Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2008, 09:33   #261
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Wat kunnen uw WAL hier verkopen? Ze hebben niks te verkopen buiten wapens.
Dat is een brutaal en verkeerd antwoord dat niets oplost
Oud 9 februari 2008, 09:33   #262
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Voila, dat is het punt. Frans heeft allang niets meer van prestige, en het is allang geen wereldtaal meer. Het belang van Frans zal in de toekomst nog enkel maar afnemen ... Al hoort straatrue dat niet graag
Maar dat geldt niet in BE.
WAL = heel belangrijke handelspartner voor VL en als je iets wil verkopen aan een anderstalige heb je een voetje voor wanneer je zijn taal spreekt.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 09:37   #263
luc broes

Standaard

Citaat:
Engels is bruikbaar, Frans niet.
Frans kan nuttig zijn, Engels is voor velen onder ons bijna onmisbaar.
Oud 9 februari 2008, 09:38   #264
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Dat is een brutaal en verkeerd antwoord dat niets oplost
Het is brutaal maar niet verkeerd. En het is nog niet half zo brutaal als wat straatrue hier al over de Vlamingen uit zijn voeten heeft geslagen. Ik ben maar zo lang diplomatisch als de tegenpartij dat waard is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 09:43   #265
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Heb je nog nooit water uit Spa of Chaudfontaine gedronken?
Ik koop nooit 'flesjeswater', ik vind dat onnodig en een verspilling van energie.
Maar ik gebruik dagelijks lekkere 'Echte Luikse Siroop' die ik aan iedereen kan aanbevelen.
Ik stuurde ze een emailtje om ze ermee geluk te wensen, en kreeg een Nl-talige bedanking (zoals het hoort).

Laatst gewijzigd door luc broes : 9 februari 2008 om 09:54.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 09:49   #266
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Voor alle duidelijkheid, het is :

Je me lave les mains

al wordt dat in de gesproken dagdagelijkse taal dikwijls

Je lave mes mains.

In elk geval is Je me lave mes mains onjuist.

Tot uw dienst !
Je lave mes mains. Dat zal dan wel 'belgisch' zijn onder invloed van het Nederlands.
Oud 9 februari 2008, 09:49   #267
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dat geldt niet in BE.
WAL = heel belangrijke handelspartner voor VL en als je iets wil verkopen aan een anderstalige heb je een voetje voor wanneer je zijn taal spreekt.
Na België zullen er nog vanzelfsprekend economische interacties zijn tussen Vlaanderen en Wallonië, alleen zou het kunnen dat deze niet meer in het Frans zullen verlopen. Wat zou de voertaal zijn bij economische interactie tussen Duitsers en Fransen? Juist ja, Engels ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 09:52   #268
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik koop nooit 'flesjeswater', ik vind dat onnodig en een verspilling van energie.
Maar ik gebruiks dagelijks lekkere 'Echte Luikse Siroop' die ik aan iedereen kan aanbevelen.
Ik stuurde ze een emailtje om ze ermee geluk te wensen, en kreeg een Nl-talige bedanking (zoals het hoort).
Gelijk heb je: Ik drink ook bijna al mijn water via glas en leiding + kraan; maar mijn huisgenoten en VL familiegenoten verklaren mij voor gek.

Luikse siroop = mjammjam, lekker.

en wie geen Waals water lust, misschien bier uit Orval, Chimay, Ciney, Rochefort en kaas uit Maredsous of Herve?
Oud 9 februari 2008, 09:57   #269
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Na België zullen er nog vanzelfsprekend economische interacties zijn tussen Vlaanderen en Wallonië, alleen zou het kunnen dat deze niet meer in het Frans zullen verlopen. Wat zou de voertaal zijn bij economische interactie tussen Duitsers en Fransen? Juist ja, Engels ...
Als Duitsers moeten kiezen tussen een verkoper die EN spreekt of Duits, dan zal de keuze vlug gemaakt zijn.
Ik heb trouwens ook al vaak Noord-Fransen ontmoet die in het middelbaar ook wat Duits hadden geleerd.

En gaat over de 2de taal in VL.
Oud 9 februari 2008, 09:57   #270
luc broes

Standaard

Citaat:
Gelijk heb je: Ik drink ook bijna al mijn water via glas en leiding + kraan; maar mijn huisgenoten en VL familiegenoten verklaren mij voor gek.
Luikse siroop = mjammjam, lekker.

en wie geen Waals water lust, misschien bier uit Orval, Chimay, Ciney, Rochefort en kaas uit Maredsous of Herve?
straatrue, wat water, siroop,bier en kaas betreft ben je alvast niet gek. Wat denken die Vl familiegenoten wel!?
Oud 9 februari 2008, 10:01   #271
luc broes

Standaard

Citaat:
Als Duitsers moeten kiezen tussen een verkoper die EN spreekt of Duits, dan zal de keuze vlug gemaakt zijn.
Ik heb trouwens ook al vaak Noord-Fransen ontmoet die in het middelbaar ook wat Duits hadden geleerd.
straatrue, jij ontmoet regelmatig mensen die wij nooit ontmoeten!
Er zijn ongetwijfeld Fransen die een vreemde taal behoorlijk spreken, maar ik heb er nog nooit één ontmoet!
Oud 9 februari 2008, 10:06   #272
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Engels is bruikbaar, Frans niet.
In een land dat hoe dan ook grenst aan Frankrijk, en meer algemeen gezien, in Europa, kan het nooit kwaad van de franse taal zo goed als mogelijk te beheersen.

Je kunt perfect vlaamsvoelend zijn en blijven als je naast je moedertaal ook nog een aantal andere talen beheerst, hoor.

Overigens heb ik de indruk dat sommige vlaamsnationalisten alleen al omwille van de vlaams-waalse tegenstelling, een hekel hebben aan de franse taal.

Vergis u echter niet, en laat u niet verblinden door wat men vanuit franstalig België voorhoudt : de vlaams-waalse communautaire toestanden en de zgn. taalkwestie hebben in wezen weinig met talen (in de betekenis : communicatiemiddel) vandoen ; ze zijn veeleer een uiting van de vlaamse ontvoogdingsstrijd.

Derhalve, stellen dat het Frans, in tegenstelling tot Engels, onbruikbaar is, getuigt van weinig inzicht en realiteitszin.

Ook een toekomstig onafhankelijk Vlaanderen zal met open vizier, met kennis van zaken, en met een maximale aanwending van haar talenten, de wereld tegemoet moeten zien.

Zich daarbij beperken tot de enkele kennis van de moedertaal ( + eventueel het Engels), is niet aan te bevelen.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 10:12   #273
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
...Er zijn ongetwijfeld Fransen die een vreemde taal behoorlijk spreken, maar ik heb er nog nooit één ontmoet!
Uw klok loopt enkele tientallen jaren achter, Luc.

Ik ga dagelijks om met Fransen die méér dan behoorlijk meertalig zijn (Engels, Spaans, Italiaans, Duits...).

U hebt ze misschien nog nooit ontmoet, maar het zijn absoluut geen uitzonderingen. Geeft u gewoon eens eender welk middelgroot frans bedrijf een belletje in het Engels, en u zult zien en horen wat ik bedoel.
Oud 9 februari 2008, 10:14   #274
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Je lave mes mains. Dat zal dan wel 'belgisch' zijn onder invloed van het Nederlands.
Absoluut niets met belgisch te maken ; dat wordt in Frankrijk courant gebruikt.
Oud 9 februari 2008, 10:18   #275
sus antigoon
Banneling

Standaard

VISIE nummer 2

We verklaren dat we het Arabisch als voertaal (lingua franca) zullen promoten en herstellen tussen onze mensen over heel Europa.

Arabisch wordt de taal van de toekomst.
sus antigoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 10:19   #276
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door allstar Bekijk bericht
Nu wordt in Vlaanderen vanaf het vijde leerjaar Frans gegeven en vanaf het tweede middelbaar Engels. Zou het niet beter zijn om die twee om te draaien en vanaf het vijde leerjaar Engels te geven. Het Engels is de wereldtaal bij uitstek, de taal nummer 1 op economisch gebied. Het zou toch een serieuze hak zijn dat Vlaanderen zet tegenover de Franstaligen (lees ook is de hilarische uitspraken van Olivier_FDF) die ofwel niet goed genoeg Nederlands hebben gestudeerd ofwel uit onwil niet goed Nederlands kunnen spreken. Nu zijn het steeds de Vlamingen die zich aanpassen en Frans spreken. Brussel is daar een mooi voorbeeld van. Het zou de verfransing rond Brussel kunnen verminderen als Vlamingen niet goed genoeg Frans meer kunnen en blijven Nederlands praten. Straks moeten politici in het Belgisch parlement Engels gaan spreken om elkaar te blijven verstaan. Vlamingen en franstaligen zullen elkaar nog minder verstaan en een onafhankelijk Vlaanderen is alweer een stapje dichterbij
Zelfs in Nederland worden er in een nog vroeger stadium twee of meer talen aangeleerd. Bij mij begon Frans al in de eerste, samen met Engels, Duits begon in de tweede.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 10:34   #277
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
In een land dat hoe dan ook grenst aan Frankrijk, en meer algemeen gezien, in Europa, kan het nooit kwaad van de franse taal zo goed als mogelijk te beheersen.

Je kunt perfect vlaamsvoelend zijn en blijven als je naast je moedertaal ook nog een aantal andere talen beheerst, hoor.

Overigens heb ik de indruk dat sommige vlaamsnationalisten alleen al omwille van de vlaams-waalse tegenstelling, een hekel hebben aan de franse taal.

Vergis u echter niet, en laat u niet verblinden door wat men vanuit franstalig België voorhoudt : de vlaams-waalse communautaire toestanden en de zgn. taalkwestie hebben in wezen weinig met talen (in de betekenis : communicatiemiddel) vandoen ; ze zijn veeleer een uiting van de vlaamse ontvoogdingsstrijd.

Derhalve, stellen dat het Frans, in tegenstelling tot Engels, onbruikbaar is, getuigt van weinig inzicht en realiteitszin.

Ook een toekomstig onafhankelijk Vlaanderen zal met open vizier, met kennis van zaken, en met een maximale aanwending van haar talenten, de wereld tegemoet moeten zien.

Zich daarbij beperken tot de enkele kennis van de moedertaal ( + eventueel het Engels), is niet aan te bevelen.
= Correcte zienswijze
Oud 9 februari 2008, 10:38   #278
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als Vlaamsgezinde heb ik volstrekt GEEN hekel aan de Franse taal. Alleen ben ik sedert vele jaren voorstander van een terugkeer naar de keuzemogelijkheid in de scholen: laat ouders en leerlingen de keuze wat ze als eerste en tweede vreemde taal willen kiezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 11:05   #279
luc broes

Standaard

Citaat:
Uw klok loopt enkele tientallen jaren achter, Luc.

Ik ga dagelijks om met Fransen die méér dan behoorlijk meertalig zijn (Engels, Spaans, Italiaans, Duits...).

U hebt ze misschien nog nooit ontmoet, maar het zijn absoluut geen uitzonderingen. Geeft u gewoon eens eender welk middelgroot frans bedrijf een belletje in het Engels, en u zult zien en horen wat ik bedoel.
Geachte, ik ben reeds 13 jaar met pensioen, mogelijk is in die tijd de wereld erg veranderd en dan is dat positeif.
Tijdens mijn beroepsleven heb ik 30 jaar de wereld rondgereisd ivm chemische industrie, ook in Franse bedrijven (bv Total, Rhôhne Poulenc, CFP) . Ik heb toen nooit één Franstalige ontmoet die een vreemde taal behoorlijk (dwz zoals ik er 4 spreek) sprak.

Hierbij iets wat ikzelf beleefd heb (hoewel ik niet wil veralgemenen).
We hadden op ons Antwerps studiebureel een Duitse pomp nodig. We vroegen de Luikse vertegenwoordiger langs te komen. De man verstond geen Nl; goed, dan maar Engels, dat verstond hij ook niet; dan maar Frans, geen probleem.
Hij had een folder mee van zijn Duitse firma, in het Duits. Ik moest hem helpen bij de vertaling.

Ik ken persoonlijk een Franse docter met een zeer drukke praktijk en zeer toegewijd. Hij is met een Vlaamse getrouwd die intussen zeer goed Frans spreekt en ook Engelse les geeft in 4 scholen.
Ik heb hem nog nooit een woord in een vreemde taal horen spreken. Ook geen Nl.

Maar, mijn klok loopt achter!?

Laatst gewijzigd door luc broes : 9 februari 2008 om 11:22.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 11:11   #280
luc broes

Standaard

Citaat:
Absoluut niets met belgisch te maken ; dat wordt in Frankrijk courant gebruikt.
Dat wist ik niet, maar zal het nagaan.
Ik had een 'goede opvoeding' en leerde dus goed Frans op't college te Brugge.
Zo weet ik dat enkel Je me lave les mains correct is.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be