Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 april 2008, 10:52   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard dierenbeul-jager zijn privasie schenden: een fikse boete waard?

Of je wel of niet akkoord bent met jagen, daar is reeds een draad over.
Nu gaat het over het prinsiep of de wet moet toegepast worden.

Ons parlement heeft een wet gestemd: je mag de privasie van iemand niet kwaadwillig ten grabbel gooien.
Door zijn telefoonnummer en zijn e-mail-adres op het internet te gooien, zet men de man wel degelijk in the picture: ten prooi voor mensen die niet van zijn gedacht zijn.

En als het parlement zulk gedrag wil bestraft zien met boetes die tot 100.000 € gaan, dan is dat zo. Dan moet het gerecht dit toepassen (weliswaar moet men niet automatisch het maksimum nemen ...).
Daarnaast kan onze jager nog trachten te bewijzen hoeveel schade hij geleden heeft door onze brave maar voortvarende huisvrouw.
Die schadevergoeding komt dan bovenop de boete (de eerste in de zak van de jager; de tweede in de zak van de staatskas).

Hoeveel boete (geen schadevergoeding) zou jij opleggen? Laat je je daarbij beïnvloeden door je eigen visie op jagen (want dat zou toch onbehoorlijk zijn, vind ik, het gaat hem enkel en alleen om schending van privasie ...)

De Standaard Online
woensdag 16 april 2008 | Bron: belga
Huisvrouw start petitie tegen olifantenjager
Olifantenjager Geert in het magazine 'Telefacts': 'Dit is pure ontspanning.'vtm

Olifantenjager Geert in het magazine 'Telefacts': 'Dit is pure ontspanning.'vtm

De ophef na de 'Telefacts'-reportage (vtm) over een West-Vlaamse bedrijfsleider op olifantenjacht in Zimbabwe is nog niet geluwd. Een huisvrouw uit Hemiksem is op internet een petitie tegen de man gestart. Daarin roept ze op het leven van de man tot 'een hel' te maken.
In één moeite vermeldt ze ook het telefoonnummer en e-mailadres van de man. Volgens de Privacycommissie riskeert de vrouw hiermee een boete van 100.000 euro omdat ze de privacy van de olifantenjager schendt.

sdg

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 10:58   #2
Anna List
Banneling

Standaard

die vrouw is duidelijk de olifant in de porseleinwinkel ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 11:02   #3
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

'k Zat eigenlijk al met een vergelijkbaar idee in mijn hoofd. Geef die gast naambekendheid en boycot zijn firma als je tegen zijn slachtpartijen bent. In elk geval, nu ik hem op foto heb gezien, zal dit smerig stuk vreten zijn bedrijf aan mij persoonlijk noch professioneel nog iets verkopen. Ik hoop van harte dat hijzelf op zijn strooptochten eens het slachtoffer van een bizon of olifant wordt.
Nu eens naar die petitie zoeken en tekenen....
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 11:02   #4
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat het quasi onmogelijk was om op olifanten te gaan jagen in deze tijd.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 11:09   #5
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik dacht dat het quasi onmogelijk was om op olifanten te gaan jagen in deze tijd.
Met voldoende geld is alles mogelijk...Bedenk wel dat, als je bij dat ongedierte klant bent, je zijn moreel verwerpelijke uitspattingen sponsort.

En eenvraagje voor juristen, als je op tv komt, men over u een reportage maakt, kan je je dan nog beroepen op de privacy-wet? Dat lijkt me niet echt logisch...

Laatst gewijzigd door lantjes : 16 april 2008 om 11:12.
Oud 16 april 2008, 11:13   #6
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoeveel boete (geen schadevergoeding) zou jij opleggen?
De volle pot; die 100k€ dus.
Alleen al omwille van haar aanzetten om het leven van die man tot een hel te maken.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 11:22   #7
Tavek
Banneling

Standaard

Ik doe mee !

Als er te veel olifanten zijn moeten die afgeschoten worden door de lokale park rangers en niet door rijke westerlingen die er een sport van willen maken. Dit is compleet moreel verwerpelijk. Decadent.

Jagen hoort terug in zijn functie geplaatst worden, namelijk wildcontrole en voedselvergaring. Niet sport. Niet plezier.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 11:25   #8
Tavek
Banneling

Standaard

En kwa boete : niks.

Die vrouw heeft het hart op de juiste plaats zitten.
Oud 16 april 2008, 11:29   #9
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

iemand een link naar haar petitie?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 11:39   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En kwa boete : niks.

Die vrouw heeft het hart op de juiste plaats zitten.
Een aantal mensen in Vlaanderen vinden dat gevangenissen maar niks zijn.
Alternatieve straffen, werkstraffen, opvoedende projekten .... dat moet het zijn.

Mogen die mensen volgens jou, omdat ze het hart op de juiste plaats hebben, dan de wet op de privesie aan hun laars lappen, en de namen, telefoons, e-mails, adressen ... van de gevangenisdirekteurs en sipiers op het net gooien?

(ik wou nog het voorbeeld geven van de belastingsinspekteur, maar over die mensen zullen we maar even zwijgen ....

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 11:45   #11
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Alternatieve straffen, werkstraffen, opvoedende projekten .... dat moet het zijn.

Mogen die mensen volgens jou, omdat ze het hart op de juiste plaats hebben, dan de wet op de privesie aan hun laars lappen, en de namen, telefoons, e-mails, adressen ... van de gevangenisdirekteurs en sipiers op het net gooien?

(ik wou nog het voorbeeld geven van de belastingsinspekteur, maar over die mensen zullen we maar even zwijgen ....
Scheefgetrokken redenering, zeker omdat die man zichzelf al helemaal bloot heeft gegeven in een reportage op nationale tv.

Als ge op TV gaat komen, wordt ge net zoals de supersterren, publiek bezit. Sorry ze, als ge uw prive wilt moet ge uw kop niet laten zien op tv. En zeker niet in zulke controversiele onderwerpen.
Oud 16 april 2008, 11:47   #12
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Begrijpelijk, in die context, maar als je er zelf voor kiest om voor gans Vlaanderen uzelf en uw praktijken te kijker te zetten heb je toch zelf uw privacy te grabbel gegooid? Zeker bij zo'n gevoelig controversiële topic als de jacht, dewelke ook zonder dit extreem verwerpelijk voorbeeld al bakken kritiek te verwerken krijgt .

Laatst gewijzigd door lantjes : 16 april 2008 om 11:51.
Oud 16 april 2008, 11:52   #13
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Begrijpelijk, in die context, maar als je er zelf voor kiest om voor gans Vlaanderen uzelf en uw praktijken te kijker te zetten heb je toch zelf uw privacy te grabbel gegooid? Zeker bij zo'n gevoelig controversiële topic als de jacht, dewelke ook zonder dit extreem verwerpelijk voorbeeld al bakken kritiek te verwerken krijgt .
Zodus, privé-gegevens van linkse politici mogen te grabbel gegooid worden door rechtsen, en privé-gegevens van rechtse politici mogen te grabbel gegooid worden door linksen? Privé-gegevens van islam-critici mogen te grabbel gegooid worden door moslims (inclusief fatwa, uiteraard)? Privé-gegevens van pakweg de eerste de beste tv-kok mogen te grabbel gegooid worden door fundi-veggies, wanneer hij het waagt vleesgerechten te maken?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 11:52   #14
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Scheefgetrokken redenering, zeker omdat die man zichzelf al helemaal bloot heeft gegeven in een reportage op nationale tv.

Als ge op TV gaat komen, wordt ge net zoals de supersterren, publiek bezit. Sorry ze, als ge uw prive wilt moet ge uw kop niet laten zien op tv. En zeker niet in zulke controversiele onderwerpen.
Wat een onzin. Er is een verschil tussen op TV komen en een publieke oproep doen om iemands leven tot een hel te maken, en daarvoor alle benodigdheden aanreiken. Dit is opruiing tot geweld en moet, ongeacht het onderwerp, streng bestraft worden.

Als u vindt van niet, zoek ik wel een ander onderwerp met een ander type misdadiger, waarop u meteen verontwaardigd zal reageren dat zo'n oproep niet kan.

En als u vindt dat de schandpaal dringend aan een moderne versie toe is, dan ben ik het in principe niet oneens met u, maar ik wil daar wel een gedegen wettelijke regeling voor.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 16 april 2008 om 11:54.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 11:57   #15
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Wat een onzin. Er is een verschil tussen op TV komen en een publieke oproep doen om iemands leven tot een hel te maken, en daarvoor alle benodigdheden aanreiken. Dit is opruiing tot geweld en moet, ongeacht het onderwerp, streng bestraft worden.

Als u vindt van niet, zoek ik wel een ander onderwerp met een ander type misdadiger, waarop u meteen verontwaardigd zal reageren dat zo'n oproep niet kan.
U moet even begrijpen dat ik de wet sowieso altijd aan mijn laars lap. Ik leef volgens mijn geweten, dat gelukkig 99,9 % van de tijd netjes overeenkomt met wat de wet voorschrijft.

In dit geval vind ik de privacy schenden gerechtvaardigd omdat het een figuur is die niet beter verdient. Olifanten afschieten voor ontspanning...is er bij u geen enkele morele klik die dit veroordeelt ? Ahnee, want het is wettelijk zeker....
Oud 16 april 2008, 12:01   #16
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U moet even begrijpen dat ik de wet sowieso altijd aan mijn laars lap. Ik leef volgens mijn geweten, dat gelukkig 99,9 % van de tijd netjes overeenkomt met wat de wet voorschrijft.

In dit geval vind ik de privacy schenden gerechtvaardigd omdat het een figuur is die niet beter verdient. Olifanten afschieten voor ontspanning...is er bij u geen enkele morele klik die dit veroordeelt ? Ahnee, want het is wettelijk zeker....

Ik vind dit ook niet kunnen, maar uiteindelijk oordeelt de rechtbank in een rechtstaat en niet jij.
Oud 16 april 2008, 12:04   #17
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Zodus, privé-gegevens van linkse politici mogen te grabbel gegooid worden door rechtsen, en privé-gegevens van rechtse politici mogen te grabbel gegooid worden door linksen? Privé-gegevens van islam-critici mogen te grabbel gegooid worden door moslims (inclusief fatwa, uiteraard)? Privé-gegevens van pakweg de eerste de beste tv-kok mogen te grabbel gegooid worden door fundi-veggies, wanneer hij het waagt vleesgerechten te maken?
Hoelang zou het duren om van de door u aangehaalde voorbeelden het adres te achterhalen? 10 minuten, het internet en een goeie versie van witte en gouden gids? Wie zijn hoofd uitsteekt en daarbij op zijn escapade's nog fier is moet niet verwonderd zijn van emotioneel geladen reakties.
Oud 16 april 2008, 12:08   #18
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit hoeft geen commentaar. Uw antidemocratische houding spreekt voor zichzelf.

Citaat:
"Is er bij u geen enkele morele klik"... etc...

Voor wie neemt u zichzelf? Jezus-Christus?

Een doorsnee kind van tien jaar komt al verder dan dit kleffe emo-gedoe. Wordt eens groot, man.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 12:13   #19
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

hij wilde graag op tv komen met zijn 'sport', dan had hij wel kunnen verwachten dat er negatieve reacties op zouden komen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 12:17   #20
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Een doorsnee kind van tien jaar komt al verder dan dit kleffe emo-gedoe. Wordt eens groot, man.

want échte mannen, dat zijn mannen die geen mededogen kennen en weerloze dieren afschieten.

Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be