Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 januari 2008, 23:31   #41
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik volgde die redenering ook.
Tot mijn schoonzoon (ir.) resent me zei dat als een fatsoenlijke elektrische (of gemengde) wagen wat goedkoper zou worden, hij er toch ook een zou aanschaffen.
Als antwoord op die redenering zei hij dat een verbrandingsmotor zoveel verlies heeft op de omzetting van brandstof naar kracht, dat het straks toch beter is om de omweg via elektrisiteit te maken.
Duidelijker misschien: je diesel of benzinemotor poeft veel te veel hitte in de lucht, en daar ben je niets mee.
wel ik heb daar de laatste tijd veel over gelezen. Het enige voordeel is dat de electromotor een koppelrijke en efficiente motor is in de lage toerentallen. Het is precies daar dat de gewone motor faalt, de motor haalt een efficientie van 30%, maar alleens als hij bvb continu op 3000toeren mag werken... En dat doe je nu precies niet in het accellereren en daar haalthij maar pakweg 5-10% rendement.
Moest elke 2liter 100% rendement halen, dan haal je uit een 2liter dus dik 1000pk... zoveel verspillen we dus weldegelijk.

Electriciteit wordt dankzij cogeneratie, en verschillende thermodynamische cyclussen met een efficientie van 60% omzettingsrendement geproduceerd.

Het grootste naadeel van de electrische wagen: je moet de gelijkspanningsbatterij omzetten naar wisselspanning met 75% efficientie. Daar rutten ze nooit over
Het bejubelde regeneratief remmen, is eigenlijk maar 50% efficient op die manier
Het genereren van electriciteit in de wagen om de wagen electrisch aan te drijven, zou eigenlijk met een 30% efficiente generator, uiteindelijk maar 15% rendement geven...

Dus het is eigenlijk wel de MIX van electromotor voor de acceleraties en regeneratief remmen en de Dieselmotor in de optimale zone die het meest efficiente oplossing kan geven.


Elke electrische wagen heeft lachwekkende prestaties in onze PK cultuur, en je spreekt van 100km actieradius van 100km topsnelheid...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 23:37   #42
Insano
Burger
 
Insano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Elke electrische wagen heeft lachwekkende prestaties in onze PK cultuur, en je spreekt van 100km actieradius van 100km topsnelheid...
Dit komt omdat op het moment er nog geen fatsoenlijke, economisch rendabele batterijen bestaan om grote afstanden mogelijk te maken en dat is juist waar de electriciteitsmotor faalt. Het klinkt allemaal heel mooi als je erover bezig bent, maar voorlopig is er geen enkele batterij die in de buurt komt van de energie-inhoud die fossiele brandstoffen biedt.
Insano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 23:55   #43
the outlaw torn
Minister
 
the outlaw torn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Locatie: oost-vlaanderen
Berichten: 3.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Insano Bekijk bericht
Dit komt omdat op het moment er nog geen fatsoenlijke, economisch rendabele batterijen bestaan om grote afstanden mogelijk te maken en dat is juist waar de electriciteitsmotor faalt. Het klinkt allemaal heel mooi als je erover bezig bent, maar voorlopig is er geen enkele batterij die in de buurt komt van de energie-inhoud die fossiele brandstoffen biedt.
mr we kunnen wel al zoveel mogelijk op niet-fossiele brandstoffen overschakelen waaronder elektriciteit vr voertuigen die in een kleine radius rondtoeren ( brommer enzo )
__________________
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!!

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 23:59   #44
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Insano Bekijk bericht
Dit komt omdat op het moment er nog geen fatsoenlijke, economisch rendabele batterijen bestaan om grote afstanden mogelijk te maken en dat is juist waar de electriciteitsmotor faalt. Het klinkt allemaal heel mooi als je erover bezig bent, maar voorlopig is er geen enkele batterij die in de buurt komt van de energie-inhoud die fossiele brandstoffen biedt.
idd
anders zou het al lang gedaan zijn met fosiele brandstoffen ( in je wagen te kieperen welliswaar )
en vandaar dat een hybride het meest logische lijkt... en als het dan effe kan eentje op waterstof om de nodige plaatselijke milieuhinder wat in te dijken en aardolie uit te sparen... die gaan we nog hard nodig hebben moest er een tekort komen voor heel wat andere zaken dan zomaar op te stoken
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 00:02   #45
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
mr we kunnen wel al zoveel mogelijk op niet-fossiele brandstoffen overschakelen waaronder elektriciteit vr voertuigen die in een kleine radius rondtoeren ( brommer enzo )
dat is zeker denkbaar
maar ook daar stelt zich het 'probleem' van het opladen
niet leuk als je een halve dag moet laden, tenzij je met meerdere batterijen gaat werken zoals je dat doet met wat anders
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 00:03   #46
Insano
Burger
 
Insano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
mr we kunnen wel al zoveel mogelijk op niet-fossiele brandstoffen overschakelen waaronder elektriciteit vr voertuigen die in een kleine radius rondtoeren ( brommer enzo )
Inderdaad. De oplossing van het huidige energieprobleem gaat niet komen van één kant. Het gaat daarentegen een én-én verhaal zijn waarbij we alles moeten combineren.
Insano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 00:09   #47
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Insano Bekijk bericht
Inderdaad. De oplossing van het huidige energieprobleem gaat niet komen van één kant. Het gaat daarentegen een én-én verhaal zijn waarbij we alles moeten combineren.
zoveel mogelijk diffirentiëren en zoveeel mogelijk decentraliseren lijkt me alvast aan de orde
vrij vervelend dat het plaatje van uitbreiding van de kerncentrales, met het argument dat het het minst ergste kwaad is, daar niet meteen in thuis hoort
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 00:28   #48
Insano
Burger
 
Insano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
zoveel mogelijk diffirentiëren en zoveeel mogelijk decentraliseren lijkt me alvast aan de orde
vrij vervelend dat het plaatje van uitbreiding van de kerncentrales, met het argument dat het het minst ergste kwaad is, daar niet meteen in thuis hoort
Het is vrij simpel wat er op dit moment gebeurt. De grote lobby-groepen zoals Electrabel willen hun monopolie op de energiemarkt niet kwijt spelen. Dit is de reden waarom de energievoorziening van ons huis niet volledig wordt omgezet naar zonne-energie. Technisch is het haalbaar, maar zo'n gedecentraliseerd systeem zorgt er enkel voor dat de grote energiebedrijven uit de boot vallen.

Daarentegen wilt men er mensen zeker van maken dat de kerncentrales broodnodig zijn. Als er geen ander alternatief is: uiteraard. Maar anders liefst niet.
Insano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 00:39   #49
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Insano Bekijk bericht
Het is vrij simpel wat er op dit moment gebeurt. De grote lobby-groepen zoals Electrabel willen hun monopolie op de energiemarkt niet kwijt spelen. Dit is de reden waarom de energievoorziening van ons huis niet volledig wordt omgezet naar zonne-energie. Technisch is het haalbaar, maar zo'n gedecentraliseerd systeem zorgt er enkel voor dat de grote energiebedrijven uit de boot vallen.

Daarentegen wilt men er mensen zeker van maken dat de kerncentrales broodnodig zijn. Als er geen ander alternatief is: uiteraard. Maar anders liefst niet.
mmm of het technisch haalbaar is alles te voorzien door zonne-energie lijkt me vergezocht
maar het moet wel technisch haalbaar zijn, welliswaar niet allemaal voor morgen, door een combine van zowel zonne, geo en bio, etc een huishouden zogoed als mogelijk volledig autonoom te laten draaien

voor de rest ben ik het natuurlijk eens met je
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 00:48   #50
Insano
Burger
 
Insano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 182
Standaard

Ik ben er vergeten bij te zeggen dat het haalbaar moet zijn om volledig over te schakelen tegen 2050. Zolang er genoeg onderzoek wordt gedaan, zal het rendement van zonnepanelen blijven stijgen en de kostprijs dalen. Maar de wil moet wel aanwezig zijn en welke politicus denkt nu op de lange termijn.
Insano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 08:31   #51
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Insano Bekijk bericht
Ik ben er vergeten bij te zeggen dat het haalbaar moet zijn om volledig over te schakelen tegen 2050. Zolang er genoeg onderzoek wordt gedaan, zal het rendement van zonnepanelen blijven stijgen en de kostprijs dalen. Maar de wil moet wel aanwezig zijn en welke politicus denkt nu op de lange termijn.
Volgens mij zal het rendement vanzelf komen:

om de 10jaar verdubbelt de petroleum prijs. Dus energie nu aan 1euro/liter wordt 2050 16euro.
Je moet geen tekeningske maken dat we allang Belgie vol zonnepaneeltjes gaan gelegd hebben om dat probleem op te lossen.

Het andere probleem zal echter ontstaan: hoe slaan we energie op ? in de batterijen van de voertuigen bvb
hoe zorgen we dat we de nacht doorkomen ?
hoe overbruggen we lange zonvrije periodes ?
maar enfin allemaal zorgen voor later.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 08:33   #52
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Insano Bekijk bericht
Het is vrij simpel wat er op dit moment gebeurt. De grote lobby-groepen zoals Electrabel willen hun monopolie op de energiemarkt niet kwijt spelen. Dit is de reden waarom de energievoorziening van ons huis niet volledig wordt omgezet naar zonne-energie. Technisch is het haalbaar, maar zo'n gedecentraliseerd systeem zorgt er enkel voor dat de grote energiebedrijven uit de boot vallen.

Daarentegen wilt men er mensen zeker van maken dat de kerncentrales broodnodig zijn. Als er geen ander alternatief is: uiteraard. Maar anders liefst niet.
Leuk altijd die paranoia theorien..
De gedecentraliseerde systemen zijn weldegelijk de toekomst.
En zonnepanelen (maar dan dunne-flexibele) gaan weldegelijk een substantieel deel van het verhaal zijn.
En kerncentrales zullen hun comeback beleven.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be