Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2008, 16:06   #21
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Euthanasie, nee, dat is onmenselijk.
We verschillen blijkbaar enorm. Ik vind het juist menselijk om mensen te verlossen van hevige, ongeneesbare pijn;
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 17:30   #22
Sante
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik ben radicaal tegen elke vorm van euthanasie.

Dat is de uiting van een kosmische arrogantie en van een onzegbaar egoïsme.

De dood en het menselijk lijden zijn een van de weinige zekerheden die mensen aanzetten tot nederigheid en menselijkheid - precies omdat ze niet te beheersen zijn, omdat ze het individu overstijgen. De dood en het lijden overstijgen de mens en maken hem daardoor juist mens.

Dus palliatieve zorg, ja. Euthanasie, nee, dat is onmenselijk.
Ikzelf sta bijzonder wantrouwig tegenover euthanasie, en de manier waarop de vld dit nu op tafel gooit is gewoonweg walgelijk... .

Jammer genoeg is dit echter geen eenvoudige discussie. Het lijden als levensles is ok, maar je moet een kans krijgen om te winnen. Bij sommige ziekten is er geen kans op beterschap. Het hoofd van de paliatieve zorgen in vlaanderen ziet euthanasie als onderdeel van het geheel aan paliatieve zorgen dat een zwaar pijnlijdende patiënt kan krijgen.

Het gaat wel degelijk om patiënten die fysieke pijn lijden, niet over "waardigheid" of andere begrippen die misbruikt kunnen worden.

----------------------------------------------------------------------
Democracy is the name we give the people whenever we need them.

(Marquis de Flers Robert and Arman de Caillavet)
Sante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 17:49   #23
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sante Bekijk bericht
Ikzelf sta bijzonder wantrouwig tegenover euthanasie, en de manier waarop de vld dit nu op tafel gooit is gewoonweg walgelijk...
Waarom vind je de manier waarop walgelijk?
Oud 17 april 2008, 17:50   #24
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ikzelf sta bijzonder wantrouwig tegenover euthanasie, en de manier waarop de vld dit nu op tafel gooit is gewoonweg walgelijk... .
Waarom walgelijk ? Laat het liberalen, de sociaaldemcraten en wie zich zorgen maakt over ethiek dit uitvechten. Dat elk het wat zwart-wit voorstelt, daar heb ik geen probleem mee.

Geef toe beste Sante. Als ik wil doodgaan, vind je dan dan jij het recht zou mogen hebben mij dit te beletten ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 18:02   #25
Sante
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Waarom walgelijk ? Laat het liberalen, de sociaaldemcraten en wie zich zorgen maakt over ethiek dit uitvechten. Dat elk het wat zwart-wit voorstelt, daar heb ik geen probleem mee.

Geef toe beste Sante. Als ik wil doodgaan, vind je dan dan jij het recht zou mogen hebben mij dit te beletten ?
Nee, niet het recht. En met u akkoord indien u een pijnpatient bent zonder uitzicht op verbetering. Maar ik ben bang dat partijen (niet noodzakelijk politieke) het veel voordeliger/aangenamer zouden vinden om u te "helpen" in plaats van trachten u uit die put te halen.
Daarom : Euthanasie in het kader van paliatieve zorgen en met beperkingen, ja.

Oud 17 april 2008, 18:03   #26
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ook voor minderjarigen?
Oud 17 april 2008, 18:13   #27
Sante
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Waarom vind je de manier waarop walgelijk?
Dit gaat om het levenseinde van mensen. U al afgevraagd waarom dit nu ter sprake komt ? Hugo Claus doet aan euthanasie ! Hé, dat is een goed gedacht, zo kunnen we de cda onder druk zetten en vooral de kiezer laten weten dat wij absoluut TEGEN onze wil met de cda in zee gaan (jaja, we hebben afspraken gemaakt, maar dat is bijzaak).
De pvv is begonnen aan de verkiezingen, profileringsdrang, noem het wat u wil, ik noem het lijkenpikkerij.

slotwoordje : Dat de bischop zijn afkeer uitte over de dood van... is 1 zaak, maar het was niet hij die zijn politieke borst nat maakte terwijl hij aan de kist stond... . Toch vond iedereen dat die wereldvreemde bisschop zich onbeschoft gedroeg. Vreemde wereld. (terloops, ik wens alle gelovigen het beste, zolang ze hun zever niet aan mij proberen te verkopen).

Oud 17 april 2008, 18:14   #28
Sante
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ook voor minderjarigen?
Ik kan niets bedenken waarom dat te weigeren... .

Oud 17 april 2008, 18:21   #29
the_special_one
Provinciaal Statenlid

the_special_one's schermafbeelding

Standaard

Volledig pro.
Oud 17 april 2008, 18:35   #30
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit gaat om het levenseinde van mensen. U al afgevraagd waarom dit nu ter sprake komt ? Hugo Claus doet aan euthanasie ! Hé, dat is een goed gedacht, zo kunnen we de cda onder druk zetten en vooral de kiezer laten weten dat wij absoluut TEGEN onze wil met de cda in zee gaan (jaja, we hebben afspraken gemaakt, maar dat is bijzaak).
De pvv is begonnen aan de verkiezingen, profileringsdrang, noem het wat u wil, ik noem het lijkenpikkerij.

Daar heb je zeker een punt. Maar wat de cda ermee te maken heeft, weet ik niet In Nederland is euthanasie overigens al mogelijk vanaf 16 jaar, dacht ik.
Oud 17 april 2008, 18:40   #31
Sante
Partijlid

Standaard

Citaat:
Daar heb je zeker een punt. Maar wat de cda ermee te maken heeft, weet ik niet In Nederland is euthanasie overigens al mogelijk vanaf 16 jaar, dacht ik.
Heel mooi, kunnen ze daar hun licht eens gaan opsteken ipv een peperdure studie te bestellen ...die ze niet kunnen bestellen want er zijn geen experts en externen kosten teveel want de schatkist is leeg

Laatst gewijzigd door Sante : 17 april 2008 om 18:41.
Oud 17 april 2008, 19:49   #32
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, niet het recht. En met u akkoord indien u een pijnpatient bent zonder uitzicht op verbetering. Maar ik ben bang dat partijen (niet noodzakelijk politieke) het veel voordeliger/aangenamer zouden vinden om u te "helpen" in plaats van trachten u uit die put te halen.
En waarom zou ik daar niet zelf over mogen beslissen ? Uiteindelijk is er niemand die zegt dat palliatieve zorg geen optie mag zijn. Maar als ik patiënt beslis te kiezen, en wettelijk is alles in orde, zie ik niet in waarom iemand stokken in de wielen zou mogen steken. Of primeren ethische overwegingen ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 20:00   #33
Sante
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
En waarom zou ik daar niet zelf over mogen beslissen ? Uiteindelijk is er niemand die zegt dat palliatieve zorg geen optie mag zijn. Maar als ik patiënt beslis te kiezen, en wettelijk is alles in orde, zie ik niet in waarom iemand stokken in de wielen zou mogen steken. Of primeren ethische overwegingen ?
Erm, ik zeg zojuist dat ik niet het recht heb om u het te beletten... . Zelfs indien u geen pijnpatient bent en u beslist zelfmoord te plegen gaat u van mij geen etische bezwaren horen (waarom zou ik ?) Natuurlijk ligt de beslissing bij uzelf. Maar ik denk niet dat het een goed idee is om van euthanasie een soort van geassisteerde zelfmoord te maken. Met andere woorden, schep een vast kader waarin het kan en laat dan de keuze over aan de patient.

Oud 17 april 2008, 21:22   #34
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Erm, ik zeg zojuist dat ik niet het recht heb om u het te beletten... . Zelfs indien u geen pijnpatient bent en u beslist zelfmoord te plegen gaat u van mij geen etische bezwaren horen (waarom zou ik ?) Natuurlijk ligt de beslissing bij uzelf. Maar ik denk niet dat het een goed idee is om van euthanasie een soort van geassisteerde zelfmoord te maken. Met andere woorden, schep een vast kader waarin het kan en laat dan de keuze over aan de patient.
Ik pleit niet voor de zelfmoordpil. Daar ben ik ethisch gezien nog niet uit. Maar als vooruitzicht enkel lijden is met geen kans op beterschap dan mag voor mij die wet ook uitgebreid worden naar minderjarigen. Ik vind het jammer dat sommigen de discussie vergiftigen door te verwijzen naar minderjarigen die depri zijn omwille van een mislukte relatie. Want daar gaat het niet om. Breng je gemiddelde huisarts bij een depri jongere en die zal wel vaststellen dat er van "ondraaglijke pijn zonder uitzicht op beterschap" geen sprake is. Een jongen of meisje van pakweg 8 tot 17 jaar die door de dokter en haar of zijn ouders wordt voorgelicht over de ziekte die hij of zij heeft, weet heus wel wat er te wachten staat. Ik zal nooit voor een zelfmoordpil pleiten als je gewoon een depressie hebt of in een dipje zit. Maar een kind van 8 kan zeggen dat het pijn heeft, iemand van 17 zeker. En als die mensen, want het zijn mensen, de wil uitdrukken, eventueel via hun ouders, om hun leven te stoppen om verder lijden te voorkomen, dan is dat een niet moedige maar wel eerlijke en eerbare beslissing. Als ik ooit longkanker krijg dan zal ik hetzelfde doen en als freaks me willen vermijden om dat te doen dan laat ik me vervoeren naar een land waar het wel kan. Als je leven enkel lijden wordt, dan vind ik dat je vrij bent om nog wat extra morfine te krijgen eventjes om te zorgen dat je vriendelijk afscheid kan nemen van je vrienden en je familie en daarna meer morfine om je zacht te laten inslapen.

C2C is belust op het lijden. Ik ben een heel tolerant mens en heel lief tegenover iedereen meestal dan. Maar ik wens C2C longkanker toe. Laat hem genieten wat een familielid van me heeft meegemaakt. Vastgebonden op het bed en door het lijden en de nood naar zuurstof heeft hij de grendels die hem vastbonden op het bed doorbroken en is toen van het bed gevallen. Flinke deuken in zijn hoofd kwamen er nog bij toen hij weer werd vastgebonden omdat zijn gevecht voor dat beetje zuurstof niet meer lukte...

Leve C2C, de held van klein-links hier, en zijn gevecht voor het lijden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 09:11   #35
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ongeneeslijke zieke, pijnlijdende, zestien- en zeventienjarigen zouden dan, in samenspraak met hun ouders '(en geneesheren vermoed ik), euthanasie kunnen overwegen. Hierbij heeft de zieke jongere het laatste woord.

Ongeneeslijk pijlijdende zieken die jonger zijn, kunnen dit ook. Echter hier hebben de ouders het laatste woord.
Voor patiënten onder de 16 ligt het gevoeliger, vermits daar de ouders het laatste woord hebben, aldus het voorstel.

Wat als het kind zijn of haar levenslust niet kwijt is, terwijl de ouders het totaal niet meer zien zitten? Of, andersom, de patiënt lijdt enorm en wenst bewust uit het leven te stappen, maar ouders willen het niet aanvaarden en stemmen dus niet in met euthanasie.

Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat euthanasie onder 16 jaar mogelijk wordt.

Laatst gewijzigd door Havana : 20 april 2008 om 09:14.
Oud 20 april 2008, 09:38   #36
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor patiënten onder de 16 ligt het gevoeliger, vermits daar de ouders het laatste woord hebben, aldus het voorstel.

Wat als het kind zijn of haar levenslust niet kwijt is, terwijl de ouders het totaal niet meer zien zitten? Of, andersom, de patiënt lijdt enorm en wenst bewust uit het leven te stappen, maar ouders willen het niet aanvaarden en stemmen dus niet in met euthanasie.

Wat me mateloos stoort in deze euthanasie discussies is dat de tegenstanders steeds de mogelijke misbruiken naar voor duwen:

- oudere mensen mogen niét zelf kiezen voor euthanasie want die willen dat enkel omdat hun kinderen hen zover willen drijven

- kinderen (of jong volwassenen) mogen niet zelf kiezen voor euthanasie want dat is omdat hun ouders hén beu zijn........

Toen mijn vader overleed was de euthanasie wet nog niet goedgekeurd. Mij werd toen de mogelijkheid ontnomen om ervoor te zorgen dat hij "wat sneller weg was". Hij heeft dan ook nog minstens drie dagen liggen kermen van de pijn want de morfine werkte niet meer. En bij een extra dosis zou hij wel eens dood kunnen gegaan zijn......Goed hé?
Ik heb toen aan de hoofdverpleegster gevraagd of het niet beter was geweest indien hij iemand had doodgeschoten of doodgemarteld of zo. Dan KREEG hij namelijk een spuitje moest hij in de VS gewoond hebben.

Verder vroeg ik me af waarom hij dan wel een baxter met zouten en vocht moest blijven krijgen..... omdat hij anders (te snel?) dood zou zijn gegaan? Dat hij dan niet meer had kunnen "genieten" van zijn laatste drie dagen?

Ouders met een ziek kind, die uit OUDERLIEFDE wensen dat hun kind het lijden wordt ontnomen, zijn géén moordenaars. Het zijn degenen die wensen dat die kinderen blijven lijden die de MARTELAARS zijn.

en �*ls er dan eentje tussenzit die zijn keuze laat leiden door eigenbelang (hoe k�*n dat nu: je kind lijdt helse pijnen, maar uit EIGENBELANG heb je liever dat het uit dat lijden wordt verlost.... ho schande.. want dan ben je ook van die last vanaf... welke zieke kronkelende geesten komen daarmee af? de religieuze helleverklaarders? Lijden is goed? Lijden MOET? kom je niet in de HEL? zoiets?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 20 april 2008 om 09:40.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 09:43   #37
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat niet wil zeggen ik er tegen ben.
Er is wel nood aan enkele containers nuance.
Oud 20 april 2008, 09:44   #38
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat niet wil zeggen ik er tegen ben.
Er is wel nood aan enkele containers nuance.
ik beschouwde jou niet als één der martelaars die lijdende mensen kost wat kost in hun lijden wensen te bestendigen hoor Havana.

Mijn reactie tegen "de tegenstanders" was in het algemeen bedoeld.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 09:51   #39
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wat me mateloos stoort in deze euthanasie discussies is dat de tegenstanders steeds de mogelijke misbruiken naar voor duwen:

- oudere mensen mogen niét zelf kiezen voor euthanasie want die willen dat enkel omdat hun kinderen hen zover willen drijven

- kinderen (of jong volwassenen) mogen niet zelf kiezen voor euthanasie want dat is omdat hun ouders hén beu zijn........

Toen mijn vader overleed was de euthanasie wet nog niet goedgekeurd. Mij werd toen de mogelijkheid ontnomen om ervoor te zorgen dat hij "wat sneller weg was". Hij heeft dan ook nog minstens drie dagen liggen kermen van de pijn want de morfine werkte niet meer. En bij een extra dosis zou hij wel eens dood kunnen gegaan zijn......Goed hé?
Ik heb toen aan de hoofdverpleegster gevraagd of het niet beter was geweest indien hij iemand had doodgeschoten of doodgemarteld of zo. Dan KREEG hij namelijk een spuitje moest hij in de VS gewoond hebben.

Verder vroeg ik me af waarom hij dan wel een baxter met zouten en vocht moest blijven krijgen..... omdat hij anders (te snel?) dood zou zijn gegaan? Dat hij dan niet meer had kunnen "genieten" van zijn laatste drie dagen?

Ouders met een ziek kind, die uit OUDERLIEFDE wensen dat hun kind het lijden wordt ontnomen, zijn géén moordenaars. Het zijn degenen die wensen dat die kinderen blijven lijden die de MARTELAARS zijn.

en �*ls er dan eentje tussenzit die zijn keuze laat leiden door eigenbelang (hoe k�*n dat nu: je kind lijdt helse pijnen, maar uit EIGENBELANG heb je liever dat het uit dat lijden wordt verlost.... ho schande.. want dan ben je ook van die last vanaf... welke zieke kronkelende geesten komen daarmee af? de religieuze helleverklaarders? Lijden is goed? Lijden MOET? kom je niet in de HEL? zoiets?

Het spijt me van je vader. Is het lang geleden?

Ikzelf heb mijn grootvader zien dementeren. Enkele jaren later stierf hij.
Door dit gezien en meegemaakt te hebben, ben ik haast zeker dat ik dit zowel mezelf als anderen niet wil aandoen.
Oud 20 april 2008, 09:52   #40
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik beschouwde jou niet als één der martelaars die lijdende mensen kost wat kost in hun lijden wensen te bestendigen hoor Havana.

Mijn reactie tegen "de tegenstanders" was in het algemeen bedoeld.
Zo nam ik het ook niet op;
Maar ik wil wel duidelijk blijven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be