Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2008, 04:47   #101
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Kan je dat ook bewijzen Forumspook? Ik weet dat de Islam geen grote fan is van rente (i.e. check de usuraylaws, die daarover gaan), maar zover ik weet is heel deze 'bank van Marocco'-gedoe een hoax die ik al enorm veel ben tegengekomen, maar waar dus echt niets waar aan blijkt te zijn.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 05:40   #102
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Kan je dat ook bewijzen Forumspook? Ik weet dat de Islam geen grote fan is van rente (i.e. check de usuraylaws, die daarover gaan), maar zover ik weet is heel deze 'bank van Marocco'-gedoe een hoax die ik al enorm veel ben tegengekomen, maar waar dus echt niets waar aan blijkt te zijn.

Ik weet niet dat die Banque Maroc bestaat, maar ik weet wel dat er "Islamitische banken" bestaan die puur volgens de Koran en Sharia geldschieters zijn. Ze vragen geen rente, want dat mag niet, maar behandelingskosten en soortgelijke benamingen zijn ze niet vies van.

Ook ben je als niet moslim NIET welkom. (Maar O wee als een "westerse bank" een moslim weigert omdat ie een renteloze lening eist op religieuze basis)
Oud 1 mei 2008, 05:43   #103
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik weet niet dat die Banque Maroc bestaat, maar ik weet wel dat er "Islamitische banken" bestaan die puur volgens de Koran en Sharia geldschieters zijn. Ze vragen geen rente, want dat mag niet, maar behandelingskosten en soortgelijke benamingen zijn ze niet vies van.

Ook ben je als niet moslim NIET welkom. (Maar O wee als een "westerse bank" een moslim weigert omdat ie een renteloze lening eist op religieuze basis)
Er zijn Westerse banken die renteloze leningen geven (enfin, ge kent dat wel; 'renteloos', hé.)

Dus ik snap uw probleem niet goed?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 09:43   #104
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Als ik morgen een huis wil laten bouwen, of er één kopen, en ik ga naar de bank, dan lenen die mij enkel geld als ik garanties kan tonen (= inkomsten, andere bezittingen) waar ze op kunnen terugvallen indien ik niet terug kan- of wil betalen.
Bij de islamietische bank onderzoeken ze of de aankoop die ik wens te doen een intelligente aankoop is, en zij kopen dat dan. Ik betaal terug in de vorm van een soort huur. Dat kunnen heel kleine maandelijkse sommen zijn, lopende over tientallen jaren, en die mijn erfgenamen kunnen verderbetalen na mijn dood. In het geval van een appartementsgebouw, zoals dus dikwijls het geval is bij de Marokkanen die van dit systeem gebruik maken, gaan de "huurders-eigenaars" in het gebouw wonen, en verhuren de rest van de appartementen, wel aan een normale huurprijs dan, en waarvan ze kunnen leven. Dat is dus eigenlijk onderverhuren, vermits de bank nog steeds de eigenaar is in werkelijkheid. Door de Belgische Staat worden deze huurders-eigenaars beschouwd als huurders, maar ze kunnen wel leven van wat ze verdienen met zoals een echte eigenaar appartementen te verhuren aan derden. Valt uw euro ? Probeer het maar eens, als Belg. Want in die banken worden alleen moslims "bediend" hoor. Daar sturen ze ons, de échte Belgen, wandelen. En de Belgische fiscus is ook wat strenger met zijn eigen onderdanen, u moet een 2de nationaliteit hebben, liefst de Marokkaanse, om zulke stoten te mogen uitsteken. Discriminatie dus, en nog zo geen beetje ! Dit terwijl er meer en meer Belgen in tenten wonen, of in een kartonnen doos, op het voetpad, waar de allochtonen grijnzend , en met minachting , op spuwen...
Het zou me verwonderen mocht een bank een grote som geld aan iemand lenen en die dan laten terugbetalen over 10-tallen jaren aan een heel klein bedrag. Waar zit dan de winst voor de bank?
Ik heb een tijdje zitten googelen maar het enige dat ik kon vinden is: http://www.livios.be/nl/_build/_guid...0voor%20morgen
Dat halal lenen in België nog niet voor direct zal zijn.
Heb je geen betrouwbare bron voor je stelling?

Wat ik wel weet is dat je in het Midden-Oosten kan bouwen voor pakweg €150 per maand. Het duurt dan wel meerdere jaren voor je huis er staat. Maar dat is een ander verhaal.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 10:15   #105
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Hoax of niet, de werkwijze bestaat wel. De bank koopt het huis en je huurt het huis tot de schuld is betaald. Hiermee wordt het begrip interest netjes omzeild. Er is zelfs een Nederlandse bank die deze halal manier van huisverwerving aanbiedt. Twee nadelen: Je wordt pas eigenaar nadat de schuld is betaald, en blijkbaar heb je op het einde rit meer betaald dan bij een klassieke afbetaling met interest.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 11:08   #106
stapas
Burger

Standaard

Ik zie het punt van deze discussie echt niet. Islam schrijft blijkbaar voor dat intrest niet kan. Moslims willen een huis kopen. Wat doe je dan? Lenen bij vrienden en familie, of lenen bij een bank die islamitische 'leningen' aanbieden. In feite is dat gewoon een financiele truuk om het te laten lijken alsof je geen intrest betaalt aan de bank - slim gezien van de banken. Je bent nog steeds een goede moslim, en de bank verdient nog steeds een pak geld aan jou...
In feite gaat het gewoon om een soort lease/huurkoop formule. En op miraculeuze wijze stemt het maandelijkse huurbedrag grotendeels overeen met wat je anders aan afkorting van je lening zou betalen...
Overigens, deze formule is ook bij net moslims gebruikelijk, namelijk bij de bouw en aankoop van bedrijfsvastgoed. Niets nieuws onder de zon, het heeft nu alleen een andere naam.

En overigens, als je een goed rendement kunt aantonen, of voldoende inkomen, dan kan iedereen appartementenkopen om te verhuren hoor. Blijkbaar wil de opstarter van deze discussie enkel zaken zien die in zijn eigen kraam passen.
stapas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 11:15   #107
stapas
Burger

Standaard

Overigens, hier denk ik nu net aan. Misschien dat iemand met zo'n lening mij hier kan helpen: hoe zit dat bij zo'n leningen met de belastingsaftrek? Het is geen hypotheek, dus normaal kan je niets aftrekken dan. Of vergis ik mij.
Voor bedrijven die gebouwen leasen is er geen probleem, dat zijn aftrekbare kosten.
Dus het begint wel op een heel onaantrekkelijke vorm van 'lenen' te lijken. - tenzij je de aankoop natuurlijk doet via een vennootschap. Maar dan belanden we in de spitstechnologie waar de Vlaamse zelfstandige eerder beslagen in is.
stapas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 11:27   #108
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stapas Bekijk bericht
Overigens, hier denk ik nu net aan. Misschien dat iemand met zo'n lening mij hier kan helpen: hoe zit dat bij zo'n leningen met de belastingsaftrek? Het is geen hypotheek, dus normaal kan je niets aftrekken dan. Of vergis ik mij.
Voor bedrijven die gebouwen leasen is er geen probleem, dat zijn aftrekbare kosten.
Dus het begint wel op een heel onaantrekkelijke vorm van 'lenen' te lijken. - tenzij je de aankoop natuurlijk doet via een vennootschap. Maar dan belanden we in de spitstechnologie waar de Vlaamse zelfstandige eerder beslagen in is.
Fiscaal is het onaantrekkelijk, geen sprake van aftrekposten binnen de persoonsbelasting. Enkel nog voor wie steevast en principieel vasthoudt aan geloofsvoorschriften.
Oud 1 mei 2008, 11:34   #109
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Fiscaal is het onaantrekkelijk, geen sprake van aftrekposten binnen de persoonsbelasting. Enkel nog voor wie steevast en principieel vasthoudt aan geloofsvoorschriften.
In Nederland zijn ze wel al pogingen aan het doen om ook een gelijkaardige belastingaftrek te kunnen indienen.

Ik weet echter niet in hoeverre dit reeds goedgekeurd werd.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 11:36   #110
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stapas Bekijk bericht
Ik zie het punt van deze discussie echt niet. Islam schrijft blijkbaar voor dat intrest niet kan. Moslims willen een huis kopen. Wat doe je dan? Lenen bij vrienden en familie, of lenen bij een bank die islamitische 'leningen' aanbieden. In feite is dat gewoon een financiele truuk om het te laten lijken alsof je geen intrest betaalt aan de bank - slim gezien van de banken. Je bent nog steeds een goede moslim, en de bank verdient nog steeds een pak geld aan jou...
In feite gaat het gewoon om een soort lease/huurkoop formule. En op miraculeuze wijze stemt het maandelijkse huurbedrag grotendeels overeen met wat je anders aan afkorting van je lening zou betalen...
Overigens, deze formule is ook bij net moslims gebruikelijk, namelijk bij de bouw en aankoop van bedrijfsvastgoed. Niets nieuws onder de zon, het heeft nu alleen een andere naam.

En overigens, als je een goed rendement kunt aantonen, of voldoende inkomen, dan kan iedereen appartementenkopen om te verhuren hoor. Blijkbaar wil de opstarter van deze discussie enkel zaken zien die in zijn eigen kraam passen.
Grotendeels akkoord.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 11:41   #111
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
In Nederland zijn ze wel al pogingen aan het doen om ook een gelijkaardige belastingaftrek te kunnen indienen.

Ik weet echter niet in hoeverre dit reeds goedgekeurd werd.
Tx Circe. Dat wist ik niet.

Het verhaal over de belastingaftrek bij een halal-hypotheek dateert blijkbaar al van 2006.

http://www.vvddenhaag.nl/artikel/1460.htm

http://mistermoney.rtl.nl/zalm-stude...-hypotheek.asp
Oud 1 mei 2008, 11:44   #112
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar gaat het toch net om: in die moslimbank hoeft u niet kredietwaardig te zijn. De bank koopt, en blijft eigenaar van uw pand, zolang het niet in zijn geheel is afbetaald. Maar niet-moslims worden er niet geholpen.
Je denkt toch niet dat een islamietische bank die hallallening zal verstrekken aan iemand die reeds protesten en faillissementen op zijn kerfstok heeft, gewoon omdat hij moslim is? Naïef toch....

Laatst gewijzigd door filosoof : 1 mei 2008 om 11:45.
Oud 1 mei 2008, 11:48   #113
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik neem aan dat een fiscale aftrek kan, middels een venootschapsconstructie: een hallallening aan een vastgoedmaatschappij dus.
Oud 1 mei 2008, 12:22   #114
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Je denkt toch niet dat een islamietische bank die hallallening zal verstrekken aan iemand die reeds protesten en faillissementen op zijn kerfstok heeft, gewoon omdat hij moslim is? Naïef toch....
Net wel zou ik zeggen. Dat bind die persoon die "Niet halal" met geld heeft gewerkt dieper tot de Islam, en we weten allemaal dat "Diep gelovigen" niet kunnen passen in een "westers" systeem.
En als de "geldvrager" dan met ontroerend goed zit, is het voor de "geldschieter" nooit een verliespost, al zeker niet als het een erkende "bank" is.

't Is allemaal hoe je het ziet.

Waar het mij vooral om gaat is het feit dat er instellingen zijn die wel mogen discrimineren op basis van geloof, en dat enkelen hier daar nog voor applaudiseren.
En dat de specifiek opgerichte instelling, en de magistratuur er een blind oog voor heeft.
Oud 1 mei 2008, 12:35   #115
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

neem nu een marokkaanse bakker in borgerhout ofzo - een gewone bakker

mag hij mij een brood weigeren te verkopen omdat ik geen moslim ben ?

enige relevante vraag is hoe dan ook volgens mij of de bank van marocco mij als niet moslim dezelfde lening onder dezelfde voorwaarde zal geven of niet

zo ja dan is er geen probleem en is de aanwezigheid van de marokkaanse bank op onze markt zelfs een goede zaak - het verhoogd de concurrentie tss de banken en zal dus in het voordeel van de consument de algemene voorwaarden verbeteren waaronder er geleend kan worden. Onze banken zullen in dat geval ook dergelijke formules moeten gaan aanbieden.

zo nee dat is dat idd pure discriminatie én concurrentievervalsing.

ik wacht trouwens nog steeds op een telefoontje van de bank van marocco om te weten of ze aan mij ook willen lenen ( onder dezelfde voorwaarden als aan moslims )
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 1 mei 2008 om 12:44.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 13:12   #116
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neem nu een marokkaanse bakker in borgerhout ofzo - een gewone bakker

mag hij mij een brood weigeren te verkopen omdat ik geen moslim ben ?
Hij mag je weigeren een brood te verkopen, da's zijn recht als handelaar. Maar als de wet erbij komt, en als de wet dan niet selectief werkt, dan mag die bakker dat niet doen vanwege geloof. Want da's wel strafbaar.
Oud 1 mei 2008, 14:20   #117
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hij mag je weigeren een brood te verkopen, da's zijn recht als handelaar. Maar als de wet erbij komt, en als de wet dan niet selectief werkt, dan mag die bakker dat niet doen vanwege geloof. Want da's wel strafbaar.
een discotheekuitbater mag nochtans geen klanten weigeren...

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 15:31   #118
undiscovered
Gouverneur

undiscovered's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan ik me voorstellen dat u beter te doen hebt, "dame" Er staan nog een paar huizen te koop in Brussel, hé...Snel effe gaan sjacheren met de Bank of Maroc, dankzij gezinshereniging nog effe een verre neef doen overkomen, die mag dan ook een huissie kopen, en hopsakee, het familiefortuin is weeral wat uitgebreid. Tof, die is ook al binnen. Nu kan hij nog een bruid importeren uit het Vaderland 1 (marocco), richting Vaderland 2 (= apenland belgië), en het leven gaat vrolijk verder.
Bent u gek of doet u zich gek voor?

een huis kopen in Europese landen dat gaat niet hé. dat moet u toch weten (meneer die alles denkt te weten).

Dat importeren en exporteren kost tegenwoordig een hoop ellende. Ook dat zou je toch eens moeten weten.

Al zou ik zoveel geld hebben, ik zou never nooit een huis kopen in Belgié of in Nederland. (dat je dat alvast weet.)
Oud 1 mei 2008, 15:32   #119
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Toch gaat U de wedstrijd winnen, dame, dat zit ingebakken bij u. Bij Circe zit er altijd nog die beschaafde kern, zelfs als ze woedend is. Dat speelt haar parten in wedstrijdjes brullen/schelden, hoor. Geef maar van draad, profiteer er van dat de mannen je eens laten doen. go girl go
''Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten''
Oud 1 mei 2008, 15:33   #120
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Jaaa, prachtig bezig zo, precies een verbale catch-match
blablabla dat kan ik enkel lezen uit je reacties.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be