![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Peter Mertens (PVDA) - 9 tot 15 februari "Als socioloog zet hij zich fulltime in voor de PVDA. Momenteel richt hij zich vooral op de acties rond de structurele omwenteling in de OCMW ziekenhuizen van Antwerpen, samen met Geneeskunde voor het Volk. Na een kortstondig en, naar eigen zeggen, o |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Diksmuide
Berichten: 94
|
![]() Hoe staat de PvdA tegenover de huidige milieuproblematiek en de hetze die bestond rondom de Belgische groenen
|
![]() |
![]() |
#2 |
Schepen
Geregistreerd: 10 februari 2004
Berichten: 430
|
![]() Beste Jouwe,
Voor jongeren met kritische vragen zoals jij ![]() ![]() ![]() ![]() Geïnteresseerd? ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Diksmuide
Berichten: 94
|
![]() Klootzak weet je wel hoe lang ik aan die spreadsheet van logistiek gezeten heb???
|
![]() |
![]() |
#4 |
Geregistreerd: 8 februari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 66
|
![]() Beste Jouwe,
Je herinnert je de schipbreuk van de olietanker Prestige wel, op een paar kilometer van de Spaanse kust. De Prestige brak in twee en loosde 70.000 ton olie. De meeste Galiciërs uit de geteisterde streek leven rechtstreeks of onrechtstreeks van de visvangst. De schipbreuk is een sociale ramp. Tien jaar geleden al kreeg het gebied een gelijkaardige ramp te verwerken. De vergoedingen die de socialistische regering destijds beloofde, zijn nog altijd niet betaald. Gebouwd in 1976 was dit een van de oudste tankschepen dat nog dienst deed. Het had een enkele wand in plaats van een dubbele zoals de internationale regels vereisen, maar het bleef varen en varen en varen... omdat alleen dat maximale winst oplevert. Maximale winst en profijt enerzijds, mens en milieu anderzijds, het haat niet samen. In 2018 is al het tin op, in 2026 hebben we geen lood meer, het gat in de ozonlaag blijft groeien, de biodiversiteit gaat achteruit, we moeten nu al zuivere lucht gaan kopen in Oost-Europa om nog onze Kyoto-normen te halen. In het kapitalisme is het ieder voor zich in de productie ('anarchie in de productie'), en allemaal voor de maximale winst. Enkele gevolgen: 1. Onze wegen rijden vol camions. Wekelijks rijden er camions met Spaanse aardbijen naar België, en dat is niet omdat er hier geen aardbijen zijn. Dat is omdat er geen planning kan zijn in een systeem dat gebaseerd is op privé-bezit van de productiemiddelen. Dagelijks leveren vrachtwagens just-in-time onderdelen aan de automobielbedrijven. Rijdende magazijnen voor de multinationals. Goedkoper dan bufferstocks aanleggen (en dus : opslagruimte huren, en dus : magazijniers betalen, en dus : heftruckchauffeurs betalen). Het gevolg is wel dat al die vrachtwagens de lucht verpesten, én voor gigantische files zorgen, én de wegen kapotrijden. Voor die multinationals is dat een goedkope oplossing, de maatschappij (laat ons zeggen : de werkende mensen die het merendeel van de belastingen ophoesten) mag voor de (financiële én ecologische) kost opdraaien. Ze gaan terwille van de camions nu ook de hele ring rond Antwerpen opengooien en de stad omtoveren tot 'werf van de eeuw'. Om van de verkeersveiligheid nog maar te zwijgen: hoeveel kinderen sterven er in het verkeer door ongevallen op overdrukke wegen ? 2. Hoeveel perfect bruikbare, moderne, hyperperformante bedrijven zijn in het kapitalisme niet gesloten de laatste jaren? Als we ons tot de automobielsector beperken : Renault Vilvoorde en Ford Genk : hypermoderne fabrieken. Gigantische fabriekshallen, miljoenenmachines : allemaal op de schroothoop. Bovenop de menselijke ellende, komt ook nog eens de enorme verspilling aan grondstoffen en energie. 3. 15.000 nachtvluchten op Zaventem, elk jaar. Welk krankzinnig systeem is dat? Als de bedrijven, die just-in-time hun onderdelen en bestellingen ter plekke willen hebben, 10 uur geduld zouden hebben, dan zou dat overdag kunnen. Als ze 100 uur geduld zouden hebben, dan kan het per trein, en als ze het allemaal een beetje beter zouden plannen, dan zou het via de binnenscheepvaart kunnen. What?s the problem, guys? Time is money, maar ondertussen gaat het milieu wel naar de knoppen. En dan zwijg ik over de nachtrust van de omwonenden, en dan mag ik nog niet eens denken aan de werkomstandigheden van de sorteerders, die elke nacht pakjes lopen te sorteren. By the way, in De Morgen las ik onlangs dat er op de vrachtvliegtuigen die overdag vliegen eigenlijk nog veel plaats over is. Als het luchttransport centraal zou gepland worden (en niet, zoals nu, door tientallen verschillende transporteurs die elkaar beconcurreren op leven en dood), dan zou elk vliegtuig 100% benut worden, en zouden er al een pak minder vluchten nodig zijn. 4. Kapitalistische bedrijven moeten winst maken. Waar geen geld mee te verdienen is, dat gebeurt niet. Eén voorbeeld : recyclage van plastiek-afval. In Vlaanderen wordt amper 18% van het plastiekafval gerecycleerd. Met de rest is geen winst te maken. Maar in het socialistische Oost-Duitsland (de DDR) werd in 1988 al 75% van het plastiekafval gerecycleerd. Winst maken was daar niet de drijfveer. groeten, P'ter NB: voor al wie echt geïnteresseerd is in dit onderwerp is er een heel interessante uitgave van EPO en Marxistische Studies beschikbaar over 'marxisme en ecologie'. De teksten zijn online te vinden op: http://www.marx.be/NL/cgi/emall.php?action=select&id=46
__________________
www.petermertens.be |
![]() |
![]() |
#5 | |||||||||||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wie een mooi voorbeeld van centraal geplande milieubescherming wil zien moet eens gaan kijken naar het Aral-meer. Het meer dat 's werelds meest endemische soorten had. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En wat gebeurt er als de centrale planning om één of andere reden slecht loopt en je niet mag concurreren?? Dan is je land om zeep. Citaat:
Citaat:
__________________
[SIZE=1] ![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
#6 |
Geregistreerd: 8 februari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 66
|
![]() Beste Boer Bavo,
nu je toch op verlof bent, heb he hopelijk al wat tijd gehad om naar de teksten op http://www.marx.be/NL/cgi/emall.php?action=select&id=46 te gaan kijken ![]() hierbij nog enkele puntjes 1. De biodiversiteit gaat wel degelijk achteruit, ook in het rijke Westen. Het kapitalisme pleegt een zodanige roofbouw op de natuur, dat de aarde tegen 2020 niet minder dan 20% van alle planten- en diersoorten zal verliezen, en tegen 2050 zelfs 50%. In Vlaanderen alleen zijn 20.000 van die soorten bedreigd. In het Vlaamse Gewest, waar 80 procent van de Belgische biologische rijkdom te vinden valt, is een derde van de soorten "kwetsbaar", "bedreigd", "met uitsterven bedreigd" of de afgelopen dertig jaar zelfs helemaal uitgestorven. (Dat blijkt uit gegevens die het Instituut voor Natuurbehoud in haar Natuurrapport 2001 verzamelde). Als we de rijkdom van de natuur willen redden, zullen we anders moeten gaan produceren : minder verspillend, minder chaotisch, minder kortetermijndenken. Een duurzame, geplande economische ontwikkeling -een socialistische planeconomie met andere woorden - is het tegendeel van dat alles. 2. Hoe het kan dat in 2018 het tin op zal zijn? Omdat dat een niet-hernieuwbare grondstof is. De voorraden geraken op. Volgens de huidige stand van zaken van het onderzoek is er nog 10 miljard kg tin in de bodem. Binnen ten laatste 40 jaar is dat op. (tenzij de industrie massaal begint te recycleren) 3. Het kan zijn dat het milieuvriendelijker is om tomaten in Italie te kweken en ze dan met het vliegtuig naar hier te vervoeren, ik ben ook geen tomatenspecialist. Waar het over gaat is de absurditeit in dit alles, aardbijen met vrachtwagens invoeren naar een streek (in een land) waar aardbijen voorhande zijn... daar klopt toch iets niet ? Ander voorbeeld: de Zeebrugse garnalen, die per koelvrachtwagen naar Marokko worden vervoerd, om daar tegen hongerlonen gepeld te worden door Marokkaanse meisjes in grote multinationale ‘pelbedrijven’? En dan terug naar Belgie uiteraard, recht naar de koeltogen van de GB - excuseer, Carrefour. Dat is toch absurd. 4. Een wegentaks is géén oplossing om het vrachtvervoer tegen te gaan. Ten eerste zijn de kleine zelfstandige chauffeurs daar het grootste slachtoffer van. Bovendien, of je daar nu belasting op heft of niet, die CO2 blijft wel uit die uitlaat komen hoor. En het fileprobleem los je er ook niet mee op. groeten, P'ter
__________________
www.petermertens.be |
![]() |
![]() |
#7 | ||||||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik zal het zeker doen. Citaat:
Los hiervan betwijfel ik niet dat er in een stad minder soorten voorkomen dan buiten de stad. Vlaanderen is op veel vlakken een grote stad. Citaat:
Maar moet de overheid dan alles gaan controleren/opleggen? In praktijk zie ik dat bvb de overheid in Europa suiker fel steunt. Terwijl hier suiker produceren slecht is voor het milieu (erosie, veel herbiciden nodig). Nog een voorbeeld van de mooie geplande economie in de Filipijnen: de boeren krijgen één soort rijst van de overheid, meststoffen en pesticiden. Enkel als ze die soort rijst kweken krijgen ze minimumprijsgaranties van de overheid. Daarnaast zijn er nu ook boeren die het heft zelf in handen genomen hebben en zelf een kweekprogramma van nieuwe varieteiten gestart zijn. Het resultaat mag er zijn: een productiestijging van 300%. Zonder pesticiden of anorganische meststoffen. Maar dat door veel verschillende varieteiten te planten, ... Uiteindelijk is hun inkomen hoger dan diegenen uit het staatssysteem. Hier hebben de boeren nog een optie om zich buiten de staat te organiseren en het beter te doen. Maar hoe doe je zoiets bij een staat die alles oplegt? Wat als je het er dan niet mee eens bent? Je fnuikt zo toch de creativiteit? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat het weldegelijk iets uitmaakt. Maar waar eerder werk van moet gemaakt worden is een Europese taks op kerosine. Maar ik denk eigenlijk dat het er nooit van komt omdat de aardolieprijzen de volgende jaren fel zullen stijgen. Maar dat heeft danweer hetzelfde effect: minder CO2-uitstoot.
__________________
[SIZE=1] ![]() |
||||||
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
|
![]() Citaat:
![]() Dit is gewoonweg onmogelijk. Tenzij je dit buiten seizoen zou doen. Weet dat een vliegtuig een zeer vervuilend toestel is. Het vliegt (veel energie voor nodig), het vliegt snel, en het zit hoog in de lucht, waardoor alle uitstoot een dubbel effect heeft. |
|
![]() |
![]() |
#9 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
Wat je vergeet is dat in België (het origineel gaat over Nederland) we veel petrol in onze serres stoken om de tomaten te kweken. De uitstoot een dubbel effect heeft? Hangt ervanaf welke gassen je bedoelt. In praktijk komen die tomaten trouwens per vrachtwagen. Maar aangezien er op huisbrandolie voor serres geen taksen gehoffen worden (bijna geen) en veel meer op diesel is het minder interessant om ze ginds te kweken.
__________________
[SIZE=1] ![]() |
||
![]() |
![]() |
#10 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
|
![]() Citaat:
Maar ik had het over seizoensaardbeien. Die moeten niet in verwarmde serres gekweekt worden. In onze tuin groeien ze alleszins zonder... |
||
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
__________________
[SIZE=1] ![]() |
|
![]() |
![]() |
#12 | |
Geregistreerd: 8 februari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 66
|
![]() Beste Boer Bavo,
Citaat:
Wat is er nu precies aan de hand met die Europese suikersubsidies? Ten eerste, zoals je zelf zegt, is het slecht voor het milieu. Ten tweede, het is een katastrofe voor de suikerboeren in de derde wereld. Terwijl Europa (en de VS) de derde wereld verplichten om alle importheffingen af te schaffen, en Europese bedrijven ongehinderde toegang te geven tot de lokale markten in de derde wereld, kunnen Afrikaanse suikerboeren niet naar Europa exporteren, omdat ze … exportheffingen moeten betalen van maar liefst 140%. Dat is wat Europa onder ‘vrije markt’ verstaat. Voor Mozambique, een van de goedkoopste suikerproducenten ter wereld, zijn de Europese importheffingen een ramp. 75% van de landbouwbevolking leeft er in armoede, ze produceren goedkope kwaliteitssuiker bij de vleet, maar ze kunnen ze niet in Europa verkopen… omdat Europa liever Europese suiker koopt… die 3 keer zo duur is. Ten derde, die suikersubsidies zijn ook een ramp voor de belastingbetaler, voor de gewone werkende mensen : de Europese subsidies kosten de belastingbetaler 1,6 miljard euro per jaar. En wie profiteert daar van? De grote Europese suikermonopolies, gigantische landbouwconcerns, zoals British Sugar, die dankzij de Europese subsidies en het geld van de Europese belastingbetalers, winstmarges van zo maar even 20% realiseren. P'ter
__________________
www.petermertens.be |
|
![]() |
![]() |
#13 |
Schepen
|
![]() waarom niet eerst zorgen dat de kleine beken proper worden en dat we daar terug de kleine inheemse dieren -LEVEND- aantreffen ,
vooraleer we de grote problemen aanpakken . hoe kan men nu verantwoorden dat het elders proper moet zijn terwijl het naast uw eigen deur stinkt !
__________________
niks |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Vreemdeling
Geregistreerd: 11 februari 2004
Locatie: Zichen-Zussen-Bolder
Berichten: 6
|
![]() Citaat:
Wat ik weet is dat West-Europese natuurliefhebbers inderdaad massaal naar Oost-Europa trekken om de talrijke mooie voorbeelden van centraal geplande milieubescherming te aanschouwen! Nergens in Europa b.v. is de natuur zo goed bewaard als in Oost-Duitsland en Polen. Als vandaag de bever bij ons terug is, dan is dat te danken aan het feit dat een grote populatie kon overleven en actief beschermd werd aan de Elbe, op het grondgebied van de vroegere DDR. Elders in West-Europa was ons grootste knaagdier vrijwel uitgestorven. Van de 4155 ooievaarskoppels die Duitsland in 1994 rijk was, broedden er minstens 3402 - meer dan 81% - op het vroeghere Oost-Duitse grondgebied, hoewel West-Duitsland tweemaal groter was. En de ooievaar is een zeer goede indicator voor een gezond leefmilieu, net zoals vele andere vogelsoorten (bv. roofvogels) die in Oost-Europa opmerkelijk talrijker zijn dan in West-Europa. Op 22 december 2000 vaardigde de Europese Unie de Kaderrichtlijn Water uit. Die stelt dat alle waterlopen tegen 2015 een goede ecologische toestand moeten bereiken. De richtlijn zegt dat die een "lichte afwijking" is van de zeer goede, "quasi onverstoorde" toestand. Wat is nu het probleem waar alle wetenschappers en milieuambtenaren mee worstelen? Dat er voor vele types waterlopen nergens nog in West-Europa plaatsen te vinden zijn, die "quasi onverstoord" zijn! Ze vinden gewoon niet zulke plaatsen, en dat is een probleem want hoe weet je dan wat je moet bereiken? Maar ze hebben de oplossing gevonden hoor: ze gaan allemaal naar Polen, om het daar te bestuderen. Vreemd toch? En intussen maar meedoen met de lastercampagne over de "milieucatastrofes" in Oost-Europa... Citaat:
Bette |
||
![]() |