Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2008, 02:29   #41
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Wat in ieder geval verdwenen is de centrale plaats die de muziek innam in de jongerencultuur tegen de samenleving van de volwassenen.
Ik weet het, mijn tienerjaren liggen in de zeventiger jaren, maar het was wel zo.
Het is ook allemaal zo versnipperd geworden.
En de kinderen gaan nu de meest onverwachte richtingen uit met hun muzikale voorkeuren.
Ze grijpen ook vaker terug naar het verleden, omdat ze over een veel grotere muzikale catalogus beschikken dan wij.
Mijn dochter vindt Queen het allerbeste wat ze ooit heeft gehoord.
Waarom ook niet? Er zijn slechtere keuzes mogelijk!
Logische verklaring: de kinderen / jongeren van nu hoeven niet meer zo te rebelleren tegen hun ouders. Hun ouders zijn immers zelf reeds in een tijd opgegroeid waarin er jongerenculturen bestonden en hebben 'meer begrip' voor de subculturen en muziekstijlen die hun kinderen aanhangen. Vroeger moest de jeugd eendrachtiger zijn (dus ook in muziekkeuze) t.o.v. de volwassenen. Nu schiet er weinig meer over om zich tegen de vorige generatie af te zetten. Vele muziek die de ouders graag horen, horen de kinderen ook graag. Er zijn zelfs steeds meer jongeren / kinderen die met hun ouders naar een rock- of popconcert gaan. Zulks was vroeger ondenkbaar ! De profiliatiebehoefte van jongeren is dus de jongste twintig jaar fameus verminderd. Popmuziek is hoe langer hoe meer losgekoppeld van z'n maatschappelijk engagement, uitzonderingen niet te na gesproken.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 08:16   #42
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Logische verklaring: de kinderen / jongeren van nu hoeven niet meer zo te rebelleren tegen hun ouders. Hun ouders zijn immers zelf reeds in een tijd opgegroeid waarin er jongerenculturen bestonden en hebben 'meer begrip' voor de subculturen en muziekstijlen die hun kinderen aanhangen. Vroeger moest de jeugd eendrachtiger zijn (dus ook in muziekkeuze) t.o.v. de volwassenen. Nu schiet er weinig meer over om zich tegen de vorige generatie af te zetten. Vele muziek die de ouders graag horen, horen de kinderen ook graag. Er zijn zelfs steeds meer jongeren / kinderen die met hun ouders naar een rock- of popconcert gaan. Zulks was vroeger ondenkbaar ! De profiliatiebehoefte van jongeren is dus de jongste twintig jaar fameus verminderd. Popmuziek is hoe langer hoe meer losgekoppeld van z'n maatschappelijk engagement, uitzonderingen niet te na gesproken.
Zo is dat. We moeten het inderdaad allemaal niet te negatief interpreteren.
Een vriendje van mijn dochter luisterde altijd naar rap. Opeens niet meer en ik vroeg hem waarom.
Het antwoord van die twaalfjarige maakte indruk: "Bij rap draait het toch alleen maar om marketing."
Ik moet zeggen dat een dergelijke kritische houding bij ons niet bestond, toen de hele klas dezelfde L.P. van 'KISS' kocht om er maar bij te horen.
Ik was toen met mijn L.P.'s van Leonard Cohen en Billy Joël wel heel on-cool.
Nu is eer brede diversiteit in muzikale keuzes veel meer aanvaard.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 10:12   #43
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

When I was younger
So much younger than today
Oud 2 mei 2008, 13:21   #44
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Zo is dat. We moeten het inderdaad allemaal niet te negatief interpreteren.
Een vriendje van mijn dochter luisterde altijd naar rap. Opeens niet meer en ik vroeg hem waarom.
Het antwoord van die twaalfjarige maakte indruk: "Bij rap draait het toch alleen maar om marketing."
Ik moet zeggen dat een dergelijke kritische houding bij ons niet bestond, toen de hele klas dezelfde L.P. van 'KISS' kocht om er maar bij te horen.
Ik was toen met mijn L.P.'s van Leonard Cohen en Billy Joël wel heel on-cool.
Nu is eer brede diversiteit in muzikale keuzes veel meer aanvaard.
Ge had in alle geval een betere muziekkeuze dan uw klasgenoten. Leonard Cohen en Billy Joël zijn technisch-muzikaal fantastisch, Kiss daarentegen niet veel meer dan wat glitter en glamour. Nu luisteren jongeren (natuurlijk niet allemaal) zowel naar Kiss als Billy Joël en Leonard Cohen, de diversiteit is dus toegenomen. Positieve evolutie !
Oud 2 mei 2008, 13:24   #45
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
When I was younger
So much younger than today
Hulp nodig, Derk?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 13:54   #46
Queensburry
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ge had in alle geval een betere muziekkeuze dan uw klasgenoten. Leonard Cohen en Billy Joël zijn technisch-muzikaal fantastisch, Kiss daarentegen niet veel meer dan wat glitter en glamour. Nu luisteren jongeren (natuurlijk niet allemaal) zowel naar Kiss als Billy Joël en Leonard Cohen, de diversiteit is dus toegenomen. Positieve evolutie !
Tja, toen "I'm your man" uitkwam, was dat voor mij een donderslag bij heldere hemel. Niet alleen vond (en vind) ik de muziek fantastisch, maar Leonard Cohen stond daar op die LP-hoes met een pak aan een banaan te eten, en ik vond die foto toen zo ontzagwekkend cool. En in één klap besefte ik dat je geen lang haar, een gescheurde jeans en goedkope vrouwen nodig had om een fantastisch artiest te zijn. Dat was een scharniermoment in die cruciale levensfase: het besef dat het gaat om de inhoud, en niet de vorm.
By the way: drie keer raden wie er op eBay veel te dure kaarten heeft gekocht voor zijn uitverkocht concert in Brugge op 10 juli...
Oud 2 mei 2008, 16:32   #47
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Ik moet eerlijk bekennen dat er hier blijkbaar veel muziekliefhebbers op dit forum zitten, die wel degelijk niet beïnvloed worden door de huidige commerciële MTV deuntjes die ze door je strot willen jagen.
Oud 2 mei 2008, 17:30   #48
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ik moet eerlijk bekennen dat er hier blijkbaar veel muziekliefhebbers op dit forum zitten, die wel degelijk niet beïnvloed worden door de huidige commerciële MTV deuntjes die ze door je strot willen jagen.
Tja, ik kan naar zowat alles luisteren, vaak zelfs binnen hetzelfde uur. Ik omschrijf mezelf graag als een 'all-surround boy'. Als ik eens in m'n PC graai of op Youtube kan het zijn dat ik eerst een nummer van pakweg Pink Floyd afspeel, om dan over te gaan naar Bob Dylan of Leonard Cohen, om daarna over te gaan naar pakweg Justin Timberlake of Rihanna. Tussendoor eventueel nog eens afgewisseld met eventueel wat techno / elektro als The Chemical Brothers of Shameboy. Ook m'n cd-collectie is zeer verscheiden, van dEUS tot The Prodigy en van Metallica tot The Rolling Stones of The Doors. En dan vergeet ik mijn 'barokke' collectie Bach, Händel en Mendelssohn nog te vermelden !

Ik wissel dus veel af qua muziekgenres en probeer geen vooroordelen te hebben tegen één of ander genre of er niet op neer te kijken (dat lukt niet altijd even goed, maar enfin bon). Afwisseling vind ik troef en ik hou dus van vele 'gouden ouden', maar probeer ook nog enigzins met m'n tijd mee te zijn (ook muziekzenders als TMF en MTV staan hier geregeld op). Toen ik nog (korte tijd) leerkracht was, verbaasden mijn leerlingen zich erover dat ik nog kon meepraten met 'hun' muziek en ze vonden dat zeer aangenaam !

In alle geval, ik kijk met veel plezier uit naar Rock Werchter en weet al dat ik daar op al die variatie (van Shameboy tot Niel Young) uit m'n dak ga gaan, alleen spijtig dat het zo duur is.

P.S.: het einge dat ik met de beste wil van de wereld niet lang kan aanhoren zijn van die Schlagertoestanden alla Laura Lynn of Frans Bauer.
Oud 3 mei 2008, 10:54   #49
Queensburry
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Tja, ik kan naar zowat alles luisteren, vaak zelfs binnen hetzelfde uur. Ik omschrijf mezelf graag als een 'all-surround boy'. Als ik eens in m'n PC graai of op Youtube kan het zijn dat ik eerst een nummer van pakweg Pink Floyd afspeel, om dan over te gaan naar Bob Dylan of Leonard Cohen, om daarna over te gaan naar pakweg Justin Timberlake of Rihanna. Tussendoor eventueel nog eens afgewisseld met eventueel wat techno / elektro als The Chemical Brothers of Shameboy. Ook m'n cd-collectie is zeer verscheiden, van dEUS tot The Prodigy en van Metallica tot The Rolling Stones of The Doors. En dan vergeet ik mijn 'barokke' collectie Bach, Händel en Mendelssohn nog te vermelden !

Ik wissel dus veel af qua muziekgenres en probeer geen vooroordelen te hebben tegen één of ander genre of er niet op neer te kijken (dat lukt niet altijd even goed, maar enfin bon). Afwisseling vind ik troef en ik hou dus van vele 'gouden ouden', maar probeer ook nog enigzins met m'n tijd mee te zijn (ook muziekzenders als TMF en MTV staan hier geregeld op). Toen ik nog (korte tijd) leerkracht was, verbaasden mijn leerlingen zich erover dat ik nog kon meepraten met 'hun' muziek en ze vonden dat zeer aangenaam !

In alle geval, ik kijk met veel plezier uit naar Rock Werchter en weet al dat ik daar op al die variatie (van Shameboy tot Niel Young) uit m'n dak ga gaan, alleen spijtig dat het zo duur is.

P.S.: het einge dat ik met de beste wil van de wereld niet lang kan aanhoren zijn van die Schlagertoestanden alla Laura Lynn of Frans Bauer.
Ik moet toegeven dat ik niet meer de moeite doe om 'bij te blijven'. R.E.M. was zowat de laatste supergroep die ik heb zien ontstaan en daarna ... tja, ik kan er niets over zeggen want ik volg het niet meer.
Ik val ook meer en meer terug op klassiek muziek, en mijn smaak breidt zich op dat vlak nog uit. Chopin en Schubert vond ik vroeger te ijl, in tegenstelling tot bv. Bach en Beethoven. Nu kan ik dan allemaal heel goed pruimen.
Oud 3 mei 2008, 11:32   #50
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
MTV was goed de eerste dag. Ze hebben toen twee keer Iron Maiden gespeeld!
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
Oud 3 mei 2008, 11:38   #51
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Yep, maar nu heb ik het gevoel dat ze aan het afzwakken zijn.
Oud 3 mei 2008, 11:46   #52
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hehe, ik ben geheel toeallig precies even oud als MTV; we schelen 2 uurtjes ofzo. In mijn jonge jaren kon ik het wel pruimen.
Maar.. We zijn enkel verder uit mekaar gegroeid;

Als het om muziek te doen is, moet je niet meer bij MTV zijn.
Wil je nog echt goede muziek horen, zul je het zelf moeten zoeken.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 12:21   #53
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Yep, maar nu heb ik het gevoel dat ze aan het afzwakken zijn.
Ja, vanaf de tweede dag trok het al op niks
Oud 3 mei 2008, 13:11   #54
Boadicea

Standaard

Citaat:
Ja, vanaf de tweede dag trok het al op niks
Juist! De laatste tijd zie ik ook meer commercials dan muziekclipjes, heb ik de indruk.
Oud 3 mei 2008, 13:35   #55
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Juist! De laatste tijd zie ik ook meer commercials dan muziekclipjes, heb ik de indruk.
Die commercials zijn inderdaad een grote pest. En wie heeft in godsnaam het idee gekregen om een aantal jaren geleden 'Nikelodeon' op ons los te laten op het MTV-kanaal !? Van 's morgens vroeg tot 18.00 u of 19.00 u spelen ze daar nu vaak slechte cartoons, vaak debiel. En als je dan denkt dat MTV eindelijk kan beginnen en denkt dat ze clipkes beginnen te spelen, worden er nog twee of drie uren onnozele tienerprogramma's uitgezonden met veel verpakking (glamour en glitter) maar weinig inhoud. Gevolg: alleen nog maar 's nachts kan je eens iets serieus op MTV te zien krijgen, dat was vroeger wel anders. Ook TMF en JIm TV zenden veel brol uit en te veel reclame. Ik kijk met veel jaloezie, wanneer ik in Duitsland ben, naar hun muziekzender 'VIVA'. Die zenden teminste veel clips uit zonder of met weinig onderbrekingen, met elke dag een aantal uren selectie van oude clips uit de jaren tachtig en negentig, pure nostalgie !

Laatst gewijzigd door freespirit : 3 mei 2008 om 13:36.
Oud 3 mei 2008, 21:10   #56
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hulp nodig, Derk?
Ja, eigenlijk wel!
Maar liefst een vrouwenhand.
Oud 3 mei 2008, 23:11   #57
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ja, eigenlijk wel!
Maar liefst een vrouwenhand.
Met de rest van de vrouw erbij? Anders heb ik er nog wel eentje in de vriezer zitten.
Oud 4 mei 2008, 20:42   #58
Queensburry
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik kijk met veel jaloezie, wanneer ik in Duitsland ben, naar hun muziekzender 'VIVA'. Die zenden teminste veel clips uit zonder of met weinig onderbrekingen, met elke dag een aantal uren selectie van oude clips uit de jaren tachtig en negentig, pure nostalgie !
Muziek op de Duitse T.V.? Ja, inderdaad, maar... ik denk dan terug aan het legendarische 'Rockpalast': live-optredens van de allergrootste groepen tot diep in de nacht. Dat is eu... zo'n 20 jaar geleden zeker? Ik vrees dat ik echt niet meer mee ben!
Oud 4 mei 2008, 20:46   #59
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen die commerciële muziek goedvinden zijn geen muziekliefhebbers?
Oud 4 mei 2008, 21:02   #60
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Mensen die commerciële muziek goedvinden zijn geen muziekliefhebbers?
Dat beweer ik niet, maar ik merk enkel dat mensen die van andere genres houden, tegenwoordig moeilijker mainstream aan hun trekken komen.

Persoonlijk bestel ik de laatste tijd steeds meer en meer muziek van zelfstandige muzikanten online, omdat ik mijn smaak hoe langer hoe moeilijker in de gewone platenwinkel vind.

Dat vind ik een jammere evolutie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be