Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2008, 16:48   #81
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Dat vind ik niet logisch, stel dat u me vraagt wat ik denk van heroine spuiten, dan zeg ik, dat is voor zotten.

Nu ga ik naar Nederland en rook legaal een joint en dan vraagt u me nog eens wat denk ik van heroine spuiten, dan zeg ik, dat is voor zotten.

Op mij lijkt die theorie alvast dus niet te pakken.
Als een bepaalde theorie in uw geval niet opgaat wil dat niet zeggen dat je ze kan verwerpen. Antwoord liever eens op m'n eerdere vraag, nl: hoeveel mensen denkt u dat er ineens zijn begonnen met harddrugs zonder dat ze hiervoor ervaring hadden met softdrugs? Vergelijk dat aantal dan eens met het aantal mensen dat is overgestapt van softdrugs naar harddrugs.

Citaat:
Misschien moet u eens wat dieper ingaan op welke manier juist de kans op een overstap naar zwaardere drugs verhoogt na het roken van een joint.
Logica?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 16:54   #82
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik zie geen enkel nefast gevolg dat een compleet verbod op softdrugs met zich zou meebrengen, enkel voordelen.
Voordelen? Dat hangt er vanaf hoe u dat bekijkt, ik zou zeggen dat nog meer mensen in de gevangenis voor wiet simpelweg niet meer gaat. Als u dat wilt, en dat lijkt me een gevolg van een totaal verbod, zal het veel geld kosten om cellen te bouwen.

Nog een voordeel - voor de crimineel dan, is dat wiet een pak duurder zal worden. Of denkt u dat de mensen zullen stoppen met wiet gebruiken?

Kan u de voordelen die u ziet eens op een rijtje zetten aub?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 16:56   #83
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als een bepaalde theorie in uw geval niet opgaat wil dat niet zeggen dat je ze kan verwerpen. Antwoord liever eens op m'n eerdere vraag, nl: hoeveel mensen denkt u dat er ineens zijn begonnen met harddrugs zonder dat ze hiervoor ervaring hadden met softdrugs? Vergelijk dat aantal dan eens met het aantal mensen dat is overgestapt van softdrugs naar harddrugs.
Na softdrugs overstappen op harddrugs is niet gelijk aan softdrugs deden iemand overstappen op harddrugs. Sorry.

Citaat:
Logica?
Die ik niet begrijp.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 22 februari 2008 om 16:57.
Oud 22 februari 2008, 16:58   #84
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voordelen? Dat hangt er vanaf hoe u dat bekijkt, ik zou zeggen dat nog meer mensen in de gevangenis voor wiet simpelweg niet meer gaat. Als u dat wilt, en dat lijkt me een gevolg van een totaal verbod, zal het veel geld kosten om cellen te bouwen.

Nog een voordeel - voor de crimineel dan, is dat wiet een pak duurder zal worden. Of denkt u dat de mensen zullen stoppen met wiet gebruiken?

Kan u de voordelen die u ziet eens op een rijtje zetten aub?
Minder overlast door drugsgebruikers, op lange termijn een daling van het aantal junkies, een duidelijk signaal naar de jongeren toe dat drugs wel degelijk gevaren inhoudt, geen aantrekking meer van drugstoeristen uit diverse landen (met al de bijkomende problemen), minder marginalisering, een imagoverbetering van ons land naar het buitenland toe, ...
Oud 22 februari 2008, 17:02   #85
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Na softdrugs overstappen op harddrugs is niet gelijk aan softdrugs deden iemand overstappen op harddrugs. Sorry.

Op die manier kan je het natuurlijk blijven ontkennen. Maar u blijft hardnekkig mijn vraag ontwijken daarom nogmaals:

hoeveel mensen denkt u dat er ineens zijn begonnen met harddrugs zonder dat ze hiervoor ervaring hadden met softdrugs?

Citaat:
Die ik niet begrijp.
Blijkbaar niet, nee.
Oud 22 februari 2008, 17:04   #86
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Minder overlast door drugsgebruikers, op lange termijn een daling van het aantal junkies, een duidelijk signaal naar de jongeren toe dat drugs wel degelijk gevaren inhoudt, geen aantrekking meer van drugstoeristen uit diverse landen (met al de bijkomende problemen), minder marginalisering, een imagoverbetering van ons land naar het buitenland toe, ...
Het aantal druggebruikers wordt niet minder omdat wetten strenger worden en draconisch worden toegepast. Denkt u dat wietgebruikers die opgesloten worden geen wiet meer gebruiken misschien? De gevangenissen zitten vol met drugs.

Strengere wetten zorgen er alleen voor dat de prijs stijgt waardoor het dus aantrekkelijker wordt voor criminelen om zich op de markt te storten, wat de misdaad doet toenemen, juist?

Verschaeve
Oud 22 februari 2008, 17:07   #87
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Op die manier kan je het natuurlijk blijven ontkennen. Maar u blijft hardnekkig mijn vraag ontwijken daarom nogmaals:

hoeveel mensen denkt u dat er ineens zijn begonnen met harddrugs zonder dat ze hiervoor ervaring hadden met softdrugs?

Blijkbaar niet, nee.
Ik weet die cijfers niet en ze doen niet terzake want softdrugs doen niet iemand overstappen op harddrugs, dat is een mythe die u niet kan bewijzen.

Als softdrugs oorzaak was om over te stappen noor bijvoorbeeld heroine zouden er in €uropa miljoenen heroinespuiters rondlopen.

Welnu, die zijn er niet.

Verschaeve
Oud 22 februari 2008, 17:08   #88
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het aantal druggebruikers wordt niet minder omdat wetten strenger worden en draconisch worden toegepast. Denkt u dat wietgebruikers die opgesloten worden geen wiet meer gebruiken misschien? De gevangenissen zitten vol met drugs.

Strengere wetten zorgen er alleen voor dat de prijs stijgt waardoor het dus aantrekkelijker wordt voor criminelen om zich op de markt te storten, wat de misdaad doet toenemen, juist?
Als een zwarte markt getolereerd wordt dan gebeurd dat misschien wel ja.

Als er echter een complete legalisatie is dat stijgt de vraag (enkel al door het drugstoerisme), met als gevolg meer en meer drugsgebruikers dan voor de legalisatie.
Oud 22 februari 2008, 17:10   #89
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet die cijfers niet en ze doen niet terzake want softdrugs doen niet iemand overstappen op harddrugs, dat is een mythe die u niet kan bewijzen.

Als softdrugs oorzaak was om over te stappen noor bijvoorbeeld heroine zouden er in €uropa miljoenen heroinespuiters rondlopen.

Welnu, die zijn er niet.
Nogmaals, niet iedereen/de meesten die softdrugs gebruikt zullen overstappen op harddrugs, maar een deel zal dit wel doen. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die zomaar met harddrugs begint, het gaat steeds weer opnieuw over mensen die met softdrugs begonnen zijn.
Oud 22 februari 2008, 17:13   #90
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zwarte markten bestaan wereldwijd, politie is daar zo goed als machteloos tegen. Hoe wilt u die dan niet tolereren

Citaat:
Als er echter een complete legalisatie is dat stijgt de vraag (enkel al door het drugstoerisme), met als gevolg meer en meer drugsgebruikers dan voor de legalisatie.
Het gevolg van een stijgende vraag is niet meer gebruikers, het is omgekeerd.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 22 februari 2008 om 17:13.
Oud 22 februari 2008, 17:14   #91
Another Jack
Banneling

Standaard

Als ik de ellende zie die legale drugs veroorzaken, zou ik zonde vinden er nog andere naast in de rekken te zetten.

De individualisten hier ,die met mate softdrugs gebruiken en perfect functioneren, vergeten dat er mensen zijn die nu éénmaal sneller vatbaar zijn voor verslavingen.

Legaliseren = verkeerde boodschap naar jongeren toe 'het is legaal, dus zo erg kan het niet zijn...'

Zijn er dan niet genoeg legale roesmiddelen op de markt?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 17:15   #92
Another Jack
Banneling

Standaard

Enerzijds heksenjacht op roken, anderzijds veel 'ongezondere' joints legaliseren?

Serieus blijven mensen
Oud 22 februari 2008, 17:17   #93
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogmaals, niet iedereen/de meesten die softdrugs gebruikt zullen overstappen op harddrugs, maar een deel zal dit wel doen.
Uiteraard, maar u bewijst niet dat dit komt door het gebruik van softdrugs.

Citaat:
Ik heb nog nooit gehoord van iemand die zomaar met harddrugs begint, het gaat steeds weer opnieuw over mensen die met softdrugs begonnen zijn.
Dus neemt u aan dat de feiten met elkaar verbonden zijn.

U beweert toch niet dat omdat u er niet van gehoord hebt het niet gebeurt? Ik ken mensen die coke snuiven maar nog nooit gerookt hebben, tabak noch wiet. Die hun harddruggebruik is dus zeker niet verbonden aan softdruggebruik, eerder integendeel dus.

Verschaeve
Oud 22 februari 2008, 17:23   #94
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zijn er dan niet genoeg legale roesmiddelen op de markt?
Blijkbaar zijn er betere op de illegale. Zonder kater en agressie etc...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 17:23   #95
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zwarte markten bestaan wereldwijd, politie is daar zo goed als machteloos tegen. Hoe wilt u die dan niet tolereren
Door er juist keihard tegen op te treden en niet alles oogsluikend toe te staan zoals nu het geval is.

Citaat:
Het gevolg van een stijgende vraag is niet meer gebruikers, het is omgekeerd.
Dat sluit het andere niet uit.
Oud 22 februari 2008, 17:24   #96
Bhairav

Standaard

Citaat:

Dan moeten ze overal maar legaliseren.
Oud 22 februari 2008, 17:26   #97
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard, maar u bewijst niet dat dit komt door het gebruik van softdrugs.
Grotendeels ja. Ik zeg niet dat zonder softdrugs niemand nog aan harddrugs zou beginnen, maar het zou wel het totaal aantal harddrugs gebruikers doen afnemen op lange termijn.

Citaat:
Dus neemt u aan dat de feiten met elkaar verbonden zijn.

U beweert toch niet dat omdat u er niet van gehoord hebt het niet gebeurt? Ik ken mensen die coke snuiven maar nog nooit gerookt hebben, tabak noch wiet. Die hun harddruggebruik is dus zeker niet verbonden aan softdruggebruik, eerder integendeel dus.
Denk jij soms dat ze volledig los staan van elkaar?
Oud 22 februari 2008, 17:28   #98
Bhairav

Standaard

Citaat:
Grotendeels ja. Ik zeg niet dat zonder softdrugs niemand nog aan harddrugs zou beginnen, maar het zou wel het totaal aantal harddrugs gebruikers doen afnemen op lange termijn.

Denk jij soms dat ze volledig los staan van elkaar?
Met elkaar verbonden is niet hetzelfde als het ene het andere zou veroorzaken. Is eerder een symptoom.
Oud 22 februari 2008, 17:32   #99
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Blijkbaar zijn er betere op de illegale. Zonder kater en agressie etc...
Gezonder ook?
Oud 22 februari 2008, 17:33   #100
Mataiva
Lokaal Raadslid

Mataiva's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Legaliseren = verkeerde boodschap naar jongeren toe 'het is legaal, dus zo erg kan het niet zijn...'
Iets wat niet strafrechtelijk verboden is daarom nog niet aanvaard in de samenleving. Er kunnen genoeg andere manieren gevonden worden om drugs een negatief imago te bezorgen, kijk maar naar de evolutie rond het roken. Aangezien het hier specifiek over jongeren gaat kan ook niemand ontkennen dat wat net verboden is jongeren juist aantrekt. Dus is het penaliseren wel de beste oplossing om een signaal te geven naar de jongeren?
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be