Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2008, 17:41   #21
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Maar waarom zou JIJ je kinderen naar een school willen sturen waar GOK-kinderen voorrang krijgen?
Zo weet je tenminste waar die school voor staat, en kun je je een school zoeken die aansluit bij je overtuigingen en die kinderen geen voorrang wil geven.
welke kinderen bedoel jij eigenlijk ?

in Brussel en andere grootsteden ging het onderwijs de laatste jaren flink achteruit !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2008, 17:45   #22
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ancapa! u blauw betalen aan belastingen om het onderwijs te kunnen bekostign en dan uw eigen kinderen nog niet naar een kwaliteitsschool in uw buurt kunnen inschrijven, dat noem ik niet "aan van alles geraken".
dat vind ik gewoon een RECHT.

Dat men dan voor de zoveelste maal positief gaat discrimineren om taalonkundige achterlijken voorrang te geven lijkt me toch iets te ver gezocht.

Moeders: thuisblijven en zelf uw kinderen onderwijzen! Je betaalt minder belastingen, ge trekt dop en dus extra kindergeld en uw kinderen gaan tenminste iets bijleren op niveau!

in het andere geval zitten onze vlaamstalige kinderen met moeders die geen hoer zijn uren hun tijd te verdoen omdat de helft van de klas het begrip "boven" of "onder" niet begrijpt.
de scholen moeten terug op niveau en wel naar hoger niveau !!

Ze moeten het niveau zeker niet verlagen door iedereen zomaar toe te laten waarvan we vooraf weten dat ze niet zullen kunnen volgen, omdat de kinderen amper Nederlands kennen ! Aparte scholen en lessen volgen tot ze voldoende nederlands - vlaams kennen !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2008, 18:09   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk wil ik dat niét.
Welke school was dat?
Het was een gemeenschapsschooltje in het centrum van een Limburgse gemeente.
Oud 1 maart 2008, 18:11   #24
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
welke kinderen bedoel jij eigenlijk ?

in Brussel en andere grootsteden ging het onderwijs de laatste jaren flink achteruit !
't staat toch in mijn post welke kinderen ik bedoel?
Oud 1 maart 2008, 18:21   #25
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het was een gemeenschapsschooltje in het centrum van een Limburgse gemeente.
En wélk gemeenschapsschooltje?
Ik ben gewoon geïnteresseerd om daar meer over te weten.
Ik snap de geheimzinnigheid niet...
Oud 1 maart 2008, 18:44   #26
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
de scholen moeten terug op niveau en wel naar hoger niveau !!

Ze moeten het niveau zeker niet verlagen door iedereen zomaar toe te laten waarvan we vooraf weten dat ze niet zullen kunnen volgen, omdat de kinderen amper Nederlands kennen ! Aparte scholen en lessen volgen tot ze voldoende nederlands - vlaams kennen !
Wat is je argumentatie om dat in aparte scholen te doen?
Oud 1 maart 2008, 18:45   #27
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De basisschool waar ik naartoe gegaan ben voorziet een aparte klas voor de asielzoekers. Dat is echter binnen het regulier onderwijs. Ik vind dat bijzonder ok.
Dat zal dan voor het GOK project zijn geweest zeker?

Citaat:
Maar waarom zou je niet eerst nagaan of de verlaging van de leerplicht het gewenste effect heeft?
Waarom zou je die kinderen eerst allemaal buiten het regulier onderwijs willen plaatsen? Ik denk dat het veel beter is om hen maximaal te integreren in het gewoon onderwijs.
Het gaat hem erom dat kinderen die thuis géén Nederlands spreken voorrang krijgen op kinderen die normaal worden opgevoed in dit land.

Citaat:
Overigens zie ik geen enkele reden waarom er moet gevingerdraaid worden als iemand het niet snapt: we hebben een set eindtermen die moeten gehaald worden, dus de les gaat verder, en wie niet mee is, moet buiten die les de gewenste vaardigheden aangeleerd krijgen. Dat is immers de werking van ons 'regressie-naar-het-gemiddelde'-onderwijssysteem.
Er zijn inderdaad eindtermen. De leerkrachten krijgen een bepaalde tijd om bepaalde lesstof te geven, daarbovenop wordt nog extra tijd voorzien om de verplichte lesstof beter te kunnen duiden. In die verrijkte klasjes met soms wel 17 nationaliteiten komt de juf er gewoon niet toe om het extra gedeelte te gebruiken voor extra informatie. Het wordt gebruikt om aan de thuis geen nederlands sprekende kinderen uit te leggen wat een schip is, zodat ze begrijpen dat Columbus met drie schepen Amerika ontdekte.
De tijd die daarvoor gebruikt wordt kan beter gebruikt worden om kinderen die wèl weten wat een schip is, uit te leggen dat er drie schepen waren en waarom hij dacht dat hij in India zat.

Iemand zal altijd een probleem hebben indien men vertikt om thuis Nederlands te praten tegen zijn kinderen, of indien men steeds opnieuw verse analfabeten wenst in te voeren.
Ik zie niet in waarom dat degenen die daar last van hebben dan persé de Nederlandstalige kinderen moeten zijn.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 1 maart 2008 om 18:47.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2008, 18:57   #28
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

En dit zal niet veranderen zolang we die knuffelpolitiek volgen.
Akkoord dat men anderstalige kinderen niet weigert, maar eerst bewijzen dat ze Nederlands begrijpen!!Een soort ingangsexamen dus, anders moeten ze in een aparte klas terechtkomen!!

Zoals het nu gebeurt, krijgen onze eigen Nederlandstalige kinderen geen kans meer om een behoorlijk niveau te bereiken!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2008, 19:00   #29
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal dan voor het GOK project zijn geweest zeker?
jups. maar het is er nog steeds.
vanaf het moment dat de leerlingen klaar zijn om school te lopen kunnen ze, indien nodig, daar terecht. Als ze klaar zijn om naar één van de andere klassen te gaan, stromen ze door.
Daar was geen GOK-decreet voor nodig.

Citaat:
Het gaat hem erom dat kinderen die thuis géén Nederlands spreken voorrang krijgen op kinderen die normaal worden opgevoed in dit land.
voorrang kunnen krijgen.
ik vind dat geen onbelangrijk onderscheid.
Richt je pijlen op de scholen die op dat aanbod ingaan, niet op de aanbieder.

Overigens ben ik voor extra zorg en ondersteuning voor kinderen die geen Nederlands leren thuis. Die kinderen kunnen daar uiteindelijk niets aan doen.

Citaat:
Er zijn inderdaad eindtermen. De leerkrachten krijgen een bepaalde tijd om bepaalde lesstof te geven, daarbovenop wordt nog extra tijd voorzien om de verplichte lesstof beter te kunnen duiden. In die verrijkte klasjes met soms wel 17 nationaliteiten komt de juf er gewoon niet toe om het extra gedeelte te gebruiken voor extra informatie. Het wordt gebruikt om aan de thuis geen nederlands sprekende kinderen uit te leggen wat een schip is, zodat ze begrijpen dat Columbus met drie schepen Amerika ontdekte.
De tijd die daarvoor gebruikt wordt kan beter gebruikt worden om kinderen die wèl weten wat een schip is, uit te leggen dat er drie schepen waren en waarom hij dacht dat hij in India zat.
Nederlands sprekende kinderen die niet weten wat een schip is (bij wijze van spreken) mogen doorgaans een jaartje blijven zitten, of versassen naar 't bijzonder onderwijs.
Overigens heb je precies over mijn kritiek tav het gehele schoolsysteem gelezen. Ik denk niet dat je het probleem van anderstaligen in het onderwijs los kunt zien van het hele onderwijssysteem.

Citaat:
Iemand zal altijd een probleem hebben indien men vertikt om thuis Nederlands te praten tegen zijn kinderen, of indien men steeds opnieuw verse analfabeten wenst in te voeren.
Ik zie niet in waarom dat degenen die daar last van hebben dan persé de Nederlandstalige kinderen moeten zijn.
cf. supra.
Oud 1 maart 2008, 19:04   #30
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
En dit zal niet veranderen zolang we die knuffelpolitiek volgen.
Akkoord dat men anderstalige kinderen niet weigert, maar eerst bewijzen dat ze Nederlands begrijpen!!Een soort ingangsexamen dus, anders moeten ze in een aparte klas terechtkomen!!

Zoals het nu gebeurt, krijgen onze eigen Nederlandstalige kinderen geen kans meer om een behoorlijk niveau te bereiken!!
Kun je dat wat verder concretiseren?
Per onderwijsniveau bijvoorbeeld, hoe je de positie van zwakkere leerlingen daarin ziet...
Oud 1 maart 2008, 19:11   #31
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlands sprekende kinderen die niet weten wat een schip is (bij wijze van spreken) mogen doorgaans een jaartje blijven zitten, of versassen naar 't bijzonder onderwijs.
kan best zijn, als echter 2/3 van de klas niet nederlandstalig is, is d�*t het standaard niveau, ook voor de nederlandstalige kindertjes.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 1 maart 2008, 19:36   #32
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Maar waarom zou JIJ je kinderen naar een school willen sturen waar GOK-kinderen voorrang krijgen?
Zoals circe al aangaf: het kan heel onpraktisch worden als je een school zoekt die niet aan positieve discriminatie doet. Als je voor je werk je kids nog snel 20 km van huis aan de school moet afzetten dan lonkt de burn-out.

Citaat:
Zo weet je tenminste waar die school voor staat, en kun je je een school zoeken die aansluit bij je overtuigingen en die kinderen geen voorrang wil geven.
Ik vraag me trouwens af hoe GOK "Gelijke Kansen Onderwijs" valt te rijmen met positieve discriminatie. Hoe valt voorrang geven aan bepaalde kinderen te rijmen met het lieflijk klinkende "gelijke kansen"?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2008, 19:58   #33
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me trouwens af hoe GOK "Gelijke Kansen Onderwijs" valt te rijmen met positieve discriminatie. Hoe valt voorrang geven aan bepaalde kinderen te rijmen met het lieflijk klinkende "gelijke kansen"?
hewel:

- uw moeder heeft een diploma en een job: gij stout kind, kijk eens naar Yasserke, diens moeder komt vers vanachter de geit en heeft dat allemaal niet. Dus Yasserke krijgt voorrang.

- uw ouders spreken thuis Nederlands tegen je: gij stout kind! kijk eens naar Bilalleke, die spreken thuis hottentots en verstaat ons niet. dus Bilalleke krijgt voorrang.

En dan staan we allemaal gelijk aan de start hé, zolang de witte nederlandstalige kindjes maar een kwartier later vertrekken zijn ze gelijk.

Oud 1 maart 2008, 21:02   #34
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
twee jaar kunnen Vlaamse scholen voorrang geven aan kinderen van sociaal zwakkeren om zo een mix van verschillende klassen en nationaliteiten aan te trekken. Dat bepaalt het gok-decreet (Gelijke Onderwijs Kansen).
Wat heeft dat voor nut?
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2008, 21:10   #35
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De toeloop om uw kinderen in een vlaamse school te kunnen inschrijven is weer begonnen.

Zoals het een goede multiKUL maatschappij beoogt wordt echter voorrang gegeven aan GOK kinderen: uw moeder kan nie lezen of schrijven en is een hoer, dan mag je binnen, of je spreekt thuis geen Nederlands, dat geeft je ook voorrang.

Nu hebben er toch een hoop smerige rassiestiese neo nazi fascisten dat toch doorgekregen zeker?

Zeggen die "ons ma ies en hoer en ne tois klappen we gien vloms" et voil�* die kinderen krijgen een plaatsje in het Vlaamse onderwijsnet.

Is uw moeder géén hoer, maar een hardwerkende zwaar belastingbetalende vlaamse die haar kinderen thuis zelfs in het nederlands wenst op te voeden... tja dan kunde wel zelf uw plan trekken zekers? Dat ze haar jong dan ergens in Wallonie dumpt hé! Allez, werken, betalen en zwijgen! en houdt uw jong ook maar kalm.

Fraude bij schoolinschrijvingen
Bekijk de pagina uit de krant
ANTWERPEN - Ouders leggen soms valse verklaringen af om hun kind bij voorrang in een school in te schrijven.

Ouders slaan dezer dagen in de Vlaamse steden weer hun tenten op om hun kind in te schrijven in de school van hun keuze. Vanaf maart vindt de open inschrijvingsperiode plaats voor alle kinderen. Sommige kinderen mochten zich al eerder inschrijven. Al twee jaar kunnen Vlaamse scholen voorrang geven aan kinderen van sociaal zwakkeren om zo een mix van verschillende klassen en nationaliteiten aan te trekken. Dat bepaalt het gok-decreet (Gelijke Onderwijs Kansen).

Maar dat systeem blijkt verre van waterdicht. Gok-indicatoren die moeten bepalen wie kansarm is en voorrang krijgt, zijn moeilijk controleerbaar. Indicatoren zijn bijvoorbeeld dat het gezin leeft van een uitkering, dat de moeder geen diploma secundair onderwijs heeft of dat de thuistaal binnen het gezin geen Nederlands is. Daar knelt de schoen. Ouders die een verklaring op eer afleggen dat er thuis geen Nederlands, maar bijvoorbeeld Frans, Engels of Arabisch wordt gesproken, worden gecategoriseerd als gok-ouders. Na die schriftelijke verklaring krijgen ze (in scholen die voorrangsmaatregels hanteren) voorrang bij de inschrijving.

In een tweetalig land als België is frauderen dus gemakkelijk. Het volstaat om een verklaring af te leggen dat je je kind tweetalig opvoedt. Dat erkent ook de Vlaamse minister van onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A) 'Het systeem is niet waterdicht. We kunnen ons voorstellen dat er gefraudeerd wordt, maar hoe vaak het gebeurt, is moeilijk te zeggen', legt woordvoerder Ward Verhaeghe uit. De minister zoekt naar objectieve parameters om de thuistaal te meten en misbruik uit te sluiten. Een van de denksporen is een taaltest bij de inschrijving.

De Vlaamse scholen zijn karig met reacties. De directeur van De Dageraad, een basisschool in het Antwerpse Zurenborg, vermoedt dat er ook op zijn school gevallen van bedrog bestaan. 'Het is onmogelijk om in een kennismakingsgesprek na te gaan of ouders de waarheid zeggen over welke taal er thuis wordt gesproken. Al kan de sociale controle van het oudercomité fraude tegengaan,' zegt directeur Bruno Vanden bossche.

Ook in Gent zijn enkele gevallen bekend van bedrog. De schepen van Onderwijs, Rudy Coddens (SP.A), vindt het criterium dat thuis een andere taal wordt gesproken niet voldoende om een kind als gok-leerling te categoriseren. 'Een taal al dan niet spreken, heeft weinig te maken met kansarmoede. Wat doe je bijvoorbeeld met chique Franssprekende families? Volgens de theorie zijn die kinderen ook gok-leerlingen.' Coddens stelt voor om de voorwaarde te schrappen uit het gok-decreet. (elb)

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=P01OP399
En circe gebruikt "uw moeder" en hoer" op dezelfde manier als ze dat taalgebruik aan 12 en 13-jarigen verwijt...
Vertel ons aub dat 't maar een mislukte poging tot humor is...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 03:42   #36
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
kan best zijn, als echter 2/3 van de klas niet nederlandstalig is, is d�*t het standaard niveau, ook voor de nederlandstalige kindertjes.
geen zin in een discussie die wat verder gaat dan "uw moeder is een hoer" zeker?
Oud 2 maart 2008, 03:51   #37
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Zoals circe al aangaf: het kan heel onpraktisch worden als je een school zoekt die niet aan positieve discriminatie doet. Als je voor je werk je kids nog snel 20 km van huis aan de school moet afzetten dan lonkt de burn-out.
Het heeft evengoed een principiële kant. Ik denk niet dat er iemand van gaat doodgaan om daar even over na te denken, en om in die gedachtenoefening het idee van positieve discriminatie even radicaal door te trekken.
Maar dat zal voor op een ander forum zijn, blijkbaar

Citaat:
waarom vraag je dat aan mij?
Oud 2 maart 2008, 13:42   #38
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

De staat moet gewoon met zijn vieze tengels van het onderwijs afblijven. Met dit soort maatregelen worden de natuurlijke rechten van ouders om zo goed mogelijk voor hun kinderen te zorgen, op de grofste manier met de voeten getreden. Men berooft eerst die ouders (via de fiscus) en gaat dan het geld geven aan diegenen, die hun voeten vegen aan de opvoeding van henzelf en hun kinderen. Ten gronde legt de staat hier, zoals op vele andere domeinen, een vorm van deelslavernij op: mensen die hun best doen worden door de heersende kaste gedwongen om te werken voor diegenen die dit niet doen, waarbij bedoelde kaste natuurlijk de ampele bemiddelingskosten in eigen zak steekt. Bv zowel Vandenbroucke's kabinet als zijn ministerie zijn de grootste in hun soort in Vlaanderen. Er is nooit bewezen dat de hopen mensen die daar zitten ook maar iets productiefs doen, maar ondertussen kosten niet alleen de door hen opgelegde vormen van 'solidariteit', maar ook zijzelf bergen geld aan de productieven. Weg daarmee. De roof moet stoppen, en ouders kunnen dan met het niet gepikte geld voor een fractie van de prijs superieur onderwijs voor hun kinderen organiseren.

http://www.waaromonderwijs.nl/waarom...verhulst_.html
Oud 2 maart 2008, 14:21   #39
Banneling

Standaard

Citaat:
Het heeft evengoed een principiële kant. Ik denk niet dat er iemand van gaat doodgaan om daar even over na te denken, en om in die gedachtenoefening het idee van positieve discriminatie even radicaal door te trekken.
Laten we het zaakje gewoon omkeren en de prositieve discriminatie louter voorbehouden voor de Vlaamse kinderen en geassimileerde allochtonen , zodat Vlaanderen ten minste klaar staat met bijzonder goed geschoolde krachten om de uitdagingen van de 21ste eeuw aan te gaan.
Het heeft geen zin geld te pompen in kinderen van aangespoelde integratieonwilligen waarvan de cultuur totaal geen oog heeft voor het belang van onderwijs. Het heeft geen zin allochtone ouders te belonen omdat ze hun kinderen in de moederlandtaal blijven opvoeden en meer nadruk leggen op het bewaren van grootmoeder's tradities dan hun kinderen te motiveren.
Het is een ware schande dat de sossen met het geld van de belastingbetaler integratieonwilligheid gaat financieren en Vlaamse kinderen veroordelen tot een belabberd kwaliteitsniveau van onderwijs. De sossen doen de Vlaamse leerlingen boeten voor hun decennialang wanbeleid op immigratievlak.
De afrekening zal zo goed als zeker volgen in het stemhokje.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 10:19   #40
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

zo hoort U het ook eens van een ander:

Vlaamse scholen in Brussel niet voor Vlamingen

(...) Als ouders van een peuter van 17 maanden weten we nu al dat we ons kind niet zullen kunnen inschrijven in de Nederlandstalige basisschool in onze buurt. (...) Immers, de zogezegde 'voorrangsregeling' voor Nederlandstaligen is beperkt tot 45 procent van de inschrijvingen. In de praktijk betekent dit in ons geval dat er - na de inschrijvingen van broertjes en zusjes in de school, waarvan overigens meer dan de helft Franstaligen - nog precies twee plaatsen resten voor Nederlandstaligen. (...)

Spijtig dat we beiden werk hebben en de mama een hoger diploma. Anders had onze zoon iets meer kansen, want voor de zogenaamde 'Gok-groep' zijn er nog vier plaatsen in de school beschikbaar waardoor een kind van Franstalige werklozen of van een Franstalige laagopgeleide moeder dus meer kans heeft om zich in te schrijven in de Nederlandstalige school die wordt gefinancierd met Vlaams belastinggeld dan een kind van Nederlandstalige ouders die om de hoek wonen. (...)

De regeling met 45 procent voorrang voor Nederlandstaligen voldoet duidelijk niet: in de praktijk betekent deze 45 procent immers geen minimum maar een maximum (deze groep bevat bovendien ook de kinderen uit taalgemengde gezinnen, aangezien het enige criterium voor Nederlandstaligheid een 'verklaring op eer' is). In ons concreet geval zullen er in het eerste kleuterklasje van deze Nederlandstalige basisschool elf Nederlandstalige en veertien Franstalige kindjes zitten, allen via één of andere 'voorrangsregeling'.

De facto organiseert de Vlaamse overheid (met betrokkenheid van de VGC) zelf de discriminatie van Vlamingen in Brussel en werkt ze de verfransing van de Vlaamse scholen in de hand. Immers, in een school waar nog redelijk wat Nederlandstalige kindjes zitten, wordt de 45 procent van de plaatsen ingenomen door broertjes en zusjes en kunnen er geen nieuwe Nederlandstalige kindjes meer worden ingeschreven. Enkel in volledig verfranste scholen heb je als eerstgeborene nog een kans. Maar ervaringen van vrienden (feitelijke discriminatie van hun Nederlandstalig kindje door de meerderheid van Franstaligen in zijn klas) weerhouden ons ervan zo'n school te kiezen (naast de praktische problemen die een verder afgelegen school met zich meebrengt). (...)

Het gevolg van deze ervaring is dat wij nu ernstig overwegen om, net als zovele andere jonge gezinnen, Brussel te verlaten en naar Vlaanderen te verhuizen.
Marcel en Machteld Duhamel-Wauters in een open brief in De Standaard, 4 maart 2008

Laatst gewijzigd door circe : 5 maart 2008 om 10:21.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be