![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() 'Oldtimers'
Soms, zoals vanavond (woensdag, 23 april), is het goed dat ik zit, anders zou ik van het verschieten omver zijn gevallen. Als ik de off-screen stem van 'Het leven zoals het is, de kust' moet geloven, dan ben ik een 'oldtimer'. "Ja wadde!" Daar moest ik van in mijn ogen wrijven. Ik heb altijd gedacht dat een oldtimer een zeer oude auto was. Mis dus, de 'een oldtimer', dat ben ik. Het criterium waarop de man mensen indeelt als 'oldtimers' is de Belgische frank. Wie nog omrekent naar Belgische frank zou 'een oldtimer' zijn. Dat ik voor 'oldtimer' wordt versleten is zo erg nog niet. Ik kan tegen een stootje. Maar in Frankrijk werd een jongetje van 9 door het productiebedrijf 'Angels Productions', geweigerd voor deelname aan een populair kinderprogramma omdat hij 'Islam' heet. Zijn naam 'vertegenwoordigt een religie die niet gewild is in Frankrijk', kreeg hij te horen. De jaren '30 van de vorige eeuw lijken steeds maar dichter bij te komen. Ook als Willem Vermandere, zanger, dichter, en beeldend kunstenaar ten tonele verschijnt. Is er nu een man die meer van een pluche beer heeft dan Willem Vermandere? Je zou hem toch zo een knuffel geven. En hij is nog pater geweest. Dat geeft altijd een aura van betrouwbaarheid. Maar ook Vermandere is er in geslaagd mijn mond te laten openvallen van verbazing. Willem Vermandere wou graag Jan Leyers ontmoeten. Ik was in de keuken, en voorzichtigheidshalve spits ik mijn oren als ik de naam 'Jan Leyers' hoor. Nu vind ik hem als zanger best ok, maar als hij iets over de islam moet doen, dan trekt hij de kar waar ze sedert de middeleeuwen gestaan heeft. Dus liet ik ogenblikkelijk mijn vaatdoek vallen, en repte mij naar de tv. Vermandere wou Leyers ontmoeten voor de manier waarop hij die reportage, 'De Weg naar Mekka' had gemaakt. Vermandere noemde dat 'respectvol' benaderen, maar toch zijn mening geven. "En dat is nog pater geweest?!" zei ik luidop tegen de tv. Hoe komt het toch dat ik iedere keer weer verschiet als ik geconfronteerd wordt met de racistische onderstromen in onze cultuur? Zal ik dan nooit leren dat er geen kruid tegen gewassen is? Willem Vermandere gelooft dus ook graag in de dogma's van het Westers fundamentalisme. Maar moet ik daar zo verwonderd over zijn? Dat is immers het geloofsstelsel wat wij de facto ingelepeld krijgen met onze paplepel. Misschien speelt een eigen persoonlijk 'dogma' mij parten. Toen ik nog een kind was, zei mijn moeder vaak dat we maar beter goed konden luisteren naar wat die mensen die gestudeerd hadden, vertelden. Zij vond dat ze 'het' beter wisten dan wij, de gewone mensen. Ook al heb ik dat dogma al talloze keren rationeel doorprikt, toch leeft er een spontane neiging in mij om steeds weer te keren naar dat geloof in 'de intellectueel'. Maar als het dan niet blijkt te kloppen, ben ik er iedere keer weer een beetje ondersteboven van. Misschien is de macht van de gewoonte een niet te veronachtzamen factor. Misschien hebben we nood aan vertrouwen in de mensheid. "Hoe bestaat het?!" Ik zou een 'oldtimer' zijn, een klein jongetje wordt uitgesloten omdat hij 'godsdienst' heet, en een gewaardeerd kunstenaar is heimelijk blij omdat Jan Leyers de 'inferioriteit' van de moslims heeft blootgelegd. Daar wordt ik niet vrolijk van. Gelukkig is er Leonardo Di Caprio, om mij wat op te monderen. Hij springt op de bres voor het leefmilieu, voor onze planeet, voor het leven. Voor mij hoeft het echt niet. Mijn tijd zal de planeet nog wel uitdoen. Maar voor de jongeren, voor de kleine kinderen, de kleuters, de baby's van vandaag, voor hen maakt deze 'oldtimer' zich zorgen. Het voortbestaan van de mensheid wordt niet bevorderd door een paranoïde houding tegenover één of meerdere godsdiensten, niet door de verhoffelijking van het racisme, en niet door mensen op basis van leeftijd tot zondebok te bombarderen. Edith Legrand |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Dus de islam kritisch bekijken is ook al racisme volgens u?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Origineel seg,je peuter islam noemen..Zoals sommigen die hun kleine absoluut willen linken aan een auto,een oldtimer
![]() En aangezien het mo'kes zijn,waarom niet kiezen voor Hamas,Jihad,Bom,Raket,Aanslag en Terreur Hamas bin Aanslag Terreur...schoon toch ![]() Laatst gewijzigd door Gargamel : 25 april 2008 om 07:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie als 'Gargamel' op een forum opduikt, geeft daarmee ook een bepaalde voorkeur te kennen, en in ieder geval niet dezelfde als wie voor Islam of Godelieve kiest. Laatst gewijzigd door Linda : 25 april 2008 om 08:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Noem dan 1 citaat van Jan Leyers waar hij een neiging tot racisme toont?
Het enige wat ik heb gezien is uitsluiting van niet gelovige door de moslims. Iedereen mag naar vaticaanstad maar niet iedereen mag naar mekka. Dus als er 1 partij hypocriet is... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het kindje "Islam" noemen, heeft dus helemaal, niets, maar dan ook echt absoluut niets, te maken met het verlangen van die ouders dat hun kind een goed leven krijgt. En al helemaal niet als die ouders in een niet-islamitisch land wonen. Dan is de naam "Islam" namelijk niets anders dan een regelrechte provocatie gericht aan het gastland danwel de gastcultuur waartegen zij zich met hand en tand verzetten en waarvan zij overduidelijk geen deel wensen uit te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens Linda moeten ouders die hun kinderen "nazi" genoemd hebben, ook kunnen.
Nietwaar Linda?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Man man, daar gaan we weer.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 25 april 2008 om 09:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben er zeker van dat ik wel in Mekka binnen mag, ook al ben ik geen moslim. Het probleem met Jan is dat hij intentieprocessen voert tegen de islam. Die Saoudische moslims hebben veel psychologisch doorzicht, en hadden Jan meteen door. Ik ben er niet zeker van dat wie intentieprocessen tégen het Vaticaan voert, zo welkom is in het Vaticaan. Het Vaticaan is nog altijd niet volledig hersteld van zijn verleden waarin het Vaticaan stelde dat het christendom het enige ware geloof was, en ieder ander geloofsstelsel probeerde te doen verdwijnen. Ik denk dat wie voor de naam 'Vuysthaemert' kiest, daarin ook iets over zichzelf communiceert, en dat dit in overeenstemming is met wat die persoon hier ook schrijft. Het zijn in ieder geval niet de waarden van de Verlichting die hij met zijn hamerende vuist denkt te moeten verdedigen, want het recht op vrijheid van mening is niet een recht dat hij verdedigt. Hier toch niet. Maar ik weet ook wel dat het recht op de vrijheid van meningsuiting zich voor de verblokte persoonlijkheid beperkt tot de plicht om de moslims te bespotten, en beledigen. Daar verschiet ik niet van. Waar ik van verschiet, iedere keer weer, is dat goed menende, goed opgeleide mensen daar kunnen in trappen. Of mag ik daar niet van verschieten? Gaan jullie mijn emoties nu ook al aan banden leggen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik ga mijn kind 'Konthaar' noemen en wee degene die hem niet toelaat tot een spelprogramma omdat konthaar niet gewenst is! Bende racisten!
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat u beschrijft als psychologisch inzicht kan eerder doorgaan als totalitair regime dat geen tegenspraak dult nog inmenging. En natuurlijk dulden ze geen kritiek op Mekka u zou eens moeten weten hoeveel geld ze ermee verdienen. Jan Leyers heeft geen intentieproces gevoerd, hij heeft de dingen laten zien zoals ze zijn. Iedereen heeft recht tot sprekne gehad, de voor en tegenstanders en die beiden kampen waren anders ook te vinden onder de Saoudi's. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Gelet op het antwoord, in de vorm van een wedervraag, dien ik vast te stellen dat je geen criteria hebt. Je beweert dus zomaar iets lukraak, louter een gezagsargument hanterend.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 25 april 2008 om 10:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het programma van Leyers heb ik niet gezien, dus ik kan er niet over meepraten. Is het gerechtvaardigde kritiek op de islam of is het plat racisme? Geen idee.
Ik heb wel de DVD's van Richard Dawkins in huis. Ik heb nergens enige vorm van racisme ontaard in zijn kritiek op (ondermeer) de islam. Kritiek op religie hoeft niet noodzakelijk gekoppeld te zijn aan racisme.
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
@ linda: Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Esperanza, als je in het discours van Dawkins het racisme 'niet kunt' zien, dan zegt dat voldoende, denk ik. Het klopt dat kritiek op religie niet noodzakelijk racisme hoeft te zijn, maar het is het wel heel vaak. Hoffelijk racisme is nog niet altijd kritiek op religie. Santos, de Saoudische moslims hebben genoeg mensenkennis om via een kort gesprek te kunnen inschatten of iemand het vermogen heeft om respectvol om te gaan met de islam, en met religie in het algemeen, ofwel of die persoon vast zit in een toestand waarin die alleen maar in staat is wat hij van zichzelf niet kan accepteren in anderen te leggen. Moest ik de persoon zijn die belast was met het verlenen van toegang tot Mekka, ik zou jou op basis van wat je hier schreef ook niet binnen laten. Maar met Jan zullen ze wel een iets moeilijkere opdracht gehad hebben. Het is geen probleem geweest dat Leyers in Mekka niet binnen mocht. Veli Juksel heeft er wel uitgebreid mogen filmen voor de VRT. We zijn dus zeker niets tekort gekomen ... ... tenzij je een onlesbare honger hebt naar verkettering van de islam, en de moslims. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() De mens is overigens onverbeterlijk, en daar schijnen de meesten onder ons vreselijk veel last van te hebben. Zelfs de cartoonist van De Morgen. Hij tekent vandaag twee Congolezen in een pak waar de ene tegen de ander zegt: "De volgende Belgische delegatie die ons de les komt spellen alsof we halve wilden zijn, doen we in de pot." En de Morgen is dan het beste van wat als 'kwaliteitskrant' kan doorgaan. Ik weet niet of ik er van moet zuchten, of ermee lachen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ten tweede heb ik het recht op vrijheid van mening of woorden van gelijke strekking niet in mijn mond genomen, daar dat recht van vrijheid van mening er in deze zaak helemaal niet toe doet. Het geven danwel krijgen van een naam heeft immers niets van doen met het recht op vrijheid van mening. Dat zijn twee zaken die volkomen los van elkaar staan. Ik vind het wel typerend overigens dat je dus niet ingaat op wat ik wél schreef, maar dat je mij liever woorden, gedachten en daden toeschrijft die niet noodzakelijkerwijs de mijne zijn. Dit gezegd hebbende, wil ik ook nog wel even het volgende kwijt: Stel, jij, Linda, bent een gelovig christen en je emigreert naar een islamitische heilstaat naar keuze -laten voor het gemak even Saudi-Arabië nemen- om je daar blijvend te vestigen, en je besluit jouw kindje "Christendom" te noemen. Welnu, de kleine "Christendom" wil graag meedoen aan een populaire televisieshow voor kinderen, maar helaas, het jong krijgt te horen dat zijn naam "een religie vertegenwoordigt die niet gewild is in Saudi-Arabië". Zou je dan ook een hoop (onnodige) stennis gaan maken daar? Zou je dan ook in de pen klimmen om het verschrikkelijke leed dat de kleine "Christendom" is aangedaan wereldwijd bekend te maken? Zou je de Saudi's dan ook van racisme betichten? Zou je dan ook meteen de vergelijking maken met de jaren '30 van de vorige eeuw? Zou je dan ook gaan ageren tegen de dogma's van de locale religie, in casu de islam? Of is het enkel eenrichtingverkeer en ben je selectief verontwaardigd en had je je in bovenstaand theoretisch geval eenvoudigweg neergelegd bij het feit dat 's lands wijs, 's lands eer is? Citaat:
Citaat:
En daarmede zijn we dan ook tot de kern van de zaak doorgedrongen; je reageert (over)emotioneel op bepaalde zaken waardoor jouw analytisch inzicht in die zaken vertroebeld wordt, en je derhalve alle werkelijkheidsgevoel ontbeert. |
|||
![]() |
![]() |