![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Er is alleen een stuk in het zuidoosten van Brussel waar de Brusselse ring geen autosnelweg; maar een autoweg is. (om het Zoniënwoud te sparen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zonder de Walen had er geen Frankofone dominantie over Vlaanderen kunnen geweest zijn. En van een Waalse culturele genocide is er evenmin sprake. Waalse dialecten zijn Franse dialecten. De Franse taalnormalisatie is er gewoon efficiënter en vroeger doorgevoerd dan de Nederlandse in Vlaanderen met weliswaar verlies van dialectische eigenheid. Wel is er een culturele en mediatieke dominantie van Franstalig Brussel tov Waalse Zuiden. Het is uiteraard aangewezen om die verschillen tn Wal en FR Brussel uit te spelen, maar verwachten dat Walen ooit bondgenoten zouden kunnen of willen zijn in een strijd tegen België, is compleet vd pot gerukt.
![]() |
![]() |
#63 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Later is het land van de Friezen beperkt tot de huidige de provincie Friesland. Er zijn ook deskundigen die beweren dat het Hollands een mengsel is van Fries en Vlaams (in 1600 was dat Brabants) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
|
![]() De Brusselse Ring is idd nog niet afgewerkt en dit omwille van communautaire redenen. Indertijd werd er zelfs een trace uitgewerkt (gedeeltelijk doorheen SGR). De afgewerkte ring zou Brussel wat meer geënclaveerd hebben en dat mocht natuurlijk niet zijn.
De dag van vandaag gaat men natuurlijk milieu en ecologie kunnen inroepen om de Ring niet verder af te werken.
![]() |
#65 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Het was de Vlaamse burgerij die Frans sprak. Frans was trouwens tot in 1890 de enige voertaal (de enige!) aan het Nederlandse Hof. Nederland verkreeg pas in 1876 een Nederlandstalige universiteit. Gewoon ter informatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En tussen het Leonardkruispunt en Waterloo loopt de Brusselse gewoon verder als gewone weg, niet als autosnelweg. Maar ik heb ook al gehoord van de plannen om de ring iets noordelijker te sluiten en om een tunnel te graven onder het Zoniënwoud. Laatst gewijzigd door stropdrager : 6 april 2008 om 22:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welke contacten er nodig zijn om een staat te vormen? Als Belgicist zou jij dat moeten zeggen. Waar zijn de contacten die de Belgische 'eenheid' tussen Vlaanderen en Wallonië moeten verzekeren? Wanneer komt Jan Modaal in contact met Jean Modaal? De enige keer dit jaar dat ik met Walen ben in contact gekomen was toen ik ze zelf ging zoeken, bij de nogal anti-Belgische Waalse taalbeweging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() inderdaad, hoog tijd om heel die federale wanconstructie af te schaffen. Hoog tijd dus voor een volwaardige Vlaamse en Waalse republiek die, los van de Belgische filterkanalen, als bevriende buurvolkeren met elkaar omgaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Nogmaals, hoeveel "contacten" zijn er volgens u mathematisch nodig om een staat te vormen? Kan u dit ook uitbreiden met onderbouwd cijfermateriaal voor wat andere landen betreft, zoals Italë, Nederland of Duitsland? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Bekrompen, enggeestige mens dat jij bent...
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() Ja maar die taal spreekt men niet. In Luik zal men anders een Waals spreken dan in Huy of Charleroi.
Laatst gewijzigd door system : 7 april 2008 om 17:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Trouwens, kan je me eens statistieken geven aangaande wat je vertelt over die huwelijken? Dank bij voorbaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het dateert ook alweer van enkele jaren geleden.
Maar je moet me niet geloven hoor, zolang ik het maar weet is dat voor mij genoeg. |
![]() |
![]() |