Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2008, 14:52   #921
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Behalve als de Franstalige burgemeester van een Franstalige meerderheid de gemeenteraad wil voorzitten in een taal die 80 % van zijn inwoners spreken. Dat geldt de democratie niet meeer.
jawel hoor, behalve natuurlijk als hij de wetten niet naleeft, dat is toch maar normaal zeker??
Oud 28 mei 2008, 14:56   #922
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jawel hoor, behalve natuurlijk als hij de wetten niet naleeft, dat is toch maar normaal zeker??
Dus hier geldt de democratie niet meer. Dat is wat ik wil zeggen. Feit is dat in deze gemeenten de gemeenteraad niet mag worden gehouden in een taal die gesproken wordt door 80% van zijn inwoners. Ga dat maar aan het buitenland uitleggen. Is gewoon niet uit te leggen.

Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 14:59.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 14:59   #923
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus hier geldt de democratie niet meer. Dat is wat ik wil zeggen. Feit is dat in deze gemeenten de gemeenteraad niet mag worden gehouden in een taal die gesproken wordt door 80% van zijn inwoners.
Omdat de gemeente geen bevoegdheid heeft om zelf de taal te bepalen waain de administratie dient te gebeuren.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 15:01   #924
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Behalve als de Franstalige burgemeester van een Franstalige meerderheid de gemeenteraad wil voorzitten in een taal die 80 % van zijn inwoners spreken. Dan geldt de democratie niet meer.
De democratie blijft gelden.

Taalgebruik in de gemeenteraad is overigens geen gemeentelijke bevoegdheid, maar dat was u ontgaan blijkbaar.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 15:02   #925
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Omdat de gemeente geen bevoegdheid heeft om zelf de taal te bepalen waain de administratie dient te gebeuren.
Dat weet iedereen nu wel die in deze materie wat thuis is. Maar dat is naast de kwestie. Het ging hier over democratische meerderheid. Nogmaals, wanneer 80% van de inwoners van een gemeente een taal spreken en de gemeenteraad mag niet gehouden worden in de taal van die 80%, dan is dit strikt genomen niet erg democratisch. Dat is het minst wat men hierover kan zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 15:02.
Oud 28 mei 2008, 15:08   #926
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogmaals, wanneer 80% van de inwoners van een gemeente een taal spreken en de gemeenteraad mag niet gehouden worden in de taal van die 80%, dan is dit strikt genomen niet erg democratisch
Maar waarom de wet dan overtreden? Waarom durft men eerder de wet overtreden dan via normale weg de zaken naar voren brengen?
Nogmaals: het gaat om drie van de zes franstalige burgemeesterkandidaten, de drie andere - die nooit de wet overtreden hebben - zijn al lang in voege.

Kijk, voer eens een referendum in. Wat gaat dat inhouden, dat referendum?
Ik heb een sterk vermoeden dat in zo een referendum sowieso een "doem"element zit: ja maar ja, als ik hier "zo" stem, breng ik België nog dichter bij de afgrond, ik ga toch voor de vlamingen kiezen.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 28 mei 2008 om 15:09.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 15:08   #927
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Dat weet iedereen nu wel die in deze materie wat thuis is. Maar dat is naast de kwestie. Het ging hier over democratische meerderheid. Nogmaals, wanneer 80% van de inwoners van een gemeente een taal spreken en de gemeenteraad mag niet gehouden worden in de taal van die 80%, dan is dit strikt genomen niet erg democratisch. Dat is het minst wat men hierover kan zeggen.
Dat is 100 pct democratisch.

Een democratisch bestel werkt volgens regels en afspraken. Die worden hier scrupuleus gerespecteerd. Dat niet doen zou de democratie perverteren en de macht geven aan de hardst schreeuwende.
Oud 28 mei 2008, 15:11   #928
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Citaat:

Een democratisch bestel werkt volgens regels en afspraken. Die worden hier scrupuleus gerespecteerd. Dat niet doen zou de democratie perverteren en de macht geven aan de hardst schreeuwende.
Ach, Rob, als ze echt willen afscheuren van het Vlaams gezag, dat ze dan België helemaal opblazen, he. Maar dat doen ze niet. De strategie van onze politieke Vlamingen begint zielig te worden. Defensief vasthouden is enkel België behouden. De keuze moet eindelijk eens aan de franstaligen zijn. Maar we moeten ze wel duidelijk de consequenties voorleggen.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 28 mei 2008 om 15:12.
Oud 28 mei 2008, 15:14   #929
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Nanda van der Zee...hoe oud zou die toch zijn? Dat ze zo gemakkelijk NADERHAND kan praten. Maar uiteindelijk is het met Wilhelmientje beter afgelopen dan met Leopoldje. En wordt ons Wilhelmientje...ondanks ons Nandake..nog steeds door het gros der Nederlands geëerd als groots Vorstin. Dus stop jij je neus maar gauw weer in de boeken en lees er maar lekker op los, want daar word je vast gelukkig van
Recent publiceerde Dries Van Agt zijn memoires en hij heeft het ook over de Oranjes, en meer bepaald over Juliana. Hij vermeldt verschillende eigenaardige voorvallen met deze koningin onder meer het volgende. Om een gegeven ogenblik wilde Juliana alle gevangenen in Nederland vrijlaten (!)... Natuurlijk kon dit niet en verzetten zich de politiek en de betrokken ministers hiertegen. Noodgedwongen moest de koningin zich daarbij neerleggen, maar Juliana eiste in de plaats dat dan alle gevangenen een 'taart moesten krijgen' (sic). Mafkezen die Oranjes.

Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 15:23.
Oud 28 mei 2008, 15:15   #930
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus hier geldt de democratie niet meer. Dat is wat ik wil zeggen. Feit is dat in deze gemeenten de gemeenteraad niet mag worden gehouden in een taal die gesproken wordt door 80% van zijn inwoners. Ga dat maar aan het buitenland uitleggen. Is gewoon niet uit te leggen.
mag Debie nog burgemeester van Antwerpen worden? neen want hij heeft de wet overtreden, toch vrij simpel neen?

tuurlijk is dat uit te leggen, ga maar eens in Parijs gaan zeggen dat in feite de burgemeester Arabisch moet spreken....
Oud 28 mei 2008, 15:19   #931
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Eigenaardige opvatting over democratie hebt u. Daarom zeg ik altijd. Pas op wanneer u zulke waarheden debiteert.

Citaat:
Citaat:
In een democratisch bestel wint de meerderheid en verliest de minderheid. Punt.
En daarmee sluit ik deze discussie af want we blijven toch maar rondjes draaien.

Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 15:23.
Oud 28 mei 2008, 15:24   #932
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De quote in uw bericht is niet van mij maar van system.
Dat wist ik.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 15:29   #933
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, u zei dat in een democatie de meerderheid zijn zeg moet kunnen doen. En dat is zo. En dan zeggen sommigen: ja goed, indien dit zo is, dan moeten in de faciliteitengemeenten, waarin er de 80% franstaligen zijn, deze franstaligen ook hun zeg kunnen doen. En dat is niet zo.
Dus u zou een unilaterale afscheuring van Vlaanderen, democratisch gestemd in een referendum, ook goedkeuren, ook al zou er nationaal in België geen meerderheid voor zijn? (bv. 4 miljoen Vlamingen zijn voor, 2 tegen, alle Franstaligen tegen).

Dat zijn immers 2 dezelfde zaken, met het verschil dat gewesten een vorm van soevereiniteit hebben (immers: deelstaten) en gemeenten niet (gedecentraliseerde eenheden). Dus peliten voor de "democratie" in de Rand is eigenlijk separatisten een prachtig cadeau doen.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 15:39   #934
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Eigenaardige opvatting over democratie hebt u.
Wat schort er aan?

Citaat:
Daarom zeg ik altijd. Pas op wanneer u zulke waarheden debiteert.
Als het de waarheid is, zie ik niet in waarom men zou moeten oppassen.

Dus: in een democratisch bestel wint de meerderheid en verliest de minderheid. In de rand regeert zoals in elke Vlaamse gemeente de meerderheid, dus wat is uw probleem?

Citaat:
En daarmee sluit ik deze discussie af want we blijven toch maar rondjes draaien.
U heeft zich vastgereden en raakt er niet meer uit? Jammer, ik dacht eventueel iets bij te kunnen leren.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 28 mei 2008 om 15:42.
Oud 28 mei 2008, 15:45   #935
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Dus u zou een unilaterale afscheuring van Vlaanderen, democratisch gestemd in een referendum, ook goedkeuren, ook al zou er nationaal in België geen meerderheid voor zijn? (bv. 4 miljoen Vlamingen zijn voor, 2 tegen, alle Franstaligen tegen).

Dat zijn immers 2 dezelfde zaken, met het verschil dat gewesten een vorm van soevereiniteit hebben (immers: deelstaten) en gemeenten niet (gedecentraliseerde eenheden). Dus peliten voor de "democratie" in de Rand is eigenlijk separatisten een prachtig cadeau doen.
quod erat demonstrandum:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door steben
...Kijk, voer eens een referendum in. Wat gaat dat inhouden, dat referendum?
Ik heb een sterk vermoeden dat in zo een referendum sowieso een "doem"element zit: ja maar ja, als ik hier "zo" stem, breng ik België nog dichter bij de afgrond, ik ga toch voor de vlamingen kiezen...
...Ach, Rob, als ze echt willen afscheuren van het Vlaams gezag, dat ze dan België helemaal opblazen, he. Maar dat doen ze niet...
leve de manmanman club
Oud 28 mei 2008, 16:35   #936
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Recent publiceerde Dries Van Agt zijn memoires en hij heeft het ook over de Oranjes, en meer bepaald over Juliana. Hij vermeldt verschillende eigenaardige voorvallen met deze koningin onder meer het volgende. Om een gegeven ogenblik wilde Juliana alle gevangenen in Nederland vrijlaten (!)... Natuurlijk kon dit niet en verzetten zich de politiek en de betrokken ministers hiertegen. Noodgedwongen moest de koningin zich daarbij neerleggen, maar Juliana eiste in de plaats dat dan alle gevangenen een 'taart moesten krijgen' (sic). Mafkezen die Oranjes.
Zijn je aanvallen op Wilhelmina gestaakt? Is nou de volgende aan de beurt? Er is maar 1 zielige mafkees die helemaal gefrustreerd lijkt van ons vorstenhuis en dat ben jij.

En trouwens, van die taarten wist ik niet, da's wel aardig van d'r.
LEVE JULIAANTJE!!! Ook al zo'n geliefde Oranjevorstin
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 16:40   #937
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
U bent misschien onbekend met het feit dat meer dan 50% van de Belgen wilde dat Leopold III koning bleef.

Meer bepaald: 57,68% voor Leopold en 42,32% tegen Leopold.
Fors, ja; dat is ruim 115 tegen bijna 85 of in absoluut percentage een overmacht van 30%.
Oud 28 mei 2008, 16:45   #938
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht

Om u plezier te doen, het laatste woord hierover dan.

Ja maar ik heb het niet over de opportuniteit van de taalwetten. Ik heb dit reeds gesteld. De taalgrens ligt vast en zo moet het blijven. Maar wat ik wil duiden is, dat- strikt democratisch gezien- de gemeenteraden in de faciliteitengemeenten met een 80% franstaligen, toch in het Frans zouden mogen vergaderen. Zelfs een overheid (welke die overheid ook zou mogen wezen) zou - zuiver democratisch gezien- niet aan 80 procent van een gemeente een taal mogen opleggen in een gemeenteraad die slechts gesproken wordt door slechts 20% van de inwoners van diezelfde gemeente.
Dat is alles wat ik zeggen wil.

Men zat hier te schermen met het principe van de democratische meerderheid. Maar dan moet men consekwent blijven. Ge kunt niet zeggen: de wil van de meerderheid moet gerespecteerd worden behalve in de faciliteitengemeenten.

Citaat:
Rob Roy.U heeft zich vastgereden en raakt er niet meer uit? Jammer, ik dacht eventueel iets bij te kunnen leren.

Helemaal niet vastgereden zoals u ziet. U bent stricto sensu een would-be democraat . U past de democratische regels toe wanneer het u zint. Maar dat had u nog steeds niet door, neem ik aan. Hopelijk nu wel.

Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 16:56.
Oud 28 mei 2008, 16:50   #939
system
Banneling

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 16:52.
Oud 28 mei 2008, 16:58   #940
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Zijn je aanvallen op Wilhelmina gestaakt? Is nou de volgende aan de beurt? Er is maar 1 zielige mafkees die helemaal gefrustreerd lijkt van ons vorstenhuis en dat ben jij.

En trouwens, van die taarten wist ik niet, da's wel aardig van d'r.
LEVE JULIAANTJE!!! Ook al zo'n geliefde Oranjevorstin
Neen ik wijs u alleen op het feit dat in het door u zo geliefd vorstenhuis Oranje, er rare exemplaren tussenzitten met nog meer opmerkelijke en buitenissige maatschappelijke visies. Als men als koningin zulke opvattingen er op nahoudt, moet men zich ernstig vragen beginnen te stellen over de mentale geschiktheid van zulke persoon.

Een koningin van Nederland poneert: "Alle gevangenen moeten vrij gelaten worden en als dat niet kan, aan alle gevangenen een taart!" Ge moet er maar opkomen. Origineel is het wel, maar daarmee is alles gezegd. Voor de rest, treurnis alom.

Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 17:21.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be