![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Moeilijk te begrijpen voor de Franstaligen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Sinds dan is Linkebeek Vlaanderen. En in de grondwet is duidelijk gesteld dat de faciliteiten uitdovend zijn. Met andere woorden: de Franstaligen daar wistend duidelijk dat ze daar niet eeuwig meer in het Frans zouden terecht kunnen. Moeten wij hen belonen omdat ze zich niet willen aanpassen? 1964 is al lang gelden, denk ik. Ze hebben tijd genoeg gehad... En trouwens, ik denk dat de meeste Franstaligen in de faciliteitengemeenten geen nakomelingen zijn van de Franstalige inwoners uit 1963. De overgrote meerderheid zullen wel inwijkelingen uit Brussel zijn. Laatst gewijzigd door lomeanor : 13 april 2008 om 10:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als je in een grensgemeente woont, dan woon je toch ook op een boogscheut van een ander land met een ander taalregime en wetgeving, belastingen, enz... Zijn de Franstaligen misschien intellectueel niet in staat om dat te begrijpen? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
|
![]() Citaat:
En bijkomend, tegen het gedacht van de inwoners? Vaals ligt binnen de invloedssfeer van Aken, maar dat stoort de mensen daar blijkbaar niet dat ze in een ander land wonen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
|
![]() Zijn er veel voorbeelden van grensgemeenten die volledig op een stad in een ander land gericht zijn? Behalve Vaals?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Franstaligen in de rand vinden dat niet vanzelfsprekend. Moeten we hen om die arrogantie belonen, vind u? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Wij hier in Dilbeek en Sint-Pieters-Leeuw bijvoorbeeld, richten ons eerder op Halle dan op Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk ook aan gemeenten als Wevelgem en Menen, die ook wel voor een groot deel afgestemd zijn op Rijsel, maar toch een totaal ander taalregime hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
|
![]() Citaat:
Zelfs in de oostkantons klaagt men omdat de de Duitsers die er komen wonen zich niet integreren. Komen er enkel slapen en minder belastingen betalen. En de afstand tussen duits en Nederlands is niet zo groot hé. Een paar klanken verdraaien en je bent er . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
Als Vlaming, voel je je niet goed in Brussel en trek je dan maar naar... Halle. Toch wel een verschil denk ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Citaat:
Je leest wel eens dat ze er naar Auchan gaan of wat winkelen in Rijsel; maar voor de rest? Een paar jaar geleden vernam ik toevallig dat Rijsel zeer goed speelde in de Franse voetbalcompetitie; maar ik weet niet of ze daar in menen en wevelgem weet van hadden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Minister
|
![]() Waarom wel van gewest en niet van land? De Europese landen zijn tenslotte stilaan niet meer dan EU-regio's, er is dus geen reden waarom Vlaamse gemeenten niet zouden mogen aansluiten bij Nederland.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
|
![]() Citaat:
Voor veel Vlaming is een Vlaming iemand die Vlaams/Nederlands spreekt; naar de Vlaamse tv kijkt/vlaamse radio en krantenkortom weet wie aspe is en de Kampioenen en Laura Lynn is. Wie dat niet weet, zal niet al een Vlaming ervaren worden. Als een Vlaming na zijn pensioen in Zuid-Europa gaat wonen voor 10 �* 20 jaar om dan terug te keren, zul je dan zeggen dat Fransman of Spanjard geweest is??? In Noord-Frankrijk zie je veel Vlaamse vlaggen en la flandre etc... overal op cafées, handelszaken enz... maar toch zullen Vlamingen zeggen: dat zijn geen Vlamingen want ze spreken geen Nederlands en weten niets over de Vlaamse samenleving. Ik meen mij te herinneren dat ik ook eens een artikel gelezen heb over Komenaars die zeiden: wij wilden gerust in West-Vlaanderen blijven; maar dat kon niet want West-Vlamingen spreken Vlaams en geen Frans, zei men ons. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld veel mensen niet eens weten dat Sterrebeek Vlaanderen is zonder facilteiten en denken dat het bij Brussel hoort. Of Meise? Porbeer het maar eens |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
|
![]() Wie in Schotland gaat wonen en geen word schots praat en nooit whiskey drinkt, enkel Nederlands en bier, wordt met de slag een schot?
|
![]() |
![]() |