Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Nederlanders lijken meer op Denen dan op Vlamingen?
Eens 14 23,73%
Oneens 35 59,32%
Geen Idee 10 16,95%
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2008, 10:36   #1
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard Nederland heeft meer gemeen met Denemarken dan met Vlaanderen

Volgens mij ben ik niet de enige Nederlander die een zekere verbondenheid voelt met de Denen. Nederland en Denemarken lijken zelfs in de kleinste details op elkaar. Zo blijkt bijvoorbeeld uit de statistieken dat de Denen de enige Europeanen zijn die net zoveel fietsen als de Nederlanders. Ook qua karakter lijken Nederlanders veel meer op Denen dan op Vlamingen.

Daarom pleit ik ervoor dat Nederland zich steeds meer moet gaan richten op de Scandinavische landen. Zelden bespeur ik enige Scandinavische vijandigheid jegens ons - dat is bij de Belgen wel anders. Met de Scandinavische landen kunnen wij op een veel natuurlijkere wijze samenwerken, zonder ons karakter geweld aan te hoeven doen.

Laat Nederland zich los maken van de Benelux, en zijn energie steken in een Noord-Europees verbond.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 10:41   #2
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

En denk je werkelijk dat er vanuit de Scandinavische landen ook maar enige interesse is voor Nederlands-Scandinavische samenwerking?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 10:46   #3
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
En denk je werkelijk dat er vanuit de Scandinavische landen ook maar enige interesse is voor Nederlands-Scandinavische samenwerking?
Het hoeft niet officieel te zijn. We kunnen de Scandinavische landen bijvoorbeeld benaderen voor bedrijfsfusies. Ieder apart worden we kaal gevreten. De Belgen hebben nooit interesse, mischien zij wel. KPN en Belgacom zagen de Belgen niet zitten. Sabena en KLM zagen de Belgen ook niet zitten. Sabena is nu dood, en KLM zit nu bij Air France. Voordat hetzelfde met onze telecom- en postbedrijven gebeurt, is het mischien verstandig om te kijken of men in het Noorden wel wil. En zo zijn er nog talloze informele manieren op samen te werken met de Scandinavische landen. Die vruchteloze Benelux is een verspilling van onze energie.
Oud 28 april 2008, 10:48   #4
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het hoeft niet officieel te zijn. We kunnen de Scandinavische landen bijvoorbeeld benaderen voor bedrijfsfusies. Ieder apart worden we kaal gevreten. De Belgen hebben nooit interesse, mischien zij wel. KPN en Belgacom zagen de Belgen niet zitten. Sabena en KLM zagen de Belgen ook niet zitten. Sabena is nu dood, en KLM zit nu bij Air France. Voordat hetzelfde met onze telecom- en postbedrijven gebeurt, is het mischien verstandig om te kijken of men in het Noorden wel wil. En zo zijn er nog talloze informele manieren op samen te werken met de Scandinavische landen. Die vruchteloze Benelux is een verspilling van onze energie.
Dan zijn wij jullie toch al voor, de voornaamste partner van de Belgische Post is de Deense Post. Maar laat ons wel wezen, dat soort "informele samenwerking" is onmogelijk. Je kan niet de voorkeur geven aan een bepaald bedrijf gewoon omdat het uit een bepaald land komt.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 10:54   #5
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan niet de voorkeur geven aan een bepaald bedrijf gewoon omdat het uit een bepaald land komt.
Dat is nochtans schering en inslag in België.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 10:56   #6
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dan zijn wij jullie toch al voor, de voornaamste partner van de Belgische Post is de Deense Post. Maar laat ons wel wezen, dat soort "informele samenwerking" is onmogelijk. Je kan niet de voorkeur geven aan een bepaald bedrijf gewoon omdat het uit een bepaald land komt.
Dat voorbeeld van de Deense Post illustreert perfect mijn punt. Jullie Belgen willen met iedereen samenwerken, behalve met die Ollanders. Dat de Benelux uberhaupt bestaat mag gerust een wonder heten. De Deense Post en de Zweedse Post zijn trouwens onlangs gefuseerd. Daar beseffen ze wel het belang van samenwerking.
Oud 28 april 2008, 10:57   #7
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Daarom pleit ik ervoor dat Nederland zich steeds meer moet gaan richten op de Scandinavische landen. Zelden bespeur ik enige Scandinavische vijandigheid jegens ons - dat is bij de Belgen wel anders. Met de Scandinavische landen kunnen wij op een veel natuurlijkere wijze samenwerken, zonder ons karakter geweld aan te hoeven doen.
Ik voel me als Vlaming ook erg verbonden met Denemarken. Wat nu?

Citaat:
Laat Nederland zich los maken van de Benelux, en zijn energie steken in een Noord-Europees verbond.
De Benelux kan nooit werken omdat hij gebaseerd is op "België", geen land maar een belangensyndikaat dat nooit herstelde van de mislukking van zijn Frans project.
Oud 28 april 2008, 11:04   #8
Spinoza
Minister-President

Standaard

Overigens ben ik wel benieuwd naar de argumenten van de mensen die het oneens zijn met mijn stelling. Als je de statistieken van Nederland en Denermarken naast elkaar legt, dan zijn de overeenkomsten overduidelijk. Ik noemde al het feit dat er in Denemarken ook veel verplaatsingen per fiets plaatsvinden. Kopenhagen is samen met Amsterdam de fietshoofdstad van Europa. Maar er is meer. In Denemarken en Nederland komt relatief veel borstkanker voor, omdat Deense en Nederlandse vrouwen relatief veel roken. En net als de Nederlanders hebben de Denen ook altijd hun mening klaar. Vergeleken met Denen, komen Vlamingen van een andere planeet, ondanks dat we dezelfde taal spreken.
Oud 28 april 2008, 11:30   #9
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Denemarken en Nederland komt relatief veel borstkanker voor, omdat Deense en Nederlandse vrouwen relatief veel roken.
In Vlaanderen is dat net aan het stijgen. rara, ...

Citaat:
En net als de Nederlanders hebben de Denen ook altijd hun mening klaar.
hehe, alsof Vlamingen geen mening klaar hebben. Vlamingen zijn te braaf (geweest), maar dat zegt alleen iets over de manier van ventileren, niet de mate.

U wil Vlaanderen ook geen kans geven me dunkt. Denemarken heeft zelfs meer gemeen met Vlaanderen dan met "België".
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 28 april 2008 om 11:33.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 11:36   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

ik denk dat Nederland en België idd meer van elkaar verschillen dan Nederland en Denemarken, maar Nederland en Vlaanderen?

Dat Sabena niet met KLM is gefusioneerd, was, dacht ik, dankzij de Franstaligen die dat echt niet zagen zitten.
Oud 28 april 2008, 11:38   #11
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik denk dat Nederland en België idd meer van elkaar verschillen dan Nederland en Denemarken, maar Nederland en Vlaanderen?
Zo denk ik er ook over.

Citaat:
Dat Sabena niet met KLM is gefusioneerd, was, dacht ik, dankzij de Franstaligen die dat echt niet zagen zitten.
hehe
Maar aan de andere kant triest: sabena ist kaput, nicht?
leve de manmanman club
Oud 28 april 2008, 11:52   #12
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je de statistieken van Nederland en Denermarken naast elkaar legt, dan zijn de overeenkomsten overduidelijk. Ik noemde al het feit dat er in Denemarken ook veel verplaatsingen per fiets plaatsvinden. Kopenhagen is samen met Amsterdam de fietshoofdstad van Europa.
Jongens lief, het niveau daalt hier met de dag.

Citaat:
Maar er is meer. In Denemarken en Nederland komt relatief veel borstkanker voor, omdat Deense en Nederlandse vrouwen relatief veel roken
1. Cijfers?
2. En waarom verbindt dat beide landen? De Ieren kappen halve liters, net als de Engelsen. Brengt dat die landen dichter bij elkaar?

Citaat:
En net als de Nederlanders hebben de Denen ook altijd hun mening klaar. Vergeleken met Denen, komen Vlamingen van een andere planeet, ondanks dat we dezelfde taal spreken.
De Amerikanen ook. Een Amerikaans-Nederlands-Deense confederatie dan maar?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 12:03   #13
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Jongens lief, het niveau daalt hier met de dag.

1. Cijfers?
2. En waarom verbindt dat beide landen? De Ieren kappen halve liters, net als de Engelsen. Brengt dat die landen dichter bij elkaar?

De Amerikanen ook. Een Amerikaans-Nederlands-Deense confederatie dan maar?
JIj doet net of ik wat willekeurige feitjes bij elkaar heb gegrabbeld. Maar ik kan bijna een eindeloze hoeveelheid voorbeelden geven van overeenkomsten tussen Nederland en Denemarken. Als je de statistieken naast elkaar legt, dan is het net of beide landen uit dezelfde mal komen.
Oud 28 april 2008, 12:07   #14
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
JIj doet net of ik wat willekeurige feitjes bij elkaar heb gegrabbeld. Maar ik kan bijna een eindeloze hoeveelheid voorbeelden geven van overeenkomsten tussen Nederland en Denemarken. Als je de statistieken naast elkaar legt, dan is het net of beide landen uit dezelfde mal komen.
en heb je die cijfers vergeleken met België of Vlaanderen?
Oud 28 april 2008, 12:13   #15
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vriend, jij hebt inderdaad niets anders gedaan dan wat weetjes bij elkaar gezocht. Kom misschien eens terug als je echte argumenten gevonden hebt.

Momenteel klink jij zo:

[spinozamode]
Indië en China moeten een confederatie vormen omdat de volkeren van beide landen veel rijst eten. En talrijk zijn.

Nebraska moet deel worden van Canada, omdat in beide gebieden veel maïs verbouwd wordt.

Engeland en Mexico moeten ook maar samenwerken omdat in beide landen nogal veel bonen gegeten worden.

Rusland en Polen zijn beide grote exporteurs van wodka. Samenwerken dan maar?

[/spinozamode]

Begrijp je nu hoe idioot jouw voorbeeldjes klinken? Als je op die manier verder doet, neemt gewoon niemand nog je ideeën serieus. Een huis dat op zand is gebouwd is immers niet populair op de markt. Je kan dit opvatten als vriendelijk advies. Maar dat doe je waarschijnlijk niet
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 12:17   #16
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Vriend, jij hebt inderdaad niets anders gedaan dan wat weetjes bij elkaar gezocht. Kom misschien eens terug als je echte argumenten gevonden hebt.

Momenteel klink jij zo:

[spinozamode]
Indië en China moeten een confederatie vormen omdat de volkeren van beide landen veel rijst eten. En talrijk zijn.

Nebraska moet deel worden van Canada, omdat in beide gebieden veel maïs verbouwd wordt.

Engeland en Mexico moeten ook maar samenwerken omdat in beide landen nogal veel bonen gegeten worden.

Rusland en Polen zijn beide grote exporteurs van wodka. Samenwerken dan maar?

[/spinozamode]

Begrijp je nu hoe idioot jouw voorbeeldjes klinken? Als je op die manier verder doet, neemt gewoon niemand nog je ideeën serieus. Een huis dat op zand is gebouwd is immers niet populair op de markt. Je kan dit opvatten als vriendelijk advies. Maar dat doe je waarschijnlijk niet
Voor Spinoza zijn alle argumenten goed als hij eindelijk maar niets meer te maken hoeft te hebben met 'jullie Belgen' (wat zijn dat, btw).
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 12:26   #17
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Overigens ben ik wel benieuwd naar de argumenten van de mensen die het oneens zijn met mijn stelling. Als je de statistieken van Nederland en Denermarken naast elkaar legt, dan zijn de overeenkomsten overduidelijk. Ik noemde al het feit dat er in Denemarken ook veel verplaatsingen per fiets plaatsvinden. Kopenhagen is samen met Amsterdam de fietshoofdstad van Europa. Maar er is meer. In Denemarken en Nederland komt relatief veel borstkanker voor, omdat Deense en Nederlandse vrouwen relatief veel roken. En net als de Nederlanders hebben de Denen ook altijd hun mening klaar. Vergeleken met Denen, komen Vlamingen van een andere planeet, ondanks dat we dezelfde taal spreken.
Voorwaar geen gemakkelijke opgave, want je argumenten zijn werkelijk overdonderend.

- zowel in Nederland als in Denemarken wordt er veel gefietst. Waw!

- In Denemarken en Nederland komt relatief veel borstkanker voor. Als dat geen argument is dat je van je sokken blaast..

- Denen en Nederlanders zijn vlotte kritikasters. Van de Denen weet ik het niet, voor sommige Nederlanders is dit juist.

Verder wijst onderzoek ook volgende gelijkenissen uit :

- in Nederland en Denemarken zijn de mensen gemiddeld een paar centimeter groter dan in Vlaanderen

- in beide landen vind je meer blonde mensen dan in Vlaanderen

- in Denemarken wordt veel Carlsberg gedronken. In Nederland ook.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 13:01   #18
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Zie je wel dat ze de Vlamingen broodnodig hebben.
Oud 28 april 2008, 13:03   #19
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
ik dacht dat ze in Nederland geen bier drinken? allé, behalve dat gekleurd water dat ze Heineken noemen, maar dat telt natuurlijk niet als bier...
Oud 28 april 2008, 13:04   #20
Steben

Standaard

Ik vraag me af of de scandinavische socialisatie-staatsmentaliteit ook in nederland leeft. nederland kent wel regeltjes enzo, maar scandinavië staat ook bekend om ingebakken quota, uitkeringen, positieve discriminatie, ...
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 28 april 2008 om 13:10.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be