Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2008, 14:59   #81
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Hoeveel zgn. 'educatieve' argumenten moet je nog hebben?
Eén zou al volstaan.

Ik lees in je berichten alleen wat slappe emotie en gezeur over de latijnsonkundigheid van de Ollanders.

Wat ik wil zijn degelijke argumenten waarom Vlaamse kinderen anno 2008, als uitzondering in heel Europa, geen Engels als tweede taal mogen leren maar verplicht Frans als eerste vreemde taal moeten leren.

Citaat:
Gaan we dezelfde toer op als onze noorderburen die we (enfin mensen van mijn generatie toch) altijd hebben uitgelachen met hun 'bezjoer mesjeu' bij de bakker in het Zuiden van Frankrijk? Of met hun ab-so-lute onvermogen om een latijnse taal te bevatten? N�*�*st een engels met een accent waarmee je zelfs een britse bulldog jankend z'n hok injaagt? Talenkennis, daar hadden we het toch over, of niet soms? Welaan, ik maak me sterk dat de kennis van een latijnse taal als het frans een gigantische verrijking is voor onze kinderen. Het klopt immers wat talloze posters hierboven hebben geponeerd: Vlaanderen -binnen of buiten de belgische context- zit geprangd tussen verschillende culturen en als er iets is waarover we tot op vandaag terecht trots mogen zijn, dan is het wel het feit dat we die unieke positie cultureel, sociaal en economisch altijd prima hebben kunnen verzilveren. Oriënteer je al te eenzijdig op het angelsaksische en het verlies is niet te overzien.

Nouja, het zal wel aan mij liggen dat ik iemand die erin slaagt om hartje Parijs een 'jus d'erange van tomaat' te bestellen, als een cultuurbarbaar beschouw.
Heel dit betoog is zonder voorwerp: niemand pleit hier immers voor afschaffing van het Franse taalonderwijs in onze scholen, wel voor een modernisering van de prioriteiten.

Engels wordt stilaan de enige echte lingua franca in de wereld én in Europa. Door de Vlaamse kinderen als enige in heel Europa het Frans als eerste vreemde taal op te leggen, organiseer u welbewust een achterstand voor hen tegenover hun Europese collegaatjes.

Waarom, zo vraag ik me af.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 15:16   #82
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Eén zou al volstaan.

Engels wordt stilaan de enige echte lingua franca in de wereld én in Europa. Door de Vlaamse kinderen als enige in heel Europa het Frans als eerste vreemde taal op te leggen, organiseer u welbewust een achterstand voor hen tegenover hun Europese collegaatjes.

Waarom, zo vraag ik me af.
Dit is gewoon pure nonsens. Bent u eigenlijk al ooit ééns naar al die Europese landen waarover u met zoveel gemak schrijft geweest?

Dat onze kinderen een taalachterstand zouden hebben t.a.v. andere Europese leeftijdsgenoten is gewoon lachwekkend. U kletst uit uw nek.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 15:25   #83
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Dat onze kinderen een taalachterstand zouden hebben t.a.v. andere Europese leeftijdsgenoten is gewoon lachwekkend. U kletst uit uw nek.
Als u er in geslaagd bent u zelf weer onder controle te krijgen en een minimale beleefdheid weer te vinden, zal ik u een antwoord verstrekken.
Oud 5 februari 2008, 15:36   #84
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Als u er in geslaagd bent u zelf weer onder controle te krijgen en een minimale beleefdheid weer te vinden, zal ik u een antwoord verstrekken.

Dat zal dan de eerste keer zijn dat u in deze thread ingaat op een argument.
Oud 5 februari 2008, 15:40   #85
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Dat zal dan de eerste keer zijn dat u in deze thread ingaat op een argument.
Maar het zal blijkbaar niet nodig zijn, vermits u liever blijft schelden.
Oud 5 februari 2008, 15:46   #86
Jozef Ostyn

Standaard

Wake up and smell the coffee!
Oud 5 februari 2008, 15:50   #87
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Engels is zowieso al belangrijk in onze dagelijkse media. Zelf kan ik redelijk Engels, beter dan de meeste van mijn leeftijdsgenoten : pure noodzaak. De meesten uit mijn klas kunnen Engels (en konden dit al voor het tweede middelbaar).

Wat ik bedoel : qua Engels leggen velen zelf de basis. Terwijl dit niet het geval is voor Frans. Daarom is het beter om in het lager al een basis Frans te leggen, om in het middelbaar dan echt die taal te kunnen aanleren.

Ik zou eerder Duits een plaatsje opschuiven. Die taal is echt te weinig gekend.

Laatst gewijzigd door Pantoffeldiertje : 5 februari 2008 om 15:52.
Pantoffeldiertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 16:20   #88
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlaamse cultuur en geschiedenis speelde zich toch voor een groot deel in het Frans af
Na 1830 toch. Tevoren werd Vlaamse kunst gewoon Vlaamse kunst genoemd.

Voor het overige zijn we terug bij de vraag van Kortaf: waarom wordt in Vlaanderen als tweede taal Frans opgelegd terwijl dit in zowat heel Europa, EN in Wallonië, Engels is EN er VRIJE keuze is.

Antwoord: omdat er nog teveel 'Vlaamse' politici en burgers zich als horigen van het Frans-Belgische regime opstellen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 5 februari 2008 om 16:26.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 16:24   #89
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Nou, ik breng je mijn post dan nog maar eens in herinnering:

Hoeveel zgn. 'educatieve' argumenten moet je nog hebben?
Gaan we dezelfde toer op als onze noorderburen die we (enfin mensen van mijn generatie toch) altijd hebben uitgelachen met hun 'bezjoer mesjeu' bij de bakker in het Zuiden van Frankrijk? Of met hun ab-so-lute onvermogen om een latijnse taal te bevatten? N�*�*st een engels met een accent waarmee je zelfs een britse bulldog jankend z'n hok injaagt? Talenkennis, daar hadden we het toch over, of niet soms? Welaan, ik maak me sterk dat de kennis van een latijnse taal als het frans een gigantische verrijking is voor onze kinderen. Het klopt immers wat talloze posters hierboven hebben geponeerd: Vlaanderen -binnen of buiten de belgische context- zit geprangd tussen verschillende culturen en als er iets is waarover we tot op vandaag terecht trots mogen zijn, dan is het wel het feit dat we die unieke positie cultureel, sociaal en economisch altijd prima hebben kunnen verzilveren. Oriënteer je al te eenzijdig op het angelsaksische en het verlies is niet te overzien.

Nouja, het zal wel aan mij liggen dat ik iemand die erin slaagt om hartje Parijs een 'jus d'erange van tomaat' te bestellen, als een cultuurbarbaar beschouw.
Je bedoelt dat deze schande in Parijs vermeden wordt door in Vlaanderen Frans als tweede taal te verplichten?

Eerlijk gezegd heb ik meer moeite met een Belgische ministerin van Justitie die haar Nederlandstalige lesje al hakkelend voor een Vlaamse camera afleest.
Oud 5 februari 2008, 17:00   #90
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Mijn situatie is enigszins anders dan die van de meeste Vlamingen daar mijn kinderen buiten Europa zijn opgegroeid. De vraag die dan belangrijk wordt is ‘hoe zorg ik ervoor dat ze hun Nederlands niet verliezen?’ Maar daarnaast moesten we de keuze maken tussen Engels, Frans of Duits onderwijs. Dan weeg je een heleboel argumenten tegen elkaar af die in deze discussie aan bod komen. Alhoewel ik zelf weinig Frans spreek. kozen we uiteindelijk voor het Frans systeem, waardoor Engels de derde taal werd en Duits wegviel. Daar heb ik nooit spijt van gehad, want uiteindelijk spreken ze nu toch goed Engels, voor een groot deel door buitenschoolse invloed die zeker ook in België aanwezig is. Dat is toch 1 extra taal.

Het moet gezegd dat Nederlanders eerder Angelsaksisch georiënteerd zijn, maar toch is er een minderheid die in het buitenland verkiest hun kinderen in het Frans systeem op te voeden, voornamelijk omwille van de taal.

Ik kan hier enkel beamen dat wat Desiderius zegt in post nr. 2. volledig klopt met mijn ervaring, en daarenboven mooi geformuleerd.

Dat de Walen niet Nederlands als tweede taal hebben is ook volledig te begrijpen, en uiteindelijk niet onze zaak. Als we onze goede kennis van het Frans opgeven voor een marginaal betere kennis van het Engels, dan verliezen we een strategisch voordeel in Europese context. Ik weet dat Nederlanders ons bewonderen/benijden voor onze kennis van het Frans. Dat er hier enkelen argumenteren dat we dat voordeel zouden opgeven en doen zoals zijzelf doet mij twijfelen aan achterliggende bedoelingen. ‘Wordt zoals ons zodat wij beter kunnen zijn dan jullie’...Nee dank u. We zullen wel voor onszelf denken.

Ik heb het wel altijd spijtig gevonden dat mijn kinderen geen Duits spreken. Maar Spaans in een goede compensatie.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 17:01   #91
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
Engels is zowieso al belangrijk in onze dagelijkse media. Zelf kan ik redelijk Engels, beter dan de meeste van mijn leeftijdsgenoten : pure noodzaak. De meesten uit mijn klas kunnen Engels (en konden dit al voor het tweede middelbaar).

Wat ik bedoel : qua Engels leggen velen zelf de basis. Terwijl dit niet het geval is voor Frans. Daarom is het beter om in het lager al een basis Frans te leggen, om in het middelbaar dan echt die taal te kunnen aanleren.

Ik zou eerder Duits een plaatsje opschuiven. Die taal is echt te weinig gekend.
Ondanks mijn sympathie voor het Duits zou ik toch de plaats van het Engels als tweede vreemde taal behouden. Engels IS een erg belangrijke taal en men leert ze niet vanzelf.
Oud 5 februari 2008, 17:06   #92
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als ik zeg dat op tien minuten rijden van hier een gebied begint met 60 miljoen Franstaligen, halen ze de schouders op. Engels willen ze leren, "met Frans zijt ge niets" is het antwoord op mijn aanmaningen om de Franse lessen op school wat ernstiger te nemen.

De oudste is 16, en kan geen twee Franse zinnen achter elkaar zeggen zonder in gestotter te vervallen. Ze heeft absoluut geen idee van woordenschat of grammatica, haar verplicht Frans is Pfaff-Frans.
Ze zullen wel anders piepen als ze werk zoeken; ik ken er zo ook een paar in mijn Vlaamse familie die dachten dat FR niet belangrijk was en nu verrast opkijken wanneer ze zien dat mijn tweetalige kinderen wel een mooie (vakantie)job in de wacht kunnen slepen wegens tweetalig.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 17:11   #93
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Ze zullen wel anders piepen als ze werk zoeken; ik ken er zo ook een paar in mijn Vlaamse familie die dachten dat FR niet belangrijk was en nu verrast opkijken wanneer ze zien dat mijn tweetalige kinderen wel een mooie (vakantie)job in de wacht kunnen slepen wegens tweetalig.
In het verleden zei u nochtans "mijn FR dochter" ... Weer uit uw nek aan het kletsen ten voordele van het belang van de Franse taal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 17:14   #94
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
In het verleden zei u nochtans "mijn FR dochter" ... Weer uit uw nek aan het kletsen ten voordele van het belang van de Franse taal?
Mijn dochter is naar een Franstalige school geweest maar met mij altijd NL gesproken en dankzij familie en de kinderprogramma's op de VRT wordt ze als zeer goed tweetalig beschouwd wanneer ze een vakantiejob zoekt.
Maar haar moedertaal = FR. In die taal droomt ze enz...
Oud 5 februari 2008, 17:22   #95
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Mijn dochter is naar een Franstalige school geweest maar met mij altijd NL gesproken en dankzij familie en de kinderprogramma's op de VRT wordt ze als zeer goed tweetalig beschouwd wanneer ze een vakantiejob zoekt.
Maar haar moedertaal = FR. In die taal droomt ze enz...
Haar moedertaal is dus Frans, terwijl u altijd Nederlands sprak met haar ... Hoe kan haar moedertaal nu Frans zijn als u vanaf haar geboorte Nederlands sprak met haar (u bent toch de vader) en ze maar vanaf het kleuterklasje in Wallonië op haar 3e of 4e voor het eerst Frans hoorde?

U kletst weer maar wat uit uw nek . Ik ben benieuwd in welke bocht u nu weer zal wringen.

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 5 februari 2008 om 17:24.
Oud 5 februari 2008, 17:48   #96
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Haar moedertaal is dus Frans, terwijl u altijd Nederlands sprak met haar ... Hoe kan haar moedertaal nu Frans zijn als u vanaf haar geboorte Nederlands sprak met haar (u bent toch de vader) en ze maar vanaf het kleuterklasje in Wallonië op haar 3e of 4e voor het eerst Frans hoorde?

U kletst weer maar wat uit uw nek . Ik ben benieuwd in welke bocht u nu weer zal wringen.

Wanneer je kinderen tweetalig wil opvoeden dan moet je het prinicipe: 1 persoon = 1 taal hanteren.

Mijn vrouw sprak FR met haar en ik NL.
Aangezien we in WAL wonen had ze ook contact met Franstalige buren, grootouders enz...
En naar school ging ze ook al in het FR, dus is haar moedertaal FR; maar door ervoor te zorgen dat ze genoeg in contact kwam met het NL, beheerst ze het NL ook heel goed.
Zo goed dat ze vorig jaar enkele weken bij een call center kon werken als jobstudente en in de NL - ploeg werd opgenomen.

Klets ik nog uit mijn nek, of is dat te moeilijk om te snappen (en beleefd te blijven)?
Oud 5 februari 2008, 17:54   #97
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Straatreu kletst niet uit zijn nek. Zijn vrouw is Franstalig en zoals het een goede Belg betaamt wordt je daardoor als vanzelfsprekend franskiljon. Je hoeft daar niet eens voor naar Brussel of Wallonië te verhuizen.

Nichten van mij uit Limburg, wiens moeder met een Waal trouwde, spraken nooit anders dan Frans tegen hun vader. Ze moesten wel want hij leerde geen Nederlands, ook al woonden ze nooit anders dan vlakbij de Nederlandse grens.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 5 februari 2008 om 17:54.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 17:55   #98
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Klets ik nog uit mijn nek, of is dat te moeilijk om te snappen (en beleefd te blijven)?
Het is vaak genoeg bewezen dat u uit uw nek kletst en fransdol bent, waarom negeert u anders J Van Den Berghe? Simpel: hij heeft dit allemaal bewezen.

Citaat:
Oud 5 februari 2008, 17:56   #99
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarover je nog druk maken?
Voor alle goede Belgen komt Frans eerst.
Oud 5 februari 2008, 18:01   #100
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Maar nee joh, binnenkort moeten de franstaligen bij ons komen werken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be