Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2008, 21:49   #1
Katun
Lokaal Raadslid

Standaard Rwina : Eindelijk een racistisch VRT-programma

Ik heb 3 minuten kunnen kijken naar Rwina. Dit is pure racistische propaganda waar geen enkele allochtoon noch Vlaming mee gediend is. Hiertegen moet klacht ingediend worden door het Centrum Van Gelijke Kansen en Racismebestrijding.

Als men gaat stellen dat Vlamingen en Marokkanen nog debieler zijn dan de K3-jeugd dan is dat geen humor maar laster.

en dan werd Rwina bovendien ingeleid met de woorden van Geena Lisa : "... wegens ongemeen groot succes op de planken, nu eindelijk voor het eerst ook op TV !..." Welke zichzelf respecterende theaterbezoeker betaalt tickets om deze Duplo-clichés te zien ?? En van welke nieuwbouw villawijk zijn de acteurs en scenaristen afkomstig? Ze mogen altijd 'ne keer' naar Antwerpen of Gent komen zodat ze ook eens in het écht zien hoe "ze" sigaretjes afschooien.

THEO VAN GOGH, je wordt gemist !!!
Oud 17 maart 2008, 21:55   #2
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Katun Bekijk bericht
Ik heb 3 minuten kunnen kijken naar Rwina. Dit is pure racistische propaganda waar geen enkele allochtoon noch Vlaming mee gediend is. Hiertegen moet klacht ingediend worden door het Centrum Van Gelijke Kansen en Racismebestrijding.

Als men gaat stellen dat Vlamingen en Marokkanen nog debieler zijn dan de K3-jeugd dan is dat geen humor maar laster.

en dan werd Rwina bovendien ingeleid met de woorden van Geena Lisa : "... wegens ongemeen groot succes op de planken, nu eindelijk voor het eerst ook op TV !..." Welke zichzelf respecterende theaterbezoeker betaalt tickets om deze Duplo-clichés te zien ?? En van welke nieuwbouw villawijk zijn de acteurs en scenaristen afkomstig? Ze mogen altijd 'ne keer' naar Antwerpen of Gent komen zodat ze ook eens in het écht zien hoe "ze" sigaretjes afschooien.

U hebt niet "kunnen" kijken, u bent daar zelf verantwoordelijk voor.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 08:43   #3
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Heeft er dan ook iemand gezegd dat de clichés niet waar zouden zijn?
Nee dus, zelfs de acteurs geven toe dat het pijnlijk genoeg waar is maar dat geld ook over het gedrag van de autochtonen.
Dus u kan beschikken met uw aanklacht over laster.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 08:54   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

leek wat op "buiten de zone". mag wat scherper, wat confronterender maar is natuurlijk op TV1, niet op Canvas.
Oud 18 maart 2008, 08:55   #5
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, sommige waren wel raak maar andere waren op het randje van flauw.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 10:39   #6
PeterC
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik had de aankondiging gezien na het journaal. Heb geen behoefte om naar zulke programma's te kijken. Op de Nederlandse televisie was het interessanter.

Zo was er bijvoorbeeld de arabist Hans Jansen bij Pauw en Witteman.

Ik kijk zeer zelden nog naar de VRT, met uitzondering van het nieuws van 18 uur. Voor de rest interesseert die zender me totaal niets meer.
PeterC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 10:44   #7
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Is de VN al op de hoogte van dit programma?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 13:10   #8
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Ik heb niet veel gelachen, maar misschien is het mijn humor niet. De sketches duren naar mijn goesting te lang en de timing van de pointe is ook niet erg goed. Ik denk dat hier wat misplaatste politieke correctheid aan te pas is gekomen, want het was zeker geen prime-time kwaliteit. Ik ben benieuwd hoe de VRT zal reageren als de kijkcijfers tegenvallen.
Oud 18 maart 2008, 13:15   #9
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg Bekijk bericht
Ik ben benieuwd hoe de VRT zal reageren als de kijkcijfers tegenvallen.
"Het is de schuld van het Vlaams Belang!"
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 13:24   #10
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
"Het is de schuld van het Vlaams Belang!"
En de VB'ers als het wel meevalt:
- De kijkcijfers zijn vervalst!
- Het resultaat van politiek correcte indoctrinatie!

A propos, aangezien ik het programma niet gezien heb, heb ik er (nog) geen echte mening over.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 14:39   #11
SeanMorely
Burger

SeanMorely's schermafbeelding

Standaard

In tegenstelling tot alle voorgaande posters heb ik in Mechelen wel degelijk de 2 toneelvoorstellingen bijgewoond en eerlijk gezegd, ze waren echt geweldig. Zeker voor mensen die in de buurt wonen van een stad met veel Noord-Afrikaanse migranten is dit een zeer komisch en herkenbaar programma, als je er geen ervaring mee hebt snap ik wel dat je het flauw vindt.

Heb het helaas gisteren niet kunnen volgen, maar zal zeker volgende week eens kijken.
Oud 18 maart 2008, 17:52   #12
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

De laatste tijd gaat de VRT steeds meer de linkse, politiek correcte toer op.
Dat viel mij al op bij het canvas-programma 'Spam', ik weet niet of iemand dat gezien heeft, maar in dit fictieve nieuwsprogramma werd letterlijk nooit gelachen met politieke partijen die zich aan de linkerzijde bevinden. Anderzijds werd er naar harte lust in nagenoeg elke aflevering gespot met het VB, de N-VA of Lijst Dedecker. Pas op, normaliter heb ik daar geen problemen mee en vind ik dat zelfs leuk als er wordt gelachen met politieke partijen die mijn voorkeur genieten, maar daar moet dan wel tegenover staan dat er ook met de andere partijen wordt gespot. Zeker bij de VRT, want dat is tenslotte de zender van élke belastingbetaler.
En 'Rwina', tjah.. Het is dat er in het nieuws zoveel minder aangename waarheden worden vertelt over de allochtonen, dat de rode VRT dit nu wil compenseren door een programma uit te zenden waarin allochtonen als slachtoffers van het racisme worden afgeschilderd.

Laatst gewijzigd door Schuppezot : 18 maart 2008 om 17:54.
Schuppezot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 18:04   #13
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De laatste tijd gaat de VRT steeds meer de linkse, politiek correcte toer op.
de laatste tijd alleen maar? volgens mij heb je ofwel een spiritvelletje ofwel een spakaart nodig om binnen te mogen.

Enfin, zondag in de 7de kon Linda De win het toch over haar hart krijgen om een item over consanguine huwelijken bij turken en marokkanen te openen.

Spijtig genoeg had rode Linda (j�*�*�* pètrick, j�*�*�* haa j�*�* haa) haar huiswerk niet gemaakt.
Zo moest ze zonodig tussen neus en lippen de volzin "en ja wij deden dat hier natuurlijk vroeger ook allemaal" laten valen, wat dus HELEMAAL NIET ZO IS.
Ook was het haar gewoon ontgaan dat de vroegere wet op een verbod op huwelijken tussen neef en nicht, héél stilletjes werd afgeschaft een tijdje geleden...
waarom afgeschaft? omdat het toch zo weinig voorkwam.
Dit zal dan de eerste wet zijn die wordt afgeschaft omdat ze gevolgd wordt! Waarom schaffen ze dan het verbod op huwelijken tussen broer en zus, ouders en kinderen ook niet af? Misschien omdat er te weinig turken en marokkanen met zulke huwelijken bezig zijn?

Enfin, gelukkig mogen we dan weer wèl solidair zijn bij de gehandicapten opvang van hun mismaakte kinderkes. Want een verbod op consanguine huwelijken (zoals het eeuwenlang was) d�*t is erover hoor! d�*t kan je de turken en de marokkanen toch niet aandoen zeker.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 18:23   #14
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Dat viel mij al op bij het canvas-programma 'Spam', ik weet niet of iemand dat gezien heeft, maar in dit fictieve nieuwsprogramma werd letterlijk nooit gelachen met politieke partijen die zich aan de linkerzijde bevinden. Anderzijds werd er naar harte lust in nagenoeg elke aflevering gespot met het VB, de N-VA of Lijst Dedecker. Pas op, normaliter heb ik daar geen problemen mee en vind ik dat zelfs leuk als er wordt gelachen met politieke partijen die mijn voorkeur genieten, maar daar moet dan wel tegenover staan dat er ook met de andere partijen wordt gespot. Zeker bij de VRT, want dat is tenslotte de zender van élke belastingbetaler.
Inderdaad, en dan komt daar nog bij dat Spam haast zelden een glimlach op mijn gezicht kan toveren.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 18:57   #15
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, naar mijn mening een flop van een programma. Al denk ik dat ook over de fc.de kampioenen, dat nu een zeer groot succes is. Dit programma gaat voledig aan bepaalde problematieken voorbij. Het geeft op geen enkel moment een inhoudelijk antwoord op racisme. De humor is ongrappig. De acteerpresaties ondermaats. Met zulke programma's bereikt men juist het tegenovergestelde effect.

jammer, dat willy's en marjetten voor zoiets heeft moeten plaatsruimen...
Oud 18 maart 2008, 19:00   #16
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wel, ik ben onder de indruk van de eerste uitzending Rwina.

Sollicitatie en onderwijs, daar ging het om. Etnisch. Marokkaans stond op de bovenste plank.

Dit was een prima uitzending.

Voor wie nog geen kinderen heeft en er van plan is er toch minsten ééntje in elkaar te knutselen, en voor wie al kinderen heeft, kan ik enkel zeggen dat er geen terugweg is.

Aan wie problemen heeft met Rwina raad ik aan geen nakomelingen te verwekken.

Nogmaals, prima uitzending.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 20:09   #17
Banneling

Standaard

Citaat:
Rwina (2)

18.03.2008 11.29u - Wat is dat toch met televisiemakers? Als allochtonen in het beeld komen is een gezonde portie kritische houding dikwijls zoek. De opgestoken vingertjes daarentegen zijn nooit ver weg. ‘Kijk eens hoe een leuke mensen dat zijn. Als jullie Vlamingen nou eens wat meer ‘verdraagzaam’ zouden zijn, zijn al die problemen meteen van de baan.’ Dat is de onderhuidse boodschap. Het ligt er allemaal zo vingerdik bovenop dat het totaal ongeloofwaardig wordt. Kijk maar naar de rist ‘modelmigranten’ die worden opgevoerd in ‘Thuis’.

Vaak loopt het dan ook fout af en strandt het op de goede bedoelingen. Herinner u de uitzending van ‘de nieuwe mama’ op de commerciële omroep, waarin een strenggelovige Belg van Marokkaanse origine in minder dan een uur tijd alle bestaande clichés over de islam nadrukkelijk bevestigde. Dat zal wel niet de bedoeling geweest zijn… Of kijk naar ‘Peking Express’, het razend-spannende paradepaardje van VT4, waarin nu een jong Marokkaans koppel uit Berchem in Latijns-Amerika strijdt voor de eer en het prijzengeld. Hassan en Jamila willen met hun deelname aantonen dat moslims ook maar ‘gewone mensen’ zijn. Aan goede bedoelingen geen gebrek, maar die worden al snel onderuit gehaald door een krijsende Jamila die om de haverklap laat weten dat ze moslims zijn en dat dit of dat echt niet kan voor Allah – en dus ook voor hen. Doe toch eens gewoon, denk je dan. Die andere deelnemers maken er toch ook zo geen punt van dat ze geloven in Jezus, Boeddha of Krishna, of helemaal in niks…

Maar terug naar ‘Rwina’. Het moet zijn dat ze bij de VRT, in hun niet aflatende ijver om (nog) wat meer allochtonen op het scherm te krijgen, de lat van de kwaliteit vooral niet te hoog willen leggen. Het resultaat is er dan ook naar. “Dit is jaren ’70-schooltelevisie”, schrijft Marnix Peeters in Het Laatste Nieuws. “Een soort educatief halfuurtje voor het lager middelbaar, met moppen waar de makers van Samson & Gert aan zouden twijfelen, zo imbiciel.” De ‘televisiewatcher’ ergert zich mateloos aan de dwaze clichés in het programma. Zo is er een scène in een klaslokaal waarin Ibrahim om krijtjes wordt gestuurd. Waarna de rest van de klas rap het pand verlaat en op schooluitstap vertrekt naar Eurodisney, terwijl arme Ibrahim in de klas achterblijft met zijn krijtjes. “Het kan toch niet dat tijdens de brainstorm voor dit programma echt niémand zijn hand heeft durven op te steken met de vraag of iedereen ze nog op een rij had”, sneert de journalist.

Ook de interimsector moet er aan geloven. “De Marokkaan die er na veel vijven en zessen een job aks telefonisch enquêteur wist los te peuteren, kreeg het advies om zijn naam, Abdelkarim Al-Jazeera, tijdens de werkuren te veranderen in Bart Peeters.” Hoe voorspelbaar. Belegen grappen. “Dit krijg je dus, met de geest van Marino Keulen achter de camera”, schrijft Marnix Peeters. Rwina baadt in de linkse, multiculturele ‘feel-good-doctrine’. “Staatstelevisie zoals in de oude tijd, slinks gesubsidieerd prulwerk”, aldus Marnix Peeters is een rake maar vernietigende analyse. “Dit was leuk noch confronterend, spits noch absurd. Dit was – ik heb me grijs gezocht naar een woord van troost – verbijsterend onnozel.” Slotvraag: wat kost die troep? En, wie wordt er beter van dit soort ongein?
Citaat:
Rwina: multikul-tv

18.03.2008 10.50u - Gisteren ging op Eén het prestigieuze tv-programma ‘Rwina’ uit de startblokken. Het is een sketchserie ‘met en door allochtonen’. Humoristisch, of dat is alleszins de bedoeling. Of de makers daar ook in geslaagd zijn, is nog een ander paar mouwen. Maar daarover meer in een tweede stukje.

‘Rwina’ (‘chaos’ in het Nederlands) begon in Mechelen als een theatergroep. Daar werden ze ‘ontdekt’ en nu is het dus een televisieprogramma. Eén en ander kadert in het zogenaamde ‘diversiteitsbeleid’ van de openbare omroep. De VRT wil wat doen aan de (negatieve) beeldvorming rond allochtonen en wil ook ‘meer kleur’ op de buis. Het motto: televisie moet een correcte ‘afspiegeling van de samenleving’ zijn.

‘De Morgen’ bracht afgelopen weekend een portret van enkele allochtone Rwina-acteurs. Rwina wil naar eigen zeggen afrekenen met hardnekkige ‘clichés’ en ‘vooroordelen’, maar de acteurs trekken zelf al snel een blik clichés open. Zo is er een scène in een uitzendkantoor. Ibrahim: “als allochtoon en zeker als jongen, is het bijna niet te doen om uitzendwerk te vinden. Ze sturen je bijna altijd met een domme smoes weg.” Tja, als dat geen dijk van een cliché is. We kennen wel wat mensen die in de uitzendsector werken en die vertellen doorgaans een heel ander verhaal. Over de moeite die ze doen om werkgevers te overtuigen en allochtonen aan een job te helpen. En over de ‘domme smoezen’ die allochtonen vaak verzinnen – er zijn ook uitzonderingen, natuurlijk! – om na een paar uur of dagen al af te haken, om te laat of helemaal niet op het werk te verschijnen. Werkgevers staan niet altijd te trappelen om allochtonen aan te werven, maar dat is vaak eerder een gevolg van slechte ervaringen dan van ‘racisme’… Een beetje meer zelfkritiek en zelfspot had wel gemogen, maar de acteurs en hun programma vervallen nogal vlug in hun gemakkelijke slachtoffercultus.

Of er in Rwina met alles mag gelachen worden? Jawel, “maar niet met geloof”. Wel een grapje over mijnheer pastoor – “niemand zag er graten in, de priester ook niet, die liet meteen zijn kerk gebruiken” – maar niet over de moskee of de imam. En Mohammedcartoons zijn al helemaal uit den boze.

Slot van het betoog in De Morgen: “Ik vind het belangrijk dat er meer goede allochtonen op het scherm komen. Die kunnen misschien wat opwegen tegen al die slechte die je in het nieuws en in ‘Koppen’ of ‘Telefacts’ ziet. Voor alle duidelijkheid: niet elke crimineel is allochtoon en niet elke allochtoon is crimineel. Dat weten de Vlamingen ook wel. Maar vraag is of dat soort ‘betuttelingstelevisie’ zorgt voor meer wederzijds begrip. ‘Rwina’ is immers maar ‘fictie’. Het nieuws, ‘Koppen’ en ‘Telefacts’ is – helaas - de realiteit…
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 20:10   #18
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Ik vond het niet slecht maar gewaagde humor is het niet daar blijven de urbanus strips nog steeds de koploper in. En trouwens die humor moet je trouwens met opnemen.

Laatst gewijzigd door De rechtvaardige rechter : 18 maart 2008 om 20:12.
De rechtvaardige rechter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 20:25   #19
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
“Dit krijg je dus, met de geest van Marino Keulen achter de camera”, schrijft Marnix Peeters. Rwina baadt in de linkse, multiculturele ‘feel-good-doctrine’. “Staatstelevisie zoals in de oude tijd, slinks gesubsidieerd prulwerk”, aldus Marnix Peeters is een rake maar vernietigende analyse. “Dit was leuk noch confronterend, spits noch absurd. Dit was – ik heb me grijs gezocht naar een woord van troost – verbijsterend onnozel.” Slotvraag: wat kost die troep? En, wie wordt er beter van dit soort ongein?

Laatst gewijzigd door daiwa : 18 maart 2008 om 20:26.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 20:29   #20
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht

“Staatstelevisie zoals in de oude tijd, slinks gesubsidieerd prulwerk”

daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be