![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ten eerste zullen de ouders (terecht) graag hebben dat hun kind later werk vindt, en zullen ze de mentor dusdanig manipuleren dat het kind nuttige vakken waarmee je later een beroep(waar vraag naar is op de arbeidsmarkt) kan uitoefenen zal leren. Jammer genoeg past in de economie de arbeidsaanbod zich aan aan de vraag en niet omgekeerd. En dus omdat een meerderheid zich interesseert in gitaarspelen zal er geen grotere vraag naar muzikanten komen. Wanneer de ouders echter naïef zijn en het kind zich laten ontplooien als muzikant zonder de traditionele vakken te studeren, maakt het kind een ontzettend grote kans zijn job niet te kunnen uitoefenen. Je zal immers honderden kinderen hebben die van hun 12e tot hun 18e gitaar gespeeld hebben terwijl er helemaal niet genoeg muzikantenwerk voor deze mensen is. Het ergste gevolg hiervan is dat deze mensen geen grondige basis hebben gehad om op hun 18e nog een andere keuze te maken en zij dus noodzakelijkerwijs werk zullen moeten kiezen onder hun niveau. Het is immers zonde dat iemand die het liefst van al gitarist had willen worden, indien dit niet lukt, er niet meer voor kan kiezen bijvoorbeeld ingenieur te worden, maar dan noodgedwongen aan de band moet gaan staan terwijl hij toch nog liever ingenieur was geworden (Ook al interesseerde wiskunde en wetenschappen hem op die moment niet). Het grote knelpunt in jou redenering zit hem erin dat je enerzijds gelooft dat er ongelimiteerde jobaanbiedingen zijn voor elk werk en dat kinderen van twaalf al weten wat ze later willen worden. De realiteit wijst echter uit dat een groot aantal leerlingen een heel andere hogere studierichting kiezen dan degene die ze in het middelbaar gevolgd hebben. Deze mensen blijven in jouw systeem in de kou staan. Ik heb overigens respect voor gevoelens en interesses van kinderen en zij kunnen die op allerhande wijzen uitoefenen buiten de schooltijd. Om sociale rampen te vermijden is het echter noodzakelijk een algemene opleiding gehad te hebben. 2)Je hebt je tijdens je schooltijd verveeld? Ok, ik ook. Maar het feit dat jij jezelf hier in deftig nederlands kan uitdrukken en een verwijzing kan maken naar het Duitse rijk heb je te danken aan dat onderwijs. Nu kan je natuurlijk zeggen dat je je interesseert voor geschiedenis en spelling. Maar vind jij dat iemand die zich niet interesseert voor spelling niet moet kunnen spellen? En vind jij het aanvaardbaar dat iemand niet ingelicht wordt over wat er gebeurd is tijdens de beide oorlogen? Verplichte leerstof is verplicht om een reden. En die reden is dat iemand die niet zonder spellingsfouten kan schrijven en niet weet wie Hitler is oor een dommerik versleten wordt en daar heel kwalijke gevolgen van ondervindt in het dagdagelijkse leven. Dat je 90 procent niet meer gebruikt pleit er niet voor die af te schaffen. Zoals ik hierboven kwam te verklaren kunnen je preferenties qua job immers nog drasitsch veranderen. 3) Denk jij nu echt dat die leerstof "blokken" tot niks leidt?? Denk je dat elke econoom die macro-economie als vak heeft gehad dat vak later nog gebruikt in het bedrijfsleven? Nee hoor, maar het zorgt er wel voor dat je de belangrijkste mechanismen en elementaire economische logica snapt. (Inderdaad door te blokken, niet door het eens oppervlakkig te bekijken en het gewoon te snappen, maar door het grondig te blokken zodat je het kan reproduceren) Op dezelfde manier leidt het blokken van geschiedenis en talen ervoor dat je verbanden legt die steek houden en dat je alles in een breder kader kan plaatsen. Creativiteit betekent niks zonder die basis. Alleen gerichte creativiteit door iemand die de de stof waarmee hij werkt tot zich heeft genomen en ze tot in de details tot de zijne heeft gemaakt kan leiden tot positief resultaat. Ik vind niet dat mensen zich hoeven te schamen omwille van wie ze zijn of wat ze doen. Ik vind het minstens even bewonderenswaardig dat iemand een vak gaat leren en daarvoor zijn uiterste best doet als iemand die een universitair diploma haalt. Ik vind alleen dat je eerlijk moet zijn en moet durven toegeven dat er verschillen zijn in kennisverwerking. En dit wel omdat je anders de toplaag niet de kans geeft zich ten volle te ontwikkelen. Niemand beslist dan ook wie tot welke laag je behoort, iedereen is vrij te bepalen welke richting hij kiest. De realiteit zal echter uitwijzen dat bepaalde mensen niet geschikt zijn voor een bepaald niveau. Zij vinden dan hun plaats op een ander niveau. 4) Je mist echt elke realiteitszin en slaat de bal weer volledig mis. Statistieken wijzen uit dat maar liefst !!!50 procent!!! van de scholieren in het 5e middelbaar (dus vijf jaar later dan wanneer jij kinderen zou laten beslissen) nog niet eens weten welke richting ze later uit willen (En dit is breed te verstaan, ze weten nog niet eens of ze talen, exacte of sociale wetenschappen gaan studeren) Genoeg bewijs dat kinderen inderdaad 6 jaar algemene opleiding nodig hebben om een juiste beslissing te nemen? 5) Kennis-economie een marketingterm voor politiekers?? Je weet echt niet waarover je spreekt. Als je ook maar enig inzicht in het bedrijfsleven zou hebben zou je beseffen dat know-how er de laatste 50 jaar voor gezorgd heeft dat onze levensstandaard expansief is vooruit gegaan. Niet zij die produceren hebben hiervoor gezorgd, maar zij die de productie-processen optimaliseerden, degenen met de kennis dus. Wist je trouwens dat wanneer jij een blikje cola koopt, of een t-shirt, dat nog geen 3 procent van de prijs uit de productiekosten bestaat? Waar jij voor betaald, is het idee, het merk, de kennis van marketeers die jou hebben aangetrokken door een leuk logo, een reclamespot of wat dan dan ook. Geloof me vrij, bytes zijn meer waard dan atomen anno 2008. Aan emo-argumentjes doe je niet mee? Het feit dat jou systeem in Japan tot corporate fascism leidt lijkt me niet onmiddellijk een emo-argumentje... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Achteraf op de unief ging het er omgekeerd aan toe. Daar moesten we het op een andere manier oplossen (bewijzen op alternatieve wijze opstellen). Dat was heel wat moeilijker, maar zo leer je wel waar je mee bezig bent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Vreemdeling
|
![]() Moet voor nederlands een debat houden dit is onze stelling en ik ben voor...
Help MIJ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik heb véél te weinig wiskunde gehad vroeger, was 1 van de (weinige) vakken waar ik goed in was.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#170 |
|
![]() Niet echt hoor, de visie op wiskunde in het middelbaar is dat het allemaal draait om elk ding botweg uitrekenen. In het hoger onderwijs ontmoet je veel structuren (vaak eindig of discreet) en moet er vaak helemaal niets uitgerekend worden. Dit heeft trouwens wel degelijk toepassingen(ik denk aan codeertheorie)
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 23 januari 2008 om 23:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Partieel differentialen. Allemaal erg droog en moeilijk als je het bekijkt op puur wiskundig vlak. Todat ze afkomen met de toepassingen ervan, in bijvoorbeeld de aerodynamica (navier stokes). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
|
![]() Citaat:
![]() Maar heb je nooit eens een inleiding tot galoisvelden of zo gehad? ![]()
![]() |
![]() |
#174 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maareuh, ge gaat er toch mee akkoord dat ge zonder Latijn of Grieks het wel kunt beredderen in de wereld ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn wereld omhelste eerder het opstellen van eindige elementen modellen en dergelijke. Voor zowel structuren als vloeistoffen/gassen (CFD). Maar das nu ook al een tijdje geleden vanwege deze vervloekte management job.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hamming-code http://en.wikipedia.org/wiki/RSAis waar ik op doel
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 23 januari 2008 om 23:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat verklaart veel van zijn ge-ijl.
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#180 |
Europees Commissaris
|
![]() Tja, dat is natuurlijk beide een vorm van intellectuele masturbatie... want zeg nu zelf; je geraakt in het dagelijkse leven ook wel vrij ver zonder dat je nood hebt aan pakweg de regel van Cramer.