Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2008, 17:10   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard Halle Vilvoorder Komitee: BHV-dienstweigeraars in Beroep Brussel: burgemeester Willy

De zaken van 58 BHV-dienstweigeraars, die in beroep gingen tegen hun veroordeling door de correctionele Rechtbanken te Brussel en Leuven staan op maandag 21 april voor pleidooien op de zitting van de 15de kamer van het Hof van Beroep te Brussel (om 9 uur Justitiepaleis, Poelaertplein, zaal 0.20).

De verdediging heeft burgemeester Willy De Waele van Lennik gedagvaard en zal het Hof van Beroep vragen hem als getuige te horen.

De BHV-dienstweigeraars zijn ernstige, geëngageerde en plichtsbewuste burgers die bij de verkiezingen van 10 juni 2007, net als vele gemeenten in Vlaams-Brabant, weigerden mee te werken aan de uitvoering van een kieswet die door het Arbitragehof (thans Grondwettelijk Hof) ongrondwettig en discriminerend werd bevonden. Zij hebben bij vroegere verkiezingen steeds hun taak als voorzitter of bijzitter in een kiesbureau opgenomen, maar weigerden dit nu om principiële redenen.

Het is dan ook onaanvaardbaar dat zij voor de strafrechter worden gebracht. Blijkbaar is het prioritair om gewone burgers, die de grondwet naleven en niet willen meewerken aan een discriminerende wet, te vervolgen. Heeft het parket geen andere prioriteiten ? Of is het bevreesd voor nog meer BHV-dienstweigeraars bij volgende verkiezingen ?

Bovendien gaat het overduidelijk om een politiek misdrijf, waarvoor volgens de grondwet enkel het Assisenhof bevoegd is. Ook nu weer zal de verdediging vragen dat het Hof van Beroep zich onbevoegd verklaart, minstens over deze interpretatie een prejudiciële vraag stelt aan het Grondwettelijk Hof. Opvallend is dat alle hoven en rechtbanken die zich tot nu toe hierover uitspraken weigeren de vraag over het politiek karakter van de BHV-dienstweigering voor te leggen aan het Grondwettelijk Hof, zoals het nochtans wettelijk moet. Blijkbaar vrezen ze dat het Grondwettelijk Hof hen wellicht op dit punt in het ongelijk zou stellen.

Francis Stroobants Guido Moons Voorzitter Halle-Vilvoorde Komitee Voorzitter VVB-werkgroep BHV 02 305 90 53 0494 475 997

Meer info over de actie burgerzin vindt u op http://www.haviko.org/acties/Word_Dienstweigeraar.htm

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 01:32   #2
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
De zaken van 58 BHV-dienstweigeraars, die in beroep gingen tegen hun veroordeling door de correctionele Rechtbanken te Brussel en Leuven staan op maandag 21 april voor pleidooien op de zitting van de 15de kamer van het Hof van Beroep te Brussel (om 9 uur Justitiepaleis, Poelaertplein, zaal 0.20).

De verdediging heeft burgemeester Willy De Waele van Lennik gedagvaard en zal het Hof van Beroep vragen hem als getuige te horen.

De BHV-dienstweigeraars zijn ernstige, geëngageerde en plichtsbewuste burgers die bij de verkiezingen van 10 juni 2007, net als vele gemeenten in Vlaams-Brabant, weigerden mee te werken aan de uitvoering van een kieswet die door het Arbitragehof (thans Grondwettelijk Hof) ongrondwettig en discriminerend werd bevonden. Zij hebben bij vroegere verkiezingen steeds hun taak als voorzitter of bijzitter in een kiesbureau opgenomen, maar weigerden dit nu om principiële redenen.

Het is dan ook onaanvaardbaar dat zij voor de strafrechter worden gebracht. Blijkbaar is het prioritair om gewone burgers, die de grondwet naleven en niet willen meewerken aan een discriminerende wet, te vervolgen. Heeft het parket geen andere prioriteiten ? Of is het bevreesd voor nog meer BHV-dienstweigeraars bij volgende verkiezingen ?

Bovendien gaat het overduidelijk om een politiek misdrijf, waarvoor volgens de grondwet enkel het Assisenhof bevoegd is. Ook nu weer zal de verdediging vragen dat het Hof van Beroep zich onbevoegd verklaart, minstens over deze interpretatie een prejudiciële vraag stelt aan het Grondwettelijk Hof. Opvallend is dat alle hoven en rechtbanken die zich tot nu toe hierover uitspraken weigeren de vraag over het politiek karakter van de BHV-dienstweigering voor te leggen aan het Grondwettelijk Hof, zoals het nochtans wettelijk moet. Blijkbaar vrezen ze dat het Grondwettelijk Hof hen wellicht op dit punt in het ongelijk zou stellen.

Francis Stroobants Guido Moons Voorzitter Halle-Vilvoorde Komitee Voorzitter VVB-werkgroep BHV 02 305 90 53 0494 475 997

Meer info over de actie burgerzin vindt u op http://www.haviko.org/acties/Word_Dienstweigeraar.htm

Bron: politics.be

Natuurlijk is dit een politieke zaak, een schoolvoorbeeld zelfs!!!!
En volgens de grondwet is enkel een Assisenhof bevoegd daarover een arrest te vellen.
Maar blijkbaar is de grondwet slechts een stukje papier als sommigen dat niet goed uitkomt.

Laatst gewijzigd door daiwa : 19 april 2008 om 01:33.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 09:56   #3
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Kanton Asse (waarvoor ik opgeroepen was en geweigerd heb) heeft tot nog toe geen processen aangespannen.

Asse

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 12:56   #4
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Mijn Russische vrienden vroegen mij BHV uit te leggen. Ik heb een poging gedaan. "Het komt er op neer dat sommige Vlamingen uit de grote rand rond Brussel het schandalig vinden dat ze ook voor franstalige partijen uit het Brusselse kunnen kiezen". "Zijn dat dan racisten"? "Dat weet ik niet, maar ze hebben alleszins een grote hekel tegen alles dat franstalig is". Hun conclusie: "zouden de Belgen eigenlijk niet beter eens samenwerken tegen Marokkanen".

Laatst gewijzigd door tomm : 19 april 2008 om 13:03.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 13:06   #5
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Mijn Russische vrienden vroegen mij BHV uit te leggen. Ik heb een poging gedaan. "Het komt er op neer dat sommige Vlamingen uit de grote rand rond Brussel het schandalig vinden dat ze ook voor franstalige partijen uit het Brusselse kunnen kiezen". "Zijn dat dan racisten"? "Dat weet ik niet, maar ze hebben alleszins een grote hekel tegen alles dat franstalig is". Hun conclusie: "zouden de Belgen eigenlijk niet beter eens samenwerken tegen Marokkanen".
Onze communist die het FDF steunt heeft gesproken.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 13:16   #6
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Onze communist die het FDF steunt heeft gesproken.
Ik steun het FDF niet. Maar ook steeds meer Vlamingen vinden die hele heisa in de rand ferm overdreven. Bijvoorbeeld in de opiniepagina van De Morgen wordt de draak gestoken met heel dat gedoe.
Oud 19 april 2008, 13:34   #7
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik steun het FDF niet. Maar ook steeds meer Vlamingen vinden die hele heisa in de rand ferm overdreven. Bijvoorbeeld in de opiniepagina van De Morgen wordt de draak gestoken met heel dat gedoe.
aahhhh, De Morgen....
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 13:42   #8
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Samenwerken tegen Marokkanen? Wat voor foute vrienden zijn dat? Je had beter Kosovo als voorbeeld genomen. Servisch grondgebied waar Kosovaren komen wonen, zich sneller vemenigvuldigen en op een dag ansluss met Albanië willen. Ik denk dat je Russische vrienden dit beter begrepen zouden hebben.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 15:42   #9
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Samenwerken tegen Marokkanen? Wat voor foute vrienden zijn dat? Je had beter Kosovo als voorbeeld genomen. Servisch grondgebied waar Kosovaren komen wonen, zich sneller vemenigvuldigen en op een dag ansluss met Albanië willen. Ik denk dat je Russische vrienden dit beter begrepen zouden hebben.
Tja Marokkanen en Oost-Europeanen in Antwerpen en Brussel kunnen elkaar echt niet uitstaan. In Moskou worden Arabische studenten regelmatig neergestoken. BelgiË kun je totaal niet vergelijken met Kosovo. Ten eerste is er bijna geen cultuurverschil tussen Vlamingen en franstaligen, en zijn een groot deel van de franstaligen van Vlaamse origine. Heel die kwestie leeft ook veel meer bij de politieke klasse dan bij de bevolking zelf. Een taalgrens is iets dat niet statisch is maar soms verandert. Dat is in Kosovo ook zo. Geen enkele Serviër vraagt om alle Albanezen uit Kosovo te verdrijven of hun taalrechten af te pakken.(omgekeerd wel, maar da's een ander verhaal)
Brussel is verfranst en de rand is logischerwijze gevolgd. Dat laatste is een normale demografische evolutie. Franstaligen willen ook helemaal het Nederlands niet uitbannen en sturen hun kinderen zelfs naar nederlandstalige scholen. Ze willen alleen tweetaligheid. Dat stugge verzet daartegen van sommige Vlamingen is onbegrijpelijk en contraproductief.
Oud 19 april 2008, 15:53   #10
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel is verfranst en de rand is logischerwijze gevolgd. Dat laatste is een normale demografische evolutie. Franstaligen willen ook helemaal het Nederlands niet uitbannen en sturen hun kinderen zelfs naar nederlandstalige scholen. Ze willen alleen tweetaligheid. Dat stugge verzet daartegen van sommige Vlamingen is onbegrijpelijk en contraproductief.
Wat voor een kromme redenering is me dat nu weer? Opdat de Franstaligen tweetalig zou kunnen worden moet Brussel maar worden uitgebreid met Vlaams grondgebied? In dat geval zal het voor de Franstaligen juist niet meer nodig zijn om nog langer Nederlands te leren, omdat ze dan in de Rand overal en voor alles in het Frans gaan terechtkunnen!
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 18:21   #11
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wat voor een kromme redenering is me dat nu weer? Opdat de Franstaligen tweetalig zou kunnen worden moet Brussel maar worden uitgebreid met Vlaams grondgebied? In dat geval zal het voor de Franstaligen juist niet meer nodig zijn om nog langer Nederlands te leren, omdat ze dan in de Rand overal en voor alles in het Frans gaan terechtkunnen!
Ze kunnen nu ook al overal in het Frans terecht. Die administratieve pesterijen zullen hen heus niet bewegen om te verhuizen. En ze sturen hun kind naar Vlaamse scholen omdat ze een betere kans zouden hebben op de arbeidsmarkt, niet wegens de circulaire Peeters...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be