Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2008, 12:32   #181
DenMathias
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Even juist stellen.

De volgorde en afstamming is idd nog theorie, dat klopt.
Maar dat er evolutie is en dat die steeds heeft plaats gevonden, is wel bewezen.

Er is zelfs een bewezen evolutie in grote, beendersterkte en spiermassa tussen mijn ouders en kinderen, dit door de veranderingen in de eet en leefgewoontes.

Mijn ouders hadden nog veel beenspieren nodig omdat ze alles te voet deden, ik zelf had die minder nodig omdat ik reeds veel met gemotoriseerd vervoer deed als kind en mijn kinderen hebben die nog minder nodig, omdat zij nog meer met mechanische hulpmiddelen gebruiken.

Daar tegenover zijn de nek en vingerspieren en zenuwen van mijn kinderen veel beter ontwikkeld dan die van mijn ouders, omdat zij deze veel meer nodig hebben in onze informatica wereld, die in de tijd van mijn ouders zelfs nog niet bestond.

Het zijn lichte evoluties veranderingen, maar ze zijn dus wel wetenschappelijk vastgestelt.
Euhm, dat is geen evolutie.
Dat heeft puur te maken met wat gebeurt tijdens het leven van mensen. Je bent hier zaken aan het verwarren.
Jij hebt het hier over de ideeën van Lamarck, die weerlegd zijn.
DenMathias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 12:42   #182
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathiasdm Bekijk bericht
Euhm, dat is geen evolutie.
Dat heeft puur te maken met wat gebeurt tijdens het leven van mensen. Je bent hier zaken aan het verwarren.
Jij hebt het hier over de ideeën van Lamarck, die weerlegd zijn.
De ideeën zijn een tijd geleden weerlegd, klopt, maar de weerlegging was toen gebaseerd op het feit dat bij terugschakelen naar de levenswijze van onze ouders, onze kinderen terug dezelfde spieren krijgen.
Wat met de tussen tijd van slechts 1 generatie idd zo is, maar als men dit na 4�*5 generaties nog wil doen, wel dan zal de theorie van Lamarck, de theorie van Darwin mee ondersteunen.

Want de theorie van Lamarck is zuiver gebaseerd op de Darwin-theorie

De evolutie volgt de noodzaak en de levenswijze.

De theorie van Lamarck word trouwens tegenwoordig gebruikt om het uitsterven van de mamoet te verklaren, gebrek aan snel genoeg aanpassen en evoluweren naar de nieuwe levensomstandigheden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 12:44   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Even juist stellen.

De volgorde en afstamming is idd nog theorie, dat klopt.
Maar dat er evolutie is en dat die steeds heeft plaats gevonden, is wel bewezen.

Er is zelfs een bewezen evolutie in grote, beendersterkte en spiermassa tussen mijn ouders en kinderen, dit door de veranderingen in de eet en leefgewoontes.

Mijn ouders hadden nog veel beenspieren nodig omdat ze alles te voet deden, ik zelf had die minder nodig omdat ik reeds veel met gemotoriseerd vervoer deed als kind en mijn kinderen hebben die nog minder nodig, omdat zij nog meer met mechanische hulpmiddelen gebruiken.

Daar tegenover zijn de nek en vingerspieren en zenuwen van mijn kinderen veel beter ontwikkeld dan die van mijn ouders, omdat zij deze veel meer nodig hebben in onze informatica wereld, die in de tijd van mijn ouders zelfs nog niet bestond.

Het zijn lichte evoluties veranderingen, maar ze zijn dus wel wetenschappelijk vastgestelt.
Dit is geen "evolutie"; u heeft het immers over "mutaties" in bepaalde gevallen en "aanpassingen" in andere.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 12:46   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
de zwaartekracht is ook maar "een theorie", bewijs dat maar eens.
Het gaat om het falsificeren daarvan. Alle observaties kunnen perfect verklaard worden met de huidige theorie van de evolutie. Terwijl dat creationisten dat niet kunnen.
Zwaartekracht werd empirisch bewezen (de oorzaak evenwel niet).

Evolutie niet.
Oud 31 januari 2008, 12:47   #185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Daar heeft de staat geen zak mee te maken.
De overheid heeft daar inderdaad niets mee te maken. Of mensen nu geloven in marsmannetjes, in evolutie, in UFO's... 't Staat iedereen vrij. De staat heeft op dat vlak geen enkele ordende functie.
Oud 31 januari 2008, 12:52   #186
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De ideeën zijn een tijd geleden weerlegd, klopt, maar de weerlegging was toen gebaseerd op het feit dat bij terugschakelen naar de levenswijze van onze ouders, onze kinderen terug dezelfde spieren krijgen.
Wat met de tussen tijd van slechts 1 generatie idd zo is, maar als men dit na 4�*5 generaties nog wil doen, wel dan zal de theorie van Lamarck, de theorie van Darwin mee ondersteunen.

De evolutie volgt de noodzaak en de levenswijze.

De theorie van Lamarck word trouwens tegenwoordig gebruikt om het uitsterven van de mamoet te verklaren, gebrek aan snel genoeg aanpassen en evoluweren naar de nieuwe levensomstandigheden.
die 200.000€ lijken idd nodig
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 12:59   #187
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is geen "evolutie"; u heeft het immers over "mutaties" in bepaalde gevallen en "aanpassingen" in andere.
De evolutieleer is dus idd enkel het muteren en aanpassen door en naar de nieuwe levensomstandigheden.

Meer is de theorie van Darwin niet, het opeenvolgen van mutatie's en aanpassingen door en naar de opeenvolgende veranderde levensomstandigheden.
Oud 31 januari 2008, 13:01   #188
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Precies, en dat noemt men evolutie.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 13:02   #189
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De evolutieleer is dus idd enkel het muteren en aanpassen door en naar de nieuwe levensomstandigheden.

Meer is de theorie van Darwin niet, het opeenvolgen van mutatie's en aanpassingen door en naar de opeenvolgende veranderde levensomstandigheden.
$
en de natuurlijke selectie! De grote evolutie-kenner jantje vergeet zowat het belangrijkste: de natuurlijke selectie.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 13:02   #190
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Precies, en dat noemt men evolutie.
neen, dat is maar de helft van 't werk, zie boven.
Oud 31 januari 2008, 13:09   #191
Geert C

Standaard

Ik wil nog aan deze discussie toevoegen dat het perfect mogelijk is om christen te zijn en de evolutietheorie te aanvaarden.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 31 januari 2008 om 13:10.
Oud 31 januari 2008, 13:10   #192
Geert C

Standaard

Citaat:
Zwaartekracht werd empirisch bewezen (de oorzaak evenwel niet).

Evolutie niet.
Geen van beide werd bewezen, beiden hielden toetsing na toetsing stand.
Oud 31 januari 2008, 13:13   #193
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
$
en de natuurlijke selectie! De grote evolutie-kenner jantje vergeet zowat het belangrijkste: de natuurlijke selectie.
de basis voor het sociaal darwinisme
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 13:15   #194
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik wil nog aan deze discussie toevoegen dat het perfect mogelijk is om christen te zijn en de evolutietheorie te aanvaarden.

En ik wil hier aan toevoegen dat een nieuwe periode van verlichting geen kwaad zou kunnen doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 13:18   #195
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
de basis voor het sociaal darwinisme
dat sommige idioten het darwinisme buiten zijn gebied getrokken waar het geldig is, nl de natuur, maakt het daarom nog niet geldig binnen zijn gebied.
Oud 31 januari 2008, 13:21   #196
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
$
Of de natuurlijke selectie iets te maken heeft met de evolutie van een soort, staat buiten discussie, want wie niet sterk en slim genoeg is om te overleven moet altijd plaats maken voor deze die dat wel zijn. Zelfs zonder dat er levensonstandigheden veranderen die een mutatie of aanpassing vereisen.

De natuurlijke selectie valt bij mijn weten onder de overlevingswet, maar heeft idd ook zijn invloed op de evolutie.
Oud 31 januari 2008, 13:29   #197
Geert C

Standaard

Citaat:
neen, dat is maar de helft van 't werk, zie boven.
Klopt, maar ik vind eerlijkgezegd de mutaties het belangrijkste deel, natuurlijke selectie is gewoon zo'n evidentie.
Oud 31 januari 2008, 13:30   #198
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sterk! Een theorie (Lamarck: 1809) baseren op een theorie die op dat moment nog niet bestaat (Darwin: 1859)!!!
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 13:30   #199
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat sommige idioten het darwinisme buiten zijn gebied getrokken waar het geldig is, nl de natuur, maakt het daarom nog niet geldig binnen zijn gebied.
wow, kun je dit even vertalen naar nederlands aub?
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 13:32   #200
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De natuurlijke selectie valt bij mijn weten onder de overlevingswet, maar heeft idd ook zijn invloed op de evolutie.
De overlevingswet? En wie heeft die opgesteld? De grondslagen van de evolutietheorie van Darwin staat in zijn werk: "On the origin of species by means of natural selection"!!!

Laatst gewijzigd door Edina : 31 januari 2008 om 13:40.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be