geleden vanwege deze vervloekte management job....
Oud 23 januari 2008, 23:41   #176
evilbu

Standaard

Citaat:
Jammer genoeg niet. Signaalverwerking is iets wat de heren van technische electronica zich mee bezighielden.
Dat is nog iets anders, signaalverwerking is met fourier en zo, en dat is nog altijd geen discreet probleem.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hamming-code
http://en.wikipedia.org/wiki/RSAis waar ik op doel

Laatst gewijzigd door evilbu : 23 januari 2008 om 23:41.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 23:53   #177
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Jullie erfvijand Keynes is zijn carrière begonnen als wiskundige... Hij is nog leerling en vriend van Bertrand Russell geweest!
Dat verklaart veel van zijn ge-ijl.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 23:57   #178
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is nog iets anders, signaalverwerking is met fourier en zo, en dat is nog altijd geen discreet probleem.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hamming-code
http://en.wikipedia.org/wiki/RSAis waar ik op doel
Fors
Oud 24 januari 2008, 00:55   #179
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Jup. Maar de doelstelling is ook anders. Op het middelbaar proberen je ze tools aan te leren (partial integration, l'hopital enz...) en willen ze ook zien dat je die toepast. Op een universiteit boeit dat niet zozeer, creativiteit wordt zelfs geapprecieerd door de profs.
Pas op; die cursussen wiskundige analyse - vooral de eerste - in het eerste jaar - bedoeld als herhaling van het middelbaar, zijn anders ook wel dezelfde kost, alleen uitgebreider. Veel creativiteit kwam daar ook niet echt bij kijken - voordeel was wel dat je hier we zelf mocht kiezen.
Oud 24 januari 2008, 01:01   #180
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Nu goed, ik moest me voor latijn half scheef leren. Ieder zijn ding zeker, de wereld zou maar saai zijn mochten we allemaal dezelfde mensen zijn.

Maareuh, ge gaat er toch mee akkoord dat ge zonder Latijn of Grieks het wel kunt beredderen in de wereld ?
Tja, dat is natuurlijk beide een vorm van intellectuele masturbatie... want zeg nu zelf; je geraakt in het dagelijkse leven ook wel vrij ver zonder dat je nood hebt aan pakweg de regel van Cramer.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be