Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2008, 23:27   #421
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Dat doen de Nationalistische Corsicanen al vijftig jaar, en wat heeft het hen opgebracht? Nada, zilch, rien du tout. En waarom? Omdat de overgrote meerderheid van de Corsicanen niets te maken wil hebben met terroristen. En wat de Basken betreft, er is in Frans-Baskenland nog geen 3 percent Basken die voor nationalistische partijen stemt of voor een onafhankelijke staat ijvert. Cfu de laatste regionale verkiezingen. En dat is al decennia zo.
Inderdaad, Ayne Rand. Ik zou zelfs over Bretagne kunnen spreken waar ik samen met die Bretoensen 14 Juli heb gevierd : een grote feest in de stad met als apotheose, een heel toffe fest-noz. De fest-noz is een traditionele Bretoense dans, een soort grote farandole. Als ik een 14 Juli vergelijk met een 21 Juli hier (en zelfs een 11 Juli of een 27 September), is het meer dan duidelijk : Fransen hebben veel meer de zin voor het feest dan de Belgen. Hier heb ik het indruk dat alles zo slap is. Wel, ja, België in andere woorden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 08:21   #422
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard Waarom het voorstel van Wilders aantrekkelijk is

Het geeft ons de mogelijkheid eindelijk de democratie te herstellen.Een land waar het hoogste gerechtshof beslist dat een van de basisbeginselen van de democratie (het gelijkheidsbeginsel) door de kieswet wordt overtreden en waar men na een half decennium nog niets aan heeft gedaan is geen democratie.
Een land waar een politicus op de tribune van de Kamer komt vertellen dat de Grondwet geen vodje papier is en later in zijn memoires toegeeft dat hij bij de eerste staatshervorming niet altijd de Grondwet heeft gerespecteerd is geen democratie.
Een land waar de eerste minister na grove schendingen van de Grondwet door de Koning tot burggraaf wordt benoemd is geen democratie.
Een land waar een Koning op de troon zit wiens grootvader door de Grondwet zijn rechten op de troon werden ontnomen is geen democratie.
Een land waar het nageslacht van verkozen politici uitgroeit tot een politieke dynastie kan nooit een democratie zijn maar vormt een particratie.
Het voorstel van Wilders geeft ons de kans aan te sluiten bij een democratie.
En als wij er bovenop nog een nationaal voetbalelftal krijgen dat die naam waardig is dan moeten ook de sportliefhebbers tevreden zijn.
Oud 13 mei 2008, 09:39   #423
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik Bekijk bericht
.......... eindelijk de democratie te herstellen ...........
Hoezo "herstellen"? Typisch poco-modewoord, iets "her"stellen wat nooit bestond.
Oud 13 mei 2008, 09:48   #424
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Die bewegingen vormen maar een minderheid in Frankrijk
Wat weet jij daarvan? Jij "leeft er niet mee"
Overigens is het niet de vraag of die bewegingen een minderheid binnen Frankrijk voorstellen; wel wat ze in (Noord-)Baskenland, Corsica, etc... voorstellen.

Citaat:
en hij weet het wel. OK, je hebt met Frankrijk geleefd maar het is toch wel sporadisch,
Wat weet jij daarvan?

Citaat:
vergeleken met Franstalig België die, geloof me, elke dag met Frankrijk leeft. De modale Franstalige Belg leeft meer met Frankrijk dan de modale Vlaming met Nederland, geloof mij.
Wacht, volgens mijnheer de expert zit het dus zo: ik kan als Nederlandstalige geen uitspraken doen over wat met Frankrijk te maken heeft, maar hij kan natuurlijk las Franstalige wel uitspraken doen die met het Nederlandse taalgebied te maken hebben Oneerlijke discussiewijze vind ik dat.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 13 mei 2008 om 09:49.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 09:54   #425
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Onzin? Je kan toch niet ontkennen dat Franstaligen en Vlamingen niet dezelfde cultuur hebben en dat we elkaar niet meer kennen.
"Niet meer" moet genuanceerd worden. Ik heb niet de indruk dat er ooit veel interesse is geweest voor de Nederlandstalige cultuur vanuit Franstalige hoek.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 13 mei 2008, 09:56   #426
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Met het Nederlands in Frans-Vlaanderen schijnt het nu iets beter te gaan!
IK heb niet de indruk dat je hier al te veel victorie mag kraaien.
Oud 13 mei 2008, 09:58   #427
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Pas op!! Ik ben wel voorstander dat Zeeuws-Vlaanderen terug bij België komt. En Frans-Vlaanderen. We zullen onze twee verloren gelopen schapen met veel hartelijkheid ontvangen en met liefde vertroetelen.
Ik zou beginnen met dat woordje "terug" te schrappen. Wanneer hebben die ooit onder de Belgische knoet geleefd?
Oud 13 mei 2008, 10:00   #428
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
En als we eens gewoon Antwerpen geven. Dan hebben jullie een stukje Vlaanderen en zijn wij er meteen van af.
Dat is dus solidariteit volgens de LSP: anderen opzadelen met onze problemen
Oud 13 mei 2008, 10:03   #429
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zevers.
Dus Frankrijk is gewéldig voor de Bretoenstaligen, Occitaanstaligen,...? Ik begin jouw "expertise" in Frankrijk steeds meer in vraag te stellen.

Citaat:
Zevers. Ik ben voor de Europa van de grote landen, niet voor de Europa van de regio's. Voor mij moet Zwitserland ook splisten : Franstalige kant naar Frankrijk, Duitstalige kant naar Duitsland en Italiaanse kant naar Italië. Ik weet wel dat het een utopie is maar ik denk dat eentalige landen in feit beter zijn. Zo zijn er al minder problemen.
Kun je niet gewoon héél Zwitersland laten annexeren door Frankrijk en daar een eentalig Frans regime opleggen?
Ik denk echt dat je geen geschikte Franse patriot bent

Laatst gewijzigd door Burkide : 13 mei 2008 om 10:04.
Oud 13 mei 2008, 10:06   #430
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@Willem1940NLD
België heeft wel degelijk een democratisch regime gekend tot 1970.
Oud 13 mei 2008, 10:08   #431
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
De "peilingen" van onze régime-media hebben ook alleen maar propagandawaarde, hoor
Tuurlijk. Peilingen zijn zowat per definitie flauwekul, de ene al wat meer dan de andere. Maar hun enige waarde is mediatiek, en dus propagandistisch.
Oud 13 mei 2008, 10:11   #432
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
@Willem1940NLD
België heeft wel degelijk een democratisch regime gekend tot 1970.
Hangt je af hoe je "democratisch" definieert. Van economische en dus effectieve democratie zal wel amper sprake geweest zijn. Om de brabançonne te citeren;

de société générale heeft alle macht in 't land
enz...

Laatst gewijzigd door Burkide : 13 mei 2008 om 10:11.
Oud 13 mei 2008, 11:10   #433
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ben je tegen een Belgische staat of tegen het Belgische establishment? Dat maakt nogal een verschil.
Dat maakt geen verschil. Een staat is het politieke instrument van haar heersende klasse.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
En hoe denk je over een Benelux (con)federatie? Een echte, met één federale regering, en verschillende gewesten.
Dan kunnen we met z'n allen profiteren van de gunstige ligging in de Rijn-Maas-Schelde delta. Dan wordt misschien het Schelde-dossier eindelijk eens goed geregeld. Dan wordt Brussel de hoofdstad van het gehele rijk en deemstert het niet weg tengevolge van allerlei stomme Belgische twisten. Dan kan eindelijk de PS eens moderniseren onder druk van haar relatief minder belangrijke positie.
Geen Benelux, aangezien die uitgaat van de Belgische eenheid, als tegengesteld aan Nederland en Luxemburg. Ik zie wel een Nederlandse Confederatie zitten, op basis van Vlaanderen, Wallonië, Luxemburg, Holland, Friesland, Noord-Brabant, etc...
En sinds de regering van Noordrijn-Westfalen enkele maanden geleden te horen heeft gegeven, interesse te hebben in lidmaatschap van de Benelux, heb ik er geen problemen mee om hen ook een plaats te geven binnen de Nederlandse Confederatie. Zolang er maar respect is voor de soevereiniteit van de deelstaten. En dat respect is er in België niet en zal er ook nooit zijn.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 11:13   #434
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zouden de Franstalige Belgen ook niet aan hun toekomst kunnen denken?
Over wie heb je het dan? Over de Van Saksen-Coburgs? Want voor de rest zie ik enkel Franstalige Vlamingen, Franstalige Walen en Franstalige Luxemburgers in België wonen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 13 mei 2008, 11:14   #435
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Gezamelijk steven we Rusland en Canada voorbij!
We zullen recht hebben op een plekje in de G8

Waar wachten wij nog eigenlijk op ?
Op de ontbinding van de G7/8.
Oud 13 mei 2008, 11:16   #436
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Walen hebben niets gemeens met Vlamingen en Nederlanders. Het is een totale andere wereld.
Dus jij hebt als Vlaming niets gemeen met de Walen?
Oud 13 mei 2008, 11:30   #437
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Vanuit die optiek is het streven naar de reünie dus een strijd tegen Amerikaans imperialisme
Ik vrees ervoor...

Nederland is niet alleen politiek, maar ook cultureel sterk op de Angelsaksische (on)beschaving georiënteerd. Al sinds 1648 - toen het zich definitief losscheurde uit het Heilige Roomse Rijk - is dat landje een voorpost van de vijand. Het was de eerste "jodenrepubliek" van het Europese vasteland. Kunnen we dus spreken van een toenadering tussen Vlaanderen en Nederland, omdat heel West-Europa ondertussen een voorpost van de vijand is geworden?

Ik droom nog altijd van de Zeventien Provinciën, met het verschil dat ik goed besef dat het een droom is. Eerst (culturele) revolutie, daarna zien we wel. Ik vind trouwens meer van onze Germaanse en Keltische wortels terug in Wallonië, dan in Nederland eerlijk gezegd.

De argumentatie van economen, democraten en andere kruideniers om Nederland en Vlaanderen te verenigen, maakt niet veel indruk op mij. Nationale grootsheid noch sociale rechtvaardigheid laten zich uitdrukken in termen van BBP per capita. "Dietsland" bij de G8 (G9) is dus geen argument.

Laatst gewijzigd door Volksstormer : 13 mei 2008 om 11:35.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 12:15   #438
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het geeft ons de mogelijkheid eindelijk de democratie te herstellen.Een land waar het hoogste gerechtshof beslist dat een van de basisbeginselen van de democratie (het gelijkheidsbeginsel) door de kieswet wordt overtreden en waar men na een half decennium nog niets aan heeft gedaan is geen democratie.
Een land waar een politicus op de tribune van de Kamer komt vertellen dat de Grondwet geen vodje papier is en later in zijn memoires toegeeft dat hij bij de eerste staatshervorming niet altijd de Grondwet heeft gerespecteerd is geen democratie.
Een land waar de eerste minister na grove schendingen van de Grondwet door de Koning tot burggraaf wordt benoemd is geen democratie.
Een land waar een Koning op de troon zit wiens grootvader door de Grondwet zijn rechten op de troon werden ontnomen is geen democratie.
Een land waar het nageslacht van verkozen politici uitgroeit tot een politieke dynastie kan nooit een democratie zijn maar vormt een particratie.
Het voorstel van Wilders geeft ons de kans aan te sluiten bij een democratie.
En als wij er bovenop nog een nationaal voetbalelftal krijgen dat die naam waardig is dan moeten ook de sportliefhebbers tevreden zijn.
O, en mogen wij dan in ruil daarvoor van jullie het gebruik over nemen om niet de hele tijd alle burgers te laten afluisteren?
Oud 13 mei 2008, 12:42   #439
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BladeToke Bekijk bericht
dat hangt er vanaf wat je het beste vindt...
Eigen Volk eerst of economische zekerheid, u loon dat er nog elke maand ligt en iets te betekenen hebben in europa...
Economische zekerheid? Werp 1 blik op de financieën van NL en die van Wall en ik weet wel met wie er meer economische zekerheid te bereiken valt.

Gewicht in Europa: naast dat Vlaanderen alleen al meer gewicht in Europa zou hebben voor de vlamingen dan Belgique (want hoe vaak hebben de nederlandstalige - en franstalige 'europeanen' geen diametraal tegenovergestelde opvattingen), is het hallucinant te denken dat een unie van VL en NL niet veel meer gewicht zou hebben dan BE.

We hebben het dan over een land dat economisch in de top 10 van de wereld zal staan...
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 12:43   #440
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
De enige aanwijzingen die we hebben zijn deze polls van vorig jaar, te vinden op www.baarlewerkgroep.org/peilingen.htm.:
Wat ik merkwaardig vind, is dat de peiling die vandaag op De Standaard staat ongeveer hetzelfde resultaat geeft.

Ik begin te denken dat dit idee zeer latent aanwezig is in een grote groep zwijgenden. Ik begin zelfs te denken dat als het toch ooit zou gebeuren dat België naar de haaien gaat, dit eerder zal gebeuren dan een onafhankelijke Vlaamse staat. Het zou wel logischer zijn, maar dat wil niets zeggen.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be