Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2008, 11:11   #41
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Directeur van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding Jozef Dewitte meldde akkoord te gaan met de code.

Belga

http://www.knack.be/nieuws/belgie/mo...icle15978.html

--------------------------------------------------------------------

LET OP:

Patiënten hebben wel steeds de vrijheid om zorg te weigeren. Ze moeten dat dan schriftelijk verklaren. De gedragscode onderstreept dat de vrije artsenkeuze enkel aan de patiënt zelf toekomt en niet aan partners of familie. Bij intimiderend gedrag worden "de gepaste ordemaatregelen" getroffen.

Behalve als de patient een witgezicht is die de zorg weigert van een zwarte arts : die werd veroordeeld.
Je hebt gelijk: hier is sprake van discriminatie op basis van geslacht en zou dus met hetzelfde vuur bestreden moeten worden als racisme.
Ik schrik eerlijk gezegd wel van de reactie van het CGKR: hebben die mannen dan toch nog een béétje redelijkheid en gezond verstand?
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 24 april 2008 om 11:11.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 11:17   #42
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Je hebt gelijk: hier is sprake van discriminatie op basis van geslacht en zou dus met hetzelfde vuur bestreden moeten worden als racisme.
Ik schrik eerlijk gezegd wel van de reactie van het CGKR: hebben die mannen dan toch nog een béétje redelijkheid en gezond verstand?
Het gaat over moslims hé.

Ik verschiet er in feite van dat Youssef niet gezegd heeft dat er voor moslims-only steeds een vrouwelijke gynaecologe van wacht moet zijn!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 13:09   #43
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
ik heb hier al 3 keer uitgelegd dat dit een foute interpretatie is; nogmaals: je mag als patiënt voor jezelf medische zorg weigeren, je mag nooit een arts weigeren

Blijkbaar een heel moeilijk verschil voor sommigen
Oud 24 april 2008, 14:23   #44
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Toch leuk he om zo'n dingen in de media te lezen/horen die uw racisme een beetje rechtvaardigen?
Nog leuker om tot de overtuiging te komen dat er eigenlijk geen verschil is tussen geloofsovertuiging en racisme
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 14:27   #45
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya Bekijk bericht
ik heb hier al 3 keer uitgelegd dat dit een foute interpretatie is; nogmaals: je mag als patiënt voor jezelf medische zorg weigeren, je mag nooit een arts weigeren

Maar je mag wel telkens medische zorg weigeren, uit geloofsovertuiging of racisme, maakt niet uit, tot dat uiteindelijk de juiste arts deze medische zorg zal toedienen. Dan weigert ge niet meer ? Ondertussen zal die kleine nog wel even wachten.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 14:29   #46
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Dikke bulchit circe
Leef in 2008 AUB
Oud 24 april 2008, 15:04   #47
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Dikke bulchit circe
Leef in 2008 AUB
bullshit jongen... als je stoer wil doen, leer dan eerst engels.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 24 april 2008, 15:05   #48
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

een zeer moeilijk verschil inderdaad.

Ik heb je namelijk al driemaal gevraagd waarvoor je die arts dan wel moet gebruiken als hij geen medische zorgen mag verstrekken.

Waar léés jij trouwens dat je geen arts mag weigeren??? Als ik het aftrap uit de kliniek (standaard na het ondertekenen van een eigen verantwoordelijkheid document - zoals al jaren gebruikelijk is, ik begrijp zelfs de commotie rond de moslims niet - wat gaat de arts dan doen? thuis mijn toilet komen kuisen?)

Laatst gewijzigd door circe : 24 april 2008 om 15:07.
Oud 24 april 2008, 16:00   #49
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
een zeer moeilijk verschil inderdaad.

Ik heb je namelijk al driemaal gevraagd waarvoor je die arts dan wel moet gebruiken als hij geen medische zorgen mag verstrekken.

Waar léés jij trouwens dat je geen arts mag weigeren??? Als ik het aftrap uit de kliniek (standaard na het ondertekenen van een eigen verantwoordelijkheid document - zoals al jaren gebruikelijk is, ik begrijp zelfs de commotie rond de moslims niet - wat gaat de arts dan doen? thuis mijn toilet komen kuisen?)
dan moet die arts niks doen, kan hij zich bezighouden met patiënten die wél medische zorg willen, ongeacht van welke arts
Oud 25 april 2008, 11:08   #50
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Positiefke Bekijk bericht
Welke geloofsovertuiging kan je als "witgezicht" inroepen om een zwarte arts te weigeren?
Vaak is de enige reden één van racisme.

hieruit kunnen we afleiden: religie = racisme.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 11:38   #51
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dan moet die arts niks doen, kan hij zich bezighouden met patiënten die wél medische zorg willen, ongeacht van welke arts
wat is je punt dan eigenlijk met je constante herhaling dat je wel zorg mag weigeren maar geen arts?

Als die veroordeelde persoon gewoon zei "die bougnoul moet niet aan mijn lijf komen " (of iets van dergelijke strekking), dan weigerde hij toch ook gewoon ZORG ! Waarom moest die gast dan een BOETE betalen+ gevangenisstraf als ik me goed herinner, en een moslim die krak hetzelfde zegt niet? ("die vent moet niet aan mijn wijf haar lijf komen..... "of ondertussen nog enkel toegestaan: "die vreemde vent moet niet aan mijn lijf komen").

Laatst gewijzigd door circe : 25 april 2008 om 11:40.
Oud 25 april 2008, 11:44   #52
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar ik vraag me af of de persoon die door het CGKR voor het gerecht werd gedaagd en verloor, nu ook schadevergoeding kan eisen.

Spijtig genoeg zijn ze hun site aan het hernieuwen en kan ik niet direct het betreffende proces terugvinden. Ik heb het hier wel al ergens geplaatst.

In dat geval was het dus de ARTS die klacht indiende omdat de patient niet door hem wou geholpen worden (patient had wel het woord "bougnoul" gebruikt - als het enkel over dat woord ging, vraag ik me af of "sale flamand" ook verboden is).

Ik heb de link hier nog staan maar spijtig genoeg werkt hij niet meer.

http://www.diversiteit.be/CNTR/NL/ra..._c_brussel.htm
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 11:46   #53
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ik heb de link hier nog staan maar spijtig genoeg werkt hij niet meer.

http://www.diversiteit.be/CNTR/NL/ra..._c_brussel.htm

misschien verwijderden ze het wel express? zouden ze ondertussen wat beschaamd geworden zijn of zo?

Oud 25 april 2008, 17:42   #54
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
wat is je punt dan eigenlijk met je constante herhaling dat je wel zorg mag weigeren maar geen arts?

Als die veroordeelde persoon gewoon zei "die bougnoul moet niet aan mijn lijf komen " (of iets van dergelijke strekking), dan weigerde hij toch ook gewoon ZORG ! Waarom moest die gast dan een BOETE betalen+ gevangenisstraf als ik me goed herinner, en een moslim die krak hetzelfde zegt niet? ("die vent moet niet aan mijn wijf haar lijf komen..... "of ondertussen nog enkel toegestaan: "die vreemde vent moet niet aan mijn lijf komen").
man het gaat er echt niet in he.
alle, nog ne keer

situatie 1:
Spoedgevallen: patiënt komt toe, crisissituatie, de dokter van wacht wordt er bijgeroepen, patiënt zegt "ik wil niet dat die mannelijke/islamitische/zwarte/... dokter mij behandelt" dan heeft de patiënt geen recht te eisen dat een vrouwelijke/christelijke/blanke... dokter wordt opgeroepen. t Is de dokter van wacht of geen dokter.

Situatie 2
Spoedgevallen: patiënt komt toe, crisissituatie, de dokter van wacht wordt er bijgeroepen, patiënt zegt "dokter, ik ben getuige van Jehova en het is tegen mijn geloof om bloedtransfusies te krijgen" Dus voor de patiënt maakt het niet uit of het een zwarte/islamitische/ mannelijke/... dokter is, zolang hij maar geen bloedtransfusie krijgt.

en dat is er wat er in die code ook staat
Oud 25 april 2008, 17:58   #55
Banneling

Standaard

Citaat:
alle, nog ne keer

situatie 1:
Spoedgevallen: patiënt komt toe, crisissituatie, de dokter van wacht wordt er bijgeroepen, patiënt zegt "ik wil niet dat die mannelijke/islamitische/zwarte/... dokter mij behandelt" dan heeft de patiënt geen recht te eisen dat een vrouwelijke/christelijke/blanke... dokter wordt opgeroepen. t Is de dokter van wacht of geen dokter.

Situatie 2
Spoedgevallen: patiënt komt toe, crisissituatie, de dokter van wacht wordt er bijgeroepen, patiënt zegt "dokter, ik ben getuige van Jehova en het is tegen mijn geloof om bloedtransfusies te krijgen" Dus voor de patiënt maakt het niet uit of het een zwarte/islamitische/ mannelijke/... dokter is, zolang hij maar geen bloedtransfusie krijgt.

Waarom sleep je er de jehova's, christenen, zwarten eigenlijk bij?
Deze code is speciaal gericht aan MOSLIMS. Deze code is er gekomen door het sexistisch, discriminerend gedrag van MOSLIMS. En door niemand anders.

Kwetst de waarheid de progressieve illusies weer wat te hard, dat je snel op afwijkingskoers vaart?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 18:01   #56
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

in mijn jonge jaren heb ik nog in zwart afrika gewerkt.
menseneten bestond dan nog heel sporadisch. maar ik zou toch bang zijn van nen zwarte dokteur die mij een spuitje moet geven om te verdoven.
ik vind alle zwarte mensen sympatiek. maar telt dat ook als rasisme, bang zijn van nen zwarte dokteur?
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 18:09   #57
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
alle, nog ne keer.

Citaat:
situatie 1:

dienen witte patient eiste helemaal geen andere dokter. Hij wou gewoon géén hulp van een afrikaanse arts en werd daarvoor beboet + gevangenisstraf wegens racisme.

Die moslimse venten eisten voor hun vrouw wèl een andere docteur: de mannelijke witgezicht docteur bleek foei te zijn: zij werden hier nog nooit voor beboet/gevangenisstraf. Dit schijnt dus géén racisme te zijn.

Citaat:
Situatie 2
moslim zegt: het is tegen mijn geloof dat ge met uw tengels aan mijn vrouw haar lijf zit.
witgezicht zegt: het is tegen mijn opvatting dat ge met uw tengels aan mijn lijf zit.

Citaat:
In die code staat gewoon dat indien ze geen hulp wensen van een witgezicht mannelijke dokter, dat ze dan - net als elke andere patient dat al jaren moet doen - een papierke moeten ondertekenen dat ze geen hulp meer wensen en zichzelf uit de kliniek ontslagen.
Dit gewoon om later niet te kunnen gaan claimen dat hunne kleine doodgeboren is omdat er geen VROUWELIJKE arts werd opgetrommeld op hun commando.

Ik heb toch de indruk dat het vooral JIJ bent die de zaken niet goed gesnopen heeft.

Blijft uiteraard nog altijd de vraag waarom witgezicht daarvoor een process aan zijn been kreeg.

Laatst gewijzigd door circe : 25 april 2008 om 18:11.
Oud 25 april 2008, 21:45   #58
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
misschien verwijderden ze het wel express? zouden ze ondertussen wat beschaamd geworden zijn of zo?
Nu je het zegt.

Enige tijd geleden stuurde ik een mailtje naar het CGKR met enkele bedenkingen van mijnentwege.
Daarin stelde ik ook de vraag hoe het kwam dat ze indertijd een autochtoon wel vervolgden omdat hij een gekleurde dokter weigerde en waarom ze nu moslims die mannelijke dokters weigeren - discriminatie op basis van geslacht - niet vervolgen.
Als bewijsstuk had ik die link van dat arrest toegevoegd, dat toen nog wel werkte.

Laatst gewijzigd door daiwa : 25 april 2008 om 21:46.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 21:49   #59
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Moslims mogen mannelijke arts niet weigeren
22/04/2008 08:00

Vlaamse gynaecologen hebben een gedragscode opgesteld voor het geval moslims mannelijke artsen weigeren in geval van wacht of op een spoeddienst. Dat meldt de Artsenkrant, die de code kon inkijken.

"De vrije artsenkeuze is een essentieel recht van iedere patiënt. Maar dat recht is niet absoluut en is niet van toepassing op artsen van wacht of op een spoeddienst". Dat staat in een gedragscode die de Vlaamse gynaecologen zopas goedkeurden.

De gedragscode is een antwoord op de incidenten met moslims die artsen weigeren in ziekenhuizen. Mannelijke artsen worden tijdens hun wachtdiensten steeds vaker geconfronteerd met moslimvrouwen die uitsluitend door vrouwelijke artsen behandeld willen worden. "Vaak zijn het vooral de moslimmannen die met intimiderend gedrag duidelijk maken dat ze geen mannelijke handen aan het bed van hun vrouw dulden", schrijft de Artsenkrant.

Met hun gedragscode willen de Vlaamse gynaecologen nu paal en perk stellen aan die "aberrante wensen". De code komt erop neer dat artsen niet te allen tijde moeten ingaan op het verzoek om een vrouwelijke arts te zien. Tijdens wachtdiensten en in dringende situaties is de vrije artsenkeuze beperkt.

Gezond verstand

Patiënten hebben wel steeds de vrijheid om zorg te weigeren. Ze moeten dat dan schriftelijk verklaren. De gedragscode onderstreept dat de vrije artsenkeuze enkel aan de patiënt zelf toekomt en niet aan partners of familie. Bij intimiderend gedrag worden "de gepaste ordemaatregelen" getroffen.

"Onze regels hebben niets te maken met racisme of seksisme en ze tasten de vrije artsenkeuze niet aan", onderstreept dokter Johan Van Wiemeersch in Artsenkrant. "Het werd tijd dat het gezond verstand gaat primeren."

De Vereniging van Vlaamse gynaecologen (VVOG) toetste op voorhand af of de principes maatschappelijk aanvaardbaar waren. De gedragscode kreeg ruime steun. Het Verbond van Belgische Specialisten (VBS) liet weten dat het zich kan terugvinden in de code. En ook de Orde van Geneesheren beoordeelde de code als "inhoudelijk correct". De nationale raad van de Orde overweegt zelfs een aanvulling van de code van plichtenleer in dezelfde zin.

Directeur van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding Jozef Dewitte meldde akkoord te gaan met de code.

Belga

http://www.knack.be/nieuws/belgie/mo...icle15978.html

--------------------------------------------------------------------

LET OP:

Behalve als de patient een witgezicht is die de zorg weigert van een zwarte arts : die werd veroordeeld.
Graag voorbeelden...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 21:57   #60
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Jazeker heeft zijn hemel weeral verdiend, denkt hij toch , omdat hij zegt in een hokje geduwd te zijn ipv toe te geven dat hij zich toch zoveel beter beschermd voelt in dat zelfgekozen hokje.

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 april 2008 om 21:59.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be