Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2008, 10:06   #181
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Welke beroepen lijken je wel wat?
Iets in het onderzoek... Medewerker aan een universiteit of zo.
Oud 17 maart 2008, 10:11   #182
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Ik heb die houding t.o.v. dieren van van Dun etc. nooit goed begrepen. Het non-agressiebeginsel vervalt plots als het subject z'n wil niet kenbaar aan je kan maken, ook al weet je verdomd goed dat het jouw actie niet wenst? Is dat niet een beetje bewust oogkleppen ophouden om je wensen ingewilligd te zien? Kan je die redenering niet doortrekken naar mentaal gehandicapten die ook niet kunnen discussiëren? Kan een dergelijke mentaal gehandicapte (die geen enkele familie heeft) op die manier onderwerp worden van de Lockeaanse theorie over eigendomsverwerving?

Ik heb het niet specifiek over de dierentuin hoor, want of dieren daar wensen te staan is nog betwistbaar.
Er is nog een serieus verschil tussen mensen met een mentale handicap en dieren. Mensen met een mentale handicap kunnen in vele gevallen weldegelijk argumenteren, zij het gebrekkig. Ze kunnen vaak weldegelijk hun wil laten blijken. Nu goed: mensen met een ernstige mentale handicap en kleine kinderen en seniele mensen, dat zijn problemen voor elke rechtstheorie, niet alleen voor de libertarische. Maar als je dieren rechten gaat toekennen, wélke rechten dan, en op welke gronden, en aan wélke dieren? Alleen de mensapen? Alle zoogdieren? Alle gewervelden? Of ook ongewervelden? Meercelligen? Eéncelligen? En moeten die rechten dan afdwingbaar zijn tegen elkaar? Dat lijken me veel grotere problemen te zijn.

Citaat:
En nog eentje: wat zijn je favoriete sites?
Ik ben een mises.org-nerd. Soms zit ik ook op Youtube, vaak als ik liedjes wil horen die niet op m'n computer staan. (Saaie keuze, hé?)
Oud 17 maart 2008, 10:12   #183
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Pro of anti - terraforming ?
Oud 17 maart 2008, 10:30   #184
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Bekeerbaar? Winnen jullie ook zieltjes dan voor de libertarische kerk?

Pas maar op, of ik bekeer jullie tot mijn eigen persoonlijke secte.
Wie lid wordt, gaat door 12 verschillende Cirkels van Verlichting, tot hij of zij wordt toegelaten in het binnenste Sanctum der Mystieke Mysterieën. Aldaar wordt de Zoeker naar Waarheid de 7 Sleutels van de Opperste Kennis aangereikt (tegen een zeer schappelijke prijs natuurlijk, met gunstige fiscale voorwaarden).
Mijn secte belooft veel meer dan pakweg de Getuigen van Jehovah. Zij beweren de ware naam van God te kennen. Ik zeg: de naam, dat is niets, ik geef je er het adres en het telefoonummer bovenop! Bij ons kan je je gebeden rechtstreeks naar God sms-en (voor slechts 2 euro per smsje).

...
*haalt de portefeuille boven*

Citaat:
Een paar vraagjes voor Percalion: ben je een optimist?
Op persoonlijk vlak wel, ja. Ik ben geen zwartkijker, toch niet wat dat betreft.
Citaat:
En algemeen maatschappelijk gezien: geloof je in vooruitgang?
Dat is 'n vaag woord hé. Ik geloof niet in vooruitgang in de "mechanische", "automatische" betekenis van het woord. Mensen zijn tot heel veel dingen in staat, en dus ook tot prachtige verwezenlijkingen, maar dat hangt af van de ideeën die ze hebben. Wat dat betreft is er nog werk aan de winkel denk ik.
Citaat:
Geloof je dat 'social engineering' per definitie gedoemd is om te falen, of vrees je juist dat het zeer efficiënt kan zijn, maar leidt naar een onwenselijke (onmenselijke?) samenleving?
Goeie vraag. Ik denk dat overheidsingrepen altijd ongewenste effecten hebben. Social engineering kan dus onbedoeld zeer effectief zijn in het bereiken van resultaten die men eigenlijk niet wou. Daar komt bij dat het hele idee alleen al, van een ingenieur die loopt te sleutelen aan de Grote Maatschappelijke Machine, een soort alwetendheid en almachtigheid veronderstelt. (Zelfs de popperiaanse piecemeal engineering). Die alwetendheid is een illusie (daarin volg ik Hayek vollédig), en die almachtigheid is enorm gevaarlijk. Alleen al het feit dat je een instelling de macht zou geven om die ingrepen te doen, zet de deur wagewijd open voor misbruiken, zelfs als de eigenlijke bedoelingen wel kosher zouden zijn. (Dat is niet altijd het geval, cfr. het Speenhamland-systeem enz).

Zeker wanneer de maatregelen van de social engineers berusten op verkeerde economische inzichten, ontstaat er een domino-effect van ongewenste effecten waar men weer nieuwe maatregelen op loslaat, die weer andere ongewenste effecten geven, enzoverder. Overheid X wil projecten financieren zonder de belastingen te verhogen, dus ze vergroten de geldhoeveelheid; er ontstaat inflatie; er worden prijscontroles afgekondigd; er ontstaan ernstige tekorten; er worden maximumprijzen ingevoerd op de grondstoffen voor die sectoren; de tekorten breiden zich uit enzovoort. Dat is een klassiek voorbeeld. Intussen breidt de macht van de overheid uit, en wordt het sociale weefsel gebroken: "de samenleving" bestaat voor een belangrijk deel uit economische transacties, uit ruilprocessen. Als je dat wegneemt, ontneem je mensen een belangrijke reden om die samenleving in stand te houden. Combineer dat met een sterke staat, en je hebt het recept voor chaos.
Citaat:
Denk je dat we nu slimmer zijn dan pakweg een paar duizend jaar geleden, of denk je dat er op puur intellectueel niveau geen significante vooruitgang is gemaakt?
Er is een ontzettende vooruitgang in de exacte wetenschappen, uiteraard, en ook in de sociale en economische wetenschappen. (Deze laatste zijn natuurlijk een pak jonger). Maar dat is geen reden om achterover te leunen en toe te zien hoe De Geschiedenis Zich Ontplooit. Vooruitgang is zeer breekbaar. Als je de politieke denkers van de achttiende eeuw bekijkt, dan denk ik dat je kan stellen dat ze diepere inzichten hadden dan veel tijdsgenoten. Ook wat de economische wetenschap betreft, denk ik dat de twintigste eeuw minstens evenveel rampzalige ontwikkelingen als briljante ontdekkingen geleverd heeft. (Damn you, Lord Keynes!)
Citaat:
En tot slot: waarom stak de kip de weg over?
http://philosophy.eserver.org/chicken.txt
Oud 17 maart 2008, 10:30   #185
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Pro of anti - terraforming ?
Op Mars bedoel je? Pro, maar zonder overheidssubsidies.
Oud 17 maart 2008, 10:46   #186
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Goeie vraag. Ik denk dat overheidsingrepen altijd ongewenste effecten hebben. Social engineering kan dus onbedoeld zeer effectief zijn in het bereiken van resultaten die men eigenlijk niet wou.
Is dat niet eigen aan elk menselijk handelen?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 10:55   #187
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Is dat niet eigen aan elk menselijk handelen?
Ja. Maar het onderscheid is dat individuen meestal zelf de gevolgen van hun handelingen dragen. Als ik een verkeerd merk van cornflakes koop, word ik gestraft aan de ontbijttafel, dus zal ik de volgende keer die fout niet meer maken. Individueel handelen is een leerproces.

Overheden daarentegen ondervinden weinig of geen hinder van beleidsfouten. Autosnelweg naar nergens aangelegd? Geen probleem, de belastingbetaler draait er voor op. Inefficiënte administratie? Geen probleem. Gat in de begroting? Slechts een klein probleem. Een ondernemer die zijn financieel beleid voert zoals onze overheid, zou niet lang blijven bestaan. De staat heeft echter het fiscale wapen om de kosten van haar beslissingen af te wentelen op anderen.

Daar komt nog bij dat overheden handelingen mogen stellen die verboden zijn voor anderen. Ik kan geen maximumprijs afkondigen, de overheid wel.
Oud 17 maart 2008, 11:04   #188
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op Mars bedoel je?
Ja.
Citaat:
Pro, maar zonder overheidssubsidies.
Oke.
Oud 17 maart 2008, 11:07   #189
Percalion

Standaard

Ik heb lang geleden een spreekbeurt gegeven daarover, en ik vond dat dus ongelooflijk cool.
Oud 17 maart 2008, 11:15   #190
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Mooiste kleur?

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 11:18   #191
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Mooiste kleur?
Oranje!
Oud 17 maart 2008, 11:22   #192
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Welke soorten drugs heb je ooit genomen in uw leven?
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 11:51   #193
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja. Maar het onderscheid is dat individuen meestal zelf de gevolgen van hun handelingen dragen. Als ik een verkeerd merk van cornflakes koop, word ik gestraft aan de ontbijttafel, dus zal ik de volgende keer die fout niet meer maken. Individueel handelen is een leerproces.
Dus volgens jou leert de overheid niet uit haar fouten? Kun je dat bewijzen?
Citaat:
Overheden daarentegen ondervinden weinig of geen hinder van beleidsfouten. Autosnelweg naar nergens aangelegd? Geen probleem, de belastingbetaler draait er voor op. Inefficiënte administratie? Geen probleem. Gat in de begroting? Slechts een klein probleem. Een ondernemer die zijn financieel beleid voert zoals onze overheid, zou niet lang blijven bestaan. De staat heeft echter het fiscale wapen om de kosten van haar beslissingen af te wentelen op anderen.
Zaag, zaag, zaag... Als onze overheid het zó slecht deed, dan zou ze allang niet meer bestaan. Blijkbaar hebben veel mensen er nog wel voldoende vertrouwen in; meer dan in "individuele leerprocessen".

By the way, nog nooit gehoord van het Rekenhof?
Citaat:
Daar komt nog bij dat overheden handelingen mogen stellen die verboden zijn voor anderen. Ik kan geen maximumprijs afkondigen, de overheid wel.
Is toch logisch? Als jij die bepaalde handelingen in je eentje zou mogen bepalen (zonder rekening te houden met de wensen van andere individuen), dan zou je een dictator zijn. En je mag heus wel maximumprijzen invoeren op de producten/diensten van je onderneming. Waar staat dat dat verboden is?

De overheid is trouwens de organisatie van de gemeenschap en handelt in het belang van alle burgers van een land.

Soit, ik besef dat ik evengoed tegen een muur had kunnen praten als een reactie op jouw post te typen...
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 11:53   #194
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Waarom ben je zo'n "eikel"?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 12:07   #195
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Waarom zijn mensen (ik noem geen namen) zo ongelooflijk naïef?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 12:07   #196
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Als ik je lectuur zo'n beetje overloop, vind ik die eerlijk gezegd een tikkeltje eenzijdig, op het auto-indoctrinerende af eigenlijk. Ben je het met die stelling eens? Kies je daar bewust voor?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 12:12   #197
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel vriend(inn)en heb je al gehad?
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 14:14   #198
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Welke soorten drugs heb je ooit genomen in uw leven?
Daar kunnen we kort in zijn: geen. Tenzij je blonde Leffe een drug noemt.
Oud 17 maart 2008, 14:14   #199
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Hoeveel vriend(inn)en heb je al gehad?
Twee serieuze relaties.
Oud 17 maart 2008, 14:23   #200
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Dus volgens jou leert de overheid niet uit haar fouten? Kun je dat bewijzen?
Natuurlijk dat. Er zijn bv. honderden - wat zeg ik, duizenden - gevallen van overheden die eerst de geldvoorraad verhogen, waardoor de prijzen beginnen te stijgen, waarna diezelfde overheden maximumprijzen invoeren, waarna er plots lege winkelrekken opduiken, waarna overheden zeggen dat het de schuld is van sabotage. Momenteel is dat het geval in Zimbabwe en in Venezuela.

Citaat:
Zaag, zaag, zaag... Als onze overheid het zó slecht deed, dan zou ze allang niet meer bestaan. Blijkbaar hebben veel mensen er nog wel voldoende vertrouwen in; meer dan in "individuele leerprocessen".
Kom zeg, laat me niet lachen. Als een overheidsdienst inefficiënt werkt, krijgt ze een hoger budget. Als een bedrijf inefficiënt werkt, gaat het failliet. Dat is de werkelijkheid. Westerse overheden slagen erin om niet ten onder te gaan, dat klopt; maar er is weldegelijk een bepaalde reden waarom overheden meestal concurrentie verbieden in de sectoren waarin ze actief zijn (vroeger telefonie, post enz.) : omdat het anders te hard zou opvallen dat de overheid niet efficiënt is.

Citaat:
By the way, nog nooit gehoord van het Rekenhof?
Ja, dat zijn die mensen die elk jaar een gig�*ntische lijst met blunders publiceren, waarna iedere politicus zegt dat ze gelijk hebben, en vrolijk verder doet. Hoe vaak gebeurt het dat een politicus, of een departement, ook maar een klein beetje hinder ondervindt van financieel wanbeheer? Wanneer werd voor het laatst het loon van een minister verminderd omdat de begroting uit evenwicht was? Wanneer heeft men voor het laatst op eender welk inefficiënt departement ernstige besparingen doorgevoerd? Vergelijk dat eens met de private sector.

Citaat:
Is toch logisch? Als jij die bepaalde handelingen in je eentje zou mogen bepalen (zonder rekening te houden met de wensen van andere individuen), dan zou je een dictator zijn. En je mag heus wel maximumprijzen invoeren op de producten/diensten van je onderneming. Waar staat dat dat verboden is?
De overheid mag maximumprijzen opleggen op producten van andermans onderneming. Dat mag ik niet. Als je dat onderscheid nog niet eens begrijpt, denk ik dat dit geen vruchtbare discussie zal worden.
Citaat:
De overheid is trouwens de organisatie van de gemeenschap en handelt in het belang van alle burgers van een land.
"De gemeenschap"? Welke gemeenschap? Wat hebben die mensen gemeenschappelijk? Dat ze Belg zijn? En waarom hebben ze dat gemeenschappelijk? Omdat de staat zegt dat ze Belg zijn? Dus eigenlijk is de staat de organisatie van alle mensen die onder een staat vallen?

Ik weet niet goed of ik nu moet lachen of huilen om zoveel goedgelovigheid.
Citaat:
Soit, ik besef dat ik evengoed tegen een muur had kunnen praten als een reactie op jouw post te typen...
Ik denk dat er hier op Politics genoeg topics zijn waar ik over dat soort onderwerpen gediscussieerd heb en discussieer, dus als je per se lastig wil doen, kan je altijd daar terecht. Ik denk niet dat de FVDW-topics dienen voor zulke discussies.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be