Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Vrouwen bouwen hun eigen glazen plafond
Ja 12 38,71%
Neen 7 22,58%
Ja, maar ... 5 16,13%
Neen, maar ... 4 12,90%
Geen idee 3 9,68%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2008, 21:37   #41
undiscovered
Gouverneur

undiscovered's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Vergeet niet dat kindergeld voor 3 kinderen + de belastingaftrek voor drie kinderen + vrouw ten laste op het loon van de werkende man al ongeveer overeenkomt met een basis nettoloon. Dat "opvoederloon" waar het Vlaams Blok over roept bestaat de facto dus al lang .
Ja dat was ik niet vergeten, maar die kinderbijslag is echt absurd laag. ik vind dat ze het in Engeland veel beter hebben geregeld wat betreft pensioen, kinderbijslag, belasting, huisvesting, premies etc.
Oud 4 mei 2008, 01:24   #42
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Geen arbeidsloon krijgen voor wat vrouwen over het algemeen als een natuurlijke zaak beschouwen, daar kan ik nog inkomen. De meeste vrouwen van de jongere generatie denken echter niet ver genoeg in de toekomst, ik deed het ook niet in mijn tijd, evenmin als een buurvrouw van mij en misschien nog duizenden anderen. Met alle gevolgen vandien.
Toen wij onze kinderen kregen, bleven we thuis, stempelen deden we niet, er was dus geen enkel vervangingsinkomen, we werden gewoon van de éne dag op de andere moeder aan de haard (vrouwen zoals wij hebben de staat miljoenen bespaard, daar wordt ook nooit over gerept). Na een aantal jaren zochten we dan toch terug werk. En een groot aantal vrouwen van mijn generatie zijn gescheiden ... Gevolg : op het inkomen van je man moet je niet meer rekenen en je eigen loopbaan duurde te kort om een fatsoenlijk pensioen te krijgen. Mijn vriendin is toch met pensioen gegaan, haar pensioentje was lager dan het leefloon! En dat na een leven van hard werken, eerst in een gewone job, dan als huismoeder, dan nog een 20 jaren als gezinshulp. De bevoegde diensten hebben het op één of andere manier toch gedaan gekregen dat haar pensioen opgetrokken werd zodat het nu gelijk is aan het leefloon. Een leefloontje na een leven hard werken ...
Ik heb een lesje getrokken uit wat haar overkomen is en zal dus blijven werken (of stempelen) tot mijn 65, maar dan heb ik nog maar een loopbaan van een 36 jaar. Overigens is het gewoon niet prettig, blijven werk zoeken terwijl al je vrienden en kennissen met pensioen gaan ...
Het is natuurlijk zo dat tegenwoordig de vrouwen direct gaan stempelen of een vervangingsinkomen aanvragen als zij thuisblijven voor hun gezin, voorlopig lijkt de kans dat dit verloren jaren zijn (zoals in mijn tijd) veel kleiner. Maar gezien de slechte economische tijd zou ik daar toch niet te veel vertrouwen in hebben.
Troost u, bijna iedereen van mijn (twintigers van nu) generatie zal moeten werken tot z'n 65ste. Dit om de langlopende en dure hypoteken succesvol af te betalen of om toch nog een iewat deftig pensioen binnen te rijven, zeker als je geen ambtenaar bent ! En misschien blijft het daar niet bij, als ze het Amerikaanse systeem overnemen zal je tot je 70ste moeten werken om een vol pensioen te krijgen. En dan zwijgen we nog over het feit dat onze sociale zekerheid en zeker ons huidige pensioenstelsel op springen staat, wat gaat daar in de toekomst van komen? Maar dat is natuurlijk (hier) off topic.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 01:59   #43
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door undiscovered Bekijk bericht
Ja dat was ik niet vergeten, maar die kinderbijslag is echt absurd laag. ik vind dat ze het in Engeland veel beter hebben geregeld wat betreft pensioen, kinderbijslag, belasting, huisvesting, premies etc.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Rijksdienst voor kinderbijslag:
De basiskinderbijslag bedraagt:

€ 81,77 voor het eerste kind,
€ 151,30 voor het tweede kind,
€ 225,90 voor elk kind vanaf het derde.
De bedragen zijn van toepassing sinds 1 mei 2008

BRON(klik!)
De kinderbijslagen voor eerste en tweede kind zijn belachelijk laag idd. (vanaf het moment dat er twee zijn krijgt het eerste kind ook opslag geloof ik, maar d�*t zou ik moeten verifiëren)

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 mei 2008 om 02:07.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 13:10   #44
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Troost u, bijna iedereen van mijn (twintigers van nu) generatie zal moeten werken tot z'n 65ste. Dit om de langlopende en dure hypoteken succesvol af te betalen of om toch nog een iewat deftig pensioen binnen te rijven, zeker als je geen ambtenaar bent ! En misschien blijft het daar niet bij, als ze het Amerikaanse systeem overnemen zal je tot je 70ste moeten werken om een vol pensioen te krijgen. En dan zwijgen we nog over het feit dat onze sociale zekerheid en zeker ons huidige pensioenstelsel op springen staat, wat gaat daar in de toekomst van komen? Maar dat is natuurlijk (hier) off topic.
Ik voel me enorm getroost, dank u
Ik onderschat de problemen voor de volgende generaties echt niet, hoor. Ten slotte heb ik kinderen en denk ook aan wat hen te wachten staat. Maar mijn eigen situatie vergelijk ik vooral met die van mijn leeftijdsgenoten en dan ben ik er van overtuigd dat vrouwen aan het kortste eindje trekken als ze ooit hun verantwoordelijkheden ten opzichte van hun gezin hebben opgenomen.
Oud 4 mei 2008, 13:22   #45
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Marie wat je zegt klopt...maar de generatie na die van jou; vrouwen ergens tussen veertig en vijftig staan er daarom niet beter voor. Vaak hebben ze enkel een diploma middelbaar in technisch of beroeps. Met dat diploma staan ze nergens; ze hebben slecht betaalde banen en voeden alleen kinderen op. Spaargeld is er vaak niet en iedere maand knopen ze met moeite de touwtjes aan elkaar. Ook hun pensioen later zal vaak heel laag zijn; ook bij hen blijven er velen een poos thuis omdat dit goedkoper was tijdens de jaren van een huwelijk. Maar een 'loon' is dit natuurlijk niet;evenmin vervangt dit een loon voor arbeid die thuis geleverd wordt. Kinderbijslag gaat omhoog naar het aantal kinderen. Het eerste het minst, vanaf het vierde een vast bedrag; zo wordt het krijgen van veel kinderen aangemoedigd. Maar dat effect zie je meer bij allochtone dan autochtone gezinnen. Kinderbijslag is niet de reden; maar het is wel meegenomen natuurlijk in vergelijking tot Marokko of Turkije bijvoorbeeld want daar krijgen gewone burgers niets van de staat.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 13:56   #46
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
zo dan mag ik lang wachten als ik tenminste nog leef
Oud 4 mei 2008, 14:38   #47
sus antigoon
Banneling

Standaard

Een vrouw
is enkel goed om naar haar man te luisteren, kinderen te baren en ze groot te brengen
tot
sterke soldaten.

Dit is ook het enige doel van de vrouw, baren
van kinderen.
sus antigoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 14:46   #48
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sus antigoon Bekijk bericht
Een vrouw
is enkel goed om naar haar man te luisteren, kinderen te baren en ze groot te brengen
tot
sterke soldaten.

Dit is ook het enige doel van de vrouw, baren
van kinderen.
En waarom denk jij dat?
Oud 4 mei 2008, 14:56   #49
sus antigoon
Banneling

Standaard

wel, de vrouw geen enkel nut hebben in Allah's plan, enkel goed
voor kinderen te baren , bij voorkeur jongetjes, en de rest, goed voor de was en de plas, net zoals het VB over de vrouw
denkt.
Zodus , veel overeenkomsten, zo grote muil als boadicea bij ons niet kunnen , vrouw onderdaan zijn van man... daarmee
Westen zo verrot zijn
sus antigoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 15:41   #50
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sus; blow eens wat minder!
Oud 4 mei 2008, 16:42   #51
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sus antigoon Bekijk bericht
wel, de vrouw geen enkel nut hebben in Allah's plan, enkel goed
voor kinderen te baren , bij voorkeur jongetjes, en de rest, goed voor de was en de plas, net zoals het VB over de vrouw
denkt.
Zodus , veel overeenkomsten, zo grote muil als boadicea bij ons niet kunnen , vrouw onderdaan zijn van man... daarmee
Westen zo verrot zijn
Tuurlijk wel, Allah heeft de mens geschapen om hem te aanbidden. en moslima's hoeven niet alleen te werken binnenshuis. het mag ook buitenshuis kijk maar naar Khadija moge Allah tevreden over haar zijn. zij werkte ook.
Oud 4 mei 2008, 21:57   #52
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja; moslima's mogen werken als de man toestemming geeft! Want de koran zegt ook dat vrouwen maar mogen werken als hun andere plichten waaronder als echtgenote en moeder er niet onder lijdt. En omdat wat een vrouw verdient voor haar is en de man niet ontslaat van de plicht tot onderhoud zien zij hun vrouw liever thuis bij haard en kinderen!
Dus met dat'mogen' bedoelt u undiscovered iets anders dan ik doe; of ik werk beslis ik liever zelf!
Oud 4 mei 2008, 22:07   #53
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Het probleem: mannen verdienen meer dan vrouwen in dezelfde functies.

Gewoon discriminatie dus.
Oud 4 mei 2008, 22:22   #54
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ja; moslima's mogen werken als de man toestemming geeft! Want de koran zegt ook dat vrouwen maar mogen werken als hun andere plichten waaronder als echtgenote en moeder er niet onder lijdt. En omdat wat een vrouw verdient voor haar is en de man niet ontslaat van de plicht tot onderhoud zien zij hun vrouw liever thuis bij haard en kinderen!
Dus met dat'mogen' bedoelt u undiscovered iets anders dan ik doe; of ik werk beslis ik liever zelf!
Tjah kijk ik denk dat je dat voor de huwelijk moet gaan spreken, mijn zussen zijn allemaal getrouwd en allemaal werken ze. dit hebben ze al van te voren besproken en de mannen hebben daar respect voor, ze vullen elkaar aan en helpen elkaar. samen koken, samen opvoeden wat betreft kinderen, samen boodschappen doen.

maar goed er zijn ook vrouwen die dat niet doen.
Oud 4 mei 2008, 22:23   #55
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Het probleem: mannen verdienen meer dan vrouwen in dezelfde functies.

Gewoon discriminatie dus.
echt waar. en waarom verdienen zij meer als het omdezelfde functie gaat?

dat kan toch niet zomaar?
Oud 5 mei 2008, 08:47   #56
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
mits wat herverdeling is er nochtans veel betaalbaar.
ge had honderd jaar geleden eens moeten zeggen dat bijna gratis onderwijs, gezondheidszorg, pensioenen, betaald verlof etc. betaalbaar zouden zijn, ze hadden u voor gek verklaard.
Ik herinner mij een partij Vivant die met een theorie op de proppen kwam waarbij iedereen, dus ook de thuisblijvers, het recht zou hebben op een minimumloon. Wie meer wenst te verdienen gaat werken. Het principe is niet slecht maar vertrekt te veel van het idee dat de meeste mensen ambitieus genoeg zouden zijn om te werken en dus meer te verdienen. Het klinkt actueel, in een tijd waar activering belangrijk wordt, de vergrijzing, de werkloosheidsval, en het feit dat leefloners meer en meer moeten rekenen op financiële faciliteiten om te overleven, weinig waarschijnlijk dat dit haalbaar is. Laat staan om het te hebben over herverdeling, wat populistisch zeer aantrekkelijk in de oren klinkt, maar gedoemd is vroeg of laat te mislukken.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 10:05   #57
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Sorry, maar ik voel me wel slecht als huisvrouw, want dat was dus niet mijn ambitie, maar ik ben door omstandigheden thuis geraakt.

Ik had liever iets anders gedaan, wat me meer aansprak, maar dat mocht niet.
Klinkt mij bekend in de oren. De tijd dat verondersteld werd dat moeders niet buitenshuis werken is nog niet zo vreselijk lang geleden. Een nichtje van mij, nu begin in de dertig en thuis enigste kind, mocht na haar middelbare school niet verder studeren. Ze bolde het uiteindelijk thuis af en trok naar de universiteit waar ze haar studies zonder problemen afwerkte. En wees er maar zeker van dat haar beslissing van destijds nog steeds niet door alle familieleden kan worden geapprecieerd.

Maar eh, als ik het zo mag stellen, er zijn nu toch mogelijkheden genoeg om iets buiteshuis te doen, niet noodzakelijk leeftijdsgebonden, en zeker nu competenties steeds hoger worden gewaardeerd in plaats van loutere diplomavereisten.
Oud 5 mei 2008, 10:14   #58
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Maar mijn eigen situatie vergelijk ik vooral met die van mijn leeftijdsgenoten en dan ben ik er van overtuigd dat vrouwen aan het kortste eindje trekken als ze ooit hun verantwoordelijkheden ten opzichte van hun gezin hebben opgenomen.
De vraag die ook eens mag worden gesteld is of een taak, vrijwillig of niet, want iemand moet toch voor de kinderen zorgen of dit nu de man is of de vrouw, steeds financieel moet worden gecompenseerd om te kunnen worden gewaardeerd.
Oud 5 mei 2008, 10:15   #59
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door undiscovered Bekijk bericht
echt waar. en waarom verdienen zij meer als het omdezelfde functie gaat?
dat kan toch niet zomaar?
Er staat nergens in de wet hoeveel mannen verdienen tov. vrouwen. Er staat ook gewoonweg nergens hoeveel "mannen" verdienen, enkel "werknemers" in barema's enz.
De "discriminatie" is er een van personen, structuren, weefsels.
De wet zal nooit een mentaliteit veranderen (of gezag zie mijn wet-gezag posts) zonder maatschappelijke evolutie.

De werkgever verwacht inderdaad van een man meer drang naar loonsverhoging vanuit een maatschappelijk-(historisch?) perspectief. Een vrouw moet met andere woorden zelf zorgen dat dat perspectief zich doortrekt. Individuele gevallen bestaan.

Het probleem is dat men een "rot" verklaarde situatie ("mannen"maatschappij) wil bestrijden met geweld (wet - staat). In het beste geval lukt het, maar in de vorm van dictatuur. De maatschappij doen evolueren is de eerste keus. Als dat niet gaat, zegt dat veel over de wensen. Voor je het weet ben je tegen de totale "rotte" maatschappij
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 19:43   #60
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Het probleem is dat men een "rot" verklaarde situatie ("mannen"maatschappij) wil bestrijden met geweld (wet - staat). In het beste geval lukt het, maar in de vorm van dictatuur. De maatschappij doen evolueren is de eerste keus. Als dat niet gaat, zegt dat veel over de wensen. Voor je het weet ben je tegen de totale "rotte" maatschappij
Kunnen quota en/of streefcijfers een oplossing bieden ?

Ik denk bijvoorbeeld aan de quota op kieslijsten, of de streefcijfers van Ingrid Lieten binnen de Lijn.

Laatst gewijzigd door Rudy : 5 mei 2008 om 19:45.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be