Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 april 2008, 23:41   #21
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Vlamingen gaan er van uit dat in een gemeente de taal van de bodem(of het territorium) moet gebruikt worden, franstaligen dat de taal van de daar wonende bevolking moet gebruikt worden. Uiteraard zijn ze daar geen van de twee 100% rechtlijnig in.
Nochtans is de taalgrens er gekomen op vraag van de Franstaligen. Franstaligen in het Vlaams Gewest en in de Duitstalige Gemeenschap zijn voorstander van het personaliteitsbeginsel, elders in het land zijn ze voorstander van het territorialiteitsbeginsel.
De Vlamingen hanteerden vroeger ook die dubbele standaard (steun aan Nederlandstaligen in Wallonië en tegelijk de ééntaligheid van Vlaanderen eisen), maar zijn daar enkele decenia geleden vanaf gestapt.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 08:29   #22
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Vlamingen gaan er van uit dat in een gemeente de taal van de bodem(of het territorium) moet gebruikt worden, franstaligen dat de taal van de daar wonende bevolking moet gebruikt worden. Uiteraard zijn ze daar geen van de twee 100% rechtlijnig in.
Vlamingen en de grondwet, he. Ter mijner informatie, waar wijkt Vlaanderen af van dat principe?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 08:41   #23
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
kan iemand B-H-V uitleggen aan een nederlander ?
Probeer eerst dit: BHV uitgelegd in 3 minuten - echt waar (Powerpoint van de Vlaamse Volksbeweging, 2.5 MB).

Dan iets meer uitleg: http://home.online.no/~vlaenen/vlaam...es/kwst06.html

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 21 april 2008 om 08:48.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 10:40   #24
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Vlamingen gaan er van uit dat in een gemeente de taal van de bodem(of het territorium) moet gebruikt worden, franstaligen dat de taal van de daar wonende bevolking moet gebruikt worden. Uiteraard zijn ze daar geen van de twee 100% rechtlijnig in.
En van zodra de groep franstaligen groot genoeg is, eisen ze wel het territorium op !
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 11:34   #25
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
kan iemand B-H-V uitleggen aan een nederlander ?

Dat Brussel-Halle-Vilvoorde een Vlaams kiesdistrict is met franstaligen, dat snap ik.
zover was ik al.

Maar kan iemand de politieke en feitelijke situatie eens uitleggen aan de gemiddelde nederlander.

hoe zit het met de stemverhoudingen, en is het alleen een stemverhoudingprobleem of speelt er meer (los van taalverandering hè). feiten van franstaligen per gemeente.
willen de Vlamingen het kiesdistrict uit elkaar trekken of juist niet, enzovoort.

PS. maakt u het a.u.b niet al te emotioneel, maar een zakelijk overzicht graag
Als je BHV wil uitleggen aan een Nederlander, doe het dan zoals de Nederlandse kranten het deden.

BHV is de Vlaamse Gazastrook.

Citaat:
"België heeft eigen Gazastrook."

AMSTERDAM - Hoe leg je als populaire Nederlandse krant aan je lezers uit waar B-H-V om draait? Simpel: je vergelijkt het met een bekend internationaal conflict. De Gazastrook bijvoorbeeld.

Als veel Belgen al niet vatten waar B-H-V precies om draait, dan is de kwestie voor Nederlanders helemaal ondoorgrondelijk. Toch kunnen de Nederlanders het dossier niet helemaal negeren, want wat als de regering-Verhofstadt er straks om valt? De populaire telegraaf (oplage van ruim 800 000 exemplaren) deed een dappere poging om zijn lezers wegwijs te maken in zoveel communautair gekibbel. Na een korte uitleg over wat gemeenschappen en gewesten nu precies doen, schrijft de krant dat "rond Brussel een soort Gazastrook op Vlaams grondgebied ligt waarop veel Waalse 'kolonisten' wonen". Volgens De Telegraaf eist Vlaams Belang daarom een splitsing van B-H-V "waardoor de Franstaligen politiek worden 'weggezuiverd'."
De toestand in ons land is ernstig, zo blijkt verder uit het verhaal. Want al "vloeien er jaarlijks bakken geld van het welvarende Vlaanderen naar Wallonië", toch kunnen "de belgenbroeders elkaars bloed wel drinken". Meteen nuanceert de commentator van dienst een beetje: "Toch tref je aan beide zijden van de taalgrens doorgaans gezellige Belgen aan, die van hun laatste centjes de vreemdeling nog een pint bier zouden aanbieden."
Hij geeft overigens ook toe dat hij het zelf allemaal niet goed meer kan volgen "België is een uiterst comlex politiek landschap, dat door buitenstaanders nauwelijks te doorgronden is." Zijn suggestie: "Brussel als Europese hoofdstad door de EU laten bestieren, Vlaanderen weer bij Nederland voegenen Wallonië aan Frankrijk schenken."
Tot slot krijgt ook premier Verhofstadt nog een flinke veeg uit de pan. "Verhofstadt verkneukelde zich in zijn laatste kersttoespraak nog over Nederland. Na de moord op Theo van Gogh noemde hij de toestand in ons land bijna in één adem met Irak, Tsjetsjenië en Sudan. Maar nu zit hijzelf weer tot zijn nek in de problemen met opstandige Vlaamse burgemeesters in zijn eigen Beligische Gazastrook." Die zit!

(idg)
http://forum.politics.be/showthread.php?t=33501

Laatst gewijzigd door lomeanor : 21 april 2008 om 11:34.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 11:37   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
kan iemand B-H-V uitleggen aan een nederlander ?

Dat Brussel-Halle-Vilvoorde een Vlaams kiesdistrict is met franstaligen, dat snap ik.
zover was ik al.

Maar kan iemand de politieke en feitelijke situatie eens uitleggen aan de gemiddelde nederlander.

hoe zit het met de stemverhoudingen, en is het alleen een stemverhoudingprobleem of speelt er meer (los van taalverandering hè). feiten van franstaligen per gemeente.
willen de Vlamingen het kiesdistrict uit elkaar trekken of juist niet, enzovoort.

PS. maakt u het a.u.b niet al te emotioneel, maar een zakelijk overzicht graag

Citaat:
Interpretatie zonder te zinzen: waarom de splitsing van BHV grondwettelijk moet

Het is merkwaardig dat allerlei mensen die zich anders nooit hebben toegelegd op de studie van de interpretatie van rechtsteksten en al zeker niet van arresten van het Grondwettelijk Hof, inzake BHV plotseling met grote zekerheid weten wat dat Hof (toen nog Arbitragehof genaamd) beslist heeft in arrest nr. 73/2003 van 26 mei 2003 (http://grondwettelijkhof.be/public/n/2003/2003-073n.pdf). Ik heb het hier dan nog niet over de interpretatie van de overgangsmaatregel van 4 jaar (zie daarvoor mijn "Verkiezingen op 10 juni volgens huidige kieswet zijn ongrondwettig" of "Verkiezingen Zijn Ongrondwettig Volgens Huidige Kieswet"), maar wel over de vraag of er zonder grondwetswijziging andere oplossingen mogelijk zijn dan een splitsing van BHV. Zo stelt Walter Zinzen met het aura van een groot rechtsgeleerde: "Steeds opnieuw wordt als een mantra herhaald dat het Grondwettelijk Hof de splitsing van de kieskring heeft opgelegd, hoewel onder meer in deze krant al uitentreuren te lezen viel dat het Hof geen keuze heeft gemaakt over de manier waarop het probleem BHV moet worden opgelost. De politici die het anders zeggen zijn demagogen, er is geen ander woord voor" (de Standaard 4 september 2007, "'Non' betekent hetzelfde als 'onbespreekbaar' - Voer eindelijk een ernstig debat over BHV"), daarbij verwijzend naar een stuk van een lokale Groen!-politicus (Peter Verpoorten, "Een wasmachine voor BHV", de Standaard 10 augustus 2007), waarin de auteur een wasmachine belooft aan wie kan bewijzen dat het arrest van het Arbitragehof de splitsing noodzakelijk maakt.

Nu klopt het wel dat het arrest niet heeft beslist dat er noodzakelijk een provinciale kieskring moet komen, maar het klopt niet dat het arrest ruimte laat voor een niet-splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde (behalve in het geval �*lle kieskringen zouden worden afgeschaft, zie verder). Ook bij een terugkeer naar arrondissementele kieskringen zou er op basis van de specifieke redenering van het arrest een splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde moeten plaatsvinden. Wel kan men in het arrest lezen dat er daarnaast mogelijks bepaalde maatregelen kunnen worden genomen voor de bescherming van minderheden.

Laat me even deze interpretatie adstrueren. Een arrest van het Arbitragehof wordt geveld in een bepaald type procedure en heeft een bepaalde structuur. Het arrest in kwestie is geveld in het kader van een procedure tot nietigverklaring van een wet wegens strijdigheid met welbepaalde bepalingen van de Grondwet. Die bepalingen moeten door de verzoeker worden aangevoerd en het Hof toetst dan aan de ingeroepen bepalingen. Men moet dus op de eerste plaats de grief lezen vooraleer de motieven te interpreteren die in antwoord op die grief zijn gegeven.

In het kwestieuze arrest werd de kieswetgeving in twee opzichten ongrondwettig verklaard. Het Hof stelde dat vast in twee verschillende delen van het arrest en in antwoord op twee verschillende grieven of middelen. Die grieven ken ik maar al te goed, want als advocaat van de zogenaamde "verzoekers in de zaak 2617" (nl. de N-VA, enkele kandidaten van de N-VA en leden van de N-VA uit Vlaams-Brabant en Henegouwen) heb ik ze zelf geschreven.

De eerste grief had betrekking op de verhouding tussen het arrondissement Halle-Vilvoorde en het arrondissement Leuven, de tweede grief had betrekking op de verhouding tussen Vlaams-Brabant in het algemeen en Halle-Vilvoorde in het bijzonder en Brussel. Wanneer sommigen zeggen dat het arrest de kieswet enkel ongrondwettig verklaarde waar het de Leuvenaars discrimineerde, is dat dus duidelijk onjuist.

In antwoord op de eerste grief werden een reeks bepalingen van de Kieswet op de eerste plaats al geschorst bij arrest nr. 30/2003 van 26 februari 2003 (http://grondwettelijkhof.be/public/n/2003/2003-030n.pdf), en vervolgens vernietigd bij arrest nr. 73/2003 van 26 mei 2003. De belangrijkste reden hiervoor was dat "Doordat het aantal kandidaten dat wordt verkozen in de kieskringen Brussel-Halle-Vilvoorde en Leuven niet afhangt van de respectieve bevolkingscijfers van die
kieskringen, wordt aan de kiezers en de kandidaten van twee van de kieskringen van het Rijk op discriminerende wijze de waarborg ontzegd waarin artikel 63 van de Grondwet voorziet".


In het arrest over de schorsing is het Arbitragehof niet willen ingaan op de tweede grief om redenen die me niet geheel overtuigen, maar hier niet terzake doen. Het Hof besliste namelijk dat "rekening houdend met de grenzen waarbinnen het Hof in het kader van een vordering tot schorsing een middel kan onderzoeken" de grief betreffende de niet-invoering van een provinciale kieskring Vlaams-Brabant "niet in het stadium van de vordering tot schorsing, maar wel bij de behandeling van de zaak ten gronde (dient) te worden onderzocht".

De tweede grief wordt, zoals het hoorde, door het Hof geheel apart behandeld en heeft zoals gezegd geen betrekking op de verhouding tussen Brussel-Halle-Vilvoorde en Leuven maar op de specifieke regeling voor Halle-Vilvoorde. In de samenvatting van het Hof zelf luidt het:

"B.9.1. De tweede grief heeft betrekking op het feit dat de provincie Vlaams-Brabant, in tegenstelling tot de andere provincies, geen kieskring voor de verkiezing van de Kamer van volksvertegenwoordigers uitmaakt.
Volgens de verzoekende partijen doorkruisen de bestreden bepalingen op discriminerende wijze de artikelen 1 tot 5 van de Grondwet doordat het arrondissement Halle-Vilvoorde deel uitmaakt van de provincie Vlaams-Brabant, het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap en het Nederlandse taalgebied en over de ganse lijn bij het arrondissement Leuven hoort en gescheiden is van het arrondissement, Gewest en taalgebied Brussel, terwijl in de andere provincies de kieskring samenvalt met de provincie.
Bovendien hebben de bestreden bepalingen tot gevolg dat de verzoekers in twee taalgebieden campagne moeten voeren".

Een woordje van uitleg voor niet-specialisten is hier op zijn plaats: op het ogenblik waarop deze procedure werd ingeleid, kon het Arbitragehof wetten slechts aan een beperkt aantal grondwetsartikelen toetsen, waaronder het non-discriminatiebeginsel, maar niet aan de artikelen 1 tot 5 van de Grondwet. Doch het Hof had sinds lang aanvaard dat men andere grondwetsbepalingen kan inroepen voor zover dat gebeurde in samenhang non-discriminatiebeginsel, en dat is dan ook wat ik in deze grief had gedaan.

Het is in antwoord op deze grief dat de bestaande kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde ongrondwettig werd verklaard. Deze grief handelde dus wel degelijk over de vraag of die kieskring op discriminerende wijze de artikelen 1 tot 5 van de Grondwet doorkruist (dat was immers de vraag die gesteld was). Het kan geen kwaad eraan te herinneren dat de artikelen 1 tot 5 van de Grondwet handelen over de indeling van België in gewesten en gemeenschappen (art. 1), met name drie Gemeenschappen (art. 2) en drie gewesten (art. 3), de indeling in 4 taalgebieden (art. 4) en de indeling van het Vlaamse en Waalse gewest in elk 5 provincies (art. 5). De ongrondwettigverklaring geschiedde dus in antwoord op de grief dat Brussel-Halle-Vilvoorde deze indeling van het land op discriminerende wijze doorkruist. Discriminerend omdat enkel een deel van Vlaanderen, nl. Halle-Vilvoorde, in electoraal opzicht aan de logica van art. 1 tot 5 van de Grondwet wordt onttrokken (en bv. ook niet Waals-Brabant, of Henegouwen waar een reeks gemeenten met faciliteiten voor Nederlandstaligen liggen.
De reden waarom de huidige regeling ongrondwettig is, is dan ook te vinden in overweging nr. B.9.5., nl. dat "Door de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde te handhaven, de wetgever de kandidaten van de provincie Vlaams-Brabant op een andere wijze (behandelt) dan de kandidaten van de andere provincies vermits, enerzijds, zij die kandidaat zijn in de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde in concurrentie moeten treden met kandidaten die elders dan in die provincie kandideren, en, anderzijds, zij die kandideren in de kieskring Leuven niet op dezelfde wijze worden behandeld als zij die kandideren in de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde". Deze overweging kan niet anders worden uitgelegd dan dat de kandidaten van Vlaams-Brabant gediscrimineerd worden.

Anders dan sommige commentatoren die zich tot specialist in de interpretatie van dit arrest hebben uitgeroepen stellen, kan die ongrondwettigheid dus niet verholpen worden door gewoon terug arrondissementele kieskringen in te voeren. Ook dan immers zouden de kandidaten van Vlaams-Brabant nog steeds gediscrimineerd worden. Ook dan zouden de bepalingen van art. 1 tot 5 van de Grondwet nog steeds doorkruist worden.

Met andere woorden: er zijn maar zeer weinig grondwettelijke oplossingen mogelijk zonder splitsing van BHV; eigenlijk is er maar één: de afschaffing van alle kieskringen en de invoering van één nationale kieskring voor de Kamer. Maar dat is een ander debat, en er is bij mijn weten geen enkele partij voorstander van de volledige afschaffing van de kieskringen.


Sommige groot-interpretatoren zijn ook misleid door het feit dat het arrest benadrukt dat het door de invoering van provinciale kieskringen is dat de handhaving van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde verschillen in behandeling creëert die niet bestonden vóór de wet van 13 december 2002 (overweging B.9.3.). Maar men mag niet vergeten dat in het soort procedure waarin het arrest werd geveld (de vernietigingsprocedure) wetten slechts gedurende 6 maanden kunnen worden aangevochten. Nu de kieskring BHV bleef bestaan, moest het Hof uitleggen dat er wel degelijk iets veranderd was door de wet van 13 december 2002; zoniet zou men eigenlijk een oude regeling aanvechten. Men kan uit die overweging dus niet afleiden dat een terugkeer naar de oude arrondissementele kieskringen zonder splitsing van BHV grondwettig zou zijn.

Het Hof heeft immers ook in diplomatieke bewoordingen, maar toch duidelijk, gesteld dat de redenen waarom de niet-splitsing van BHV in een eerder arrest van 1994 nog door de beugel kon, nu niet meer volstonden. Het is overigens niet de eerste keer dat het Hof beslist heeft dat een regeling die eerder nog kon aanvaard worden, na verloop van tijd niet meer aanvaardbaar is (zo bv. inzake de Europese verkiezingen).

Wat wel klopt is dat het Hof gesteld heeft dat niet elk verschil in behandeling tussen de diverse provincies ongrondwettig moet zijn. Een nieuwe samenstelling van de kieskringen in de vroegere provincie Brabant zou gepaard kunnen gaan met bijzondere modaliteiten die kunnen afwijken van degene die gelden voor de andere kieskringen, teneinde de gewettigde belangen van de Nederlandstaligen en de Franstaligen in die vroegere provincie te vrijwaren.

Bij dat laatste wil ik zelf toch nog even commentaar geven. Die bijzondere modaliteiten mogen namelijk niet in strijd zijn met het globale evenwicht binnen de Belgische federatie. De parameters van dat evenwicht zijn aangegeven in de eerste artikelen van de Grondwet. Zij vereisen een duidelijke reciprociteit in dubbel opzicht:
- eventuele maatregelen ter bescherming van de Franstaligen als minderheid op Belgisch vlak moeten hun keerzijde vinden in maatregelen ter bescherming van de Nederlandstaligen in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad;
- eventuele maatregelen ter bescherming van Franstaligen in het ééntalig Nederlands taalgebied moeten hun keerzijde vinden in gelijkaardige maatregelen ter bescherming van de Nederlandstaligen in het ééntalig Frans taalgebied. Ter herinnering: het communautair evenwicht, zoals dat in de Grondwet is vastgelegd, omvat zeer duidelijk:
- de gelijkwaardigheid van de Vlaamse gemeenschap en de Franse gemeenschap (art. 1, 2 en passim);
- de gelijkwaardigheid van het Vlaams gewest en het Waals gewest (art. 1,3 en passim);
- de gelijkwaardigheid van het Nederlands taalgebied en het Franse taalgebied (art. 4 en passim) en het grondwettelijk bestaan van “grenzen” van deze taalgebieden, die door art. 4 lid 3 bijzonder beschermd zijn;
- de toewijzing van de provincie Vlaams-Brabant aan het Vlaams Gewest op volstrekt gelijkwaardige wijze als de toewijzing van de andere Vlaamse provincies aan dat Gewest en de toewijzing van Waals-Brabant aan het Waals Gewest en de andere Waalse provincies aan dat Gewest (art. 5 GW);
- de volstrekt parallelle territoriale regeling van de bevoegdheid van de Vlaamse gemeenschap over het Nederlands taalgebied en van de Franse Gemeenschap over het Frans taalgebied (§2 van art. 127, 128 en 129 GW);
- de volstrekt parallelle onmogelijkheid voor een inwoner van het Vlaams Gewest om verkozen te worden in de Raad van de Franse Gemeenschap en voor een inwoner van het Waals gewest om verkozen te worden in de Raad van de Vlaamse gemeenschap (art. 24bis Bijzondere Wet hervorming instellingen).

Om die reden kan een splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde niét gepaard gaan met maatregelen ten gunste van Franstaligen in Vlaanderen die niet evenzeer zouden gelden ten gunste van Nederlandstaligen in Waals-Brabant en/of Henegouwen.

Het bestaan van faciliteitengemeenten in Vlaams-Brabant kan geen rechtvaardiging vormen voor het verstoren van dit evenwicht ten nadele van Vlaams-Brabant, aangezien dergelijke gemeenten in meerdere provincies aanwezig zijn, en er in andere provincies ook geen bijzondere regels gelden; behalve in beperkte mate in Komen en Voeren - maar zij kunnen alvast het totaal aantal Nederlandstalige v. Franstalige volksvertegenwoordigers niet beïnvloeden. Hieruit moet men alvast afleiden dat ook een "inschrijvingsrecht" voor inwoners in Vlaams-Brabant om in Brussel te stemmen voor (Franstalige) lijsten aldaar, slechts grondwettig is voor zover dit het totaal aantal zetels voor Vlaams-Brabant niet kan beïnvloeden.

Een laatste punt nog: ook het feit dat voor de verkiezingen voor de Senaat en het Europees Parlement de Franstalige kieskring zich uitstrekt over Halle-Vilvoorde, is ongrondwettig; aangezien de Nederlandstalige kieskring zich niét uitstrekt over Waals-Brabant of enig ander onderdeel van het Frans taalgebied. De reden waarom deze ongrondwettigheid niet kon worden vastgesteld door het Arbitragehof, is dat ze te vinden is in oudere wetgeving, die reeds meer dan 6 maanden oud was toen de procedure werd opgestart. Maar dat maakt die wet daarom niet grondwettig.



Prof. mr. Matthias E. Storme
http://vlaamseconservatieven.blogspo...en-waarom.html
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 12:40   #27
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.131
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
gewoon niet splitsen, want anders wordt het nog ingewikkelder ....zei ik dat hardop?....
Net niet. Een splitsing van BHV zou de situatie gelijk moeten maken aan de rest van het land (kieskring Halle-Vilvoorde samen met kieskring Leuven een provinciale kring vormen, en Brussel een kieskring apart). Op die manier wordt die ongelijkheid stopgezet.

Wat zetels verliezen in Brussel is te verkiezen boven de wurggreep van de Brusselse politici. Je zou hun propaganda hier eens moeten zien...
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 21 april 2008 om 12:40.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 13:21   #28
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Er is vanzelfsprekend één puntje dat over het hoofd gezien wordt; nl. er bestaat geen wettelijke reden om ééntalige lijsten voor te dragen net zo min als er een wettelijke regeling is dat gebiedt dat een lijst uitsluitend vrouwen of mannen zal bevatten of uitsluitend allochtonen, marsbewoners etc.. Voor EU verkiezingen mogen er roemeenssprekenden
van roemeense nationaliteit opkomen op een lijst van CD&V, voor gemeenteraadsverkiezingen mag er gerust een mozambiquaan op een Proggressief Vlaanderen lijst staan enz.. De ganse controverse ivm BHV gaat gewoon om het recht op ééntalig franstalige lijsten van elke franstalige partij afzonderlijk in het gebied in kwestie.
De splitsing van BHV zal gewoon als gevolg hebben dat er een "gentlemen's agreement" moet komen om ten einde in Brussel-gewest nog nederlandsprekenden verkozen te krijgen
& er bovendien franstaligen verkozen zouden willen worden men deze "taalminderheden"
toelaat verkiesbaren te plaatsen op de diverse partijlijsten die de volgens taalgebruiki gesplitste partijen zullen moeten staan.

Terzijde :een franstalige en/of nederlandstalige/duitstalige die een proces aan zijn broek heeft kan kiezen in welke taal de rechtspleginjg zal gebeuren - desnoods wordt hij door een rechtbank in zijn eigen taalgebied gehoord. Een luikenaar die door een rood licht reed in Antwerpen kan voor de politierechtbank van Luik geoordeelt worden, zelfs als hij in Antwerpen woont. Zijn andere contacten met de "overheid" gemeente.. gebeuren in het Nederlands... Verder kan hij gerust winkelen, vrienden hebben enz.. in zijn eigen taal het Frans (zoals er in Antwerpen ook mensen wonen die thuis en in hun sociale kring Jiddisch, Arabisch, Grieks & Turks praten...
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 15:19   #29
Cottenjé
Lokaal Raadslid
 
Cottenjé's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: Brugge - Bruges
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
kan iemand B-H-V uitleggen aan een nederlander ?

Dat Brussel-Halle-Vilvoorde een Vlaams kiesdistrict is met franstaligen, dat snap ik.
zover was ik al.

Maar kan iemand de politieke en feitelijke situatie eens uitleggen aan de gemiddelde nederlander.

hoe zit het met de stemverhoudingen, en is het alleen een stemverhoudingprobleem of speelt er meer (los van taalverandering hè). feiten van franstaligen per gemeente.
willen de Vlamingen het kiesdistrict uit elkaar trekken of juist niet, enzovoort.

PS. maakt u het a.u.b niet al te emotioneel, maar een zakelijk overzicht graag
Het probleem is eigenlijk een zuiver politiek probleem. De plaatselijke bevolking heeft er allerminst last van.

Indien BHV gesplist wordt dan komt er een zitje extra voor een nederlandstalige politicus en mag er een franstalige naar huis. Of er dan beter bestuur komt ? dat kan ik niet gagarnderen, maar kortweg gaat het daar over.
Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 15:28   #30
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cottenjé Bekijk bericht
Het probleem is eigenlijk een zuiver politiek probleem. De plaatselijke bevolking heeft er allerminst last van.
en daar hebt ge vanuit brugge natuurlijk een perfect zicht op...
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 15:30   #31
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
De ganse controverse ivm BHV gaat gewoon om het recht op ééntalig franstalige lijsten van elke franstalige partij afzonderlijk in het gebied in kwestie.
Niet correct, Roger, en je weet best waarom. Aanwijzing: op het niveau van de regionale verkiezingen is BHV al gesplitst en er komen dan probleemloos eentalig Franstalige partijen op in Halle-Vilvoorde.

Ik laat het je zelf maar corrigeren ten behoeve van Eric.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 15:33   #32
Cottenjé
Lokaal Raadslid
 
Cottenjé's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: Brugge - Bruges
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
en daar hebt ge vanuit brugge natuurlijk een perfect zicht op...
Misschien moet ge een beetje afstand nemen om helder te zien.
Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 15:57   #33
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cottenjé Bekijk bericht
Misschien moet ge een beetje afstand nemen om helder te zien.

Dat kan. Maar om te weten dat de inwoners er geen last van hebben of er niet mee bezig zijn, zoals gij hier zo stellig beweert, is enige terreinkennis niet te versmaden. Jij hebt die terrein kennis duidelijk niet, zoals je bewering aantoont.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 15:59   #34
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Vlamingen gaan er van uit dat in een gemeente de taal van de bodem(of het territorium) moet gebruikt worden, franstaligen dat de taal van de daar wonende bevolking moet gebruikt worden. Uiteraard zijn ze daar geen van de twee 100% rechtlijnig in.
Sorry, dit is werkelijk onzin: Franstaligen vinden alleen dat de taal van de daar wonende bevolking gebruikt moet worden, als het over Vlaanderen gaat. Van het zodra het over Wallonië gaat, vinden zij plots dat het territoriumprincipe moet worden toegepast. Franstaligen meten dus met twee maten en twee gewichten.

Verder zie ik geen enkel bewijs voor uw bewering dat Vlaanderen niet rechtlijnig is in zijn toepassing van de taalwetgeving.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 16:01   #35
schaker
Provinciaal Gedeputeerde
 
schaker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Bayern-Duitsland
Berichten: 878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cottenjé Bekijk bericht
Het probleem is eigenlijk een zuiver politiek probleem. De plaatselijke bevolking heeft er allerminst last van.

Indien BHV gesplitst wordt dan komt er een zitje extra voor een nederlandstalige politicus en mag er een franstalige naar huis. Of er dan beter bestuur komt ? dat kan ik niet garanderen, maar kortweg gaat het daar over.
Dank U, zeer begrijpelijke uitleg.

Wat ik nu niet begrijp is waarom alle franstalige partijen wegliepen uit de stemming over BHV, over een kaakslag spraken en de federale regeringsonderhandelingen wilden stoppen. Voor die franstalige politicus is toch wel een ander postje te vinden? Waarom zouden de franstalige partijen de belgische samenhang in gevaar brengen voor "iets waar de bevolking allerminst last van heeft"?
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 16:15   #36
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Dank U, zeer begrijpelijke uitleg.

Wat ik nu niet begrijp is waarom alle franstalige partijen wegliepen uit de stemming over BHV, over een kaakslag spraken en de federale regeringsonderhandelingen wilden stoppen. Voor die franstalige politicus is toch wel een ander postje te vinden? Waarom zouden de franstalige partijen de belgische samenhang in gevaar brengen voor "iets waar de bevolking allerminst last van heeft"?
Daarvoor zou je de verkiezingsstrijd hebben moeten volgen. Quasi de volledige inzet langs de franstalige kant was wie hen het best zou kunnen beschermen tegen de fascistische Vlamingen die al hun mensenrechten zouden afnemen.

De leugens zijn wel zeer doeltreffend. Bijna alle franstaligen uit mijn kenissenkring, allen hoogopgeleid, waren overtuigd dat ze niet meer op franstaligen zouden mogen stemmen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 16:19   #37
Cottenjé
Lokaal Raadslid
 
Cottenjé's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: Brugge - Bruges
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Dat kan. Maar om te weten dat de inwoners er geen last van hebben of er niet mee bezig zijn, zoals gij hier zo stellig beweert, is enige terreinkennis niet te versmaden. Jij hebt die terrein kennis duidelijk niet, zoals je bewering aantoont.
Nochthans heb ik veel vrienden in Brussel. Toegegeven, enkelen van mijn Brusselse Nederlandstalige vrienden, dus lang niet allemaal, kunnen zich er aan storen dat ze niet in het Nederlands worden aangesproken. De meesten maken er geen punt van en spreken dan ook vlot Engels-Frans-Nederlands. Het hangt veel af van de persoonlijke ingesteldheid.
Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 16:21   #38
Goe weere
Partijlid
 
Goe weere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 225
Standaard

Citaat:
Misschien moet ge een beetje afstand nemen om helder te zien.
Inderdaad. Dat men iets probeert te doen om de verfransingsdruk in de Rand tegen te gaan, dat kan ik begrijpen. Maar mij moet eens iemand uitleggen wat de splitsing van het kiesarrondissement daaraan kan bijdragen? Franstaligen zullen inderdaad niet meer op Franstalige lijsten kunnen stemmen. Maar niets belet hen een eigen lijst in te dienen. Dat zou zelfs een radicaliserend effect kunnen hebben. En ook als dat niet zo zou zijn: denkt iemand echt dat franstalige inwoners daar ineens gaan ophouden met Frans praten als ze niet meer op de PS, MR, FDF, Ecolo of CDH kunnen stemmen?

Wie echt iets wil doen aan het probleem zal zich toch dieper in de achterliggende sociologische dynamiek moeten verdiepen.

Het effect van deze maatregel op de verfransingsdruk zal op de vingers van geen handen te tellen zijn. De betekenis van BHV is vooral ritueel. De Vlamingen moeten aan hun achterban laten zien hoe principieel ze zijn om de splitsing af te dwingen, de Franstaligen hoe principieel ze zijn om ze af te houden of er iets zwaars voor terug te krijgen. Een knap staaltje van symbolisch handelen, van machtspolitiek. Met het zoeken van oplossingen heeft dit niets te maken.

Het uitleggen aan buitenlanders is trouwens zo goed als onmogelijk, zeker aan die buitenlanders die zelf taalgemengde gebieden hebben, zoals Finnen (Zweeds-Fins), inwoners van Zuid-Tirol (Duits-Italiaans) en dergelijke. De reden is dat men daar regelingen heeft die wat minder gebaseerd zijn op of-of en wat meer op en-en. Het beste wat men kan doen is zijn schouders ophalen en zeggen dat men het zelf ook niet begrijpt.
__________________
Goe weere an de Zuid, ze smaate mee snieballe...

One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell)
Goe weere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 16:22   #39
Cottenjé
Lokaal Raadslid
 
Cottenjé's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: Brugge - Bruges
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Dank U, zeer begrijpelijke uitleg.

Wat ik nu niet begrijp is waarom alle franstalige partijen wegliepen uit de stemming over BHV, over een kaakslag spraken en de federale regeringsonderhandelingen wilden stoppen. Voor die franstalige politicus is toch wel een ander postje te vinden? Waarom zouden de franstalige partijen de belgische samenhang in gevaar brengen voor "iets waar de bevolking allerminst last van heeft"?
Die commissie was ook maar een louter statement van politiek spierballengerol tijdens de moeizame regeringsonderhandelingsgesprekken.
Al bij al vind ik het van gene en andere zijde een bedroevend spectakel in een wat we toch willen noemen beschaafd land.
Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 16:25   #40
Cottenjé
Lokaal Raadslid
 
Cottenjé's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: Brugge - Bruges
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goe weere Bekijk bericht
Inderdaad. Dat men iets probeert te doen om de verfransingsdruk in de Rand tegen te gaan, dat kan ik begrijpen. Maar mij moet eens iemand uitleggen wat de splitsing van het kiesarrondissement daaraan kan bijdragen? Franstaligen zullen inderdaad niet meer op Franstalige lijsten kunnen stemmen. Maar niets belet hen een eigen lijst in te dienen. Dat zou zelfs een radicaliserend effect kunnen hebben. En ook als dat niet zo zou zijn: denkt iemand echt dat franstalige inwoners daar ineens gaan ophouden met Frans praten als ze niet meer op de PS, MR, FDF, Ecolo of CDH kunnen stemmen?

Wie echt iets wil doen aan het probleem zal zich toch dieper in de achterliggende sociologische dynamiek moeten verdiepen.

Het effect van deze maatregel op de verfransingsdruk zal op de vingers van geen handen te tellen zijn. De betekenis van BHV is vooral ritueel. De Vlamingen moeten aan hun achterban laten zien hoe principieel ze zijn om de splitsing af te dwingen, de Franstaligen hoe principieel ze zijn om ze af te houden of er iets zwaars voor terug te krijgen. Een knap staaltje van symbolisch handelen, van machtspolitiek. Met het zoeken van oplossingen heeft dit niets te maken.

Het uitleggen aan buitenlanders is trouwens zo goed als onmogelijk, zeker aan die buitenlanders die zelf taalgemengde gebieden hebben, zoals Finnen (Zweeds-Fins), inwoners van Zuid-Tirol (Duits-Italiaans) en dergelijke. De reden is dat men daar regelingen heeft die wat minder gebaseerd zijn op of-of en wat meer op en-en. Het beste wat men kan doen is zijn schouders ophalen en zeggen dat men het zelf ook niet begrijpt.
Zeer juist, maar wat als morgen gans de gemeente Wemmel zich in het Frans uitdrukt omdat de Wemmelenarenaars (of hoe noem je die) dat willen ?
Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be