Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2008, 16:09   #181
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Persoonlijk zou ik liever Vlaanderen en Nederland onder één unitaire federatie zijn en dat het Nederlands koningshuis ook over ons leidt. Nu ben ik geen royalist, maar het zou symbolisch wel interessant zijn.

Veel doorsnee-Vlamingen zijn nog steeds overtuigd dat het Nederlands "juk" van 1815-'30 een slechte toestand was voor ons, terwijl het eigenlijk de periode was onder de beste monarch die wij gekend hebben. De onbeschaafdheid, muitziekte en onwetenheid van de toenmalige Vlaming heeft die Belgische revolutie enkel mogelijk gemaakt.
Ergens vind ik dat separatisme en die apartheid een eigenschap dat Europa net zo zwak maakt tegenover grootmachten als de VSA, Rusland en China.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 april 2008 om 16:23.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 16:10   #182
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik vind de Vlaamse Leeuw juist lelijk. Enkel als informele vlag zou ik dat middeleeuws symbool acceptabel vinden. Een beetje zoals met de Hollandse leeuw.
we zijn in de 21ste eeuw verstandig genoeg geworden om op een volwassen manier met heraldiek om te gaan.
er gaan geen brugse metten van komen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 16:14   #183
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ik vind de Vlaamse Leeuw juist lelijk. Enkel als informele vlag zou ik dat middeleeuws symbool acceptabel vinden. Een beetje zoals met de Hollandse leeuw.
de gustibus et coloribus...

Persoonlijk vind ik niks mooi of esthetisch hoogstaand aan drie strepen in een verschillende kleur. Dat straalt niets uit. Dat is hooguit een logo dat men bij sportwedstrijden en het eurovisiesongfestival kan gebruiken voor degenen die niet de moeite willen doen om de naam van het land te lezen.

Geef mij dan toch maar iets met een beetje symboliek en waar je even ietsje langer naar kijkt. Om het te betrekken op mijn keuze:

5. De "geremixte" versie van de prinsenvlag die ook een referentie bevat naar de Scandinavische landen waarmee we naast de Germanen ook mee verwant zijn.

9. Oranje voor Nederland en de Nederlandse kleurtjes + de Vlaamse leeuw. Duidelijker kan niet.

Geen van die twee gaat om patriotisme. Ik krijg heus geen tranen in mijn ogen als ik de Vlaamse Leeuw zie gehesen worden. Maar ik zie het wel als symbool voor Vlaanderen en zijn strijd tegen de miskleun belgique. Maar een vlag is nu eenmaal nodig heden ten dage en dan kan ze maar beter symboliseren waar het om gaat. Mijn twee voorbeelden geven de groot-nederlandse gedachte weer, de amerikaanse vlag (al is dat land wel patriotistisch ingesteld) heeft ook symboliek:

Citaat:
De vijftig sterren op de vlag stellen de vijftig staten van de Verenigde Staten voor. De dertien strepen staan voor de dertien oorspronkelijke kolonies die zich in 1776 afscheidden van het Verenigd Koninkrijk.
Het zegt zoveel meer dan gewoon drie random kleuren naast mekaar.

Al is het waar dat als je op je driekleur je strepen horizontaal hebt, je vlag langer meegaat tot ze aan het stokje versleten is (vrij naar Urbanus)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 4 april 2008 om 16:18.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 16:22   #184
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

De gustibus et coloribus inderdaad. In principe is een vlag uiteindelijk ook maar een doek dat symbool staat voor ons land. We zijn beschaafd genoeg om zelfkritiek enigzins toch te aanvaarden, I guess.
Oud 4 april 2008, 16:25   #185
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Die is voor mij ook goedgekeurd. Die zou voor�*l aantonen dat we het Nederlands koningshuis appreciëren.
Nope de koningshuizen weg vanwaar dan ook.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 16:25   #186
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
we zijn in de 21ste eeuw verstandig genoeg geworden om op een volwassen manier met heraldiek om te gaan.
er gaan geen brugse metten van komen.
Voila!
(ik geef je gelijk... met de rest van mijn antwoord zal je waarschijnlijk minder gemeen hebben )

En waar je de Vlaming moeilijk kan verwijten dat hij/zij patriots zijn. Alle Vlaamse vlaggen en rhetoriek van pakweg Voorpost en Vlaams Belang ten spijt, kan ik dat nog altijd geen patriotisme noemen. Ik heb mijne Vlaamse leeuw uitgehangen gedurende de negen maanden sinds 10 juni als teken dat er mensen zijn die achter het duo Van Deurzen-De Wever stonden. Dat was geen patriotisme maar wel een tegengewicht voor de franstaligen in de rand die heel de rand volhingen met belgische onderbroeken.

Ik ben geen patriot want zo ben ik niet aangelegd en de meeste Vlamingen zijn zo niet (en soms is dat jammer). Als Vlamingen hebben we het wel vaak over concrete dossiers waarin we iets willen dat belgique niet wil. Enige symboliek als strijd daartegen is in mijn ogen geen probleem.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 april 2008, 16:26   #187
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Schande!
Oud 4 april 2008, 16:28   #188
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Alle Vlaamse vlaggen en rhetoriek van pakweg Voorpost en Vlaams Belang ten spijt, kan ik dat nog altijd geen patriotisme noemen.
Dat zijn dan ook partijvlaggen of verenigingsvlaggen he!De enige echte landsvlag is de vlaamse leeuw!
Oud 4 april 2008, 16:33   #189
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De gustibus et coloribus inderdaad.
Inderdaad. Ik vind drie strepen naast mekaar in een kleur niet mooi, maar vroeger zou Jan Hoet er wel geld voor hebben gegeven want het is zo abstract als maar zijn kan. Dan kan men misschien beter elk land (en liever elk volk) een nummertje geven.

Citaat:
In principe is een vlag uiteindelijk ook maar een doek dat symbool staat voor ons land.
Inderdaad. En dan mag er ook ietsje symbolisch inzitten. Welkse symboliek zit er achter de vlag van belgique? het is de Duitse met de kleuren wat dooreen gegooid en 90 graden gedraaid. Wat zegt dat nu? Die van Nederland lijkt ook nog eens verdacht op die van de Fransen. Wat zegt dat nu? Je moet soms al eens nadenken of je nu naar de Nederlandse roeiers dan wel de Franse wielrenners aan het kijken bent. Niks mis met een eigen logo. Geen mens zal de vlag van Denemarken verwarren met die van Zweden. En nochtans lijken ze ergens op mekaar.

Citaat:
We zijn beschaafd genoeg om zelfkritiek enigzins toch te aanvaarden, I guess.
Als er nu reden was tot kritiek. De Vlaamse Leeuw als vlag staat niet symbool voor kolonialisme in het verleden of zo. Het is een mooie vlag in mijn ogen en verdient een plaatsje in de vlag van het confederale groot-Nederland.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 april 2008, 16:35   #190
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het zijn dus mensen als vlaanderen72 waarmee ik niet in zee zou willen gaan, en waarvan ik vind dat het het grootneerlandisme en het flamingantisme extreem onpopulair maakt bij links en centrum.
Tegen het Nederlands koningshuis, ondanks het feit dat noordelijke Nederlanders helemaal niet republikeins zijn. Blinde trouw aan een symbool en zich gekrenkt voelen als iemand het niet eens is aan diens esthetische waarde. Enz... Ik bedank voor deze mentaliteit.

Te veel nog worden we als separisten gezien en louter een rechtse beweging, terwijl ik ervan overtuigd ben dat mensen van gelijk welke politieke oriëntatie te overtuigen vallen om voor een sterker Europa en één grote Nederlandstalige staat te zijn.
Oud 4 april 2008, 16:36   #191
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72 Bekijk bericht
Dat zijn dan ook partijvlaggen of verenigingsvlaggen he!De enige echte landsvlag is de vlaamse leeuw!
Dat klopt. Nummer 9, mijn favoriet (naast nummer 5), heeft een hoog Voorpost gehalte omdat hun symbolen en vlaggen altijd al uitgingen van op zijn minst de groot-Nederlandse gedachte. Ik wil de Vlaamse leeuw dan als informele vlag houden voor Vlaanderen, maar ik zou het niet erg vinden mocht nummertje 5 het pleit winnen en we officieel (mocht de confederatie Nederland-Vlaanderen er ooit komen) die nummer 5 nemen. Het zou tonen dat we ook de banden met op z'n minst Denemarken willen aanhalen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 april 2008, 16:41   #192
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dat klopt. Nummer 9, mijn favoriet (naast nummer 5), heeft een hoog Voorpost gehalte omdat hun symbolen en vlaggen altijd al uitgingen van op zijn minst de groot-Nederlandse gedachte. Ik wil de Vlaamse leeuw dan als informele vlag houden voor Vlaanderen, maar ik zou het niet erg vinden mocht nummertje 5 het pleit winnen en we officieel (mocht de confederatie Nederland-Vlaanderen er ooit komen) die nummer 5 nemen. Het zou tonen dat we ook de banden met op z'n minst Denemarken willen aanhalen.
5 was ook mijn keuze .
Oud 4 april 2008, 16:43   #193
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn dus mensen als vlaanderen72 waarmee ik niet in zee zou willen gaan, en waarvan ik vind dat het het grootneerlandisme en het flamingantisme extreem onpopulair maakt bij links en centrum.
Tegen het Nederlands koningshuis, ondanks het feit dat noordelijke Nederlanders helemaal niet republikeins zijn. Blinde trouw aan een symbool en zich gekrenkt voelen als iemand het niet eens is aan diens esthetische waarde. Enz... Ik bedank voor deze mentaliteit.

Te veel nog worden we als separisten gezien en louter een rechtse beweging, terwijl ik ervan overtuigd ben dat mensen van gelijk welke politieke oriëntatie te overtuigen vallen om voor een sterker Europa en één grote Nederlandstalige staat te zijn.
Je indruk is verkeerd. Ik ben pro Groot-Nederland, maar ik behoef geen koningshuis en de meeste Vlaams-nationalisten hebben het intussen ook wel gehad met koningen. Dat hoeft niet te betekenen dat een confederatie met Nederland niet kan. Vlaanderen een president, Nederland een Koningin. Die twee moeten maar met mekaar overeen komen om de beste oplossingen te (laten) vinden voor beide regio's. Ik weet 1 ding zeker. We zullen in onze gesprekken met Nederland altijd betere oplossingen vinden dan het jarenlange gepalaver hier in belgique waardoor heel europa bijna klaar is voor de vergrijzing behalve belgique.

En ja, ik ben een separatist. Want als Vlaanderen ooit een confederatie wil maken met Nederland, dan moet belgique barsten. En trouwens, ik ben ook democraat. Met belgique ooit dood, dan hoort er een referendum te komen over samenwerking en in welke mate met Nederland. Je zal belgicisten niet bepaald reclame horen maken over een referendum voor Vlaamse onafhankelijkheid.

Maar het einde van dit land komt eraan. We zien wel.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 april 2008, 16:47   #194
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:

Tja dat is dan uw gedacht ik ben radikaal rechts vlaams nationalist en dat zal nooit veranderen ,ik wil best met nederland samenwerken maar dat is dan ook alles en ik wil een president en geen koningshuis.Net als u zal ik geen water in de wijn doen.En ja dat is verdeel en heers waar de linkse garde hun profijt mee kunnen doen maar troost u er zullen spijtig genoeg nog mensen zijn die wel meer water dan wijn willen zuipen.Ik ben daar niet bij daar ben ik te idealistisch voor.Mijn principes kan ik nimmer verloochenen. Dus bedank maar voor deze mentaliteit ik ben er fier op!En dat sterker europa tja wat gaat daarvan komen op het moment brengt het ons niets goeds.
Oud 5 april 2008, 00:52   #195
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Ik zou een opblaaspop nemen als nationale vlag
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 11:51   #196
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens zou ik nooit in zee willen gaan met gelijk welke persoon. Als het Grootneerlandisme het alleenrecht van extreem-rechts zou zijn, ben ik een passieve aanhanger van die ideologie. Ik zou het graag vertegenwoordigd zien bij links, rechts en centrum.
't Pennoen, bijvoorbeeld?
Oud 5 april 2008, 12:09   #197
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogmaals: www.baarlewerkgroep.org.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 11:07   #198
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De onbeschaafdheid, muitziekte en onwetenheid van de toenmalige Vlaming heeft die Belgische revolutie enkel mogelijk gemaakt.
Waar haal je het dat de toenmalige Vlaming 'onbeschaafd' of 'muitziek' was? Ben je zeker dat dat overeenkomt met de realiteit?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 14:06   #199
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ik vermoed dat ik de inzendtermijn ingekort had tot 12u?
Dus de inzendbus is gesloten.
So? Mensen die wedstrijden 10 dagen voor wat er in de aankondiging staats laten eindigen zijn raar...

Lang niet alles, maar een redelijke doorsnede van mijn vlagverneukselen tot nu toe (was zelf vooral tevreden met een zwarte leeuw op een oraje veld):
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  benesaba.jpg‎
Bekeken: 88
Grootte:  85,4 KB
ID: 31552  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  leeuw3.jpg‎
Bekeken: 102
Grootte:  60,2 KB
ID: 31560  

Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 6 april 2008 om 14:13.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 14:25   #200
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Waar haal je het dat de toenmalige Vlaming 'onbeschaafd' of 'muitziek' was? Ben je zeker dat dat overeenkomt met de realiteit?
Dat zowat alle Zuid-Nederlanders die in het Nederlandse leger dienden deserteerden?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be