![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1061 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1062 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 4 april 2008 om 20:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1063 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat bedoel jij met 'waken'? Als ik over straat loop en er loopt iemand voorbij die ik als onguur typeer, dan 'waak' ik, ja.
Als gij niet wilt dat er iemand over u waakt, kom dan niet buiten.
![]() |
![]() |
![]() |
#1064 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom de overheid ineens wél mag waken - dat zijn geen mensen zeker? - was trouwens het grappige.
![]() |
![]() |
![]() |
#1065 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#1066 | |
|
![]() Je mag je pensioen weigeren hoor. Verzorging in tijden van nood ook. Maar de gevolgen zijn dan wel voor eigen rekening.
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#1067 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1068 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Och, bedank de staat dat ze mijn middelen afneemt en dat we daarna haar nog mogen weigeren ook!
![]() |
![]() |
![]() |
#1069 | ||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar serieus. Het verschil is natuurlijk dat de overheid zelf beslist heeft om dingen aan mensen te geven die minder betaald hebben dan ze gebruiken. Ook als ze niks gegeven hebben. Mocht ik me vrijwillig kunnen onttrekken aan de overheid, en dat ook doe, dat spreekt het voor zich dat het diefstal zou zijn om die diensten, die de overheid aanbiedt, te némen. Ze kunnen het me nog altijd geven, natuurlijk, maar dat is dan hun probleem. Maar ik zie niet in waarom ik gebruik zou moéten maken van de diensten van de overheid. Ik kan daar eerlijk gezegd niet veel meer tegen argumenteren. Want zoals ik zei klinkt dat op het eerste gezicht allemaal heel aannemelijk. Alleen zijn de implicaties en consequenties van die redeneringen wat minder fraai. Citaat:
Ik kan ethisch gezien niks hebben tegen mensen die zich volledig zouden lostrekken van de overheid. Citaat:
![]() Ik beschouw mensen als fundamenteel vrije wezens. Als ik niet tevreden ben met de gang van zaken op mijn werk, kan ik staken. Als dat niks uithaalt, ben ik vrij om op te stappen, en een andere baas te zoeken of zelfstandig te worden. Met de overheid werkt dat dus niet eh. Net omd�*t je er je niet aan kunt ontrekken. Het enige effectieve drukkingsmiddel zou zijn dat je kunt opstappen uit die overheid. Maar dat k�*n dus niet, dat is immers net het kenmerk van die overheid. Citaat:
![]() Citaat:
Maar een goed behandelde slaaf is nog altijd een slaaf. Citaat:
Er zijn veel mensen die zelf een vzw oprichten enzo hoor. Ik bouw zelf ook aan plannen in de non-profit (sociale economie meerbepaald), omdat die overheid er telkens opnieuw in slaagt mensen te laten vallen als een baksteen. Mocht ik er niet zo tegenop zien om dat allemaal in orde te krijgen, ik stond wellicht al 10 stappen verder. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat mag je dan toch wel eens uitleggen. Citaat:
Citaat:
Nee serieus. De Zorgregie is zoals je weet regionaal. In een efficiëntere organisatie zou dat nog meer geregionaliseerd worden. Misschien dat er dan ooit eens iemand de balletjes in de soep terugvindt. Citaat:
Geef die libertariërs de vrijheid om hun maatschappij of samenleving of hoe ze het ook willen noemen vorm te geven, zou ik zeggen. Ik zou jou niet willen dwingen om erin te wonen eh. Als jij liever in een land-met-overheid woont, dan moet je dat vooral doen, en vooral kùnnen doen. Ik denk dat de libertariërs al snel op een aantal problemen gaan botsen, maar ik zou ze de gelegenheid geven om die zelf op te lossen. Zoals ik al gezegd heb lijkt één van de problemen me dat er altijd mensen zullen zijn die uit de boot zullen vallen. Maar ik denk niet dat de mensheid ooit een systeem zal vinden waarbij er geen mensen uit de boot zullen vallen. Ik beschouw mezelf niet als libertariër omdat ik het sowieso een beetje idioot vind om jezelf te beschrijven in termen van een ideologie. Ik vind belastingen diefstal, ja, maar ik heb daar geen slapeloze nachten van. Waar ik wél al van wakker gelegen heb is de werking van de overheid, omdat dat me natuurlijk dagelijks beïnvloedt en ik iedere dag op het werk me de haren uit het hoofd zou willen trekken. Dat belet niet dat ik vind dat een mens fundamenteel vrij zou moeten zijn. Maar ik heb al vaker gemerkt dat jij en ik een ander mensbeeld hebben, ook wat betreft klinische praktijk bijvoorbeeld. Dat is niet erg, want ik verschil ook van mensbeeld van mijn naaste collega, en soms verschillen we erg van mening over hoe we een situatie het best aanpakken. Ik doe dit wel en niet 'voor de lol'. Wel voor de lol omdat ik het prettig vind om met mensen te discussiëren over filosofische en maatschappelijke aangelegenheden, niét voor de lol omdat ik dit best wel een serieuze aangelegenheid vind.
![]() |
![]() |
#1070 |
|
![]() Klopt uiteraard; en voor bepaalde aspecten is dat relevant, maar voor andere dan weer minder. Als de vraag is hoeveel bomen er zijn om CO2 uit de lucht te halen enzovoort, is dat een minder relevant aspect dan wanneer de vraag is hoe het zit met diversiteit en weet ik nog allemaal.
![]() |
![]() |
#1071 |
|
![]() concreet?als je seroxat in gedachten hebt, en de klinische studies die zijn achtergehouden, ook hier treedt de overheid op, en in de nabije toekomst moeten de resultaten van elke klinische studie publiekelijk toegankelijk zijn.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1072 |
|
![]() het is niet een ambtenaar die beslist of een geneesmiddel betrouwbaar is en dus op de markt mag komen, dat advies komt van een groep professoren.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1073 | |
|
![]() Citaat:
In alle geval: wie een schadelijk geneesmiddel op de markt brengt, kan zich aan gigantische schadeclaims verwachten. De farma-producenten houden nu ook weer niet zoveel van rechtbanken dat ze dus opzettelijk rommel op de markt zouden brengen. (Je klanten vermoorden is geen goeie marketing-zet.) Ik denk niet dat er plots cyaankali in mijn hoestsiroop gaat zitten mocht de FDA (of de Europese tegenhanger) niet langer bestaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#1074 | |
|
![]() Citaat:
het is een concreet voorbeeld. CFCs schaden niemands eigendom, enkel maar de atmosfeer. Ge hangt van de individuele goedheid af om het gebruik te stoppen in een libertaristische maatschappij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1075 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1076 | |
|
![]() Citaat:
Als "de vrije markt" die ruimte wil bebouwen, is het omdat er vraag naar is. Ga maar eens luisteren bij jonge mensen die 'n huis zoeken, en je weet meteen wat ik bedoel. Je kan er nu eenmaal niet omheen dat we met zes miljoen Vlamingen op 'n klein lapje grond zitten. Het kan een nobel doel zijn om De Open Ruimte te vrijwaren tegen de invasie van De Vrije Markt, maar je moet beseffen wat dat betekent: minder huizen, hogere prijzen voor bestaande woningen, hogere huurprijzen enzoverder. Er is schaarste van de middelen, daar kunnen we niet omheen. Maar het is intellectueel oneerlijk om te spreken over het vrijwaren van open ruimte zonder te spreken over de (opportuniteits)kosten die daarmee verbonden zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#1077 | |
|
![]() Citaat:
Hoedanook betwijfel ik of dat product goed zal verkopen. De eerste golf consumenten zal je strikken, maar nieuwe consumenten kan je wel vergeten.
![]() |
![]() |
![]() |
#1078 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben van mening dat ik geen recht heb op open ruimte. (Mijn persoonlijke ervaring is trouwens dat voorstanders van open ruimte zelf vaak in 'n fermette wonen en dat net het stuk grond �*chter hun fermette open ruimte zou moeten blijven). Mensen verbieden om een huis te bouwen op een stuk grond dat ze zelf gekocht hebben, is equivalent met jezelf dat stuk grond toeëigenen. De overheid zal inderdaad 'in sommige gevallen' de open ruimte beschermen, tot er een andere belangengroep in slaagt om luider te roepen dan de open ruimte-lobby: de vereniging van mensen die vinden dat ze teveel betalen voor bouwgrond bijvoorbeeld; Club Brugge die een nieuw stadion wil bouwen; enzoverder. Als er één ding opvalt aan ruimtelijke ordening, dan is het wel hoe flexibel bepaalde voorschriften blijken te zijn en hoe vlug BPA's gewijzigd kunnen worden voor sommige mensen.
![]() |
![]() |
![]() |
#1079 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
medicijnen doen 2 dingen: 1) ze geven je een bepaalde kans om dankzij het medicijn te overleven. 2) ze geven je een bepaalde kans dat je van het medicijn doodgaat. Wil je de beste overlevingskans hebben dan neem je het medicijn zolang de kans van 1 groter is dan de kans van 2. Maar een ambtenaar die een medicijn moet goedkeuren, denkt niet zo. Hij denkt dat als hij een medicijn goedkeurt waar mensen aan sterven, dat hij dan persoonlijk in de problemen komt. Zelfs al red hij meer mensen door het medicijn goed te keuren. De levens die verloren gaan omdat het medicijn niet beschikbaar is, zijn niet zichtbaar. Een ambtenaar houdt dus abnormaal veel rekening met 2 en te weinig rekening met 1. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1080 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En zelfs drugs want de overheid mag het wel verbieden, iedereen die drugs wil doen, raakt aan drugs. Zeggen dat iets niet mag maar het niet kunnen stoppen is geen oplossing. |
|
![]() |
![]() |