![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Misschien omdat de buitenlandse directe investeringen 92% gedaald zijn op tien jaar tijd. Misschien omdat de inflatie gestegen is van 32% in 1998 naar "We zijn de tel kwijtgeraakt maar ergens in december 2007 dachten we dat het honderdvijftigduizend procent zou zijn, ongeveer". Misschien omdat tachtig procent - ik herhaal dat even: 80% - van de bevolking werkloos is. Allez, ik zeg maar iets, er zijn natuurlijk ontzettend veel Afrikaanse landen waar de economie de afgelopen acht jaar gehalveerd is hé.
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het is zodanig ontspoord dat het meten van inflatie een oefening in futiliteit wordt. Sommigen gokken dat de inflatie eind 2007 opgelopen was tot 150.000%; volgens bepaalde economen zou de inflatie eind dit jaar - als we de trend doortrekken - opgelopen zijn tot anderhalf miljoen procent.
De vraag is echter: wat doet het precieze cijfer ertoe? Het verschil tussen 60.000% inflatie en 1.500.000% inflatie is enkel van belang voor het Guiness Book of Records, niet voor de economie, die is al lang naar de kloten. Probeer maar eens deftig te investeren wanneer prijzen onvoorstelbaar snel stijgen.
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schieten er nu nog stoute blanke uitzuigende kolonialistische blanke boeren over die al generaties in Rhodesia woonden? Of hebben ze ze ondertussen allemaal netjes vermoord of verdreven?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() Tja, communisme...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doet het zo'n pijn om te moeten toegeven dat voor de zoveelste keer de linkse commietoestanden tot miljoenen doden leiden? Volgens eens deze link: http://www.kruisvuur.nl/viewtopic.ph...asc&highlight= poster Elisabeth heeft er jarenlang gewoond en heeft er nu nog familie wonen. volgens Tomm zal dit vast foutieve informatie zijn.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 23 april 2008 om 12:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen enkel van de aangehaalde landen is communistisch. wel communistisch is Mocambique, het land met het grootste groeicijfer en beste bestuur van Afrika(volgens de UNDP), ondanks een vreselijke burgeroorlog die 2 decennia duurde en gesubsidieerd werd door de VS en het apartheidsregime in Zuid-Afrika.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat heb ik niet gezegd, ik heb niet gezegd dat het goed gaat in Zimbabwe, wat ik wel zei is dat de situatie waarschijnlijk minder catastrofaal is dan in veel andere Afrikaanse landen. Landen zoals Ethiopië die behalve genocides aanrichten in hun eigen land (inderdaad, maar dat vreselijke conflict in de Ogaden wordt doodgezwegen door het Westen) en in Somalië ook een groot deel van hun bevolking laten verhongeren.
Laatst gewijzigd door tomm : 23 april 2008 om 12:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe kan de Somalische overheid zijn bevolking laten verhongeren?
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Europees Commissaris
|
![]() Er wonen nog ongeveer 30.000 blanken in Zimbwable in tegenstelling tot 1980 toen er een kwart miljoen waren. De koloniale tijd was beter dan onder mugabe, de zwarte Hitler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister
|
![]() Het gaat in Zimbabwe helemaal niet over die blanke boeren. Dat is niet de hoofdzaak.
De strijd gaat tussen de oude anti-kolonialistisch-nationalistische machtspartij Zanu-PF (ontstaan uit het samengaan van 2 guerillabewegingen die in de jaren '70 vochten tegen het racistische minderheidsregime) en de nieuwe partij MDC, de Movement for Democratic Change. ZANU-PF (Zimbabwe African National Union-Patriotic Front) was misschien een kwarteeuw geleden een linkse partij, maar is tegenwoordig vooral populistisch-nationalistisch. Volgens bepaalde Britse bronnen is Hitler de grote inspiratiebron van Mugabe en zijn getrouwen. De MDC is dan weer wel overduidelijk een linkse partij. Ze is ontstaan uit de onafhankelijke vakbonden. Het is dan ook logisch dat de MDC gesteund wordt door de vakbonden van havenarbeiders in de omliggende landen, die daarom hebben geweigerd dat Chinees schip met wapens te lossen.
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is echter wel waar dat een hongersnood in Zimbabwe zelf is uitgebleven, maar het land is ondertussen wel veranderd van de "graanschuur van Afrika" naar een land dat afhankelijk is van voedselhulp. De relatieve goede infrastructuur en de aandacht van het Westen zijn twee zaken die in mijn ogen de voornaamste oorzaken zijn van het uitblijven van echte hongersnood. De 80% werkloosheid schijnt te kloppen, maar door het doodslaan van de formele economie zijn dit soort cijfers natuurlijk niet precies. Feit is wel dat de Zimbabwanen die willen werken massaal naar landen als Zuid-Afrika en Botswana trekken (Een kwart van de ZImbawanen bevindt zich momenteel niet meer in eigen land) en dat zij normaal gesproken juist de mensen zouden zijn die in de informele economie aan het werk zouden gaan. De werkloosheid zou in werklijkheid misschien 70% of iets dergelijks kunnen zijn, maar verwacht niet dat de schattingen er tientallen procenten naast zitten. Over het wel of niet plaatsvinden van een etnische zuivering kan men kort discussiëren, ja die heeft plaatsgevonden. Het wegpesten van de blanken is natuurlijk overduidelijk, maar ook de Ndebele zijn ook buitensporig zwaar getroffen door Mugabe. De Chinese wapens, die zonder twijfel gebruikt gaan worden om de komende opstand neer te slaan werden in eerste instantie zonder bezwaar doorgelaten door het Zuid-Afrikaanse regime. In het Westen hoort men vaak dat Zuid-Afrika zijn verantwoordelijkheid moet nemen tov van Zimbabwe, maar dat getuigd van grote kortzichtigheid. Mugabe wordt in de regio nog steeds als vrijheidsstrijder en groot staatsman gezien en daar heeft bijna dertig jaar wanbeleid nog niets aan veranderd. Al met al kan men over Zimbabwe zeggen dat het zeer slecht gaat en dat er weinig kans is op verbetering. De economische neergang valt vooral op omdat het land vroeger relatief rijk was en terwijl de economie in de rest van Afrika gestaag groeit is deze in Zimbabwe compleet vernietigd. In werkelijkheid zijn er genoeg andere Afrikaanse landen waar de economie ook zo slecht draait, maar daar is de ellende geen nieuws meer. Opmerkelijk is wel dat men nooit over een nog groter Zimbabwaans probleem spreekt; de AIDS-epidemie. Volgens regeringscijfers ligt de verspreiding nu op zo'n 20% (in werkelijkheid dus waarschijnlijk hoger) en de levensverwachting is gekelderd tot onder de 40 jaar. De economische problemen vallen in het niet in vergelijking met deze ramp.
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laten we vooral dit niet vergeten:
http://www.archivesolidaire.org/scri...RBA&obid=14876 Let vooral op de cartoon.
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar ergens hebben ze natuurlijk wel gelijk. Het is niet correct dat 90% Van de beste landbouwgrond in handen is van 5% blanken(Britten om colledig te zijn). De manier waarop vind ik ook niet correct, maar dat er iets moest gebeuren staat voor mij buiten kijf. Mugabe heeft dat veel te lang laten aanslepen. In ene keer toen z'n macht bedreigd werd besloot hij dit thema te bespelen, en vond hij een radicale oplossing. Wat mij betreft had Zimbabwe veel beter die blanken geleidelijk aan onteigend, zodoende dat er geen kennis verloren ging. Nogmaal eens blijkt dat zwarten slechts enkele generaties "beschaafd" zijn, ze slagen er zelf niet in een alternatief te vinden voor de "blanke" economie. Ik heb een kenyaanse vrouw, ben communist en ben zelf allochtoon dus ik denk dat ze mij moeilijk van racisme kunnen beschuldigen. Helaals zit er waarheid in deze woorden. Er zit potentieel in Afrika maar het is niet evident. Het zijn mensen net als wij maar op bepaalde vlakken zijn ze nog niet geëvolueeerd en speelt de "tribale" "clan" factor nog een grote rol, naast een zeker gebrek aan verantwoordelijkszin en een overdreven individualisme. Ik neel het woord "burgerzin" niet graag in de mond maar in Afrika is dat woord wel op z'n plaats.
Laatst gewijzigd door tomm : 24 april 2008 om 06:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel je voor dat je een blonde vrouw had, vlaamsbelang was en hier al eeuwen je roots hebt! Dan overleef je zo'n post niet hoor. ![]() ![]() ![]()
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 24 april 2008 om 08:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Engelsen zijn ook zo, bvb. in Zimbabwe of Kenya wonen al generaties Engelsen, maar die zullen nooit of te nimmer trouwen met zwarten of zich integreren, ze houden zich op in elitaire clubs waar geen zwarten toegelaten zijn. Toch noemen zij zich "Kenyaan" of "Zimbabwaan". Moest ik daar wonen zou ik ten eerste de taal zo vlug mogelijk leren en ten tweede me aanpassen. |
|
![]() |
![]() |