Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 1 maart 2008, 22:37   #961
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

[quote=system;3282848]
Citaat:

Natuurlijk weet ik dat ook. En ik herhaal dit ook regelmatig op het forum van Castro en Stevaert. Ik keur dit dus af van Stevaert. En Castro beschouw ik als een dictator. Zonder problemen. .
Ja, we moeten toch ook besluiten, vermits Stevaert die de partij deed her opleven, dat die partij toch ook 'fascistisch' is of toch op uiterst verdacht.
Als je ten minste even consekwent bent als in de beoordeling van het VB.
Oud 1 maart 2008, 22:47   #962
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Er is ergens iets verkeerd
bij de enquête
bij de Portugezen
bij Salazar
of bij system.

Ik weet het ook niet.
Inderdaad u weet het niet.
system is offline  
Oud 1 maart 2008, 22:51   #963
system
Banneling

Standaard

[quote=luc broes;3282866]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Ja, we moeten toch ook besluiten, vermits Stevaert die de partij deed her opleven, dat die partij toch ook 'fascistisch' is of toch op uiterst verdacht.
Als je ten minste even consekwent bent als in de beoordeling van het VB.
Ik had het over Dewinter, niet over het VB. Als u nu zou zeggen: inderdaad, nu dat we alles over Verschaeve weten, ging Dewinter over de schreef door Verschaeve zijn voorbeeld te noemen, dan, ja dan waren we al een stuk verder. U wringt zich echter in alle bochten om dit toch maar niet te moeten zeggen, en dan begint u over Castro, over Stevaert, enz. U haalt er zelfs Leopold II bij.

Zwak, zeer, zéér zwak.

Laatst gewijzigd door system : 1 maart 2008 om 23:00.
system is offline  
Oud 1 maart 2008, 22:59   #964
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Als FDW al CV zijn voorbeeld genoemd heeft, dat was dat zeker niet ivm de aberraties van CV gedurende de oorlog 40-45.
CV was vooraanstaand letterkundige en tijdens de oorlog 14-18 raadsman van de vlaamse frontsoldaten en bleef dit ook na die oorlog

Als iemand het belgisch vorstenhuis huldigt dan is dat wellicht ook niet om wille van de volkenmoord onder Leopold II in Congo tijdens de rubberoogsten.
Citaat:
Mijn beste De Waal, dat is nu eens en goed voorstel.
Laat ons zwijgen over 'Hitler en Leopold II' met hun wandaden van 60 en 100 jaar geleden,
We zijn 2008
Eens benieuwd of we ons daaraan zullen houden.

We dus kunnen alvast beginnen met (op jouw voorstel en mijn goedkeuring) heel deze discussie te beëindigen

Sterkte!
De Waal is offline  
Oud 2 maart 2008, 06:27   #965
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=system;3282889]
Citaat:

Ik had het over Dewinter, niet over het VB. Als u nu zou zeggen: inderdaad, nu dat we alles over Verschaeve weten, ging Dewinter over de schreef door Verschaeve zijn voorbeeld te noemen, dan, ja dan waren we al een stuk verder. U wringt zich echter in alle bochten om dit toch maar niet te moeten zeggen, en dan begint u over Castro, over Stevaert, enz. U haalt er zelfs Leopold II bij.

Zwak, zeer, zéér zwak.
Deze draad gaat over de IJzerbedevaart. Niet over Dewinter of de collaboratie waar jij elke draad mee vervuild.

Zwak. Zéér zwak.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 2 maart 2008 om 06:27.
Knuppel is offline  
Oud 2 maart 2008, 08:38   #966
luc broes

Standaard

[quote=system;3282889]
Citaat:

Zwak, zeer, zéér zwak.
Moest FDW hulde brengen aan de aberraties van CV na 1940 dan zou hij zwaar fout zijn. Ik denk niet dat hij dat ooit gedaan heeft.
Wie hulde zou brengen aan de aberraties van Leopold II is eveneens niet goed bij zijn verstand. Ik denk ook niet dat iemand dat deed.

Neem me niet kwalijk maar ik verkies gelijke maten en gelijke gewichten. Dus haal ik er soms Castro, Stevaert en zelfs Leopold II bij. Die worden meestal door de scherpslijpers buiten schot gehouden of zelfs soms geliefkoosd. Vandaar.

Ik ben benieuwd in welke bochten je nu gaat wringen om te kunnen herbeginnen.
Oud 2 maart 2008, 09:14   #967
system
Banneling

Standaard

[quote=luc broes;3283063]
Citaat:
Moest FDW hulde brengen aan de aberraties van CV na 1940 dan zou hij zwaar fout zijn. Ik denk niet dat hij dat ooit gedaan heeft.
Wie hulde zou brengen aan de aberraties van Leopold II is eveneens niet goed bij zijn verstand. Ik denk ook niet dat iemand dat deed.

Neem me niet kwalijk maar ik verkies gelijke maten en gelijke gewichten. Dus haal ik er soms Castro, Stevaert en zelfs Leopold II bij. Die worden meestal door de scherpslijpers buiten schot gehouden of zelfs soms geliefkoosd. Vandaar.

Ik ben benieuwd in welke bochten je nu gaat wringen om te kunnen herbeginnen.
U draait de hele tijd rond te pot. Eén van uw favoriete taktieken.Je kunt toch geen persoon als voorbeeld nemen die stelde dat iedereen God moet danken omdat God het mogelijk maakte dat er een persoon zoals Hitler werd geboren. Wat zijn verdienste ook moge geweest zijn vóór de oorlog. Door die uitspraak diskwalificeerde Verschaeve zich voor altijd. Maar wat even erg is op politiek vlak, was het feit, dat Verschaeve een aanhechting van Vlaanderen bij Duitsland genegen was. Weg met de onafhankelijkheid van Vlaanderen!

Welnu,(want u bent dure de comprenure, of u doet zich zo voor) zo'n persoon als Cyriel Verschaeve, die dit allemaal heeft gezegd en die de Anschluss van Vlaanderen bij Duitsland beoogde, kan men als Vlaams-nationalist toch niet als zijn voorbeeld of mentor nemen.

Begrijpt u het nu eindelijk?? Het wordt anders stilletjes aan tijd. Volgens mij hebt u het al lang begrepen en kronkelt u nogal eens graag.

En hiermee sluit ik dit weinig verkwikkelijk hoofdstuk Verschaeve-Dewinter af.

Laatst gewijzigd door system : 2 maart 2008 om 09:22.
system is offline  
Oud 2 maart 2008, 09:32   #968
luc broes

Standaard

[quote=system;3283080]
Citaat:
U draait de hele tijd rond te pot. Eén van uw favoriete taktieken.Je kunt toch geen persoon als voorbeeld nemen die stelde dat iedereen God moet danken omdat God het mogelijk maakte dat er een persoon zoals Hitler werd geboren. Wat zijn verdienste ook moge geweest zijn voor de oorlog, Door die uitspraak diskwalificeerde Verschaeve zich voor altijd. Maar wat even erg is op politiek vlak, was het feit, dat Verschaeve een aanhechting van Vlaanderen bij Duitsland genegen was. Weg met de onafhankelijkheid van Vlaanderen!
Welnu,(want u bent dure de comprenure, of u doet zich zo voor) zo'n persoon als Cyriel Verschaeve, die dit allemaal heeft gezegd en die de Anschluss van Vlaanderen bij Duitsland beoogde, kan men als Vlaams-nationalist toch niet als zijn voorbeeld of mentor nemen.
Begrijpt u het nu eindelijk?? Het wordt anders stilletjes aan tijd. Volgens mij hebt u het al lang begrepen en kronkelt u nogal eens graag.
En hiermee sluit ik dit weinig verkwikkelijk hoofdstuk Verschaeve-Dewinter af.
Beste system, je hebt me weer ontgoocheld: onredelijkheid blijft je leuze!
Zit de haat zo diep?

De aberraties van CV na 1940 die je hierboven vermeldt en terecht aanklaagt, heb ikzelf ook meermaals afgekeurd.
Iemand die dit niet zou doen is niet goed bij zijn zinnen.

De ontroerende woorden van CV lang voor die tijd over vlaamse soldaten die in 14-18 op de IJzervlakte sneuvelden in hun strijd tegen de Duitse agressor, blijven hun waarde behouden:

Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand
Hoop op de oogst o Vlaanderland.

Laatst gewijzigd door luc broes : 2 maart 2008 om 09:45.
luc broes is offline  
Oud 2 maart 2008, 09:37   #969
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Haat is de drijfveer. Geen epo.
Haat is een slechte raadgever. Is lees wat ik lees. Ik interesseer me heel erg voor geschiedenis en dus ook voor de Tweede Wereldoorlog. En zie dat de Vlaams-nationalisten (niet allemaal, maar velen) de verkeerde kaart hebben getrokken. Net zoals in Wereldoorlog I met de Raad van Vlaanderen in 1917. Na deze oorlog was het slagwoord van de toenmalige Vlaams-nationalisten: "geen tweede activisme!" Welnu, de geschiedenis vertelt me dat er wèl een tweede activisme is geweest: de collaboratie. En die was 10 keer erger dan het eerste activisme dat absoluut te begrijpen was en zeker voor een groot stuk verschoonbaar was. En ik lees ook wat mensen zoals Verschaeve, Staf de Clercq, Jef François, De Tollenaere, Jef Vandewiele (alias Jef Cognac), Romsée, Brouns, Borms, en onnoemelijk veel andere Vlaams-nationalisten uitgespookt hebben tijdens de oorlog. Dat kan men niet loochenen. Dat zijn feiten. En hetzelfde zeg ik van Degrelle en zijn companen. Of van Leopold III. Dat lijkt me evident. Maar jullie proberen dit vaak te ontkennen. En het is omdat u dit ontkent of tracht de minimaliseren dat dit steeds weer opduikt. En het duikt ook steeds weer op omdat sommige hedendaagse Vlaams-nationalisten de band met dit verleden, met toenmalig collaborerende figuren niet kunnen loslaten. Zoals Dewinter met Verschaeve.

Ik zit er voor niets tussen als die personen, die beschouwd worden als toonaangevende figuren van de Vlaamse beweging, ook toevallig notoire collaborateurs waren. Ik zeg dat trouwens ook niet, de geschiedenis vertelt me dat.

Laatst gewijzigd door system : 2 maart 2008 om 09:53.
system is offline  
Oud 2 maart 2008, 10:42   #970
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zit er voor niets tussen als die personen, die beschouwd worden als toonaangevende figuren van de Vlaamse beweging, ook toevallig notoire collaborateurs waren.
Lees ook eens wat over de toonaangevende personen die niet uit de Vlaamse Beweging komen maar die evengoed gecollaboreerd hebben. Zij hadden nochtans géén reden om van het anti-Vlaamse en Belgisch-koloniale bewind af te willen.
Oud 2 maart 2008, 10:53   #971
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is Vlaams-nationalisme? Precies hetzelfde, maar met andere ingrediënten.Alle nationalismen lijken op mekaar.
geef me dan eens concreet wat we ontkennen en welke emo argumenten we gebruiken?
Oud 2 maart 2008, 11:02   #972
vlaanderen72
Banneling

Standaard

ik zie niet waar collaborateurs verkeerd hebben geweest.
vlaanderen72 is offline  
Oud 2 maart 2008, 12:12   #973
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Haat is een slechte raadgever. Is lees wat ik lees. Ik interesseer me heel erg voor geschiedenis en dus ook voor de Tweede Wereldoorlog. En zie dat de Vlaams-nationalisten (niet allemaal, maar velen) de verkeerde kaart hebben getrokken.

En toen zweeg de zwijger stil en in alle talen.

Als je dan toch zo van geschiedenis houdt, dan kan je je reppen naar de boekhandel voor het knapperige verse boek "Te wapen voor Hitler" van de historica Flore Plisnier. Het boek handelt over de collaboratie in la Wallonie en vooral over het feit dat het alles behalve een marginaal fenomeen was daar, zoals de franstaligen ons graag laten geloven. Eens je dat gelezen hebt mag je hier terug komen ijlen over de Vlamingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 2 maart 2008 om 12:14.
Jazeker is offline  
Oud 2 maart 2008, 13:41   #974
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht

En toen zweeg de zwijger stil en in alle talen.

Als je dan toch zo van geschiedenis houdt, dan kan je je reppen naar de boekhandel voor het knapperige verse boek "Te wapen voor Hitler" van de historica Flore Plisnier. Het boek handelt over de collaboratie in la Wallonie en vooral over het feit dat het alles behalve een marginaal fenomeen was daar, zoals de franstaligen ons graag laten geloven. Eens je dat gelezen hebt mag je hier terug komen ijlen over de Vlamingen.

Als u goed had gelezen (post 969), dan zou u gemerkt hebben dat ik collaboratie van Degrelle of deze van Leopold III evenzeer veroordeel.

Citaat:
En hetzelfde zeg ik van Degrelle en zijn companen. Of van Leopold III. Dat lijkt me evident. Maar jullie proberen dit vaak te ontkennen.
Begrijpend lezen is uw sterkste kant niet, heb ik zo de indruk.

Laatst gewijzigd door system : 2 maart 2008 om 13:45.
system is offline  
Oud 2 maart 2008, 21:22   #975
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Een vraagje :

waren er in die duistere dagen eigenlijk vooraanstaande VNV-ers of andere Vlaams-nationalisten, die NIET voor de collaboratie hebben gekozen, maar integendeel nauwelijks konden wachten om deel te gaan uitmaken van het verzet?

Zo ja, waarom noemt men die dan geen voorbeeld, i.p.v. de gewoonlijke sliert 'aangebranden'?
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline  
Oud 2 maart 2008, 21:38   #976
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Een vraagje :

waren er in die duistere dagen eigenlijk vooraanstaande VNV-ers of andere Vlaams-nationalisten, die NIET voor de collaboratie hebben gekozen, maar integendeel nauwelijks konden wachten om deel te gaan uitmaken van het verzet?

Zo ja, waarom noemt men die dan geen voorbeeld, i.p.v. de gewoonlijke sliert 'aangebranden'?
In de knack van deze week een paar namen van Vlaams-nationalistische communisten, één ervan geeindigd in concentratiekamp...
Voor hem geen Vlaamsche herdenkingen en marsen
De meeste aangebrande collabo's woonden liever onder een Duits fascistisch regime dan onder een Belgisch bourgeois regime.
Another Jack is offline  
Oud 2 maart 2008, 21:45   #977
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De meeste aangebrande collabo's woonden liever onder een Duits fascistisch regime dan onder een Belgisch bourgeois regime.

In die tijd zou me dat ook de juiste oplossing geleken hebben.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 2 maart 2008, 21:51   #978
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
In de knack van deze week een paar namen van Vlaams-nationalistische communisten, één ervan geeindigd in concentratiekamp...
Voor hem geen Vlaamsche herdenkingen en marsen
Dat een Vlaams Belanger geen communisten wil herdenken, kan ik nog begrijpen.

Maar waren er bijvoorbeeld geen VNV-ers die hun partijkaart verscheurd hebben en de clandestiniteit ingedoken zijn of zo?

Ik kan moeilijk geloven dat ze met z'n allen blindelings in de val van 'der Führer' liepen, maar ik weet er gewoon te weinig van af.

Of waren anti-semitisme, anti-humanisme en vijandigheid tegenover het idee van 'de democratische rechtsstaat' werkelijk zo wijdverbreid onder de rechtse nationalisten van toen?
djimi is offline  
Oud 2 maart 2008, 21:54   #979
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dat een Vlaams Belanger geen communisten wil herdenken, kan ik nog begrijpen.

Maar waren er bijvoorbeeld geen VNV-ers die hun partijkaart verscheurd hebben en de clandestiniteit ingedoken zijn of zo?

Ik kan moeilijk geloven dat ze met z'n allen blindelings in de val van 'der Führer' liepen, maar ik weet er gewoon te weinig van af.

Of waren anti-semitisme, anti-humanisme en vijandigheid tegenover het idee van 'de democratische rechtsstaat' werkelijk zo wijdverbreid onder de rechtse nationalisten van toen?
Het was gewoon zo in die tijd.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 2 maart 2008, 21:59   #980
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72 Bekijk bericht
ik zie niet waar collaborateurs verkeerd zijn geweest.
Tja, wat moet een mens daar nu op gaan zeggen?

Breng misschien eens een bezoekje aan Breendonk, en informéér u over wat daar en toen allemaal 'in zwang' was.
djimi is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be