![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik geloof eerder in het principe dat er meerdere krachten zijn, die samen wel deel van een groter geheel kunnen zijn, maar de duivel op zich ...
Nee, die is volgens mij eerder een menselijke uitvinding, een afschrikmiddel van de katholieke kerk en tevens ook en gemakkelijk instrument om zijn eigen falen om zich aan de regels te houden, op te steken. Ik geloof eerder in de wetten van de natuur en deze worden bij veel monotheïstische culturen met voeten getreden. Daarnaast wordt de vrouw ook zwaar gediaboliseerd, omdat ze blijkbaar niet goed weten wat met de krachten van de godin in al haar facetten en hoedanigheden aan te vangen. En het idee van de duivel met zijn bokkenpoten en hoorns, zoals we het nu kennen, is een verminking van de oude godheid, die het christendom heeft verdrukt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#63 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
Alle goden komen voort uit het Brahman. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Wel, ik behoor wel tot die groep die vindt dat religies wel met elkaar gemengd mogen worden. Anderzijds zou ik niet zo meteen zeggen dat druïden geen kennis hebben van de kosmos. Astronomie was hen zeker niet onbekend, als je kijkt naar de consructie van bv Stonehenge. Dat gebouw volgt de hemellichamen met een nauwe precisie en elke solstice schijnt het licht er op het altaar. Stonehenge en de piramiden zijn in mijn ogen een goed bewijs dat de mens tegenwoordig meer kennis verloren dan vergaard heeft. Ja, we hebben nu computers en GSM's, maar nog steeds geen idee hoe die constructies tot stand zijn gekomen. De piramiden volgen de hemellichamen ook precies en er ik bouwwerk verricht, dat men met geavanceerde machines van vandaag nog niet kan immiteren. Ik heb ook niet voor alles een verklaring, maar geloof niet meteen in de theorie dat alles het werk van aliens was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En wat moet ik mij daarbij voorstellen?
![]() |
#68 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad, hoe rapper het allemaal naar de kloten is, hoe beter.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Pentagrammen tekenen? Naakt ronddansen in het maanlicht? Maretak snijden? Runes lezen? Zeg het maar.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 april 2008 om 11:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
Naakt ronddansen zal ik hooguit eens doen als ik alleen in de badkamer ben. Zoals ik al zei: ik ben niet praktiserend. Ik geloof eerder dat magie een "state of mind" is. Van dat standpunt ben ik dus eigenlijk minder materieel gericht. Nee, ik ga geen offers brengen aan goden, omdat ik eigenlijk niet goed begrijp wat onstoffelijke wezens met stoffelijke dingen moeten aanvangen. Eigenlijk zijn al die rituelen maar hulpmiddelen om zich te leren richten. Ik beken anderzijds wel dat ik wel met stenen bezig ben en daar wel therapeutische eigenschappen van ontdekt heb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() Een andere vorm van de heilige drievuldigheid. Zoek het vooral op de eerste plaats bij jezelf.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 april 2008 om 13:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Je bent me al kwijt. Geen flauw idee waar je het over hebt. Zal wel aan mij liggen.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 april 2008 om 13:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
En wat therapeutische stenen betreft: als jij dat kwakzalverij wil noemen, geen probleem. Er zijn bv ook mensen die acupunctuur en dergelijke als kwakzalverij afdoen. Ik blijf er echter bij dat stenen hulpmiddelen en geen geneesmiddelen zijn. Mij zal je dus nooit horen zeggen dat je er kwalen mee kan genezen. Je kan er wel veel van de nare symptonen mee verlichten. Met andere woorden: ik zal mensen gemakkelijker naar een dokter sturen dan ze met allerlei middeltjes bezig houden. Dat soort zaken strijd ik dus ook af. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
De godin staat voor vrouwelijke kracht. De god voor het mannelijke. Iedere paganist heeft zijn eigen interpretatie van bepaalde dingen, dus ik kan enkel voor mezelf en dus niet in het generaal spreken. In ieder geval: ik ben dus niet de traditionele toverheks met een ketel, die mensen in kikkers veranderd. Dat zijn sprookjes en daar hecht ik dus geen geloof aan. Er zijn wel paganisten die met kruiden werken, maar daar ben ik dus niet in thuis. Laatst gewijzigd door Boadicea : 23 april 2008 om 13:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Twee weken geleden zat ik aan tafel met een kabbalist, en die vertelde in wezen hetzelfde als Boadicea hierboven.
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
Ik ga er dus wel van uit dat er hogere krachten zijn en bij gevolg ook wel lagere. Er namen om plakken zoals engelen of demonen maakt het gemakkelijker te definiëren, maar persoonlijk geloof ik nog steeds dat wat algemeen als de duivel aanzien wordt, teveel als een zondebok gebruikt wordt om eigen falen op te steken. Ik zeg dus nergens dat er geen kwade geesten zouden bestaan, maar persoonlijk ga ik er dus niet van uit dat het één entiteit is, die men de duivel kan noemen en kies je zelf hoe vatbaar je er voor bent. Zelf weet ik dus in welke hoedanigheid ik mijn godheden aanspreek en verder heb ik dus de indruk dat veel materiële dingen, zoals wierook en kaarsen die bij rituelen gebruikt worden, enkel een leidmiddel voor de mensen zijn en dus niet voor de goden, die immaterieel zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Minister
|
![]() Een mannelijke en vrouwelijke kracht in de Kaballah?