Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2008, 10:59   #21
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Hierbij zie ik wel enkele praktische bezwaren:
1) Brussel wil niet bij Vlaanderen, zelfs de rand wil niet bij Vlaanderen.
2) Wallonië wil niet bij Frankrijk, en Frankrijk wil Wallonië er niet bij.
3) Steeds meer instellingen verhuizen van straatsburg naar Brussel, niet omgekeerd.
Brussel is nu eenmaal de hoofdstad of beter gezegd de residentie van Europa.
Een weg terug is er niet meer.
Brussel zal dus haar eigen weg moeten gaan.

Wallonie zal zeker zich aansluiten bij Frankrijk als Belgie verdwijnt en als Brussel een zelfstandige stadsstaat wordt.

Voor een onafhankelijk Vlaanderen, zal een goede band met Brussel zeker belangrijk blijven

Laatst gewijzigd door JP Coen : 5 april 2008 om 11:14.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 11:12   #22
Senza Sordino
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
voor mijn part mag de Brusselse bevolking zelf kiezen wat ze wel of niet wil. Dat lijkt mij nogal basic in een democratie.
Als ik Brusselaar was en mocht kiezen, dan zou ik kiezen voor een onafhankelijke Brusselse stadsstaat en al de personenbelastingen binnenrijven die betaald worden door "gastarbeiders" (onder andere een paar honderdduizend Vlamingen).
Senza Sordino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 11:13   #23
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Brussel is nu eenmaal de hoofdstad of beter gezegd de residentie van Europa.
Een weg terug is er niet meer.
Brussel zal dus haar eigen weg moeten gaan.

Wallonie zal zeker zich aansluiten bij Frankrijk als Belgie verdwijnt en als Brussel een zelfstandige stadstaat wordt.

Voor een onafhankelijk Vlaanderen, zal een goede band met Brussel zeker belangrijk blijven
Ik ben nog niet zo zeker dat Wallonië zich in zo'n scenario bij Frankrijk zal aansluiten, de rattachisten zijn nog steeds een heel kleine minderheid zelfs onder de wallinganten, net als de orangisten bij ons. Een veel aannemelijker model is de vorming van een rest-BelgiË met Brussel, en dat draagt ook de voorkeur uit van alle franstalige politici die zich uitgelaten hebben over de toekomst moest het land splitsen. Daarom ook dat de druk op de rand opgevoerd wordt, nu sommigen beginnen te twijfelen of de Vlamingen wel verder willen met België.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 11:15   #24
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Senza Sordino Bekijk bericht
Als ik Brusselaar was en mocht kiezen, dan zou ik kiezen voor een onafhankelijke Brusselse stadsstaat en al de personenbelastingen binnenrijven die betaald worden door "gastarbeiders" (onder andere een paar honderdduizend Vlamingen).
Stel dat Vlaanderen en Brussel scheiden zal dat zowiezo gebeuren.
Oud 5 april 2008, 11:15   #25
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik ben nog niet zo zeker dat Wallonië zich in zo'n scenario bij Frankrijk zal aansluiten, de rattachisten zijn nog steeds een heel kleine minderheid zelfs onder de wallinganten, net als de orangisten bij ons. Een veel aannemelijker model is de vorming van een rest-BelgiË met Brussel, en dat draagt ook de voorkeur uit van alle franstalige politici die zich uitgelaten hebben over de toekomst moest het land splitsen. Daarom ook dat de druk op de rand opgevoerd wordt, nu sommigen beginnen te twijfelen of de Vlamingen wel verder willen met België.
Kan Wallonie Brussel wel betalen en kan Brussel Wallonie betalen?

Laatst gewijzigd door JP Coen : 5 april 2008 om 11:16.
Oud 5 april 2008, 11:22   #26
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan Wallonie Brussel wel betalen en kan Brussel Wallonie betalen?
Brussel is eigenlijk heel rijk, alleen ziet het zelf niet veel van die inkomsten vermits de belastingen betaald worden in de woonplaats en niet de werkplaats. Veel, zo niet de meeste werknemers in Brussel wonen buiten Brussel. In Brussel heb je veel werkloosheid van kansarme migrantenjongeren, terwijl er toch heel veel werk is, dat echter ingevuld wordt door mensen van buiten Brussel. Een onafhankelijk Wallonië zou betekenen dat de Walen serieus zullen moeten inleveren, met Brussel erbij echter wordt dat gecompenseerd. (bijna de helft van Henegouwen en Waals-Brabant werkt in Brussel)

Laatst gewijzigd door tomm : 5 april 2008 om 11:25.
Oud 5 april 2008, 11:36   #27
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Brussel is eigenlijk heel rijk, alleen ziet het zelf niet veel van die inkomsten vermits de belastingen betaald worden in de woonplaats en niet de werkplaats. Veel, zo niet de meeste werknemers in Brussel wonen buiten Brussel. In Brussel heb je veel werkloosheid van kansarme migrantenjongeren, terwijl er toch heel veel werk is, dat echter ingevuld wordt door mensen van buiten Brussel. Een onafhankelijk Wallonië zou betekenen dat de Walen serieus zullen moeten inleveren, met Brussel erbij echter wordt dat gecompenseerd. (bijna de helft van Henegouwen en Waals-Brabant werkt in Brussel)
Waarom zal Brussel voor Wallonie kiezen?
Als een zelfstandig Brussel DC ,zitten ze toch op rozen?
Wallonie brengt ze toch geen enkel voordeel, alleen maar zorgen en lasten.
Oud 5 april 2008, 11:54   #28
lordoffaith
Provinciaal Statenlid

lordoffaith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar geloof ik niet in, Europa zal nooit een land worden zoals de Verenigde Staten van Amerika, daarvoor zijn de verschillen tussen pakweg Roemenië en Ierland veel te groot. Sommige lidstaten willen zelfs nog geen gemeenschappelijke munt. En of dat voor de Brusselaars zo goed is betwijfel ik ook. Brussel moet gewoon een van de 3 gewesten (of deelrepublieken voor mijn part) worden van België. Ik pleit ervoor om de invloed van Wallonië en vlaanderen in Brussel te verkleinen en het een volwaardig gewest te maken, Antwerpen is veel geschikter als Vlaamse hoofdstad en de Brusselse scholen hebben andere prioriteiten dan de Vlaamse of Waalse.

3de volwaardig gewest? Zeg dan maar dag aan de rechten van de vlamingen
Oud 5 april 2008, 12:02   #29
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zal Brussel voor Wallonie kiezen?
Als een zelfstandig Brussel DC ,zitten ze toch op rozen?
Wallonie brengt ze toch geen enkel voordeel, alleen maar zorgen en lasten.
Toch wel, in dat geval heeft Brussel een "hinterland", een luchthaven, en kan het deel uitmaken, arbeidskrachten aantrekken uit en de hoofdstad zijn van een echt land. Er zou wel een andere verdeelsleutel gezocht worden dan nu van toepassing is, om geen last op Brussel te leggen. Maar zolang BelgiË samenblijft is daar absoluut nog geen sprake van.

Laatst gewijzigd door tomm : 5 april 2008 om 12:02.
Oud 5 april 2008, 12:03   #30
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lordoffaith Bekijk bericht
3de volwaardig gewest? Zeg dan maar dag aan de rechten van de vlamingen
Dat denk ik niet, de Brusselse overheid doet veel inspanningen om volledig tweetalig te zijn.
Oud 5 april 2008, 12:04   #31
lordoffaith
Provinciaal Statenlid

lordoffaith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet, de Brusselse overheid doet veel inspanningen om volledig tweetalig te zijn.

Man man man, ik weet niet vanwaar ge zijt ma ik hoop niet van brussel, veel inspanningen man ken je nog zo'n grap?
Oud 5 april 2008, 12:50   #32
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lordoffaith Bekijk bericht
Man man man, ik weet niet vanwaar ge zijt ma ik hoop niet van brussel, veel inspanningen man ken je nog zo'n grap?
toch wel
Oud 5 april 2008, 14:39   #33
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Vlaanderen moet die Europese hoofdstad niet, die eurocraten mogen opkrassen. Naar waar maken ze zelf maar uit.
Hoe verder, hoe liever.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 14:42   #34
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je beseft toch wel dat in dat geval dat restbelgië de volledige Belgische staatsschuld moet overnemen? Er zijn inderdaad Franstalige politici die dat zeggen; maar dat is niets meer dan een spelletje blufpoker.
Oud 5 april 2008, 14:49   #35
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Goed. Maar dan mag je de Vlamingen niet wijsmaken dat ze er rijker zullen van worden. De aanwezigheid van veel verdienende Eurocraten betekent een sterke boost voor de economie. Als die wegvalt zal dat een serieus verschil maken.
Alsof onze hele economie steunt op de aanwezigheid van de eurocraten.
Vlaanderen heeft die eurocraten niet nodig om rijk te zijn. Landen zoals Zweden, Ierland, Denemarken en Zwitserland zijn ook welvarend en van eurocraten is er daar geen spoor.
Oud 5 april 2008, 14:53   #36
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een dergelijk contract zal niet lang gerespecteerd worden. Als Frankrijk Wallonië annexeert, dan zal het de verdediging van de franstalige belangen in heel het huidige Belgisch grondgebied op zich nemen: in Brussel, de Brusselse rand, Vlaams Branbant etc. De positie van Vlaanderen en het Nederlands zal verzwakken.
Jaja; en vervolgens gaan ze verder naar het noorden tot in Groningen.

Frankrijk grenst vandaag ook al aan West-Vlaanderen en gemeenten zoals Heuvelland en Poperinge zijn nog steeds Nederlandstalig.
Oud 5 april 2008, 15:00   #37
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Toch wel, in dat geval heeft Brussel een "hinterland", een luchthaven, en kan het deel uitmaken, arbeidskrachten aantrekken uit en de hoofdstad zijn van een echt land. Er zou wel een andere verdeelsleutel gezocht worden dan nu van toepassing is, om geen last op Brussel te leggen. Maar zolang BelgiË samenblijft is daar absoluut nog geen sprake van.
Brussel heeft dat hinterland vandaag ook al en het beschikt al over een eigen luchthaven (Zaventem) waar er zowel Nederlandstaligen als Franstaligen werken. Bovendien kan je de luchthavens van Zaventem en Charleroi niet met elkaar vergelijken. De luchthaven van Charleroi is grotendeels afhankelijk van 1 luchtvaartmaatschappij.
Oud 5 april 2008, 15:04   #38
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wie zegt er dat al die Vlamingen nog in Brussel gaan werken als Brussel geen deel meer uitmaakt van Vlaanderen?
Oud 5 april 2008, 15:12   #39
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel kan onmogelijk zichzelf bedruipen en is econiomisch volledig van zijn Vlaamse achterland. De enige mogelijkheid is dat de Eu jaarlijkse de financiele putten delft anders is een Wallo-Brux of een Brussel DC niet levensvatbaar.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 15:14   #40
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Brussel heeft dat hinterland vandaag ook al en het beschikt al over een eigen luchthaven (Zaventem)
Zaventem ligt in Vlaanderen als Brussel niet bij Vlaanderen wil horen heeft eht ook geen eigen luchthaven meer...
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be