![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1581 |
|
Burgemeester
|
Intellectuele en morele superioriteit poneren, typisch communistisch.
|
|
|
|
|
|
#1582 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
De libertarische hel mag dan hier het voorwerp zijn van theoretische bespiegelingen, de communistische hel is al uitvoerig gedocumenteerd met de gekende praktijkvoorbeeldjes uit de hele 20° eeuw. Het libertarische mensbeeld heeft tenminste iets positief, optimistisch, vooruitstrevend, iets wat eigenlijk wel de moeite loont om in te geloven, ook al geloof ik het (nog?) niet. Het communistisch mensbeeld daarentegen....
|
|
|
|
#1583 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Enkel conservatisme heeft een negatief mensbeeld en dat is in strijd met zowel libertarisme als communisme. Libertarisme is misschien wel optimistisch te noemen maar voor velen hoeft het niet. Maar het is zeker niet vooruitstrevend. Communisten zijn wel "vooruitstrevend": zij zien de maatschappij als een collectief te kneden goed. Libertariërs doen dat niet: zij zien de individuele mens als evolutief gegeven, maar nog eens: libertarisme "eist" zelf geen progressie.
Laatst gewijzigd door Steben : 18 april 2008 om 09:55. |
|
|
|
|
|
|
#1584 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het valt wel op dat de libertariërs vooral rond de pot draaien en op de man beginnen spelen wanneer de vragen te lastig worden.
|
|
|
|
|
|
#1585 | |
|
|
Citaat:
Als je weet waar ik naartoe wil...?
|
|
|
|
|
#1586 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1587 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
Mag ik je er tevens op wijzen dat in "jouw zoveel vragen", geen enkel vraagteken staat. Enkel veronderstellingen en aannames dus. |
|
|
|
|
|
|
#1588 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Vragen die hierover gesteld worden, kunnen niet beantwoordt worden omdat je dat wat je aanvalt zelf zal moeten herinvoeren en daar zit natuurlijk het grote conflict van het libertarisme zoals het wordt voorgesteld. Derhalve is het stilaan een flauwe grap zonder enige fundering. Of lezen ze daar geen boeken misschien ? Op het moment dat hierover vragen komen dan gaat het over naar ontkenning, verdringing, negatie en onderdrukking. Uiteindelijk van hetzelfde laken een broek, meer ook niet. Toch simpel of niet dan ? |
|
|
|
|
|
|
#1589 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#1590 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
En ja, vele ethische keuzes wil ik in de eerste plaats ZELF maken. Tant mieux als dat samenvalt met een collectief bepaalde lijn. Voor de rest is het vooral de likkenbaardende wijze waarop hier mensen als een bende moordzuchtige maniakken worden afgeschilderd bij het verdwijnen van de overheid, wat imho enkel getuigt van wantrouwen en misprijzen tegenover mensen die hun eigen lot in handen willen nemen. Een beeld dat overigens perfect strookt met wat ik altijd heb ervaren in contacten met fundamentele communisten. En ik weet waarover ik praat, want ik voelde mij ooit aangetrokken tot hun daadkracht terwijl het fatalisme hoogtij vierde in de crisisjaren totdat ik vrij snel merkte dat het gepaard ging met een onmenselijke onbuigzaamheid, intellectueel ondoordringbare complexiteit en de obsessie om een lawine aan regelingen omtrent de meest triviale onnozelheden uit te werken. Ik vind libertarisme op dat vlak dus wél vooruitstrevend, omdat het mensen wil aansporen uit hun immobilisme t.o.v. de staat breken, het geweeklaag te doen ophouden over onze politici en hun boontjes zelf terug te leren doppen. Want zoals onze politici nu bezig zijn, kunnen ze het niet vroeg genoeg leren. Ik sta 100% achter dergelijke visie. Ik geloof enkel niet in libertarische revoluties, want ik geloof niet in geweldloze revoluties. Bij elke revolutie staan belangen op het spel die niet zomaar voetstoots afgegeven of losgelaten worden. En we schaffen dit af en we schaffen dat af en... plots heb je een opstand die je doel voorbijschiet en heb je geen vrijheid maar 'een sterke man en zijn regime' of een stel oligarchen die staatskas op zak hebben gestoken.
|
|
|
|
#1591 | ||||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je kent de uitdrukking wellicht al, maar toch even herhalen: "een democratische rechtstaat is het enige systeem waarin je mag zeggen dat het systeem niet deugt." Citaat:
Laatst gewijzigd door Steben : 18 april 2008 om 11:05. |
||||||
|
|
|
|
|
#1592 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1593 | ||
|
Burgemeester
|
Citaat:
De enige reden waarom we geen blauwdruk kunnen voorleggen van de praktische organisatie, is omdat niemand een glazen bol heeft. Het is dus per definitie onmogelijk om te voorspellen wat de vrije markt zal ondernemen bij afwezigheid van een staat. Citaat:
Al je posts zijn gebakken lucht heb ik al willen merken. |
||
|
|
|
|
|
#1594 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat jij beschrijft, is een deel van het proces dat tot communisme leidt; een deel dat, volgens het orthodox marxisme, onvermijdelijk is. |
|
|
|
|
|
|
#1595 | ||
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#1596 | ||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik hoop dat er bij dat libertarisme nog mensen rondlopen die begrijpen over wat het gaat, als jullie repliek iets inhoudelijks moet voorstellen kan ik jullie enkel de raad geven dat boeltje snel op te doeken. Je gaat je serieus belachelijk maken, let maar op. We willen nog helpen, wat denk je daar van ? |
||||
|
|
|
|
|
#1597 |
|
|
Dat zelfs niet. Dat zou betekenen dat de oude bourgeoisstaat zou overgenomen worden, wat niet de bedoeling is.
|
|
|
|
|
|
#1598 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 18 april 2008 om 11:55. |
|
|
|
|
|
|
#1599 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wie beheert dan de productiemiddelen als er geen collectief overkoepelend orgaan is?
|
|
|
|
|
|
#1600 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Laatst nog een manifest van de PVDA waarin de eenzijdige, negatieve berichtgeving in het Westen over het Noord-Koreaans regime wordt gehekeld. Maar als het gros van de bevolking honger lijdt, wat valt er daarbuiten dan nog aan positiefs te melden? Uiteraard dat ze hun Grote Roerganger aanbidden voor elke korst brood die ze toegeworpen krijgen. Honger en ontbering lijden in een politiestaat reduceert mensen tot loutere 'overlevers' waarbij het moreel bewustzijn enkel kan degraderen. De bestemming is even belangrijk als de weg die ernaar toe leidt. En als de te ondernemen tocht moet gekenmerkt worden door terreur, geweld en onderdrukking, betekent dit meestal dat de bestemming op zich de moeite niet waard is, of slechts een illusie om de tocht op gang te houden. Ik kan me soms vinden in hun kritiek op de huidige toestand in het westen, maar hun remedies mogen ze houden. (PS: Met zin voor interpretatie past Nietzsche tegenwoordig voor iedere kar, zelfs die van Caroline Gennez die onlangs doodleuk beweerde dat haar politieke overtuiging op zijn filosofie gebaseerd is
|
|