![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#921 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
jawel hoor, behalve natuurlijk als hij de wetten niet naleeft, dat is toch maar normaal zeker??
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
#922 |
|
Banneling
|
Dus hier geldt de democratie niet meer. Dat is wat ik wil zeggen. Feit is dat in deze gemeenten de gemeenteraad niet mag worden gehouden in een taal die gesproken wordt door 80% van zijn inwoners. Ga dat maar aan het buitenland uitleggen. Is gewoon niet uit te leggen.
Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 14:59. |
|
|
|
|
|
#923 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Omdat de gemeente geen bevoegdheid heeft om zelf de taal te bepalen waain de administratie dient te gebeuren.
|
|
|
|
|
|
#924 | |
|
Minister
|
Citaat:
Taalgebruik in de gemeenteraad is overigens geen gemeentelijke bevoegdheid, maar dat was u ontgaan blijkbaar. |
|
|
|
|
|
|
#925 |
|
Banneling
|
Dat weet iedereen nu wel die in deze materie wat thuis is. Maar dat is naast de kwestie. Het ging hier over democratische meerderheid. Nogmaals, wanneer 80% van de inwoners van een gemeente een taal spreken en de gemeenteraad mag niet gehouden worden in de taal van die 80%, dan is dit strikt genomen niet erg democratisch. Dat is het minst wat men hierover kan zeggen.
Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 15:02. |
|
|
|
|
|
#926 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Nogmaals: het gaat om drie van de zes franstalige burgemeesterkandidaten, de drie andere - die nooit de wet overtreden hebben - zijn al lang in voege. Kijk, voer eens een referendum in. Wat gaat dat inhouden, dat referendum? Ik heb een sterk vermoeden dat in zo een referendum sowieso een "doem"element zit: ja maar ja, als ik hier "zo" stem, breng ik België nog dichter bij de afgrond, ik ga toch voor de vlamingen kiezen.
Laatst gewijzigd door Steben : 28 mei 2008 om 15:09. |
|
|
|
|
|
|
#927 | |
|
Minister
|
Citaat:
Een democratisch bestel werkt volgens regels en afspraken. Die worden hier scrupuleus gerespecteerd. Dat niet doen zou de democratie perverteren en de macht geven aan de hardst schreeuwende. |
|
|
|
|
|
|
#928 | ||
|
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Steben : 28 mei 2008 om 15:12. |
||
|
|
|
|
|
#929 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 15:23. |
|
|
|
|
|
|
#930 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
tuurlijk is dat uit te leggen, ga maar eens in Parijs gaan zeggen dat in feite de burgemeester Arabisch moet spreken....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#931 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 15:23. |
||
|
|
|
|
|
#932 |
|
Parlementslid
|
|
|
|
|
|
|
#933 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Dat zijn immers 2 dezelfde zaken, met het verschil dat gewesten een vorm van soevereiniteit hebben (immers: deelstaten) en gemeenten niet (gedecentraliseerde eenheden). Dus peliten voor de "democratie" in de Rand is eigenlijk separatisten een prachtig cadeau doen. |
|
|
|
|
|
|
#934 | ||
|
Minister
|
Wat schort er aan?
Citaat:
Dus: in een democratisch bestel wint de meerderheid en verliest de minderheid. In de rand regeert zoals in elke Vlaamse gemeente de meerderheid, dus wat is uw probleem? Citaat:
Laatst gewijzigd door Rob Roy : 28 mei 2008 om 15:42. |
||
|
|
|
|
|
#935 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#936 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
En trouwens, van die taarten wist ik niet, da's wel aardig van d'r. LEVE JULIAANTJE!!! Ook al zo'n geliefde Oranjevorstin |
|
|
|
|
|
|
#937 |
|
|
Fors, ja; dat is ruim 115 tegen bijna 85 of in absoluut percentage een overmacht van 30%.
|
|
|
#938 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Ja maar ik heb het niet over de opportuniteit van de taalwetten. Ik heb dit reeds gesteld. De taalgrens ligt vast en zo moet het blijven. Maar wat ik wil duiden is, dat- strikt democratisch gezien- de gemeenteraden in de faciliteitengemeenten met een 80% franstaligen, toch in het Frans zouden mogen vergaderen. Zelfs een overheid (welke die overheid ook zou mogen wezen) zou - zuiver democratisch gezien- niet aan 80 procent van een gemeente een taal mogen opleggen in een gemeenteraad die slechts gesproken wordt door slechts 20% van de inwoners van diezelfde gemeente. Dat is alles wat ik zeggen wil. Men zat hier te schermen met het principe van de democratische meerderheid. Maar dan moet men consekwent blijven. Ge kunt niet zeggen: de wil van de meerderheid moet gerespecteerd worden behalve in de faciliteitengemeenten. Citaat:
Helemaal niet vastgereden zoals u ziet. U bent stricto sensu een would-be democraat . U past de democratische regels toe wanneer het u zint. Maar dat had u nog steeds niet door, neem ik aan. Hopelijk nu wel. Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 16:56. |
||
|
|
|
|
|
#939 |
|
Banneling
|
dubbel
Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 16:52. |
|
|
|
|
|
#940 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Een koningin van Nederland poneert: "Alle gevangenen moeten vrij gelaten worden en als dat niet kan, aan alle gevangenen een taart!" Ge moet er maar opkomen. Origineel is het wel, maar daarmee is alles gezegd. Voor de rest, treurnis alom. Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 17:21. |
|
|
|
|