![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#941 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als ik het ooit juist heb begrepen, telt een Waalse stem zwaarder dan een Vlaamse in de "Belgische" verkiezingen; wat valt er aan zulke "democratie" dan überhaupt nog serieus te nemen?
Logisch dat men dan ook wel kans ziet om "democratisch" te beslissen dat 80% geen meerderheid kan zijn .... gewoon een ander telraam.
![]() |
#942 | |||||
Minister
|
![]() Sorry, dat bepaalt u niet, maar dat wist u nog niet, neem ik aan.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wie bent u om daar de democratische legitimiteit van te betwisten? Citaat:
Integendeel: in alle faciliteitengemeenten is de meerderheid aan de macht. U hebt nog steeds niet duidelijk kunnen maken wat daar uw probleem mee is. Citaat:
Ik ben nog stricto sensu, noch would-be. U moet uw ideeën beter leren uitleggen, ondermeer door niet in het wilde weg te wouwelen maar daadwerkelijk aan te tonen hoe de democratisch gestemde taalwet de democratie in uitgerekend die Vlaamse gemeenten zou te niet doen. Ik weet dat u dat kunt. Laatst gewijzigd door Rob Roy : 28 mei 2008 om 17:13. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#943 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 17:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#944 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als u zegt dat de meerderheid in een democratie beslist, maar u past uw 'principe?' niet toe in een gemeente, ja dan bent u inderdaad een would-be democraat. Dat is niet op de man spelen (u herhaalt dit nogal vaak), dit is gewoon een vaststelling. Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 17:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#945 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Kan u nu eens aantonen hoe de taalwet de democratie in het gedrang brengt? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#946 | |
|
![]() Citaat:
Het is sinds jaar en dag gebruik dat bij een troonswisseling gevangenen gratie krijgen. Juliana vroeg aan Van Agt hoe dat zat met haar troonswisseling met Beatrix en of dit ook mogelijk was met de 'lichte' gevallen. Ze werd er toen op gewezen dat zo'n gebruik in een democratische rechtstaat, waarin je ervan uit mag gaan dat een gedetineerde zijn straf ook daadwerkelijk heeft verdiend, dit niet wenselijk zou zijn. Toen stelde ze voor alle gevangenen met de troonswisseling als gebaar een taart te sturen. Van Agt antwoordde 'Wat moet er dan op, ''nog vele jaren''?' waarna ze ervan afzag. Juliana is altijd een tikkeltje naïeve, maar altijd dicht bij de mensen staande, vorstin geweest. Ik zou het op prijs stellen als je je vuilspuiterij op iets anders zou richten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#947 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#948 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat is echt mijn laatste woord, want weer blijven we rondjes draaien. Ik stop dus definitief de 'carrousel'. Mij ervan bewust zijnde dat dit laatste woord bij u, misschien, bepaalde associaties veroorzaakt. Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 17:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#949 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#950 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb het verhaal lichtjes anders gelezen, maar dat zal zich misschien later voorgedaan hebben. Het gaat als volgt: Citaat:
Desalniettemin, ben ik het eens met deze lezer: Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 18:16. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#951 |
|
![]() Juliana was uitermate geschikt. Zoals de harde Wilhelmina geschikt was in de harde oorlogsjaren, de softe Juliana in de sixties en seventies en de zakelijke Beatrix vanaf de jaren tachtig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#952 |
Banneling
|
![]() Dat zal wel. Het was een vriendelijke vrouw, daar niet van. Maar bekwaam als staatshoofd? En toen zij haar toespraak hield voor het Congres leek het daar anders niet op. De toespraak van een puber.
Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 19:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#953 | |
|
![]() Citaat:
![]() Kijk, als je republikein bent snap ik dat voor jou geen enkele monarch deugt maar dan begrijp ik je gebeten reacties t.o.v. opmerkingen over jouw Koningshuis niet. Of steekt het dat ze minder geliefd zijn? Iets wat ik overigens weer niet kan rijmen met je republikeinse gezindheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#954 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe begrijpt u dan dan niet? Ik heb niets tegen iemand met de naam van Saxen-Coburg. Mensen zijn ook maar per toeval in deze of gene wieg geboren. Maar bevoorrechte posities of instituties die geschraagd worden op een verre voorouders zijn uit de tijd. Meer moet u daar niet van maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#955 |
|
![]() System, ontken je nu dat de taalwet er was vóór die meerderheid? Het is dus omgekeerd! Net zoals in Brussel, waar de tweetaligheid (dezelfde! taalwet) ook aan menig laars wordt gelapt.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 28 mei 2008 om 19:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#956 |
Banneling
|
![]() Daar gaat het niet over. Het ging over het principe van de 'democratische' meerderheid die er volgens sommigen moet voorop blijven staan. Maar slechts voorop staat wanneer het hen goed uitkomt.
Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 19:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#957 |
Parlementslid
|
![]() Nu ben je jezelf wel aan het vastrijden vrees ik. Die taalwetten zijn gestemd door eem democratische meerderheid en dienen ook gerespecteerd te worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#958 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ook voor u is dit mijn laatste respons in deze. U blijft maar steeds hezelfde herhalen. Laatst gewijzigd door system : 28 mei 2008 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#959 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee meneer Uw democratisch recht hoort alleen thuis in de privé-sfeer en op straat onder vrienden en kennissen...Men moet maar doen zoals alle vlamingen ,leer de andere landstaal aan en het probleem is opgelost... En democratie mijn beste, Uw stokpaardje nu...toen vroeger het francofone heir als minderheid op politiek niveau de meerderheid domineerde zal U alvast daar géén anti-democratisch beleid achter gezocht hebben... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#960 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het verschil tussen Vlamingen en Franstaligen ziet men nu alweer bij de vissers die protesteren tegen de duurte van de brandstof en de invoer van buitenlandse vis. De Franse vissers protesteren ook om die reden. En wat doen deze laatsten? Die dringen grootwarenhuizen binnen en halen de schappen vis leeg en gooien die vis op straat. Of die kappen een container vis omver op een kruispunt. En wat doen de Vlaamse vissers? Die hangen een zwarte vlag uit op hun vissersboot. Dat is het verschil. En zo is het altijd geweest. Vlamingen verwijten franstaligen dat zij gedomineerd werden. Maar ze hadden beter van zich af moeten bijten, zoals de Hollanders in de tijd, die geweigerd hebben zich te laten domineren door de Spanjaarden. Maar goed, dat is nu voorbij. Maar in feite (nogmaals) ging de discussie over het feit dat in een democratie de meerderheid het voor het zeggen heeft. Maar dat wordt dus niet toegepast in een gemeente met 80% franstaligen. Laatst gewijzigd door system : 29 mei 2008 om 07:12. |
|
![]() |
![]() |