![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#401 |
|
Minister
|
rio da morte van alistair maclean
|
|
|
|
|
|
#402 |
|
Banneling
|
I am legend van Richard Matheson
Goed geschreven. |
|
|
|
|
|
#403 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
|
|
|
#404 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#405 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Jan Blommaert --- De crisis van de democratie
|
|
|
#406 |
|
Minister-President
|
Op aanraden van lombas heb ik een week geleden 'De vrijwillige slavernij' van de la Boétie uitgelezen; momenteel ben ik bezig in 'Het mysterie van het kapitaal' van Hernando de Soto, op aanraden van ons aller Percalion.
'God als misvatting' van Dawkins heb ik opgegeven, er staan allicht wel interessante passages in, maar het komt allemaal nogal drammerig en betweterig over. En qua fictie is het 'De groot-inquisiteur' van Dostojevski die me heden bekoort. En er liggen nog zoveel boeken te wachten, ik word er zelf niet goed van. |
|
|
|
|
|
#407 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Percy Bysshe Shelley, Ode to the West Wind and Other Poems.
|
|
|
|
|
|
#408 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]() Gij zijt een vriendje van mij, vanaf nu!
|
|
|
|
|
#409 |
|
Minister-President
|
Why
![]() |
|
|
|
|
|
#410 |
|
Minister-President
|
By the way, welk boek van deze is de moeite waard?
De eeuwige bron / Rand, Ayn ** Laren, 1953 Kapitalisme, het onbegrepen ideaal / Rand, Ayn ** Laren, 1975 Loflied / Rand, Ayn ** Laren, 1980 De vrijheid gloorde / Rand, Ayn ** Amsterdam Dat is alles wat de plaatselijke bibliotheek (best wel een grote) heeft van Rand. |
|
|
|
|
|
#411 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Omdat je goede literatuur leest.
|
|
|
|
|
#412 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ayn Rand is een briljant schrijver. Haar "Anthem" (is dat het Loflied?) is het beste om mee te beginnen. Het is kort, bondig geschreven en geeft je een heldere kijk op haar gedachtengang - die je kunt verwerpen of aannemelijk vinden, uiteraard. "Capitalism: the unknown ideal" is eigenlijk niet van Rand zelf maar is een bundeling van lezingen en essays geschreven door verscheidene objectivisten (Rand's levensfilosofie) onder wie Greenspan, Branden, en Rand zelf. Het is een meer politieke en economische beschrijving van wat objectivisme (en in dit geval specifiek kapitalisme, het politieke luik ervan) inhoudt. Het is erg goed om op terug te vallen en de schrijfsels zijn tijdloos. Dan het meer serieuze werk. "De eeuwige bron" of, in het Engels, "The fountainhead" wordt aanzien als haar beste roman, samen met "Atlas Shrugged" - die jammer genoeg niet officieel in het Nederlands is vertaald (hoewel ik een kopie heb bemachtigd van de niet-officiele). Vertalingen liggen moeilijk omdat die onder revisie liggen van het ARI wat best een redelijk absolutistisch instituut mag genoemd worden. Haar romans zijn lijvig, zéér te smaken (al was het maar omwille van het verhaal, de boodschap daar gelaten). Soit, ik hoop dat dit je wat meer op weg helpt. |
|
|
|
|
|
|
#413 |
|
Minister-President
|
"De Non" van Diderot
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
|
|
|
|
#414 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Legislators and Interpreters - Zygmunt Bauman
|
|
|
|
|
|
#415 |
|
Minister-President
|
Zeker. Bedankt!
Ik wist al dat 'Anthem' en 'Atlas shrugged' te lezen waren, maar 'Loflied' deed vreemd genoeg geen belletje rinkelen; inderdaad is dat allicht gewoon 'Anthem'. Nu goed, 'Leve de globalisering' licht hier ook nog te wachten, evenals een inleidend filosofieboek 'Kernthema's van de filosofie', dat men aan de UA gebruikt in pol&soc (ik zit in Leuven). Daarna - of tussendoor - begin ik aan Rand Oh, en 'k ben ook bezig in Economics in one lesson van Hazglitt. Drukke vakantie, zo constant op m'n bed liggen Laatst gewijzigd door Pølle : 5 februari 2008 om 14:18. |
|
|
|
|
|
#416 |
|
Europees Commissaris
|
Land van aankomst-Paul Scheffer
aanrader! |
|
|
|
|
|
#417 |
|
Minister-President
|
Net een reeks nieuwe boeken aangekocht:
Philip K Dick - Valis William Gibson & Bruce Sterling - The Difference Engine Neal Stephenson - Snow Crash Charles Stross - Halting State
|
|
|
|
#418 |
|
Vreemdeling
|
![]() Elyn Saks is psychiater en zelf schizofrenie patiënt. Het onderzoek dat ze als psychiater heeft gedaan naar schizofrenie en haar eigen verhaal over de ziekte vormen samen een intieme en grondige beschrijving van het verschijnsel psychose. Synopsis: Schizofrenie is een chronische ziekte waarover nog veel onbekend is. Als psychiater heeft Elyn Saks er uitgebreid onderzoek naar gedaan: in dit handboek tekent zij een duidelijk portret van de ziekte. Tegelijkertijd is De geschiedenis van mijn gekte haar eigen levensverhaal, want Elyn Saks lijdt zelf aan schizofrenie. Zij vertelt hoe zij dit beleeft en levert een zeldzame en intieme beschrijving van het verschijnsel psychose. Ze beschrijft wat haar geholpen heeft bij het omgaan met haar ziekte en bij het actief en productief blijven, ondanks haar strijd met waan en werkelijkheid. Dit boek heeft twee doelstellingen: hoop geven aan mensen die lijden aan een ernstige psychische ziekte en begrip kweken bij hun omgeving. Elyn Saks is professor in de psychiatrie, gedragswetenschappen en het medisch recht aan de University of South California. Ze heeft verscheidene boeken en vele artikelen op haar naam staan. Ze is zelf paranoïde schizofreen en driemaal opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis (en vastgebonden in een isoleercel). Steeds herstelde ze, maar ze leeft oog in oog met een verraderlijke ziekte. Als een soort epistel beschrijft Elyn Saks haar levensverhaal. Het onbegrip in haar jeugd, de worsteling naar succes als wetenschapper en de eerste stappen in haar liefdesleven. Elyn heeft weinig oog voor vriendjes en wanneer ze voorzichtig aan een relatie met iemand van de universiteit begint, durft ze niet op haar eigen gevoel te vertrouwen. Inmiddels is Saks professor in onder andere de psychiatrie. Ze is zelf paranoïde schizofreen en driemaal opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis (en vastgebonden in een isoleercel). Steeds herstelde ze, maar nog elke dag ondervindt ze problemen door haar ziekte. Onbegrip Rode draad in De geschiedenis van mijn gekte is het onbegrip van de buitenwereld en haar directe omgeving voor haar ziekte. Saks beschrijft regelmatig situaties waarin ze graag over haar schizofrenie zou willen vertellen, maar hier door angst voor onbegrip van afziet. Op andere momenten wordt ze juist niet serieus genomen door vrienden en collega’s die weten van haar ziekte. Een tekenend voorbeeld speelt zich af op 11 september 2001; de ochtend van de aanslagen in New York. Net nadat Saks het nieuws heeft gehoord via een vriend, heeft zij afgesproken met een collega. Overweldigd door het nieuws stort ze haar angstgevoel en ontsteltenis uit bij collega Kaplan. Hij heeft het nieuws nog niet gehoord en gelooft haar pas op het moment dat via luidsprekers in het universiteitsgebouw iedereen oproepen om het pand te verlaten. Strijd In De geschiedenis van mijn gekte staan tal van dit soort passages. Doordat het verhaal vanuit de ik-persoon geschreven is, voelt het soms alsof je zelf met het onbegrip geconfronteerd wordt. Saks beschrijft een psychose vanuit haar vakgebied, maar vooral als patient, van binnenuit. Daarbij brengt ze haar eigen strijd tussen waan en werkelijkheid in beeld. Persoonlijke zaken als haar eigen psychiatrische behandeling, de afhankelijkheid van medicatie en de relatie met haar therapeuten laat ze niet onbesproken. Ze vertelt vooral ook wat haar geholpen heeft bij het omgaan met haar ziekte, waardoor ze steeds weer in staat was actief en productief te blijven. Hoewel succesvol, blijkt de strijd tegen haar ziekte een levenslang proces. |
|
|
|
|
|
#419 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 8 februari 2008 om 17:37. |