![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Nederlanders lijken meer op Denen dan op Vlamingen? | |||
Eens |
![]() ![]() ![]() |
14 | 23,73% |
Oneens |
![]() ![]() ![]() |
35 | 59,32% |
Geen Idee |
![]() ![]() ![]() |
10 | 16,95% |
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Gouverneur
|
![]() Dat was een veto van Guy Spitaels, met de goedkeuring van het Hof.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. Laatst gewijzigd door Leo : 29 april 2008 om 17:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Parlementslid
|
![]() Misschien is het iets van Brabant. Zonder de situatie in België goed te begrijpen komen wij misschien vaker en gemakkelijker in contact met Vlamingen en voelen wij misschien eerder de houding die veel Vlamingen tegen ons aannemen. Voor Vlamingen zijn Brabanders zelfs hetzelfde als Hollanders. Dan vraag ik je: wie is er nou van het padje af? Ik denk ook niet dat het aankakken tegen Nederland iets Belgicistisch is. Vlaanderen heeft volgens mij meer last van een minderwaardigheidscomplexje gehad, wat er maar niet uit wil, ook al is er geen enkele reden om dat nog te hebben. Of is het een vreemde vorm van jaloezie? De Nederlanders hoeven de oren niet te laten hangen naar een ander volk binnen de eigen grenzen en het feit dat we - in samenwerking met onze bondgenoten - bezetters altijd buiten hebben weten te werken, heeft onze trotse houding versterkt. Over het algemeen is het grootste deel van onze bevolking behoorlijk trots op wat het bereikt heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Alé zo is mij toch verteld geweest ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Nederland en Denemarken zijn ook vergelijkbare landen (vergelijkbare omvang, vergelijkbare vlakke landschap, grote 'binnenwater' gebied, etc). Beiden hebben zelfs eenzelfde naam voor hun "natste provincie": Zeeland (NL), Seeland (DK). Beiden hebben eenzelfde land als 'grote buur' (Belgie ook maar die heeft een andere, belangrijkere 'grote buur'). En het valt op dat Nederland en Denemarken een vergelijkbare houding hebben t.o. hun grote buur: na WOII is ook het Deens gedeeltelijk "gezuiverd" (van zijn zogenaamd Duitse attrebuten). De twee talen vormen hierin een uitzondering. De andere 'slachtoffers' van diezelfde grote buur hebben alleen maar worden en termen vervangen maar alleen Nederlanders en Denen hebben "de woordenboek" min of meer afgeschaft en vervangen door een nieuwe. En de goedkeuring van de Vlamingen mbt. deze Nederlandse "hervormingen" was er alleen maar om Zuid Afrikaanse toestanden te voorkomen (Afrikaans <> Nederlands). Genetisch liggen Nederland en Denemarken ook dichter bij elkaar dan men denkt: beiden hebben een hoge 'Fries gehalte'. Belgen vergeten vaak dat Friesland aanzienlijk groter was dan 't huidige provincie 'Fryslan'. Nederlanders zijn niet alleen maar afstammelingen van de Franken maar vooral ook van de Friezen. Dat verklaart trouwens de bijna Scandinavische lengte van de gemiddelde Nederlander (ik geloof dus niet in dat 20e eeuwse Darwinistische fabeltje dat kort daarvoor [19e eeuw red.] Belgen gemmiddeld langer waren dan NLers). En ook Denemarken heeft nu nog altijd "Friese tint". Juten zijn eigenlijk gewoon Friezen! Vandaar dat het meest met het Engels verwante taal het Fries is (en niet t Deens of Nederlands, de twee huidige cultuurtalen van de toenmalig één zeevolk! ![]() Ook niet onbelangrijk, Nederlanders en Denen mogen elkaar graag. Ze draaien niet om elkaar heen (niet bang om elkaar te beledigen etc)... Laatst gewijzigd door Bertie : 1 mei 2008 om 21:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
Wie sjoen os Limburg is... ![]() Laatst gewijzigd door stropkeuh : 1 mei 2008 om 21:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Er is dus helemaal geen onderscheid tussen noorderlingen en zuiderlingen, als je per sé een afstammingsgrens wil trekken dan kan dat enkel tussen westerlingen en oosterlingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar structureel/etymologisch is het (West) Fries dichter bji het engels dan het Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Parlementslid
|
![]() Een belangrijk aspect van samenwerking tussen twee volkeren/landen is wederzijds respect. Die is er volgens mij wel tussen Nederland en Denemarken, maar van Vlaamse zijde loop ik nog wel eens tegen een respectloze muur op richting Nederland. Daarentegen ken ik in mijn eigen streek weinig weerstand tegenover de Belg (dus ook tegenover de Waal) Alleen van Brussel wordt ook hier gezegd dat ze het gewoon verdommen om zich behoorlijk op te stellen tegen Nederlandstaligen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Parlementslid
|
![]() Een belangrijk aspect van samenwerking tussen twee volkeren/landen is wederzijds respect. Die is er volgens mij wel tussen Nederland en Denemarken, maar van Vlaamse zijde loop ik nog wel eens tegen een respectloze muur op richting Nederland. Daarentegen ken ik in mijn eigen streek weinig weerstand tegenover de Belg (dus ook tegenover de Waal) Alleen van Brussel wordt ook hier gezegd dat ze het gewoon verdommen om zich behoorlijk op te stellen tegen Nederlandstaligen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Parlementslid
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Parlementslid
|
![]() Okay...de kompie-kompie wil niet helemaal doen wat ik wil. Excuses voor de drievoud aan berichten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik geef toe dat het niet een onomkeerbare situatie is. Het is wel degelijk mogelijk om de Vlaamse anti-Nederlands reflex te reduceren. Die reflex is tenslotte niet spontaan uit zichzelf ontstaan maar "van boven" opgelegd. Maar om dat te realiseren moeten de Vlamingen actief meewerken - bijvoorbeeld door de irritant lange term "Nederlandstalig(e)" te vervangen door gewoon "Nederlands(e)" (zoals vóór 1980 ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Parlementslid
|
![]() Ik ben bang dat het te laat is. Bij alle wreven die in de toekomst zou onstaan tussen Nederlanders van Noord en Nederlanders van Zuid zullen ze altijd elkaar na blijven wijzen. De ''ander'' heeft het altijd gedaan! Een confederatie tussen NEderland en Vlaanderen, geloof me...het gaat ECHT niet werken, hoe mooi het ook klinkt en als er iemand altijd in geloofd heeft, dan ben ik het wel, maar mijn hoop op een samenleven zoals de Noord-Nederlanders met elkaar samenleven, die is langzaam maar zeker aan het vervliegen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef eens voorbeelden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Voor sommige mensen is dat zeer belangrijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Parlementslid
|
![]() Dat ''Netherlandish'', dat klinkt toch wel een stuk beter dan ''Dutch''.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Da's al wat anders als die libertarische kankeraars in ons vlaanderland ![]() |
|
![]() |
![]() |