Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2008, 15:50   #1
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Bouwen: een extreme vorm van decadentie en egoïsme

In West-Europa verwerf je bouwgrond en bouw je een huis naar eigen smaak en vermogen. Hoe vreemd en onpraktisch die ook is, meestal wordt het goedgekeurd (of beter: vroeger werd het meestal goedgekeurd). Zo'n vijftig jaar later, wanneer je vaak al lang niet meer in dat huis wat je zelf hebt laten bouwen woont, staat het er nog. Als het een beetje stevig was staat het er veel later nog.
En de generaties na jou moeten dan maar zien wat ze ermee doen.

Eigenlijk is dat onveroorloofbaar. Zeker gezien de talrijkheid van onze soort en de natuur die daarvoor het onderspit moet delven.

Een oplossing voor het probleem weet ik niet. Huizen die maximum dertig jaar meegaan bouwen zoals in de V.S. lijken me ook geen optie.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 13 maart 2008 om 15:53.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 15:58   #2
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
in wonen. Lijkt me een goede oplossing voor wat u 'onveroorloofbaar' lijkt te vinden.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 16:01   #3
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
in wonen. Lijkt me een goede oplossing voor wat u 'onveroorloofbaar' lijkt te vinden.
in zo'n lelijke oude huizen? jak
Oud 13 maart 2008, 16:01   #4
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
In West-Europa verwerf je bouwgrond en bouw je een huis naar eigen smaak en vermogen. Hoe vreemd en onpraktisch die ook is, meestal wordt het goedgekeurd (of beter: vroeger werd het meestal goedgekeurd). Zo'n vijftig jaar later, wanneer je vaak al lang niet meer in dat huis wat je zelf hebt laten bouwen woont, staat het er nog. Als het een beetje stevig was staat het er veel later nog.

Eigenlijk is dat onveroorloofbaar. Zeker gezien de talrijkheid van onze soort en de natuur die daarvoor het onderspit moet delven.

Een oplossing voor het probleem weet ik niet. Huizen die maximum dertig jaar meegaan bouwen zoals in de V.S. lijken me ook geen optie.

grond kopen, huis zelf bouwen, etc...moet eigenlijk onmogelijk gemaakt worden ja. Ik stamp nu tegen de schenen van veel Belgen, maar een goede ruimtelijke ordening waarin slim wordt omgegaan met de beschikbare ruimte en grondstoffen kan echt enorm veel kosten sparen EN verhinderen dat we straks gewoon te weinig plek gaan hebben.

Een ruim appartement is een flatgebouw moet de nieuwe standaard worden. Daar rond allerhand groen, winkels, recreatiemogelijkheden, openbaar vervoer etc.....zodat kinderen nog steeds gewoon in een beetje natuur kunnen spelen en opgroeien.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 16:05   #5
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U lijkt me geen grote fan van Heidegger te zijn, of heb ik het mis?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 16:06   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Terug naar de Grotten van Han, da's het ideaal voor de echte groenen.
Oud 13 maart 2008, 16:07   #7
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
grond kopen, huis zelf bouwen, etc...moet eigenlijk onmogelijk gemaakt worden ja. Ik stamp nu tegen de schenen van veel Belgen, maar een goede ruimtelijke ordening waarin slim wordt omgegaan met de beschikbare ruimte en grondstoffen kan echt enorm veel kosten sparen EN verhinderen dat we straks gewoon te weinig plek gaan hebben.

Een ruim appartement is een flatgebouw moet de nieuwe standaard worden. Daar rond allerhand groen, winkels, recreatiemogelijkheden, openbaar vervoer etc.....zodat kinderen nog steeds gewoon in een beetje natuur kunnen spelen en opgroeien.

Voil�*.

Ik heb vroeger al een topic geopend waarin ik opperde voor een soort gemeenschapswoningen.
Een hele straat met allemaal aan mekaar geschakelde huisjes met gemeenschappelijke ruimtes waarin bv. iedereen zijn was en plas kan doen. En een divers publiek bv. zowel jonge koppels met kinderen, bejaarden, midlifers, klusjesmannen, advocaten, Joden, Islamieten, Christenen en atheïsten. Zo kan er interactie ontstaan, kan men een beroep doen op mekaar en kunnen ze allemaal wat van mekaar leren. Misschien ben ik ontzettend naîef, maar geef toe dat het zalig klinkt.
Achter is er dan één grote doorlopende gemeenschappelijke tuin (ipv allemaal kleine afgesloten tuintjes van 10 m²). Eventueel kan er daarvoor wel nog een klein privétuintje zijn.
Zo zijn er nu hier en daar al projecten waarbij verschillende gezinnen de koppen bij mekaar steken en een oud fabriekspand opkopen om dit te verbouwen tot zo'n soort gemeenschapshuizen.

De huizenmarkt moet gewoon aangepast worden aan de nieuwe hedendaagse realiteit en dat is veel eenpersoonsgezinnen, kinderloze paren, ouderen (die een woning met trappen hier en daar en te veel onhandige praktijken wel kunnen missen als de pest), eenoudergezinnen enzovoort die tegelijkertijd liefst in de stad wonen, maar ook voldoende groen en leefruimte willen kunnen meepikken terwijl ze dit apart niet kunnen onderhouden of zich niet kunnen permitteren.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 13 maart 2008 om 16:08.
Oud 13 maart 2008, 16:17   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een ruim appartement is een flatgebouw moet de nieuwe standaard worden.
De standaard voor wie?
Oud 13 maart 2008, 16:18   #9
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voil�*.

Ik heb vroeger al een topic geopend waarin ik opperde voor een soort gemeenschapswoningen.
Een hele straat met allemaal aan mekaar geschakelde huisjes met gemeenschappelijke ruimtes waarin bv. iedereen zijn was en plas kan doen. En een divers publiek bv. zowel jonge koppels met kinderen, bejaarden, midlifers, klusjesmannen, advocaten, Joden, Islamieten, Christenen en atheïsten. Zo kan er interactie ontstaan, kan men een beroep doen op mekaar en kunnen ze allemaal wat van mekaar leren. Misschien ben ik ontzettend naîef, maar geef toe dat het zalig klinkt.
Achter is er dan één grote doorlopende gemeenschappelijke tuin (ipv allemaal kleine afgesloten tuintjes van 10 m²). Eventueel kan er daarvoor wel nog een klein privétuintje zijn.
Zo zijn er nu hier en daar al projecten waarbij verschillende gezinnen de koppen bij mekaar steken en een oud fabriekspand opkopen om dit te verbouwen tot zo'n soort gemeenschapshuizen.

De huizenmarkt moet gewoon aangepast worden aan de nieuwe hedendaagse realiteit en dat is veel eenpersoonsgezinnen, kinderloze paren, ouderen (die een woning met trappen hier en daar en te veel onhandige praktijken wel kunnen missen als de pest), eenoudergezinnen enzovoort die tegelijkertijd liefst in de stad wonen, maar ook voldoende groen en leefruimte willen kunnen meepikken terwijl ze dit apart niet kunnen onderhouden of zich niet kunnen permitteren.
Gij zijt echt wel een stadsmusje e

Ik wil niets gemeenschappelijks delen met mijn buren.
Ik zit hier goed in ons groot landhuis, omringd door hagen, bossen, prikkeldraad en zwembad
Oud 13 maart 2008, 16:19   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Voil�*.

Inderdaad. De realiteit is nu dat er veel meer alleenstaanden, eenoudergezinnen, kleine gezinnen ed zijn. Grote ruime huizen zijn gewoon niet geschikt voor hun. Stook een gans huis warm voor 1 persoon, en ge zijt gewoon erg inefficient bezig.

En laat een architect er iets leuks van maken. Een mooi gebouw, gericht op
de noden van de lokale bevolking. Dat past in de omgeving. En energie efficient is. Heel wat beter als onze fermettes.

Tgaat er toch naar toe gaan, want over 30-40 jaar gaan die fermettes inderdaad ook allemaal hopeloos verouderd zijn, en vooral, waardeloos omdat de bevolkingspiramide totaal veranderd is.
Oud 13 maart 2008, 16:20   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vergeet de gemeenschappelijke windmolen niet, gecamoefleerd als boom. Eigen energie produceren. Zalig.
Oud 13 maart 2008, 16:20   #12
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

ik zie graag schoon huizen.
en bouwen zorgt voor werkgelegenheid.
dus niet zeveren hé.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 16:22   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht

Ik zit hier goed in ons groot landhuis, omringd door hagen, bossen, prikkeldraad en zwembad
Als de prijzen van energie stijgen gaat ge dat toch merken. Ge kunt nog proberen op hout uw huis warm te stoken, maar das geen blijvende oplossing. Ik weet niet hoe rijk uw ouders zijn, maar we zien de barrel prijs dag per dag stijgen. Een appartement gas/water/elentrik is vaak rond de 100 euro pm. Een huis vaker tegen de 200-250. Een groot landhuis wil ik niet weten Als de grondstoffen schaars worden gaat energie efficient bouwen interessant worden, en dat zijn niet vrijstaande woningen.
Oud 13 maart 2008, 16:26   #14
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
dus niet zeveren hé.
Ah ge werkt in de bouw mitgard ?

Ik heb liever nog wat bos, wat velden en wat landbouw ipv de eindeloze wijken met 1 gezinswoningen. Nu moet alles wijken voor koning belg met de baksteen in zijn maag.
Oud 13 maart 2008, 16:28   #15
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht

Eigenlijk niet.
In de omgeving waarin jij vertoeft gedijen groentjes uitstekend.
Oud 13 maart 2008, 16:32   #16
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Eigenlijk niet.
In de omgeving waarin jij vertoeft gedijen groentjes uitstekend.
Jij zegt dus wat anderen moeten doen maar zelf doe je het tegenovergestelde
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 16:34   #17
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
dus niet zeveren hé.
Ik ook.

Maar eigenlijk is het door een eigen ervaring die ik momenteel meemaak dat ik nog meer op deze gedachte kom dan voorheen.
We hebben thuis een jaar of tien geleden een degelijk en groot huis gebouwd. Ondertussen is mijn mama het beu. Niet onbegrijpelijk. Maar stel je voor dat dat bij ieder nieuw gebouwd huis zo gaat... Tenslotte gaat dat huis hier nog zeker een jaar of tweehonderd staan en is het maar te hopen dat de generaties na ons het even leuk vonden als wij tien jaar geleden. Dat valt natuurlijk te betwijfelen.

Bovendien schuimen we nu de huizenmarkt af. Wat mij opvalt is dat er heel veel huizen op die markt zijn (voor een heel lange tijd) die vrees ik niet echt voldoen aan iemands idee van een ideale woning wegens veel te oud, te onpraktisch, ...

Daardoor stel ik dat het een beetje absurd is aan het worden en er een grote discrepantie is tussen wat een doorsnee gezin wil en wat de huizenmarkt biedt (zijnde: heel veel oude miskleunen van huizen die echt dringend gerenoveerd moeten worden, wat een hoop kosten met zich meebrengt!).

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 13 maart 2008 om 16:35.
Oud 13 maart 2008, 16:34   #18
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb liever nog wat bos, wat velden en wat landbouw ipv de eindeloze wijken met 1 gezinswoningen. Nu moet alles wijken voor koning belg met de baksteen in zijn maag.
'nog wat bos'.
wat zijn we nu met 'nog wat bos'.
ge kunt er u hoogstens eens ferm netelen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 16:37   #19
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Jij zegt dus wat anderen moeten doen maar zelf doe je het tegenovergestelde
Neen.
Ik wou eigenlijk laten merken dat (naar ik vermoed) de meeste mensen dromen van een vrijstaand ruim huis tussen veld en beem met een eigen zwembad en een tuin om in te verdwalen.
Ik ook.

Maar dat is niet meer realistisch en zeer zeldzaam.
Oud 13 maart 2008, 16:42   #20
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen.
Ik wou eigenlijk laten merken dat (naar ik vermoed) de meeste mensen dromen van een vrijstaand ruim huis tussen veld en beem met een eigen zwembad en een tuin om in te verdwalen.
Ik ook.

Maar dat is niet meer realistisch en zeer zeldzaam.
Verhuizen naar een plek op de wereld waar de ruimte nog is. En dat is niet west europa. Maar daar is meestal ook geen fuck te doen kwa werk
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be