Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2008, 20:39   #141
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Volgens mij zegt de christelijke leer niet dat Jezus voor de erfzonde gestorven is, maar voor de zonden van de mensheid.
Het is nochtans een ven de belangrijkste leerstellingen van het christendom: de mens is 'gevallen in Adam'. Die zondeval werd hersteld door de dood aan het kruis van de Christus, het 'Lam Gods dat wegneemt de zonden der wereld'.
Maak dat maar wijs aan dat kind dat crepeert aan de ziekte van Tay Sachs. Of de ouders.

Citaat:
Toch niet, het is perfect verenigbaar met vele godsbeelden. Het non-interventionistisch godsbeeld bijvoorbeeld.
De christelijke god echter, is almachtig. De bijbel staat overigens bol van de 'interventies'.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2008, 20:51   #142
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Het is nochtans een ven de belangrijkste leerstellingen van het christendom: de mens is 'gevallen in Adam'. Die zondeval werd hersteld door de dood aan het kruis van de Christus, het 'Lam Gods dat wegneemt de zonden der wereld'.
Maak dat maar wijs aan dat kind dat crepeert aan de ziekte van Tay Sachs. Of de ouders.
Niet helemaal, de erfzonde bleef ook nadien aanwezig, volgens de christelijke leer, vandaar dat veel kinderen tot op de dag van vandaag gedoopt worden, in strikte zin komt dat door de erfzonde. De laatste jaren is er echter steeds meer verzet gerezen tegen die visie (namelijk dat ongedoopte kinderen niet in de hemel kunnen komen door de erfzonde), en die beweging culmineerde in de erkenning van de visie dat ongedoopte kinderen die sterven voor ze persoonlijke zonden hebben kunnen begaan, maar die dus wel de erfzonde met zich meedragen, toch in de hemel komen. Die erkenning komt in feite erop neer dat de Kerk zegt dat haar leden die visie mogen aanhangen. Het is één van de visies die de Kerk niet veroordeelt.

Hier is een citaat hieromtrent uit de tekst "The Hope of Salvation for Infants Who Die without Being Baptized" van de Internationale Theologische Commissie:
Citaat:
Our conclusion is that the many factors that we have considered above give serious theological and liturgical grounds for hope that unbaptized infants who die will be saved and enjoy the beatific vision. We emphasize that these are reasons for prayerful hope, rather than grounds for sure knowledge. There is much that simply has not been revealed to us. We live by faith and hope in the God of mercy and love who has been revealed to us in Christ, and the Spirit moves us to pray in constant thankfulness and joy.

What has been revealed to us is that the ordinary way of salvation is by the sacrament of baptism. None of the above considerations should be taken as qualifying the necessity of baptism or justifying delay in administering the sacrament. Rather, as we want to reaffirm in conclusion, they provide strong grounds for hope that God will save infants when we have not been able to do for them what we would have wished to do, namely, to baptize them into the faith and life of the Church.
Citaat:
De christelijke god echter, is almachtig. De bijbel staat overigens bol van de 'interventies'.
De non-interventionistische visie zegt niet dat God niet almachtig is, maar dat hij niet actief tussenkomt, of toch niet vaak.

Andere christenen geloven dan weer dat Hij soms tussenkomt en soms niet: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 19 februari 2008 om 20:53.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2008, 21:02   #143
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet helemaal, de erfzonde bleef ook nadien aanwezig, volgens de christelijke leer, vandaar dat veel kinderen tot op de dag van vandaag gedoopt worden, in strikte zin komt dat door de erfzonde.
Daar zeg je zoiets. Gedoopt worden is pas mogelijk sinds christus. Al wie daarvoor leefde, zat dus tegen wil en dank, en zonder daarvoor ook in het minste verantwoordelijk te zijn, opgescheept met die erfzonde - ZONDER dat er redding mogelijk was via het doopsel. Niet echt fair hé, van God de Vader? Al-Goed is hij dus ook al niet.

Citaat:
De laatste jaren is er echter steeds meer verzet gerezen tegen die visie (namelijk dat ongedoopte kinderen niet in de hemel kunnen komen door de erfzonde), en die beweging culmineerde in de erkenning van de visie dat ongedoopte kinderen die sterven voor ze persoonlijke zonden hebben kunnen begaan, maar die dus wel de erfzonde met zich meedragen, toch in de hemel komen. Die erkenning komt in feite erop neer dat de Kerk zegt dat haar leden die visie mogen aanhangen. Het is één van de visies die de Kerk niet veroordeelt.

Hier is een citaat hieromtrent uit de tekst "The Hope of Salvation for Infants Who Die without Being Baptized" van de Internationale Theologische Commissie:

Allemaal goed en wel, maar wat met de kindjes die voor die erkenning ongedoopt de pijp zijn uitgegaan?

Citaat:
De non-interventionistische visie zegt niet dat God niet almachtig is, maar dat hij niet actief tussenkomt, of toch niet vaak.
Dan is hij niet de christelijke god, want die is tegelijk Al-Goed en is niet tussengekomen bij - klassiek voorbeeld - de shoah. Of de slavenhandel. Of 9/11. Heeft Julie, Melissa, An noch Eefje gered. Enzovoort, enzoverder...

Face it: he does not exist.
Oud 19 februari 2008, 21:12   #144
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Andere christenen geloven dan weer dat Hij soms tussenkomt en soms niet: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
Het is nogal evident dat wie dit 'argument' bovenhaalt elke verdere discussie onmogelijk maakt.
Oud 19 februari 2008, 22:03   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Wil jij het ons dan niet eens voorspiegelen? Als het toch allemaal zo duidelijk en éénduidig is.
Wat wilt u voorgespiegeld gezien? Heel de bijbel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2008, 22:07   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Ja maar wat is het nu? De mens als soort is volgens u niet ontstaan door het evolutieproces, maar ook niet via een Adam en Eva die daarna aan incest begonnen? Hoe is de mens dan wel onstaan volgens u? Volgens uw "correcte" benadering van de bijbel welteverstaan
Onwetendheid viert weer eens hoogtij. 't Probleem met velen onder jullie is dat jullie hoegenaamd geen weet hebben van de kerkelijke traditie in de bijbelbenadering alsook de patristieke teksten die in grote aantallen de bijbelteksten becommentariëren. In de Kerk bestaat er dus over de meeste bijbelteksten een consensus die heel oud is. Protestanten steunen daarop niet, vandaar dat ze zich vergalopperen in hun interpretatie.
Oud 19 februari 2008, 22:09   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom er in mijn wereldbeeld geen plaats zou zijn voor de oerzonde. Kan je dit even toelichten?
In het evolutionisme is er geen plaats voor de volmaakte gelukzaligheid zoals die bestond voor de oerzonde. God heeft immers de wereld in volmaaktheid geschapen. Juist door de eerste zonde is die harmonie teniet gedaan. Dit kan geen enkele plaats krijgen in het geheel van het evolutionisme, daar het begin er niet een was van volmaakte diversiteit en harmonie.
Oud 19 februari 2008, 22:14   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens vind ik het epitheton "goedgelovig", dat je op me toepast, weinig passend in deze discussie. Wie mij goedgelovigheid aansmeert mag daartoe wel eens met deugdelijke argumenten afkomen. Maar het zou nóg passender zijn, mocht je dat epitheton gewoon terugnemen. En wel omdat jij, evengoed als ik, in niet-gelovige ogen "goedgelovig" bent, en door dit epitheton te bezigen ook jouw eigen ruiten ingooit bij vele van je opponenten op dit forum. Wees dus zo vriendelijk hun niet de munitie op een schoteltje aan te bieden.

Goedgelovigheid houdt in dat iemand als een papegaai andermans mening overneemt, zonder kritische beschouwing. Het wereldbeeld waartoe ik gekomen ben, daarover heb ik heel wat jaren gedaan. Het is mijn hoogst persoonlijke invulling, waarvan je bezwaarlijk kan stellen dat ik ze zomaar heb overgenomen van gelijk wie. En wel omdat ik mezelf méér dan eens geconfronteerd heb met geloofsinvullingen die het hele gamma doorploegen van strikt letterlijke bijbellezing tot en met de meest modernistische ideeën.

Waar ik mezelf in dat gamma plaats? 'k Zou het niet weten. Striktere katholieken noemen me een modernist, terwijl modernisten me juist het etiket "nogal oubollig" opkleven. Het kan me eigenlijk weinig schelen, maar ik durf te stellen dat die hele geloofsarbeid mijn eigen (on?)bescheiden verdienste is. En daardoor laat ik me het epitheton "goedgelovig" niet zomaar welgevallen.
Inderdaad, ik acht u "goedgelovig", daarbij de evolutionisten achterna hollend zonder goed nagedacht hebbend over de werkelijke impact op het beeld van een scheppende God die een wereld in volmaaktheid tot stand brengt. Ik heb trouwens ook het sterk aanvoelen dat u een soort katholicisme �* la carte heeft samengesteld waarbij u niet de christelijke traditie en consensus als norm neemt maar wel uw eigen aanvaardbaarheidspeil. Dit modernistisch gegevens heeft de huidige paus trouwens al enkele keren zwaar op de korrel genomen. Terecht.
Oud 19 februari 2008, 22:22   #149
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom er in mijn wereldbeeld geen plaats zou zijn voor de oerzonde. Kan je dit even toelichten?

De God Die ik hier poog te schetsen - belangrijke nuance!!! - is gebaseerd op mijn persoonlijke confrontatie met Zijn bijbelse openbaring. Dat Hij "naar mensenmaat" gesneden is, is meer dan waarschijnlijk - en alleszins naar mijn aanvoelen - het logische gevolg van ons (menselijke) onvermogen Hem in Zijn volle gedaante te kunnen aanschouwen. M.a.w: als wij God deels kunnen kénnen, dan is dat in Zijn menselijke gedaante !!!!!
Maar het postuleren van die menselijke gedaante impliceert geenszins de ontkenning van Zijn bovenmenselijke dimensies. Tenminste niet wat mij betreft.

Overigens vind ik het epitheton "goedgelovig", dat je op me toepast, weinig passend in deze discussie. Wie mij goedgelovigheid aansmeert mag daartoe wel eens met deugdelijke argumenten afkomen. Maar het zou nóg passender zijn, mocht je dat epitheton gewoon terugnemen. En wel omdat jij, evengoed als ik, in niet-gelovige ogen "goedgelovig" bent, en door dit epitheton te bezigen ook jouw eigen ruiten ingooit bij vele van je opponenten op dit forum. Wees dus zo vriendelijk hun niet de munitie op een schoteltje aan te bieden.

Goedgelovigheid houdt in dat iemand als een papegaai andermans mening overneemt, zonder kritische beschouwing. Het wereldbeeld waartoe ik gekomen ben, daarover heb ik heel wat jaren gedaan. Het is mijn hoogst persoonlijke invulling, waarvan je bezwaarlijk kan stellen dat ik ze zomaar heb overgenomen van gelijk wie. En wel omdat ik mezelf méér dan eens geconfronteerd heb met geloofsinvullingen die het hele gamma doorploegen van strikt letterlijke bijbellezing tot en met de meest modernistische ideeën.

Waar ik mezelf in dat gamma plaats? 'k Zou het niet weten. Striktere katholieken noemen me een modernist, terwijl modernisten me juist het etiket "nogal oubollig" opkleven. Het kan me eigenlijk weinig schelen, maar ik durf te stellen dat die hele geloofsarbeid mijn eigen (on?)bescheiden verdienste is. En daardoor laat ik me het epitheton "goedgelovig" niet zomaar welgevallen.
Ja EFL, we weten zelfs dat je met god himself al hebt gepraten, u zegt het zelf ! U weet beter dan jezus himself die zichzelf niet als god beschouwd ! (zie vetgedrukte)

En dat god gesneden is naar menselijke gedaante dat hebt u zeker gedaan , of heeft god zichzelf laten insnijden ?

Dat is nogal kwabberig gesteld, niet ?

U bent niet de enige die een humanistisch of zeg maar een modernistische filosofie op na houdt, er zijn ook in de arabische wereld modernisten die zelf een eigen religieuze beeld op na houden van de islaam zoals bv waleed bin talel de prins van riaad , die zelf eigenaar is van de vele media zenders zoals rotana die de westerlijke gedachtengoed promoten ! Hij noemt zijn eigen zelfs "de vanguard" van het westen in saudie arabie !
Oud 19 februari 2008, 22:29   #150
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Ps; ik zeg het nogmaals, ik heb liever iemand die uitkomt voor zijn geloof/ideologie of whatever dan iemand die zichzelf met een religieuze camouflage bedekt achter een ideologie of een geloof !

Niet dat ik tegen het op na houden van een eigen geloof of ideologie ben, maar wat mij wel irriteert is schijn en bedriegen !

Dat laatste is vandaag op vele plaatsen in europa en elders in het arabische wereld opgedoekt !
Oud 19 februari 2008, 22:30   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln Bekijk bericht
Ja EFL, we weten zelfs dat je met god himself al hebt gepraten, u zegt het zelf ! U weet beter dan jezus himself die zichzelf niet als god beschouwd ! (zie vetgedrukte)

En dat god gesneden is naar menselijke gedaante dat hebt u zeker gedaan , of heeft god zichzelf laten insnijden ?

Dat is nogal kwabberig gesteld, niet ?

U bent niet de enige die een humanistisch of zeg maar een modernistische filosofie op na houdt, er zijn ook in de arabische wereld modernisten die zelf een eigen religieuze beeld op na houden van de islaam zoals bv waleed bin talel de prins van riaad , die zelf eigenaar is van de vele media zenders zoals rotana die de westerlijke gedachtengoed promoten ! Hij noemt zijn eigen zelfs "de vanguard" van het westen in saudie arabie !
Niet alleen heeft hij een bijzonder modernistische visie op het geloof, maar ook op wat de Godsopenbaring inhoudt. Hij vergeet dat niet wij uit eigen beweging Gods essentie kunnen kennen, maar wel dat God de eerste stap zette: Hij was het die zich aan de Hebreeuwen openbaarde, Hij was het die Zijn Zoon zond om zich in volheid te openbaren.
Oud 19 februari 2008, 23:02   #152
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onwetendheid viert weer eens hoogtij. 't Probleem met velen onder jullie is dat jullie hoegenaamd geen weet hebben van de kerkelijke traditie in de bijbelbenadering alsook de patristieke teksten die in grote aantallen de bijbelteksten becommentariëren. In de Kerk bestaat er dus over de meeste bijbelteksten een consensus die heel oud is. Protestanten steunen daarop niet, vandaar dat ze zich vergalopperen in hun interpretatie.
onwetendheid ?
dat is natuurlijk niet te 'verwonderen' zolang autoriteiten zoals jij ons dat blijven naar het hoofd slingeren zonder nog maar een tikje van de sluier op te lichten
totaal anders is het natuurlijk gesteld met jouw 'onwetendheid' inzake de evolutietheorie zo blijkt maar telkens weer ... dat is er eentje van niet willen weten
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2008, 23:03   #153
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het evolutionisme is er geen plaats voor de volmaakte gelukzaligheid zoals die bestond voor de oerzonde. God heeft immers de wereld in volmaaktheid geschapen. Juist door de eerste zonde is die harmonie teniet gedaan. Dit kan geen enkele plaats krijgen in het geheel van het evolutionisme, daar het begin er niet een was van volmaakte diversiteit en harmonie.
hoezo ?
je zou niet eens kunnen duiden wat het begin was want daar doet die theorie immers totaal geen uitspraken over
laat staan dat er een bein was of laat staan dat die dan niet van volmaakte 'diversiteit en harmonie' zou kunnen zijn
btw wat is dat ?

Laatst gewijzigd door praha : 19 februari 2008 om 23:05.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2008, 23:11   #154
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, ik trek heel het evolutionisme door het slijk omdat het nu eenmaal niet meer is dan een pseudo-religie die zich wetenschappelijke allures heeft aangemeten en waarin zelfs goedgelovige zielen als ElFlamencoLoco zijn gelopen. Op geen enkele wijze wens ik immers het geloof te vervangen door een pseudo-geloof.
Alleen al het feit dat u hiermee in hetzelfde achtergebleven gebied kruipt als de meeste moslims zou u moeten wakker schudden.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2008, 07:29   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
onwetendheid ?
dat is natuurlijk niet te 'verwonderen' zolang autoriteiten zoals jij ons dat blijven naar het hoofd slingeren zonder nog maar een tikje van de sluier op te lichten
totaal anders is het natuurlijk gesteld met jouw 'onwetendheid' inzake de evolutietheorie zo blijkt maar telkens weer ... dat is er eentje van niet willen weten
Eens te meer debiteert u pure onzin. Immers, de christelijke leer is ter kennis van iedereen die zich maar de moeite getroost enkele basisdocumenten te lezen. U zou bijvoorbeeld al kunnen starten met de Catechismus van de Katholieke Kerk.
Oud 20 februari 2008, 07:30   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Alleen al het feit dat u hiermee in hetzelfde achtergebleven gebied kruipt als de meeste moslims zou u moeten wakker schudden.
Hier zien we weer eens een mooi staaltje van dat fanatiek zelotisme onder de evolutionisten en hun zowaar religieuze ijver alwie andere denkbeelden aanhangt te verketteren.
Oud 20 februari 2008, 09:10   #157
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eens te meer debiteert u pure onzin. Immers, de christelijke leer is ter kennis van iedereen die zich maar de moeite getroost enkele basisdocumenten te lezen. U zou bijvoorbeeld al kunnen starten met de Catechismus van de Katholieke Kerk.
Bah, ik ben daarmee genoeg om de oren gekletst toen ik nog school liep.
Op een bepaald moment, krijg je genoeg van de christelijke leer,en dan vooral door de hyporcriete praktijken van de 'heilige roomse kerk' en dan ben je weg natuurlijk...

Ik lees nu andere basisdocumenten.
Dit bijvoorbeeld, wat wel toepasselijk is voor deze topic :

Citaat:
Religie vergiftigt álles, we moeten ervan afkomen, vindt Christopher Hitchens en als hij het zegt wordt er wat beter opgelet: deze Britse journalist, die vanuit Washington opereert, is in de Angelsaksische wereld een topintellectueel - nummer 5 in een recente ranking van het blad Prospect.

'God is niet groot' (Meulenhoff) heet zijn boek en het maakt een gedetailleerd schadebestek op van wat religies aanrichten. Hitchens is geen schipperaar; zijn conclusies, gestaafd met historische en actuele voorbeelden, willen er duidelijk over zijn dat het geloof 'een door mensen verzonnen leugen is, dat het vijandig tegenover de wetenschap en het vrije onderzoek heeft gestaan, dat het voor een groot deel op angst en bedrog is gebaseerd en dat het medeverantwoordelijk is geweest voor zowel onwetendheid en schuldgevoelens als voor slavernij, genocide, racisme en despotisme'.

Meer dan menig ander godsdienstverdelgend werk beklemtoont Hitchens hoezeer religie de rede beledigt - zelfrespect zou moeten volstaan om al die doorzichtige fabeltjes uit de heilige boeken weg te lachen. Hij brandt ook de redenering af dat de moraal uit godsdienst voortkomt, timmert integendeel een stevige stelling op als zou godsdienst ronduit immoreel zijn.

Hitchens schrijft vanuit een woede, heeft geduldig geslepen aan forse formuleringen, maar toch is 'God is niet groot' veel meer dan een pamflet; het is ook een erudiete weerlegging van de argumenten die gelovigen zoal aandragen voor hun zaak en een bekwame selectieve tekstanalyse van de overgeleverde geschriften. Een onderkoelde geestigheid is voortdurend aanwezig en her en der is een paragraaf tot provocatie opgespannen. De islam? 'Voor de hand liggend, slecht geordend plagiaat.' De joodse besnijdenis? 'De mutilatie van een machteloos kind met de bedoeling zijn toekomstige seksleven te ruïneren.'

Hitchens, een vriend van Salman Rushdie, wijst op de directe bedreiging die de islam vandaag vormt, maar focust daar niet nadrukkelijk op: hij wil graven tot de wortel van het kwaad die in elke religie schuilt. 'We offeren ons intellect aan God,' verkondigde stichtend jezuïet Ignatius Loyala. Hitchens stelt voor daarmee op te houden. Als de mens z'n gezond verstand zelf gebruikt en voortbouwt op de reusachtige kennis die we inmiddels hebben, lijkt hij het voor mogelijk te houden dat we de religie, een relict uit de kindertijd van onze soort, achter ons laten.

'Tegenover onvoorstelbare inzichten van onze hersenschors in de ondenkbare uitgestrektheid van het ons bekende heelal en in de eiwitten en zuren waaruit onze natuur is opgebouwd, stelt het geloof niets anders dan de vernietiging in naam van god, en doet het ons de valse belofte dat we, als we maar een mes in onze voorhuid zetten, in de juiste richting bidden of hosties eten, gered zullen worden. Het is alsof iemand van een heerlijk stuk welriekend exotisch fruit, dat met veel moeite en toewijding in een kas is gekweekt, het vruchtvlees weggooit om chagrijnig op de pit te gaan zitten kauwen.' Goeie pen, die Hitchens, maar of het volstaat om de gelovigen te bekeren? 't Zijn mensen van één boek.

Laatst gewijzigd door parcifal : 20 februari 2008 om 09:11.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2008, 09:14   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ik lees nu andere basisdocumenten.
Dit bijvoorbeeld, wat wel toepasselijk is voor deze topic :
Voortgaand op die inleidende tekst merk ik evenzeer een religieus getinte ijver geleid vanuit een geloof in de absoluutheid van de wetenschap.
Oud 20 februari 2008, 09:36   #159
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voortgaand op die inleidende tekst merk ik evenzeer een religieus getinte ijver geleid vanuit een geloof in de absoluutheid van de wetenschap.
Wetenschap geneest kanker, religie doet mensen flatgebouwen invliegen. De keuze is snel gemaakt...
Al staat wetenschap in principe buiten ideologie en is het eerder een denkinstrument, het verplicht tot kritisch denken. Als je kritisch denkt kan je moeilijk geloven in de bijbel. Vandaar de afkeer van gelovigen van wetenschap. Het bedreigt hun fantasierijke wereldje.

Laatst gewijzigd door Tommm : 20 februari 2008 om 09:38.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2008, 09:39   #160
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan Hitchens veel verwijten maar geen 'religieus getinte ijver'.
Da's zoiets als Kardinaal Daneels een agnostische materialist noemen.

Verder is het woord 'geloof' hier niet echt van toepassing.
Eerder een diepe overtuiging en zekerheid dat rede en wetenschap de mens meer te bieden hebben dan de zelfbegoocheling die religie uiteindelijk is.

Zoals reeds geschreven werd zou zelfrespect moeten volstaan om de leugen te doorzien.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be