![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() Schoolboeken bevestigen inderdaad de stereotiepe clichés.
Ik dacht dat het voorbeeld dat gegeven werd, kinderen uit éénoudergezinnen was. Ook zij krijgen de indruk in een abnormaal gezin te leven. Schoolboeken bevestigen ook nog altijd de oude rollenpatronen. Wie staat er altijd in de keuken? Wie gaat er uit werken? Verpleegkundigen zijn altijd vrouwen.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dit zeg ik niet om het rollenpatroon te bevestigen - wat kan mij het schelen wie wat doet - maar de waarheid heeft ook haar rechten. Verder vind ik dat het belang van de schoolboekjes hier toch overschat wordt. Ik denk niet dat er veel kinderen levenslange trauma's aan zullen overhouden omdat hun specifieke gezinssituatie niet uitvoerig besproken wordt in de schoolboeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2. Emotionele afhankelijkheid 3. Onvoorwaardelijke gehoorzaamheid 4. Intellectuele afhankelijkheid 5. Zelfvertrouwen is voorwaardelijk 6. Afwezigheid van privacy http://www.waaromonderwijs.nl/index....tid=9&id=11#11 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Partijlid
|
![]() Ik denk niet dat de clichés in schoolboeken een prioriteit moeten vormen van de regering. Tenslotte ben ik met die clichés opgevoed zonder als een racist of een homofoob te eindigen. Dat gezegd zijnde, mag er gerust wat meer diversiteit komen.
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken). Zijn er nog gewone, seculiere democraten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niemand vraagt dat alle gezinssituaties, rollenpatronen, samenlevingsvormen uitvoerig worden besproken. Zich enkel focussen op één klassieke situatie kan wel bij "sommigen" het gevoel geven er niet bij te horen. Kinderen binnen een homohuwelijk hebben ook het recht aanvaard te worden, waarmee ik niet beweer dat dit als de meest doodnormale samenlevingsvorm mag worden beschouwd. Wie nooit aan bod komt kan het gevoel krijgen niet aanvaard te worden, ondanks een wettelijk kader. Minderheden moeten worden aanvaard, niet meer en niet minder, zonder ze te promoten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verkeerd bezig als men dat ook al moet aanpassen! Er moeten al zoveel dingen aangepast worden, er komen er steeds nog bij en er zullen nog altijd mensen met "hun situatie" uit de boot blijven vallen! Laat de zaken maar zoals ze zijn, ook in de schoolboekjes! De mensen moeten zich aanpassen aan de maatschappij, "onze" maatschappij, en niet de maatschappij aan alle mogelijke variaties die de mensen kunnen uitvinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
Als "de maatschappij" aangevallen word door moslims, verwijten jullie de moslims van achterlijkheid en gebrek aan progressiviteit, word de maatschappij aangevallen door links beginnen jullie te zagen dat "de maatschappij" vanbinnen nog steeds conservatief is. Sociale verwarring. Gij zijt sociaal verward, en ge doet graag mee aan die massahysterie. Laatst gewijzigd door Bhairav : 19 april 2008 om 16:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tegenwoordig staan meer mannen in de keuken dan vroeger. (ik hoop dat ze bijna evenveel als de vrouwen in de keuken staan) en meer vrouwen dan vroeger gaan buitenshuis werken. Kinderen zullen er inderdaad geen trauma's aan overhouden, maar er mag wel eens nagedacht worden over wat we hen leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() Homoseksualiteit - en andere samenstellingen van het gezin - is er altijd al geweest, al eeuwenlang, en dan nog onder veel en veel moeilijker omstandigheden dan nu.
Anderhalf regeltje in enkele schoolboekjes gaan weinig tot geen invloed uitoefenen in het doen en laten van kinderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist. Het gaat wel om de beeldvorming. En er zijn ook ouders die de boekjes lezen en de kinderen begeleiden. Schoolboekjes mogen toch op z'n minst een weerspiegeling zijn van de samenleving.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mannelijke homo's ook niet. En voor de rest: de nood dwingt, wegens anders geen eten behalve Big Mac's of curryworsten met friet, of eieren met friet uit de diepvries. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Eén van mijn thuisgeleerdhebbende kinderen heeft vandaag nog Dirk Verhofstadt, de broer van, krachtig tegen thuisonderwijs horen waarschuwen. Als dat geen aanbeveling is. http://books.google.be/books?id=KS0j...ummary_s&cad=0 http://nl.youtube.com/watch?v=s1kgSlLawyQ http://nl.youtube.com/watch?v=8ogCc ![]()
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik hoop dat het huishoudelijk werk tegenwoordig al een beetje eerlijker wordt verdeeld. Het is hoog tijd dat dit terug te vinden is in de schoolboeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
|
![]() Que ? Pourquoi ca ??
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() Ha? Allez, argumentatie?
Want dit zijn de voornaamste dingen die je leert op school; - uren op een stoel zitten - praten en zwijgen wanneer het je gezegd wordt - wachten tot de meerdere zegt wat je moet doen - andermans regels volgen of straf krijgen - de "grenzen" van je land (aarderijkskunde) - jouw "gemeenschappelijke cultuur" (geschiedenis, esthetica, ed) En voor de rest worden er een hoop verwachtingen en patronen ingepompt. Bron: eigen ervaring + elke inleiding tot "de sociologie". ![]() |
![]() |
![]() |