![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Om een kind op te voeden is voor een omvangrijk gedeelte van de bevolking een overteuging dat daar een heel dorp nodig is RR |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar zoiets hangt heel erg af van de context. Dus ik wil wel wat nuanceren vanuit mijn eigen ervaringen: - Op mijn vroegere lagere school moesten de kinderen, zoals bij de meesten het geval is, leren zwemmen. De toenmalige turn- en zwemleerkracht had de gewoonte de meisjes zich aan die kant te laten omkleden waar hij toezicht kon houden via een venster. We mochten ons niet in de kotjes omkleden, en zeker niet per twee maar werden gevraagd dit in de open ruimte ervoor te doen (waar hij toezicht op had dus). Rennen naar de kleedkamers dus, in de hoop dat je in een kotje kon waar je je vriedinnen dan ook inliet en halsbrekende toeren uithaalde als de meester de ronde kwam doen, zodat hij geen drie paar voeten onder de deur van het kleedkotje uit zag komen. Ondanks het feit dat we zo jong waren (9 �* 10) en er van Dutroux's nog lang geen sprake was, voelden we ons niet comfortabel bij de situatie en stelden we ons hardop vragen. Toen ik tien was heb ik hem dan vlakaf met de volgende woorden (ik herinner ze me nog letterlijk en zal ze nooit meer vergeten, hij allicht ook niet): "meester, u heeft het recht niet om in de kleedhokjes van de meisjes te komen kijken.". Ik had geen idee waarvan ik hem toen eigenlijk beschuldigde, maar hij werd rood van woede en sindsdien heeft hij het nooit meer gedaan ... Gezien alle meisjes zich ongemakkelijk bij de toenmalige situatie voelden en die spanning sindsdien verdwenen was heb ik er nooit spijt van gehad. - Op onze lokale chiro bleken er ook problemen te zijn met een leider met losse handjes, ook al was deze al jarenlang leider. Het fijne weet ik daar echter niet van. Het grote probleem is dat er in zulke situaties een (groot) machtsverschil is in de verhouding leerkracht - leerling / leider - begeleide / (alsook ouder - kind)..., waardoor het veel moeilijker wordt voor een kind om uit de biecht te klappen. Mogelijk kan er dan ook nog eens sprake zijn van chantage. Het zou verkeerd zijn om te gaan ageren vanuit het standpunt iedere chiroleid(st)er is een potentiele pedofiel, maar anderzijds denk ik niet dat het alternatief is te doen alsof er geen enkele kans toe is en het niet bestaat en dus maar de doofpot in moet. Heel concreet denk ik dat er bv. misschien voor ieder kamp verwezen kan worden naar een, eventueel door de kinderen verkozen, vertrouwenspersoon, waarbij een kind met al zijn vragen, problemen, twijfels, ... terecht kan. Er is ook een heel groot verschil tussen de boodschap (die naar jongere kinderen sowieso al absurd is) "als je vindt dat een leider of medelid seksueel over de grens gaat, spreek je daarover met die persoon" of "als je met het gedrag van een leider of medelid problemen ervaart, kan je daarover spreken met die persoon".
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 februari 2008 om 22:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Allertheid is dus zeker aangewezen, zolang deze niet omslaat in veralgemenende paranoia, wat heden ten dage veel gebeurt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U snapt het blijkbaar niet. Of iemand seksueel opgewonden raakt is ook niet ok, maar valt niet steeds te controleren, en al evenmin hoe dit zich verder ontwikkeld. En wie dit schoentje past wil ik niet morgen op de koffie! Eens goed roepen dat het gedaan moet zijn met die zever helpt niet? Bovendien kun je zoiets doen tussenkomen, zonder notie te nemen van het naakt zijn. En schendt u hoe dan ook privacy van kinderen die nergens schuld aan hadden en gewoon douchen. Lastig, maar relschoppers kun je ook volgende keer apart laten douchen, een voor een dan is er geen lol aan.U zoekt geen altetnatieven maar verdedigt u zelf, waarom eigenlijk? U doet toch niets fout? Maar pedagogisch is wat u doet een miskleun denk ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
als ouders die privacy dan thuis zouden respecteren waarom doen ze dat dan niet op het moement dat ze overwegen hun zoon of dochterlief voor zulks te laten inschrijven ? er zijn tal van andere alternatieven ( jammer genoeg , meestal wel wat duurder ) te vinden waar de accomodatie er wel op is voorzien Laatst gewijzigd door praha : 19 februari 2008 om 00:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn leuze is "doe niets zonder extra controle" waarmee ik bedoel ... "doe niets alleen met de gasten wat je nooit met twee (begeleiders) zou doen. En dat geldt evenzeer voor mama en papa in een huishouden (is een attitude die heel wat incest zou voorkomen). Een opvoeder die bijvoorbeeld alleen op een kamer van een meisje gaat ... niet goed ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb me als kind nooit goed gevoeld bij zo'n naakte situaties en heb het dus als kind ook altijd geweigerd, daar werd gelukkig rekening mee gehouden.
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
|
![]() Dat is dan weer schaamte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() in de zin dat ge dan mog genieten van een uitzonderlijk voorrecht of in de zin dat je ouders je zoveel mogelijk die toestanden trachtten te besparen ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
|
![]() Om beschaamd te zijn is soms de gedachte al genoeg, voor een privacyschending zou ik zeggen dat minstens de nabijheid van derden nodig is. Niet noodzakelijk lijfelijk aanwezig, camera's tellen ook mee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar is niets mis mee - tenzij jij wel een heel verwrongen beeld hebt van 'gelijke rechten'.
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het zelfs als volwassen persoon schamelijk naakt te moeten staan tegen onbekenden.
![]() |
#117 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
|
![]() Waarom moet er toezicht gehouden worden op douchende kinderen? Ze kunnen zich maar douchen éh.
![]() Ik zou het, als kind, archibevreemdend en irritant gevonden hebben indien er daar een volwassen persoon daar naar zou kijken. Ik zou het niet meer weten hoe wij ons wasten (de douches zijn volledig vergeten) maar er was alleszinds geen toezicht bij. En gelet op de tijdsgeest, is het idd beter om géén toezicht te houden op douchende kinderen.
![]() |
#119 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
of een zwembroek of onderbroek mogen aanhouden etc kijk, je zegt : dan werd daar rekening mee gehouden of moeite voor gedaan voor mij net zoals voor evenyuele anderen daar zit toch ergens een limiet op ? ik herinner mij het wekelijks zwemgebeuren in het secundaire, daar werd een zo'n middelgroot omkledingszaaltje voor afgehuurd met darin twee aparate hokjes die dingen mochten niet gebruikt worden ... tenzij er toevallig een vrouwelijke sportcollega meekwam Citaat:
ik zeg ook niet dat daar iets 'mis' mee is ... ik meen gewoon dat dat niet altijd kan wegens het ontbreken van de nodige accomoddatie dus was je wel beroepen op andere 'oplossingen' zover die er waren |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
da's wel een zeer gekke definitie in deze context als je je liever volledig afzonderd om te douchen of om te kleden |
|
![]() |
![]() |