Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2008, 13:48   #41
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, want de arts moet eerst een positief advies geven voordat het ziekenfonds terugbetaald.
Onzin! De enige voorwaarde die ik nog niet vermeldde was dat het via een erkend fertiliteitscentrum moet gebeuren.

Citaat:
Ga jij het beter weten dan Artsen Zonder Grenzen zelf?
Denk je nu echt dat alle illegalen de weg vinden naar de centra van AZG in Antwerpen en Brussel? Nee dus, en velen krijgen die hulp in praktijk dan ook niet.

Laatst gewijzigd door Edina : 19 maart 2008 om 13:49.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 13:54   #42
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Onzin! De enige voorwaarde die ik nog niet vermeldde was dat het via een erkend fertiliteitscentrum moet gebeuren.

Denk je nu echt dat alle illegalen de weg vinden naar de centra van AZG in Antwerpen en Brussel? Nee dus, en velen krijgen die hulp in praktijk dan ook niet.
Mijn nichtje heeft het voorgehad.
Endat positief advies is nodig om te verhinderen dat er geld word uitgegeven aan vrouwen die toch nooit zwanger kunnen worden.

Nee, ik denk dat niet, maar je kan dus niet zeggen dat men ze niet wil geven of kan krijgen. Want ze is er wel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 13:55   #43
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen idee, ze kunnen dat heel gemakkelijk navragen bij hun mutualiteit. De relevantie ontgaat me overigens totaal. Het VB beweert in zijn bericht - volkomen onterecht - dat Vlaamse koppels zelf moeten opdraaien voor IVF.
zijn zelfstandigen geen Vlaamse koppels dan? of gaat het enkel over vlaamse koppels die in dienstverband werken en RSZ bijdragen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 13:58   #44
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Is er geen bron ofzo? Ik zou die dan wel eens willen zien, want dit lijkt mij wel héél onwaarschijnlijk.

Laatst gewijzigd door Kazan : 19 maart 2008 om 13:59.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 14:01   #45
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Is er geen bron ofzo? Ik zou die dan wel eens willen zien, want dit lijkt mij wel héél onwaarschijnlijk.
er zijn twee bronnen:

de laatste is een parlementaire vraag van Karim van Overmeire meen ik.
Voordien kwam dit reeds in het nieuws - of alvast iets gelijkaardigs - toen het OCMW van Oostende besloot om een koppel azielzoekende illegalen een IVF behandeling te laten ondergaan.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 19 maart 2008 om 14:07.
Oud 19 maart 2008, 14:06   #46
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn nichtje heeft het voorgehad.
Endat positief advies is nodig om te verhinderen dat er geld word uitgegeven aan vrouwen die toch nooit zwanger kunnen worden.
Ik ken genoeg mensen die IVF hebben ondergaan en geen van allen had een advies nodig voor terugbetaling. Het is nogal vanzelfsprekend dat men geen IVF-behandelingen start bij mensen van wie men op voorhand weet dat zwangerschap onmogelijk is.

Citaat:
Nee, ik denk dat niet, maar je kan dus niet zeggen dat men ze niet wil geven of kan krijgen. Want ze is er wel.
Ik heb nergens beweerd dat ze er geen recht op hebben, maar er enkel op gewezen dat het in de praktijk niet zo eenvoudig blijkt te zijn. Het is dus erg onwaarschijnlijk ze zomaar IVF-behandelingen - waar ze geen recht op hebben - kunnen krijgen.
Oud 19 maart 2008, 14:08   #47
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
zijn zelfstandigen geen Vlaamse koppels dan? of gaat het enkel over vlaamse koppels die in dienstverband werken en RSZ bijdragen?
Ik wist niet dat "Vlaamse koppels" bij het VB synoniem stond voor "Vlaamse zelfstandige koppels die enkel verzekerd zijn voor grote risico's". Het is dan ook ronduit belachelijk - doch alles behalve verwonderlijk - dat je nog een poging doet om te proberen ontkennen dat het VB doelbewust leugenachtige informatie verpsreid.

Laatst gewijzigd door Edina : 19 maart 2008 om 14:09.
Oud 19 maart 2008, 14:11   #48
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er zijn twee bronnen:

Voordien kwam dit reeds in het nieuws - of alvast iets gelijkaardigs - toen het OCMW van Oostende besloot om een koppel azielzoekende illegalen een IVF behandeling te laten ondergaan.
Kan je eens linkjes naar je bronnen geven? Het VB baseerde zich op een rapport van de Universiteit van Rotterdam, dat alvast niet uitsluitend over illegalen handelt.
Oud 19 maart 2008, 14:11   #49
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er zijn twee bronnen:

Voordien kwam dit reeds in het nieuws - of alvast iets gelijkaardigs - toen het OCMW van Oostende besloot om een koppel azielzoekenden een IVF behandeling te laten ondergaan.

Het gaat dus om één specifiek geval. Wel ik ken ook één specifiek geval van een "illegaal" die overleed omdat een ocmw hospitaal hem weigerde te behandelen omdat hij kennelijk onvermogend was om de medische behandeling te betalen.
Shit happens...

Nu heb ik er absoluut geen idee van of en hoeveel zelfstandigen moeten uitgeven voor een IVF behandeling, mijn dochter die geen zelfstandige is heeft de IVF behandelingen destijds helemaam uit eigen zak moeten betalen, want de regeling waarbij voor enkele IVF behandelingen er een mutualistische tussenkomst bestaat bestond toen nog niet (brute pech).

Nu is het in het algemeen zo dat iedereen wel graag zou hebben dat ook zelfstandigen dezelfde rechten op medische verzorging en de terugbetalingen die hiermee gepaard gaan zouden krijgen : het punt is dat de bijdrage-betalingen dan ook gelijk zouden moeten zijn.. over welles en nietes van verplichte en vrije ziekteverzekering kan er nog veel gesproken worden
evenzeer als de onafhankelijkheid van OCMW's in het verlenen van gelden
voor medische kosten van al dan niet legale onverzekerden.

Ik geloof overigens dat ook in Nederland de gemeenten een redelijke zelfstandigheid kennen ivm sociale betoelagingen voor medische interventies:
ik ben in ieder geval persoonlijk voorsgtander van een grote gemeentelijke autonomie...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 14:15   #50
vesivius
Partijlid

Standaard Goldband

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Hey mannen, dit is niet zo simpel hoor!

Het begint bij het erkennen van asielzoekers als mensen. Klinkt erg melig, ik weet het, maar als ik de reacties hier lees lijkt iedereen stomweg mee te gaan in het idee dat mensen die hier niet geboren zijn 'illegaal' zijn, minderwaardig, tweederangs, crimineel, enzovoort. Dat is erg makkelijk, natuurlijk, want die mensen spreken de taal niet, zien er anders uit en we kennen ze niet persoonlijk. Ze hebben nochtans rechten als personen. Als je die rechten niet erkent, dan hoef je ook geen enkele kritiek te geven op terrorisme, uitbuiting, corruptie, machtsmisbruik, wanbeleid enzovoort.

Het ging hier over illegalen. Illegalen=misdagers ze bedrijven een misdaad door zich illegaal in een land te vestigen.
Van asielzoekers kan men niet zeggen dat ze misdadigers zijn alhoewel het dikwijls de volgende stap is

Concreet schetsen zich 2 problemen.

1. Is het okee dat de overheid IVF aanbiedt aan mensen zonder verblijfsvergunning?
2. Is het okee dat die mensen dit zelf niet betalen?

Die problemen zijn complexer dan hier wordt voorgesteld. Om maar een aanzet te geven: hebben asielzoekers minder recht op het hebben vaneen kind? Zoja, zullen we ze maar steriliseren? En met welk recht allemaal? Welke arrogantie kan zoiets verantwoorden?

Er is een hemelsbreed verschil tussen mensen te sterilliseren en een IVF behandeling weigeren

Als we het erg vinden dat het geld wordt gebruikt om niet-belgen op ons grondgebied medisch bij te staan, waar gaan we dan de grens trekken? En ook: waarom doen we dan zo moeilijk als die mensen hier willen werken? Dan kunnen ze gewoon meebetalen!

Ik stoor me aan het ingebakken idee van de tweederangsburger. Dat idee is een politiek construct, zonder enige rationele of morele basis, buiten plat eigenbelang alweer.
Dat een senegalees hier illegaal is als hij arriveert en dat wij nogal vlot naar senegal kunnen, ook om er te wonen. Klinkt dat niet een beetje onlogisch? Vooral als wij hier rijk zijn DOORDAT we eerst het Afrikaanse continent hebben leeggezogen (en blijven leegzuigen). Dat is gewoon misdadig, zonder meer. Denk daar maar eens over na, lieve kinderen
Een senegalees kan hier ook legaal komen wonen alhoewel de kans daarvoor klein is. Wij kunnen niet het OCMW voor heel de wereld spelen, en ja dit is eigenbelang. Geeft u misschien u zuur verdiende eigendom, loon weg aan iemand die er gewoon om vraagt omdat hij niet dezelfde kansen heeft als gij die gehad hebt.
En wat Afrika betreft we hebben het leeggezogen ja, en toch zal bijna elke afrikaan u zeggen dat ze het beter hadden onder de kolonisatie als dat ze het nu hebben.
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 14:19   #51
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je eens linkjes naar je bronnen geven? Het VB baseerde zich op een rapport van de Universiteit van Rotterdam, dat alvast niet uitsluitend over illegalen handelt.
ik zei toch niet dat beide bronnen over hetzelfde tijdsbestek gingen?

Dat van Oostende is reeds een aantal jaren geleden. Kwam wel in het nieuws.

Van Overmeire is recent en niemand beweert dat het rapport van Rotterdam énkel over illegalen handelt.

Maar deze dr�*�*d handelt nu eenmaal over het feit dat illegalen hier buiten dringend noodzakelijk medische hulp, tevens terechtkunnen voor GRATIS IVF behandeling. Iets wat zelfstandige Vlamingen (eventueel) niet kunnen zeggen.

Ze kunnen overwegen om via Zaventem na hun verlof hun "papieren" te verliezen en zo even asielaanvraag indienen tot ze dan hun IVF behandeling hebben gekregen. Wat denk je? Dat moet toch lukken hé Edina? Als het de eerste de beste Tjstetseen lukt, waarom dan Jantje en Mieke niet?

Oud 19 maart 2008, 14:50   #52
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik zei toch niet dat beide bronnen over hetzelfde tijdsbestek gingen?

Dat van Oostende is reeds een aantal jaren geleden. Kwam wel in het nieuws.

Van Overmeire is recent en niemand beweert dat het rapport van Rotterdam énkel over illegalen handelt.

Maar deze dr�*�*d handelt nu eenmaal over het feit dat illegalen hier buiten dringend noodzakelijk medische hulp, tevens terechtkunnen voor GRATIS IVF behandeling. Iets wat zelfstandige Vlamingen (eventueel) niet kunnen zeggen.

Ze kunnen overwegen om via Zaventem na hun verlof hun "papieren" te verliezen en zo even asielaanvraag indienen tot ze dan hun IVF behandeling hebben gekregen. Wat denk je? Dat moet toch lukken hé Edina? Als het de eerste de beste Tjstetseen lukt, waarom dan Jantje en Mieke niet?
Zucht. Nog nergens is aangetoond dat illegalen hier zomaar terecht kunnen voor een gratis IVF-behandeling. Over hoeveel gevallen gaat het precies? En wie is er in die gevallen in de fout gegaan? Want wettelijk is dat echt niet geregeld hoor. Zolang niemand een echte bron geeft, is elke verdere discussie zinloos. Vooral omdat ze vertrekt van een bericht van het VB waarin alvast leugenachtige informatie wordt gegeven.

En euh... asielzoekers zijn geen illegalen, maar dat is blijkbaar wat te moeilijk voor jou.

Laatst gewijzigd door Edina : 19 maart 2008 om 14:58.
Oud 19 maart 2008, 14:58   #53
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Opnieuw die dubbele moraal hier.

Onze wet voorziet voor artsen geen beslissingsrecht rond de kinderwens van moeders of koppels.
Blokkers hebben (in hun ogen!) beslissingsrecht over anderen: ze zijn toch "beter", zeker? Als ze nu nog niet beter zouden zijn dan zo'n [expletive deleted], beter dan wie zij ze d�*n? D�*t kun je hen toch niet aandoen?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 15:01   #54
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en niemand beweert dat het rapport van Rotterdam énkel over illegalen handelt.
Toch wel: het VB in het openingsbericht van deze thread. Zouden ze ook daar weer bewust de waarheid een beetje hebben verkracht?
Oud 19 maart 2008, 15:03   #55
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
geboren in Belgische kliniek? nooit van gehoord.

Ik weet wel dat men vroeger minstens één Belgische ouder moest hebben, of eerder, per definitie een Belgische vader om zelf Belg te worden, ongeacht waar men geboren werd.
Citaat:
Klopt, Belgische vader was altijd Belg, daarna is het ook Belgische ziekenhuis geworden om de Belgische nationaliteit te bekomen en nu Belgische grondgebied.
Ik ken het zoals circe.
Ik geloof dat je verwart met de Franse wetgeving: daar geldt "le droit du sol" voor nationaliteit bij geboorte. Over België las ik dat nergens. Bronnen?
Oud 19 maart 2008, 15:06   #56
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Jantje wat schrijf je nu.

Als de piloot beslist of ik als zwangere +7 maanden mag vliegen of niet, wat mag ik dan als het wordt afgeraden? vliegen? of is het verboden?[
Citaat:
Piloot is baas in zijn vliegtuig, als hij zegt dat je er niet inkomt, kom je er niet in, zelfs al ben je niet zwanger. Alle eindbeslissingen liggen bij hem en nergens anders.
Idd. (maar hij kan wél later verantwoording moeten afleggen)

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 maart 2008 om 15:06.
Oud 19 maart 2008, 15:32   #57
vesivius
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik ken het zoals circe.
Ik geloof dat je verwart met de Franse wetgeving: daar geldt "le droit du sol" voor nationaliteit bij geboorte. Over België las ik dat nergens. Bronnen?
In de nationalteits wetgeving wordt dit bevestigd, een van de ouders Belg kind wordt Belgisch
Afdeling 1 art. 8
Maar er staat ook in:
Indien een band met Belië bewezen kan worden kan het kind van vreemde ouders ook Belgisch worden
Indien een kind geboren is in België kan het (op 18 jaar) de Belgische nationaliteit aanvragen art 13
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 16:36   #58
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesivius Bekijk bericht
In de nationalteits wetgeving wordt dit bevestigd, een van de ouders Belg kind wordt Belgisch
Afdeling 1 art. 8
Maar er staat ook in:
Indien een band met Belië bewezen kan worden kan het kind van vreemde ouders ook Belgisch worden
Indien een kind geboren is in België kan het (op 18 jaar) de Belgische nationaliteit aanvragen art 13
Dank U, nu moet ik het niet meer opzoeken.
Oud 19 maart 2008, 16:38   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Idd. (maar hij kan wél later verantwoording moeten afleggen)
Maar er kan hem nooit iets verweten worden, want hij is de alleenheerser in zijn toestel. En is steeds gedekt door het feit dat hij een inschattingsfout mag maken op medisch vlak, daar hij geen arts is.
Oud 19 maart 2008, 16:46   #60
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken genoeg mensen die IVF hebben ondergaan en geen van allen had een advies nodig voor terugbetaling. Het is nogal vanzelfsprekend dat men geen IVF-behandelingen start bij mensen van wie men op voorhand weet dat zwangerschap onmogelijk is.

Ik heb nergens beweerd dat ze er geen recht op hebben, maar er enkel op gewezen dat het in de praktijk niet zo eenvoudig blijkt te zijn. Het is dus erg onwaarschijnlijk ze zomaar IVF-behandelingen - waar ze geen recht op hebben - kunnen krijgen.
Edina, bij IVF gaan er een aantal onderzoeken vooraf en die onderzoeken zijn bepalend.

Maar dan nog de medische verzorging kan bekomen worden.

Maar het probleem is dat ze liever verdoken blijven dan dat ze het risico nemen na verzorging het land te worden uitgewezen.

En eigenlijk ligt de beslissingsmacht bij de gesloten en openinstellingen die illegalen opvangen.

Maar ik begin meer en meer de indruk te krijgen dat het niet over illegalen gaat maar asielzoekers, daar het OCMW van een gemeente er tussen zou zitten, wat niet kan bij illegalen, want die moeten naar instellingen als ze hulp willen krijgen of AZG of OCMW-ziekenhuizen, die eigen beslissingsrechten hebben zonder tussenkomst van de OCMW-raad.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be