![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Net zoals de Amerikanen slagen de Fransen er blijkbaar in om nieuwe onderdanen vrij snel FR te doen spreken. Enkel bij de Spaanstaligen lukt dat kennelijk iets minder in de USA (wegens met heel veel?) In VL heb je soms voetballers en trainers die er al jaaaaren werken en wonen en nog altijd geen NL spreken; maar zich liever in het EN of FR uitdrukken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wanneer Verhofstadt, Leterme, enz... le en la door elkaar halen, dan is dat voor geen enkele Franstalige een probleem. Ik heb in WAL ook nog nooit een opmerking gekregen over mijn FR vol fouten. Ik haal nochtans vaak le en la door elkaar, gebruik zelden de subjonctief enz... Gecombineerd met een zwaar VL accent = kromtaal Anderzijds staan Vlamingen minder tolerant tegenover anderstaligen die de en het verwarren en een (Franstalig accent) hebben. En... hoe meer men zelf dialect spreekt, hoe strenger men in zijn oordeel is. Wellicht zal dat verbeteren naarmate de VL meer contact hebben met anderstaligen die NL spreken. Ook Engelstaligen worden voortdurend geconfronteerd met mensen die steenkoolENG spreken. Daar wen je aan. Gisteren hoorde ik van een jongen (VL moederer en WL vader) die net over de taalgrens op een VL school zit. En hij kreeg daar regelmatig te horen: sale wallon Het kan ook te maken hebben met het gebrek aan sociale vaardigheden bij die jongen. Wat ik enkel wil zeggen: noch de VL noch de WL moeten zich superieur voelen en gedragen en denken dat hun houding de betere is. Zowel de VL als de WL doen wat ze denken te moeten doen, vaak ingegeven door de omstandigheden en de lange voorgeschiedenis tussen VL en FR in BE. Wat me vooral stoort is het denigrerende denken over de Franstaligen (met in het achterhoofd: de VL zijn beter), terwijl ik denk: mochten ze in de plaats van de Franstaligen zijn, ze zouden net hetzelfde doen. Trouwens het zit niet in de genen, maar alles wordt bepaald door de omstandigheden. Ten bewijze: veel FR bewindvoerders dragen een VL naam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat een dakloze een euro in zijn potje geworpen krijg, dat ie geluk heeft. Hij moet het wel opbrengen om te bedelen om tot die euro te komen. Het is niet omdat iemand de lotto wint, dat ie geluk heeft. Neen, hij creerde zijn geluk door bewust aan de lotto deel te nemen. Zo zal iemand die kan genieten van een speciaal fonds zoals die vlasboeren, de nodige handelingen moeten verricht hebben om tot dat 'geluk' te komen. Geluk krijg je niet, geluk verdien je.
![]() |
![]() |
#224 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 7 februari 2008 om 10:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
op een goeie dag moet ik iets terugbrengen naar een vriend. Ik dacht: doe ik het vandaag of volgende week? (het was nog in de tijd dat je gewoon kon aanbellen bij vrienden en familie, zonder een afspraak te moeten maken ![]() Mijn vrouw zegt: ga maar vandaag, dan is dat geregeld. Ik bel aan, GELUKKIG is hij thuis en hij zegt: ik heb net met een neef gesproken en die heeft zijn job opgezegd wegens ander werk; dat zou iets voor jou zijn. Hier is zijn nummer, bel hem op. En ja hoor, via zijn neef kreeg ik de job. Daar had ik weinig verdienste aan, behalve dat ik de juiste vooropleiding had. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Minister-President
|
![]() Daar zijn ooit al bladzijden aan vol geschreven.
Frans heeft een grote leencultuur uit ander talen. En vrij onsequente vervoeging van een aantal woorden. Een onlogische spelling. Een archaische schrijfwijze (maar dat heeft het Engels ook).
![]() |
#227 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#228 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hoe groter de taal en hoe meer mensen jouw taal in het buitenland leren, hoe minder snel de spelling wordt aangepast. Wanneer men de NL spelling aanpast, dan krijg je enkel wat gezaag in VL en NL Maar stel dat ze het EN aanpassen: niet te overzien en wereldwijde problemen. Denk alleen aan alle boeken en computerprogramma's die wereldwijd bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Minister-President
|
![]() toevallig besliste ik om mijn bezoek geen week uit te stellen, toevallig was mijn vriend, thuis, toevallig hoorde hij van familie die zijn job had opgezegd en toevallig had ik de juiste vooropleiding en toevallig hadden ze nog niemand anders gevonden. Toch wel veel toeval hé. |
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Jij noemt het toeval, want zo ervaar je dat. Ik noem het geen toeval. Ik noem het creeeren van kansen. Want zo ervaar ik het voor me.
![]() |
![]() |
#231 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Conservatisme van de Académie Française op spellingsgebied heeft trouwens weinig te maken met de motieven die u hierboven inroept, maar wel met de sterke historiserende benadering t.o.v. spelling die daar opgeld doet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Europees Commissaris
|
![]() Ze hebben ruim anderhalve eeuw racistische Belgische onderdrukking goed te maken. Dat loopt via een periode van "nee wij zijn niet minder, wij zijn zelfs beter dan jullie". Actie en reactie, volledig normaal. De synthese volgt wel binnen enkele decennia.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Banneling
|
![]() Nee, het zou beter zijn om ze alle twee zo vroeg mogelijk te geven, en dan nog aangevuld met Spaans en Duits. Ipv Godsdienst of Zedenleer, plastische opvoeding, muziek en zoveel meer. Laatst vermelde vakken zouden tot persoonlijke keuzes moeten behoren die na school in avondles gevolgd kunnen worden. Dat kan niet aan iedereen opgedrongen worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
Banneling
|
![]() Arabisch toch eerste taal in Vlaanderen en geheel Europa worden dus geen nood meer hebben aan tweede taal te leren.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
|
![]() Citaat:
Talen zijn uiteraard belangrijk, maar andere zaken ook. In Wallonië slaagt men er nog niet in om één taal erbij te nemen. Wat moet dat worden met vijf!?
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tijdje geleden vroeg men in Humo aan vader Kompany waarom hij, als Franstalige, zijn zoon naar een Vlaamse school had gestuurd. Hij zei: wat is het probleem? In Congo leert iedereen natuurlijk zijn moedertaal en daarna op school Frans en bijna iedere Congolees leert daarnaast nog wel 1 of 2 andere inheemse talen. Jullie hebben maar 2 grote talen in BE, het kan toch geen probleem zijn om die 2 talen te leren als wij er bijna allemaal 3 of 4 (moeten) leren. En.... tot eind jaren 60 slaagde elke Vlaming die een beetje had gestudeerd erin om FR te leren en leek niet echt veel moeite te kosten, terwijl ik nu in mijn VL familie en bij vrienden merk dat het FR precies het moeilijkste schoolvak geworden. Het Frans in bij mijn weten niet moeilijker geworden, maar veel VL hebben negatieve gevoelens tegenover het FR gekregen, vandaar. FR leren lijkt op de Oost-Europeanen die Russisch moesten leren en er na 10 jaar nog niet veel van terecht hadden gebracht. |
|
![]() |
![]() |