Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2008, 19:58   #321
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
NS-Duitsland was niet fascistisch en werd ook niet als "onderdrukkend" ervaren, logisch, dat was het ook niet. België met z'n anti-Vlaamse francofonie en z'n eeuwige liberalisme daarentegen... Maar de oude reactionaire elites hadden een nog te grote greep op het onmondige volk. En ik reken daar ook de pastoors bij die opriepen tegen het "goddeloze communisme" te gaan vechten. Want deze drijfveer, hoe goed ze ook was inhoudelijk, getuigde eveneens van conservatieve angstgedachten en niet zozeer van ingevingen voor een Nieuwe Tijd waarin een Nieuwe Mens zou opstaan.
NS-Duitsland niet onderdrukkend? Stonden ze soms bekend om hun liefde voor joden, hun tolerantie voor linksen en opposanten. NS-Duitsland, was dat niet de plaats waarbij homo's vrij over straat huppelden, waar altijd een regenboog scheen en waarbij zigeuners vrolijk geknuffeld werden door die vrolijke vriendelijke nazi's.
Oud 19 mei 2008, 20:13   #322
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Nog een waardevolle bijdrage tot het debat!
maar niet helemaal volledig!
Walen hebben meer gecollaboreerd dan Vlamingen.
En ons vorstenhuis nòg meer!
En Frankrijk heeft nog het meest van al gecollaboreerd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Een waardevolle repliek ook. Maar geen spoortje van een ontkrachting van de bewering waar u op reageert.

EDIT: u vergeet trouwens de Nederlanders in uw rijtje...
Idd: wat linkjes ter herinnering:
http://www.waffen-ss.nl/wssfout.php
http://www.waffen-ss.nl/nsb-groei.php
http://www.waffen-ss.nl/lstormgesch.php
Citaat:
De soldaten van de Nederlandse Waffen-SS werden meer dan eens als meedogenlozer dan de Duitse SS'ers ervarem. De oorzaak van het grote fanatisme bij de Landstorm Nederland lag waarschijnlijk in het feit dat de mannen wisten wat hen als Nederlanders boven het hoofd hing wanneer de oorlog werd verloren en Bijltjesdag aanbrak. Vooral nadat gebleken was hoe er werd afgerekend met collaborateurs in het bevrijde zuiden, gingen de Nederlandse SS'ers tot het bittere eind door. Zij klampten zich vast aan de illusie van de Endsieg.
(die kwamen zelfs in België vechten)

Deze waren er ook nog:
Citaat:
SS-Freiwilligen Legion 'Niederlande'

Het SS-Freiwilligen Legion Niederlande oftewel het Vrijwilligerslegioen Nederland was een initiatief dat opgang kwam nadat Duitsland de Sovjetunie had aangevallen. In verschillende maatschappelijke kringen in Nederland heerste de gedachte dat Nederland zijn bijdrage moest leveren in de strijd tegen het communisme en er gingen dan ook stemmen op een Nederlandse troepenmacht naar het oosten te sturen. Het idee werd heimelijk omarmd door de SS en zo werd er een ogenschijnlijk Nederlandse gevechtseenheid opgebouwd. De SS wist de voornaamste Nederlandse collaborerende beweging: de NSB enthousiast te maken met, zoals later zou blijken, valse beloften.
Eenmaal aan het front nabij Leningrad bleek het Nederlandse Legioen een effectieve militaire eenheid. Zo werden diverse successen geboekt in de afweer van aanvallen van Rode Leger. In juni 1942 werd bovendien de bekende Sovjet-Russische luitenant-generaal en bevelhebber van het 11de Sovjet-Russisische leger Andrej Vlassov en vele duizenden van zijn manschappen door de legionairs krijgsgevangen genomen, voor de legionairs een groot succes.

In 1943 zou het Legioen opgaan in de grotere SS-Freiwilligen-Panzer-Grenadier-Brigade 'Nederland'
http://www.waffen-ss.nl/vwl.php
http://geschiedenis.vpro.nl/dossiers/25108340/

PS die bevestiging:
Citaat:
Walen hebben meer gecollaboreerd dan Vlamingen.
Lijkt me op eerste zicht nogal lichtvaardig. Bronnen?

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 mei 2008 om 20:32.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 21:33   #323
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Neen, het is onlogisch dat mensen collaboreren met een onderdrukkend fascistisch regime...
Nu is dat inderdaad totaal onlogisch.
Zoals het nu ook (hopelijk voor iedereen) totaal onlogisch te collaboreren met een onderdrukkend communistisch regime.
Oud 19 mei 2008, 21:38   #324
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
PS die bevestiging:Lijkt me op eerste zicht nogal lichtvaardig. Bronnen?
Alles in die zin is in jou ogen lichtvaardig.
Wie was de beroemste Belgische oostfronter?
Er waren relatief meer Waalse dan Vlaamse oostfronters.
En zegt de Waalse staalindustrie je iets?
Oud 19 mei 2008, 21:47   #325
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alles in die zin is in jou ogen lichtvaardig.
Wie was de beroemste Belgische oostfronter?
Er waren relatief meer Waalse dan Vlaamse oostfronters.
En zegt de Waalse staalindustrie je iets?

Collaboratie was wel meer dan alleen het oostfront. Collaboratie was in de eerste plaats samenwerking met de Duitse bezetter, ook hier dus en niet enkel in Rusland. Mijn grootvader werd trouwens tweemaal van zijn fiets geschoten door ..........VNV-ers. En wat die Waalse collaborateurs betreft : Degrelle was heel goede maatjes met Staf De Clercq EN met de familie Dillen.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 22:53   #326
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Collaboratie was wel meer dan alleen het oostfront.
Inderdaad, de Waalse staalindustrie stond niet aan het Oostfront!
Oud 19 mei 2008, 23:15   #327
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de Waalse staalindustrie stond niet aan het Oostfront!
Merkwaardig dat je de rest van mijn post niet mee ge-quote hebt.
Te gênant misschien ???

Citaat:
Collaboratie was wel meer dan alleen het oostfront. Collaboratie was in de eerste plaats samenwerking met de Duitse bezetter, ook hier dus en niet enkel in Rusland. Mijn grootvader werd trouwens tweemaal van zijn fiets geschoten door ..........VNV-ers. En wat die Waalse collaborateurs betreft : Degrelle was heel goede maatjes met Staf De Clercq EN met de familie Dillen
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 08:01   #328
luc broes

Standaard

Citaat:
Merkwaardig dat je de rest van mijn post niet mee ge-quote hebt.
Te gênant misschien ???
Voor mij niks gênant. Ik heb daar niks mee te maken.
Maar jammer voor je grootvader, goed dat hij het er levend van af gebracht heeft.
Hopelijk hebben de daders hun straf niet ontlopen.
Oud 20 mei 2008, 08:20   #329
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
NS-Duitsland was niet fascistisch en werd ook niet als "onderdrukkend" ervaren, logisch, dat was het ook niet. België met z'n anti-Vlaamse francofonie en z'n eeuwige liberalisme daarentegen... Maar de oude reactionaire elites hadden een nog te grote greep op het onmondige volk. En ik reken daar ook de pastoors bij die opriepen tegen het "goddeloze communisme" te gaan vechten. Want deze drijfveer, hoe goed ze ook was inhoudelijk, getuigde eveneens van conservatieve angstgedachten en niet zozeer van ingevingen voor een Nieuwe Tijd waarin een Nieuwe Mens zou opstaan.
Ik denk ook dat het Vlaamsche Volk in die tijd zich flink onderdrukt en uitgebuit moet gevoeld hebben, en de komst van Hitler en consoorten eerder als een mogelijke bevrijding tegemoet zag. Zo van "Wat hebben we te verliezen ? Niks! Maar alles te winnen!". En de godsdienst, die er nog diep in zat op "den boerenbuiten", zag er dan ook nog geen graten in, integendeel, de Pastoors-bende zat met de kak in de broek als ze nog maar dachten aan de communisten, en spoorden de jonge mannen aan om naar het Oostfront te gaan vechten, "voor God en Vaderland". In die omstandigheden moet men er niet van verschieten dat ze een paar regimenten bijéénkregen om naar Rusland te trekken...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 08:24   #330
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk bericht
Nee niet van horen zeggen, dat heeft in de kranten gestaan, maar natuurlijk niet op het eerste blad.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Awel Jef, ik ben toch wel geneigd van u te geloven, het artikel vind ik ook niet terug, maar toch een link.

Mimount » Blog Archive » Islamisten roepen op tot bescherming ...Voorjaar 2000 hield een stedelijke lagere school in Mechelen een ouderkontakt dat uitdrukkelijk alleen voor de moeders bestemd was: Marokkaanse vrouwen ...
www.bousakla.be/2007/06/06/eigen-belangen-eerst/ - 213k - In cache - Gelijkwaardige pagina's
Ik geloof het nog minder.
Volgens de web-site van onderwijs vlaanderen en volgens de web-site van Mechelen is er helemaal geen stedelijke lagere school in Mechelen!
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 14:30   #331
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de moeite niet gedaan om alle reacties te lezen, t'is toch altijd het zelfde. Maar mij moet je eens uitleggen waarom extreem-links met zoveel drang een achterlijke godsdienst als de Islam te verdedigen?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 14:36   #332
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
Ik heb de moeite niet gedaan om alle reacties te lezen, t'is toch altijd het zelfde. Maar mij moet je eens uitleggen waarom extreem-links met zoveel drang een achterlijke godsdienst als de Islam te verdedigen?
links is totalitair met een maakbare staat, islam is totalitair met een maakbare staat.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 14:42   #333
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
Lees dan toch eens de reacties.
Het onderwerp is hier niet : de islam verdedigen.
het onderwerp is : Het VB wil op de scholen iedereen, dus ook de bezoekers, verbieden om een hoofddoek te dragen.
Oud 20 mei 2008, 15:09   #334
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Lees dan toch eens de reacties.
Het onderwerp is hier niet : de islam verdedigen.
het onderwerp is : Het VB wil op de scholen iedereen, dus ook de bezoekers, verbieden om een hoofddoek te dragen.
en op dit onderwerp wordt gereageerd door de hoofddoeken in casu de islam te verdedigen...
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 15:12   #335
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof het nog minder.
Volgens de web-site van onderwijs vlaanderen en volgens de web-site van Mechelen is er helemaal geen stedelijke lagere school in Mechelen!
Je mag geloven wat je wil, of het nu stedelijk of gemeentelijk is maakt voor mij niet zoveel uit.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 15:15   #336
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Je mag geloven wat je wil, of het nu stedelijk of gemeentelijk is maakt voor mij niet zoveel uit.
Dat maakt mij ook niet uit, maar het geeft wel aan dat de bewering niet waar is.
Het oudercontact vond plaats in een niet bestaande school!
En dus geloof ik het niet. Jij wel?
Oud 20 mei 2008, 15:30   #337
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat maakt mij ook niet uit, maar het geeft wel aan dat de bewering niet waar is.
Het oudercontact vond plaats in een niet bestaande school!
En dus geloof ik het niet. Jij wel?
Zoals ik eerder al zei, ben ik geneigd van het te geloven, ik verschiet van niks niet meer tegenwoordig, stedelijke of gemeentescholen worden soms wel eens door elkaar gehaald bij uitspraak en mss ook met schrijfwijze.

Laatst gewijzigd door alberto : 20 mei 2008 om 15:31.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 15:42   #338
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Artisjok insinueert dat het hoofdhaar van de moslima onzedig kan zijn, en de status van zedigheid kan verwerven door afdekking met een schaamdoek.

Waarom wordt het hoofdhaar van de moslima onzedig bevonden worden, en het hoofdhaar van de moslim niet? Nooit? Waarom stellen moslims zich nooit de vraag of hun hoofdhaar al dan niet onzedig bevonden wordt?
Ik vind persoonlijk wél dat moslim-mannen-haar er onzedig uitziet. Zo, dan moet dus maar eventjes vlug verboden worden, hé. Ze gaan mij toch niet discrimineren zeker, en mij dwingen om daar op te moeten zien, als ik op straat rondstap ? Een andere oplossing is moslim-mannen verbieden om op de openbare weg te verschijnen natuurlijk. Maar zullen ze dat wel goed vinden ? Ik denk van niet, dus het beste is dat ze , net als hun vrouwen, een hoofddoekje dragen. Netjes, proper, lekker zedig
Oud 20 mei 2008, 15:44   #339
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals ik eerder al zei, ben ik geneigd van het te geloven, ik verschiet van niks niet meer tegenwoordig, stedelijke of gemeentescholen worden soms wel eens door elkaar gehaald bij uitspraak en mss ook met schrijfwijze.
Ik geloof dat het leugens zijn. Ik verschiet van niets meer tegenwoordig.
Er is immers ook geen gemeentelijke basisschool in Mechelen.
Oud 20 mei 2008, 15:44   #340
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is jouw mening. Vraag aan 100 mensen wat "zedig gekleed" is en je krijgt 100 verschillende antwoorden.

In het verleden, ja. Mijn broer die bij het toenmalige gaselwest werkte, probeerde men te verplichten om zijn lange haren te knippen. Ze zijn er nooit in geslaagd. Onderwijl kijkt men toch niet meer op van fakteurs en treinbegeleiders met lang haar, oorringen, piercings,...

Ik begrijp nog altijd niet waarom wij neutraal zouden moeten zijn. Mag ik mijn "arafat" sjaal niet meer dragen? En mijn badge met de fakkel van de vrijzinnigen, mijn badge van de american indian mouvement, die van mother earth,....
Stel dat een moslima verplicht wordt door haar man of vader om een hoofddoek te dragen en dat ze werk heeft bij de gemeente aan het loket. Als je dan de hoofddoek verbiedt, zal ze nog mogen uit werken? Help je die vrouw vooruit?
Respect voor vrouwen en hun rechten dwing je niet af door een hoofddoek te verbieden.
Dat is ook helemaal niet de bedoeling van het VB.
Arafat-sjaal ? Bent u een extreem rechtse skinhead, die tegen de joden is ? want die dragen dat ook dikwijls, om hun solidariteit met de Palestijnen te tonen...Wie had dat gedacht van u , zeg, Artisjok ?!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be