![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#821 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als een Belgicist mij bedreigt met een wapen en dwingt de Brabanconne te zingen, zal ik , als Vlaams separatist , dat ongetwijfeld doen .
![]() |
![]() |
#822 | |
|
![]() Citaat:
Alleen in Ierland en .. Vlaanderen heerste een regelrechte hongersnood. Allebei gekoloniseerde landen. Dat geeft te denken.
![]() |
![]() |
#823 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Vraagje aan System: als het verzwijgen van dit alles in het geschiedenisonderwijs geen vervalsing is, wat is het dan wel? Slechts één van mijn leerkrachten van de lagere school is nog in leven, ik heb veel zin om haar eens te gaan vragen hoe ze nu denkt over al die leugens die ze ons wijsgemaakt hebben. Citaat:
Laatst gewijzigd door Rob Roy : 23 mei 2008 om 07:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#824 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Leopold III had dan nog de verdienste om bij zijn volk te zijn gebleven. En moest hij niet zo 'toegevend' zijn geweest tegenover de Duitsers en had hij niet teveel laten blijken dat hij tipte op op de Duitse overwinning, en was hij niet in het geheim getrouwd met Liliane Baels, dan was hij Koning gebleven.En nu moest hij weg. En terecht. Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2008 om 08:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#825 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
We hebben het over de Belgische omwenteling. En die was niet nodig geweest volgens u. Maar als ze niet nodig was geweest, waarom heeft ze dan plaatsgevonden? Want, ik herhaal: de arbeiders waren tegen Willem omdat hij door mechanisatie de arbeiders op staat zette, de middenstand moest niet veel van hem hebben, de Franstalige adel niet, de katholieken niet (en dat waren er veel in die tijd), een gedeelte van de industriëlen niet. Behalve de orangisten. Maar die hadden er dan ook financieel gewin bij en die werkten gehoorzaam en zonder morren mee met de autocraat Willem. Want autocraat, d�*t was de onwijze Willem wel. Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2008 om 08:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#826 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De eerste de beste rechtenstudent zou voor dit soort circumstantial evidence bewijsvoering gebuisd worden. En nog steeds geen reactie op de tegenwerping dat er rond 1830 overal in Europa arbeidersopstanden waren, zodat het intellectueel oneerlijk is om het arbeidersprotest in de zuidelijke Nederlanden te beschouwen als een protest tegen de Verenigde Nederlanden... Het wordt stilaan wel duidelijk dat je zelf aanvoelt dat je zelfgekozen positie nogal zwakjes is. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#827 | |
|
![]() Citaat:
73% van 19%= kleine 14% van Vlamingen, dus grote 26% niet-VB Vlamingen voor vereniging (waaronder de verteller ![]() Beste system: Je kan hieruit vooral besluiten dat er zelfs meer geïnteresseerden zijn buiten het VB dan binnen. En dat stoort mij allerminst ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 23 mei 2008 om 09:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#828 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er waren arbeidsopstanden overal in Europa. Dat is zeer juist. En het feit dat er ook in de Verenigde Nederlanden waren laat dus uitschijnen dat het niet allemaal koek en ei was in de Verenigde Nederlanden onder Willem. Let wel, een klein detail: er waren wel geen arbeidsopstanden in de Noordelijke Nederlanden, wel in de Zuiderlijke Nederlanden. Tenminste voor zover ik weet. Ben benieuwd hoe u dat weer gaat uitleggen. Maar misschien kent u wel arbeidersopstanden boven de Moerdijk uit die tijd. Verlicht dan onze geest. Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2008 om 10:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#829 |
Banneling
|
![]() [quote]Neen, maar veel mensen leden honger. Zo goed was het dus ook niet tijdens het bewind van de 'verlichte despoot' Willem. Despoot zeker, maar weinig 'verlicht'.
Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2008 om 11:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#830 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Als het al juist zou zijn dat alle staten dat zouden gedaan hebben, wat nog moet aangetoond worden, dan zie ik niet in waarom ik zou moeten aanvaarden dat men mij zo van staatswege heeft proberen te bedriegen. En nog minder waarom ik mijn geschiedenisbeeld niet zou bijwerken aan de hand van de vele nieuwe bronnen die deze vervalsende staat niet controleert. Maar dat terzijde. Citaat:
Citaat:
Willem voerde een uitgesproken economisch beleid in het hele Verenigd Koninkrijk, dat zo'n duidelijke vruchten afwierp dat volgens één van jouw bronnen het VKN in 1830 een van de welvarendste landen van Europa was. Desondanks ontstaan in Wallonië en Brussel plots arbeidersopstanden, later komen daar in Vlaanderen ook enkele flauwe echo's van. Heeft jouw bron nu net niet toevallig ook aangebracht dat de katholieke kerk in het zuiden tegen het VKN aan het stoken was omdat ze ... geen protestantse vorst duldde. In het noorden komen geen dergelijke opstanden, daar hebben ze immers geen probleem met een protestantse vorst noch met Nederlandstalig onderwijs. Een toonbeeld van tolerantie dus, dat opgehitst zuidelijk "verzet", en typisch voor het karakter van de Belgische staat in de twee eeuwen daarna. Hetzelfde geldt trouwens voor het verzet van een bepaalde burgerij die geen Nederlands in de administratie en het onderwijs duldde, en de afschaffing daarvan na haar staatsgreep ook als eerste beleidsdaad doorduwde. Kortom, dit racistisch en religieus geïnspireerd verzet was intolerant en kan bijgevolg niet als legitiem beschouwd worden. Laatst gewijzigd door Rob Roy : 23 mei 2008 om 11:26. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#831 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#832 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De economische toestand tijdens de eerste jaren van het nieuwe België was voor Brugge niet zo slecht. In 1830 richtte J. Balfour een katoenweverij op nabij de Boeverievest. Ook andere bescheiden textielfabrikanten waren er actief en ze hielden er internationale contacten op na. De lijnwaadfabrikant Piessens in de Nieuwe Gentweg kreeg niet alleen bestellingen vanuit Gent, Brussel en Antwerpen, maar ook vanuit Rijsel, Bordeaux, Barcelona en Elberfeld. Sinds 1838 had de stad zijn aansluiting op het spoorwegnet, wat de bereikbaarheid van de stad ten goede kwam en zo ook de handel. De Brugse scheepsbouw kon eveneens goede cijfers voorleggen. De werven van R. Van Gheluwe aan de Handelskom werkten zich in de periode 1837 – 1841 op tot de productiefste van het land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#833 | ||||||
Banneling
|
![]() [quote=Rob Roy;3444367]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2008 om 11:40. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#834 |
Minister
|
![]() ????
Welke bijbelbelt? Bedoelt u Horebeke? Of de Schotse Highlands misschien? Laatst gewijzigd door Rob Roy : 23 mei 2008 om 11:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#835 |
Banneling
|
![]() In de tijd van Willem was bijna heel Noord-holland een verkapte bijbelbelt. Het is niet voor niets dat de katholieken het niet vertrouwde met die protestantse Willem.
Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2008 om 11:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#836 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#837 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=hzGQV6TCQWo Protestant, moslim of katholiek maakt voor mij geen verschil: ze zijn mekaar waard en uiteindelijk maar verschillende stromingen van dezelfde religie. Ik heb de katholieke bibleelt in Vlaanderen nog goed gekend (mijn grootoom was een hoog prelaat en dat gaf nogal haat in de familie toen eerst mijn ouders, en een 1/4 eeuw daarna ik niet voor de kerk trouwden) Laatst gewijzigd door filosoof : 23 mei 2008 om 11:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#838 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 23 mei 2008 om 11:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#839 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar, ook al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2008 om 12:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#840 |
Banneling
|
![]() Die hongersnoden en miserie in Vlaanderen en elders hadden dus bollocks te maken met een taalkwestie of met "francofoon imperialisme", maar alles met slechte oogsten, industrializering, rauw kapitalisme en en ontbreken van sociale zekerheid. In Frankrijk, Engeland en Duitsland gebeurde dat ook in de 19de eeuw.
|
![]() |
![]() |