Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 april 2008, 18:08   #21
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De NMBS moet altijd de beste prijs/kwaliteit van het moment kiezen,van alle deelnemers aan de procedure weet men dat ze duizenden wagons rondrijden hebben op de planeet,aan hun techniek en kwaliteit algemeen zal het niet liggen,er kan er op een gegeven moment echter maar één de beste zijn....
De dieselmotorstellen type 41 - die bij Alstom in Barcelona besteld werden - al eens goed bekeken? Qua comfort al verouderd op het moment dat ze zeven jaar terug voor het eerst ingezet werden, storingsgevoeligheid ten top (er is er zelfs al eentje helemaal de fik ingegaan) en op de koop toe bestelde men ook nog eens teveel stellen, zodat men ze moet laten bollen op elektrische lijnen omdat ze anders nutteloos langs de kant blijven staan. Als dat het idee van de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit van de NMBS is...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 18:44   #22
Jan Meuleman
Europees Commissaris
 
Jan Meuleman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2006
Locatie: in het weldra onafhankelijke Vlaanderen
Berichten: 7.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Geef mij dan eens één goeie reden waarom de Belgische belastingbetaler 40% meer zou moeten betalen voor het contract. Let op de kostprijs per zitplaats.
Geef mij dan eens een goeie reden waarom Bombardier 40% duurder zou zijn?
__________________
Ceterum censeo Belgicam delendam esse.
Het tijdperk socialisten was zo goed dat we nu geen schulden hebben, geen problemen en geen werklozen.
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 18:47   #23
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.560
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Geef mij dan eens één goeie reden waarom de Belgische belastingbetaler 40% meer zou moeten betalen voor het contract. Let op de kostprijs per zitplaats.

Kosten en baten beste Andev.
Tuurlijk! Maar hoeveel keer heeft men het al niet meegemaakt dat de afgesproken prijs niet klopt met de prijs die uiteindelijk zal moeten betaald worden? Het hoort wel eens meer bij de regels van het spel...om het contract in de wacht te slepen. En eens begonnen...

Nog eens: indien men alles wat men kan kopen en laten maken in het( soms verre) buitenland met hongerlonen erbovenop, effectief in het buitenland moet aanschaffen... dan kunnen wij hier zo ongeveer de boeken toedoen, of niet?

Informatici te kort of te duur? Laat het werk in India of zo doen, ze hoeven niet eens naar hier te komen, de techniek zorgt voor de rest... Juist?
Zou het kunnen dat Siemens ook één en ander zal laten uitvoeren op plaatsen waar men nog bijna voor niets werkt? Zo vanzelfsprekend is dat toch niet allemaal, naar mijn bescheiden mening...

Laatst gewijzigd door andev : 12 april 2008 om 18:52.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 20:40   #24
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Tuurlijk! Maar hoeveel keer heeft men het al niet meegemaakt dat de afgesproken prijs niet klopt met de prijs die uiteindelijk zal moeten betaald worden? Het hoort wel eens meer bij de regels van het spel...om het contract in de wacht te slepen. En eens begonnen...

Nog eens: indien men alles wat men kan kopen en laten maken in het( soms verre) buitenland met hongerlonen erbovenop, effectief in het buitenland moet aanschaffen... dan kunnen wij hier zo ongeveer de boeken toedoen, of niet?

Informatici te kort of te duur? Laat het werk in India of zo doen, ze hoeven niet eens naar hier te komen, de techniek zorgt voor de rest... Juist?
Zou het kunnen dat Siemens ook één en ander zal laten uitvoeren op plaatsen waar men nog bijna voor niets werkt? Zo vanzelfsprekend is dat toch niet allemaal, naar mijn bescheiden mening...
Siemens heeft een fabriek in de buurt van Praag die treinen maakt. Ik weet niet of ze daar gemaakt zullen worden.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 20:55   #25
the outlaw torn
Minister
 
the outlaw torn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Locatie: oost-vlaanderen
Berichten: 3.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Siemens heeft een fabriek in de buurt van Praag die treinen maakt. Ik weet niet of ze daar gemaakt zullen worden.
wsl wel.
__________________
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!!

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 21:04   #26
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De dieselmotorstellen type 41 - die bij Alstom in Barcelona besteld werden - al eens goed bekeken? Qua comfort al verouderd op het moment dat ze zeven jaar terug voor het eerst ingezet werden, storingsgevoeligheid ten top (er is er zelfs al eentje helemaal de fik ingegaan) en op de koop toe bestelde men ook nog eens teveel stellen, zodat men ze moet laten bollen op elektrische lijnen omdat ze anders nutteloos langs de kant blijven staan. Als dat het idee van de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit van de NMBS is...
Inderdaad...Zwartengeel!

De NMBS is al eens bij de neus genomen...door die zogezegde "prijs/kwaliteit'

Betaal dan beter een paar euro meer voor echte kwaliteit.
Ik vind het overigens zeer eigenaardig, dat men een de prijs 'verdedigd' met 'prijs per zitplaats'
Ik dacht dat 'veiligheid en betrouwbaarheid' op de eerste plaats zouden staan.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 10:05   #27
Havana
Europees Commissaris
 
Havana's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 6.810
Standaard

So what? In portugal rijden ze rond met Bombardier...
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 10:58   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Degenen die zo het meest van hun teelballen maken, dat de NMBS in dit geval maar had moeten kiezen voor de duurderde maar binnenlandse leveransier, dan zijn die dommekloten die:
- zelf ook nooit kiezen voor een duurdere auto en model, omdat die in Vorst, Antwerpen, Gent of Genk gemaakt wordt, in plaats van de Japanner ...
- die niet beseffen dat, mocht Vlaanderen op die ekonomische manier zou redeneren, we binnen de kortste keren op het zelfde lamentabele nivo van ekonomisch-Wallonië zitten ..
- die ook nog nooit zouden durven geloven dat als er mankementen zitten in het kontrakt, ook de duurste aanbesteder zijn hand er niet voor omdraait om nog duurder te worden ...
- wat de geest is van Europa ..., wat de te trekken lessen zijn uit vrije handel tegenover kommunistisch geleide sistemen enzovoorts ...
- ...

Kiekens ....
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 13:20   #29
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De dieselmotorstellen type 41 - die bij Alstom in Barcelona besteld werden - al eens goed bekeken? Qua comfort al verouderd op het moment dat ze zeven jaar terug voor het eerst ingezet werden, storingsgevoeligheid ten top (er is er zelfs al eentje helemaal de fik ingegaan) en op de koop toe bestelde men ook nog eens teveel stellen, zodat men ze moet laten bollen op elektrische lijnen omdat ze anders nutteloos langs de kant blijven staan. Als dat het idee van de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit van de NMBS is...
Die dieselmotorstellen zijn qua comfort stukken beter dan het materieel dat ze vervangen hebben. Maar de kwaliteit kon inderdaad beter.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 13:27   #30
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Indien de buitenlandse firma iets betere kwaliteit zou geven en iets goedkoper zou zijn, zou ik toch de Belgische kiezen. Kwestie van werkgelegenheid in Vlaanderen en zo. Ik zou wel eens willen weten waarom Siemens zo veel beter is.
Bombardier Brugge bouwt ook treinen en trams voor het buitenland. Je kan niet gaan eisen dat de NMBS alles in België koopt en terzelfdertijd eisen dat buitenlandse spoorwegen Bombardier eerlijk laten mee dingen naar bestellingen.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 13:30   #31
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Die dieselmotorstellen zijn qua comfort stukken beter dan het materieel dat ze vervangen hebben.
Uiteraard, want de M2-rijtuigen die ze vervingen dateerden al uit 1958 en waren meer dan aan het eind van hun Latijn. Overigens vind ik het vrij onbegrijpelijk dat men de gereviseerde tweeledige motorstellen (de voormalige groene bakjes) en de M4-rijtuigen bij hun facelift nog steeds voorzien heeft van banken in plaats van individuele zitplaatsen.


Citaat:
Maar de kwaliteit kon inderdaad beter.
Als je ze vergelijkt met de nieuwe motorstellen die in de buurlanden rijden is dit inderdaad het geval. Terwijl het aanvankelijk de bedoeling was dat ze qua comfort gelijkwaardig zouden zijn aan de 'Deense neuzen' en de I11-rijtuigen (rijden o.a. op de verbinding Oostende-Eupen).
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 13:34   #32
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Nog eens: indien men alles wat men kan kopen en laten maken in het( soms verre) buitenland met hongerlonen erbovenop, effectief in het buitenland moet aanschaffen... dan kunnen wij hier zo ongeveer de boeken toedoen, of niet?
Nee, want dat buitenland kan alleen maar aan ons verkopen als het ook van ons koopt. Import wordt met export betaalt. Je ziet ook dan ook dat met de toenemende import uit China ook de export naar China toeneemt. Om geheel on topic te blijven: China heeft bijvoorbeeld bij de Europese spoorwegindustrie in totaal zo'n 1500 locomotieven bestelt...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 14:40   #33
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.905
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De Crem is aan het kijken om het contract van die 90MM kanonnen te annuleren. De 90MM munitie was nog niet besteld door Flahaut. Nu het beste 105MM kanon en de beste 105MM munitie wordt vandaag in ....Wallonië gemaakt.
Maar de enige 90mm munitie blijkbaar in de woonplaats (of toch zeer dicht erbij) van flahaut.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 14:51   #34
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.905
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Er valt niet te kiezen. Dit is een voorbeeld van openbare Europese aanbesteding die volgens de regels van de kunst werd geëvalueerd. Dus geen eigen volk uit de achtertuin eerst.
Nu, vindt ook dat men de beste prijs/kwaliteit verhouding moet nemen. Wallonie heeft jarenlang (en vrees, doet het nog) de eigen arbeiders eerst, politiek gevolgd, met het gevolg dat ze nu een economisch kerkhof zijn. Misschien kan ne rekenaar eens uitrekenen, wat de Bombardierprijs zou geweest zijn, moest vlaanderen niet opgescheept zitten met abnormale hoge belastingen/rsz.
Maat btw, verplicht een openbare europese aanbesteding, om de goedkoopste prijs te nemen ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 15:08   #35
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De dieselmotorstellen type 41 - die bij Alstom in Barcelona besteld werden - al eens goed bekeken? Qua comfort al verouderd op het moment dat ze zeven jaar terug voor het eerst ingezet werden, storingsgevoeligheid ten top (er is er zelfs al eentje helemaal de fik ingegaan) en op de koop toe bestelde men ook nog eens teveel stellen, zodat men ze moet laten bollen op elektrische lijnen omdat ze anders nutteloos langs de kant blijven staan. Als dat het idee van de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit van de NMBS is...

ZEVEN jaar geleden...

Dat is in NMBS-termen inmiddels een eeuwigheid geleden,er is ondertussen alweer een en ander veranderd aan de ganse NMBS-top en zelfs aan de NMBS-struktuur.....


Wat comfort betreft,laat ons niet denken dat de NMBS altijd spullen zal bestellen waar we onze achterwerkjes zoetjes in kunnen neervleien (ik vond overigens de roemruchte "cowboybanken" in die groene treinstellen van weleer niet eens zo slecht .... )


Het door U aangehaalde voorbeeld wijst er wel op dat er een kwalitatieve- en kwantitatieve miskoop gedaan is,hopelijk heeft de NMBS in haar contracten indertijd genoeg schadebedingingen onderhandeld.....

Wat het huidige geval aangaat,ik kan me niet echt voorstellen dat men bij Siemens een miskoop kan doen op treingebied...

Laatst gewijzigd door kelt : 13 april 2008 om 15:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 15:15   #36
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maat btw, verplicht een openbare europese aanbesteding, om de goedkoopste prijs te nemen ?
Nee...
Maar een openbare Europese aanbesteding vereist wel een omstandige motivering van de keuze,en communicatie daaromtrent naar alle aanbieders..

"eigen werkgelegenheid eerst" als motivering zal onvermijdelijk leiden naar een Europees gerechtshof.Negeren van Europese regelgeving en juridische uitspraken tot boetes....

Aanwijsbare kwaliteitsvoordelen,of technische vooruitgang,waardoor bijvoorbeeld gekozen wordt voor een aanmerkelijk duurder produkt,zou wel aanvaard worden....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 15:19   #37
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar de enige 90mm munitie blijkbaar in de woonplaats (of toch zeer dicht erbij) van flahaut.
Vreemd dat men geen vragen stelt dat veel van de onderdelen van die kanonnen gemaakt worden in Kortrijk (Barco) en Oudenaarde (OIP) en dat daarvoor ook veel verschillende alternatieven bestaan.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 15:23   #38
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Uiteraard, want de M2-rijtuigen die ze vervingen dateerden al uit 1958 en waren meer dan aan het eind van hun Latijn. Overigens vind ik het vrij onbegrijpelijk dat men de gereviseerde tweeledige motorstellen (de voormalige groene bakjes) en de M4-rijtuigen bij hun facelift nog steeds voorzien heeft van banken in plaats van individuele zitplaatsen.

Persoonlijk vond/vind ik die banken comfortabeler zitten dan de huidige zitbanken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 15:24   #39
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Vreemd dat men geen vragen stelt dat veel van de onderdelen van die kanonnen gemaakt worden in Kortrijk (Barco) en Oudenaarde (OIP) en dat daarvoor ook veel verschillende alternatieven bestaan.
Barco noch OIP maken "onderdelen" voor kanonnen....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 15:32   #40
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Barco noch OIP maken "onderdelen" voor kanonnen....
OIP

http://www.oip.be/index.php?page=fir...ms&sub=defense

Barco

http://www.barco.com/defense/en/prod...y.asp?catid=79
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be