![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() (Enneuh, vergeet vooral niet dat het over de gevolgen ging, over wat er vandaag de dag is. Enzo.)
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan er ook niet aan doen dat die beweging van jullie welgeteld niéts heeft bijgeleerd, hé.
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
2 mensen werden tijdens dit proces in hun fabriek gedood door de politie en de CRS. Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 27 april 2008 om 20:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Edit: dit is één aspect, dat zowat door alle studenten- en jongerenopstanden liep. Overal was het natuurlijk verweven met concrete(re) actiepunten. Laatst gewijzigd door Lieven Corneillie : 28 april 2008 om 12:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat prachtig werd geanalyseerd door Guy Debord en Gilles Deleuze. Nog steeds aanraders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Praetorian : 28 april 2008 om 12:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in historisch werk over 1968, toegespitst op de Belgische situatie, lees zeker eens iets van Louis Vos.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Parlementslid
|
![]() Het jongerenprotest van Mei '68 en daarvoor was in eerste instantie ontstaan rond eisen voor meer vrijheid en democratie. Later kwamen er ook duidelijk antikapitalistische conclusies, zeker bij studenten.
Ook in die tijd zijn veel bewegingen mislukt door de stalinistische leiding die niet tot succes wou komen. De PCF in Frankrijk hield bv de boot af rond de kwestie van de machtovername, op een gegeven pleiten ze voor de stopzetting van stakingen en bij de verkiezingen een maand later was hun hoofdslogan "voor het herstel van de orde". Terwijl de situatie eind mei uiterst ideaal was: zelfs de internationale economische kranten gingen al uit van het einde van het kapitalisme in Frankrijk. De Times dacht zelfs terug aan 1848, toen de het verdrijven van de Franse koning door een opstand tal van andere opstanden in de rest van Europa ontketende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mei '68 was in de eerste plaats een liberale koortsopstoot. Het nationalisme (Leuven Vlaams) en het marxisme (revolutie in West-Europa) hebben beide Mei'68 verloren aan het liberalisme. Het is vooral een afrekening geweest met de nog Paapse publieke moraal, op naar het liberale "alles kan, alles mag en niets moet". Laatst gewijzigd door Pavolini : 29 april 2008 om 22:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "alles kan, alles mag en niets moet" is geen (knoop dat goed in uw oren) geen liberale houding.
Het is zeker waar dat 'wij' niet echt houden van allerlei fantasietjes die anderen opgelegd moeten worden, maar een liberaal die het aspect van verantwoordelijkheid niet benadrukt; dwaalt.
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister
|
![]() Indien er mensen zijn die wel willen weten waarover ze praten als ze het over mei '68 en consumentisme hebben: lees eens het boek 'De één-dimensionale Mens', van Herbert Marcuse
(verschenen in 1964, zou een grote invloed zijn op de anti-materialistische, anti-comsumentistische en anti-autoritaire Mei '68'ers)
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 30 april 2008 om 12:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik stel voor dat we ineens Benjamin Barber vermelden.
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat trouwens de bijbel daarover? Ik vind dat er immers goede punten zijn om consumentisme en de gehele gedachte dat 'we het probleem van de prodcutie hebben opgelost, nu nog van de distributie' sterk gelinkt zijn. Enfin; ik ben geen psycholoog, maar stel dat een 'Oostenrijks economisch' beleid wordt ingevoerd, dan lijkt het (voor mij in ieder geval) wel duidelijk dat consumentisme zou minderen, om de simpele reden dat je een algemene daling hebt van de prijzen, in plaats van een algemene stijging. Ik vnd dat niet echt iets dat je zomaar kan verwaarlozen.
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Minister
|
![]() Heb ik allemaal ook gelezen.
Barber is zeer interessant, maar moeilijk als een inspiratiebron voor de mei' 68'ers worden beschouwd. Althusser kan ik volgen in zijn stelling dat je Marx niet zo economisch-deterministisch mag bekijken. Net als velen van de 'new left', ben ik in dit opzivht beïnvloed door Althusser. Zijn structuralisme, dat is ook zeer interessant, maar de structuralisten hebben volgens mij nogal last van verdreven intellectualisme en een totale afhankelijkhied van jargon. En dt geldt des te meer voor Lacan. Die man is absoluut onleesbaar, tenzij je zijn werken bestudeert op dezelfde manie waarop religieze fundamentalisten aan tekst-exegese doen. Ik bedoel, in vergelijking met Lacan is Hegel zijn werk helder en duidelijk. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
![]() |
#40 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |